Door Anoniem: Beste 14:51
Hier FB.
Ik ga u niet overtuigen. Dat is niet erg.
Toch dank voor de gelegenheid.
Dus voor alle anderen.
- Bigtech heeft het groene slotje kapot gemaakt. Dat is aantoonbaar.
- voordat Bigtech het groene slotje kapot gemaakt heeft, was Extended Validation (waar eigenaar website bekend is) een succes. Een waarborg van aantoonbare betrouwbaarheid.
Nee, dat is nu juist niet zo.
Het was GEEN SUCCES. Het was geimplementeerd. Het was _geprobeerd_.
En alleen een verwaarloosbare fractie van autisten "snapte" had.
Je definitie van succes voor zo'n feature moet niet zijn "Het werkt technisch. Er is een groen slotje , met de juridische naam".
Je definitie van succes hiervoor moet zijn : DE GEBRUIKER ziet het/snapt het / verwacht het / en GEBRUIKT HET , als in , wordt voorzichtig bij het bezoeken van sites zonder "het echt betrouwbare groene slotje" .
Dat hele experiment heeft wereldwijd jaren gedraaid - en ondanks dat _iedereen_ het serieus probeerde - de herkenbare signalering zat in alle browsers, en allerlei "serieuze" sites haalden een EV cert , banken deden campages "3 x kloppen" - en het pakte gewoon niet.
De verschuiving naar mobiel (veel kleiner scherm, dus de ruimte om de hele juridische naam weer te geven werd veel kleiner) hielp natuurlijk ook niet.
Rondom het uitfaseren kun je een hoop motivatie voor EV (hint - weinig security, veel business) besproken zien worden door Troy Hunt
https://www.troyhunt.com/extended-validation-certificates-are-dead/https://www.troyhunt.com/extended-validation-certificates-are-really-really-dead/
- het groene slotje (Extended Validation) impliceerde dat niet het hele proces van certificaat leveren kan worden geautomatiseerd.
- Bigtech wenst het hele uitgifteproces te kunnen automatiseren.
- Daarmee kan Bigtech de certificaat levensduur keer op keer verkorten
- totdat de meeste (lees alle) commerciele CA's dit niet meer kunnen volgen en hun activiteiten moeten staken.
- het gevolg is dat er slechts enkele (door BigTech gecontroleerde CA's over blijven.
Don't quit your day job .
Als conspiracy analist ga je het niet redden.
Net als Erik heb je een ALGEMENE driver gemist of genegeerd .
Sinds Snowden is er, breed gedragen door een groot deel van Internet (techies en business) - een wens voor "encryptie overal" .
Dat bereik je alleen maar met massale automatisering . En dat heeft wel een paar jaar geduurd voordat "project certificate update" met enorm veel handmatig geklooi - en natuurlijk vergeten deadlines - naar standaard automatische renewal ging.
"We" lachten erom dat ook/zelfs een Microsoft nog wel eens een cert liet verlopen - maar voor "het IT vak" is het gewoon een schande dat dat soort dingen met excelletjes, cron mailtjes, en dagen tijd van systeembeheer liepen.
Dat - heel brede bescherming tegen globale sleepnetten - krijg je alleen met massale - (near)zero cost certificaten.
Dat is onmogelijk met een heel zwaar/kostbaar/niet automatiseerbaar aanvraagproces.
Het was er ooit - en de meerwaarde was nihil.
Dan mijn gedachtenexperiment
En waarom dan wel
- In een certificaat zit een validatie URL
- Ook als de response er niet is zal de URL een ping afgeven dat u surft naar BMW, Audi, Volkswagen, Mercedes.
- Bigtech weet dan dat de advertentieruimte op uw browser waardevol is geworden voor BMW, Audi, Voilkswagen, Mercedes
- iets wat normaal door tracking cookies wordt gedaan.
- Doordat nog slechts enkele CA's over zijn hebben die CA's overzicht over het webgedrag van alle webgebruikers. Een trackingcookie is dan niet meer nodig.
Die OCSP link was een concept uit de tijd van langlevende "betrouwbare" certs, die ingetrokken moesten kunnen worden als ze (met hun lange levensduur) eens compromised zouden raken.
Natuurlijk met de beste intenties verzonnen door nette technerds .
En wat je blijkbaar ontgaan is - Lets Encrypt kan niet wachten om die OCSP link TE KILLEN !
Want het behappen van de load die dat geeft begin ze zwaar te vallen.
Dus is (mening) het de Bigtech te doen om ultieme macht over CA's die validatiepings moet delen met BigTech.
Daarom
- maakt Bigtech (LetsEncrypt voorop) de certificaat levensduur steeds korter.
- is Bigtech ridicuul streng in haar opvatting op non-compliance (let op, dat is iets anders dan veiligheid)
- heeft het groene slotje moeten verdwijnen.
dus non sequitur.
Het feit dat de veiligheid van webgebruikers daardoor omlaag gaat, dat is collateral damage voor Bigtech.
Encryptie default overal voor iedereen is _verhoogde veiligheid_ .
ik knip de rest van conspiracy maar weg.
webgebruikers. De verplichting moet zijn: groene slotje terug voor Extended Validation. Een blauw slotje met eIDAS logo voor Qwalified Web Authenticatie Certificaten. Dan weet de webgebruiker zonder moeilijke technische kennis de mate van aantoonbaarheid en wettelijke bescherming.
- Elke maatschappelijke en commerciele organisatie heeft belang om eigen email uitingen het stempel betrouwbaar mee te geven op een manier dat een emailontvanger dat onmiddellijk kan herkennen. Ook niet dwang. De dwang moet er zijn voor Bigtech. Namelijk dat in de email clients een Qualified Electronic Signature (of Seal) herkenbaar wordt gepresenteerd.
Maar natuurlijk, het geloof in de maakbare mens .
Beste 14:51.
- mijn technische kennis is niet leidend voor wat ik denk en doe.
Je bent ziende blind. Je technische inslag is overduidelijk leidend voor wat je denkt dat effectief kan/moet/zal werken.
Ik begrijp de liefde / logica voor het idee "laten we sites herkenbaar markeren als de identiteit extra betrouwbaar is vastgesteld".
Die neiging zit bij iedereen met een wat technische inslag . Bij mij ook. Ik had ook gedacht dat EV prima zou gaan werken.
En de machinerie om het te bouwen ligt ook voor de hand .
Alleen als het _uitgebreid_ geprobeerd is - en niet het gehoopte EFFECT had, moet je accepteren "leek super logisch, maar het werkte gewoon niet" .
Het leek "iedereen" erg logisch , en het kwam ook zonder veel tegenstribbelen "overal" in. Een hoop features hebben al minder geluk.
En dan mag je wat langer nadenken over het falen dan afschuiven op een vage samenzwering van Big Tech omdat je niet kunt bevatten waarom zo'n logisch idee niet "gewoon werkt" .
Wat erg veel techneuten gewoon niet willen snappen - hun eigen denkpatroon is niet representatief .
Sommigen zijn er trots op , dat ze iets willen of kunnen of gebruiken dat "normale mensen niet snappen" .
Helemaal prima.
Maar geen leidraad voor succes wanneer je op die basis iets voor "de hele wereld" bouwt .
Het zal wel voor meer niches van kenners of experts gelden dat hun persoonlijke smaak en voorkeur niet representatief zijn - zie kunsten, culinair - maar IT is het domein waar ik de voorbeelden van dichtbij zie , en soms ook op globale schaal.