image

Biometrisch beveiligd rijbewijs met RFID tags

donderdag 7 oktober 2004, 12:05 door Redactie, 5 reacties

In de strijd tegen terroristen en identiteitsfraude speelt de Amerikaanse staat Virginia met het idee om rijbewijzen biometrisch te gaan beveiligen en van radio frequency identification (RFID) tags te voorzien. "Negen van de negentien kapers die bij de aanslagen van 11 september betrokken waren wisten hun rijbewijs illegaal in Virginia te verkrijgen, en dat was behoorlijk genant," aldus Kathy Byron, voorzitter van het committee dat onderzoek naar de nieuwe "slimme" rijbewijzen doet. De biometrische gegevens zouden het moeilijker voor iemand maken om een gestolen of vervalst rijbewijs als identificatie te gebruiken. De RFID tags zorgen ervoor dat identificatie sneller kan plaatsvinden, waardoor wachtrijen sneller kunnen doorstromen. Privacy voorstanders zijn echter bang dat de RFID tags ervoor zorgen dat de overheid haar burgers kan bespioneren, zo gaat dit artikel verder.

Reacties (5)
07-10-2004, 17:33 door Anoniem
Wat mij een beetje bezighoudt; "wat moet een vliegtuigkaper met een
rijbewijs, waren de vaarbewijzen op of zo?" ;-)
08-10-2004, 09:44 door Anoniem
Andere vraag: wat is de relatie tussen het probleem en de voorgestelde
oplossing? Houden vervalste rijbewijzen op te bestaan omdat er een RFID
chip in zit? Nog duidelijker - 'als er twijfel bestaat tussen de identiteit van een
persoon versus wat de ID papieren melden, dan helpt RFID. Immers er kan
efficiënter gecontroleerd worden' weet het verhaal. Het grootste probleem is
hier denk ik niet privacy (treft hooguit een paar duizend mensen per jaar)
maar dat de kwaliteit van de bestuurders zodanig is dat ze in het
leuterverhaal van de RFID lobby trappen.. Angst verkoopt. Leg uit hoe je
probleem helpt tegen het terrorisme en bingo! Volgens mij zou je zelfs
Buckler tot een succes kunnen maken als je de gedachte weet te creeeren
dan het helpt tegen terrorisme, normvervaging of wat er dan nu weet
daadkrachtig optreden vereist.
08-10-2004, 17:00 door Anoniem
tja. . leuk hoor . . "biometrisch". . is echt een
hypewoordje de laatste tijd. .

maare. . .het is 1 grote schijnveiligheid. . . ook
biometrische gegevens zijn simpel te vervalsen . . (in
sommige gevallen makkelijker dan de "ouderwetse" gegevens) .
. en dan nog wat . . hoeveel instanties kunnen de komende
jaren overweg met biometrische gegevens .. .
08-10-2004, 18:31 door Anoniem
Door Anoniem
tja. . leuk hoor . . "biometrisch". . is echt een
hypewoordje de laatste tijd. .

maare. . .het is 1 grote schijnveiligheid. . . ook
biometrische gegevens zijn simpel te vervalsen . . (in
sommige gevallen makkelijker dan de "ouderwetse" gegevens) .
. en dan nog wat . . hoeveel instanties kunnen de komende
jaren overweg met biometrische gegevens .. .
Biometrie is nog niet volwassen, daar heb je helemaal gelijk
in, maar het valt niet te ontkennen dat het namaken van een
rijbewijs met Biometrische gegevens en een RFID toch een
stuk lastiger is dan enkel het bedrukte papietje met je foto
en naam. Bovendien, je foto is ook een biometrisch gegeven.
08-10-2004, 19:54 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
tja. . leuk hoor . . "biometrisch". . is echt een
hypewoordje de laatste tijd. .

maare. . .het is 1 grote schijnveiligheid. . . ook
biometrische gegevens zijn simpel te vervalsen . . (in
sommige gevallen makkelijker dan de "ouderwetse" gegevens) .
. en dan nog wat . . hoeveel instanties kunnen de komende
jaren overweg met biometrische gegevens .. .
Biometrie is nog niet volwassen, daar heb je helemaal gelijk
in, maar het valt niet te ontkennen dat het namaken van een
rijbewijs met Biometrische gegevens en een RFID toch een
stuk lastiger is dan enkel het bedrukte papietje met je foto
en naam. Bovendien, je foto is ook een biometrisch gegeven.

Klopt. Overigens staat op sommige amerikaanse rijbewijzen nog niet eens
een foto!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.