image

Brussel houdt identiteit van personen achter 'Going Dark' groep geheim

vrijdag 6 juni 2025, 13:41 door Redactie, 19 reacties

De Europese Commissie houdt de identiteit van personen achter de High-Level Group (HLG) 'Going Dark', die pleitte voor het invoeren van encryptie-backdoors, geheim. Via FragDenStaat was om informatie over deze groep gevraagd. Eén van de door Brussel verstrekte documenten betrof deelnemers aan het eerste overleg. Alle namen waren echt zwartgelakt (pdf). Alleen het land van herkomst is zichtbaar. Zo blijkt dat er vier personen uit Nederland hebben deelgenomen.

De High-Level Group (HLG) 'Going Dark' werd door de Europese Commissie opgericht en bestaat uit afgevaardigden van nationale opsporingsdiensten met als doel het bespreken van 'toegang tot data voor effectieve rechtshandhaving'. 'Going Dark' is de term die opsporingsdiensten gebruiken voor het niet kunnen benaderen van gegevens door encryptie. Iets dat volgens beveiligingsexperts misplaatst is.

De adviesgroep publiceerde vorig jaar een adviesrapport met 42 aanbevelingen. Daarin werd onder ander gepleit voor het invoeren van encryptie-backdoors en een nieuwe Europese bewaarplicht. Naar aanleiding van het rapport stuurde een coalitie van meer dan vijftig burgerrechtenbewegingen, privacyorganisaties en techbedrijven een open brief naar de Europese ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken om encryptie en privacy te respecteren.

Dat de Europese Commissie de namen niet openbaar maakt zorgt voor felle kritiek op Reddit en Hacker News. "Dit gaat voorbij satire. Een zwartgelakte lijst van mensen die tegen de privacy van anderen zijn", aldus één van de meer dan duizend reacties op Reddit.

Reacties (19)
Gisteren, 13:54 door Anoniem
als in deze lijst ook de namen van verkozen politici zijn, dienen deze openbaar gemaakt worden, zodat de burger dit kan gebruiken in zijn/haar stemgedrag bij de volgende verkiezingen.
Gisteren, 14:01 door Anoniem
Gisteren, 14:07 door Anoniem
Wie wil dat nu niet, anoniem aanbevelingen schrijven die de Europese politie/k wenst te horen.
42 experts met allemaal de neuzen dezelfde kant op...
Dus zonder identificatieplicht, wel een anti-privacy wet forceren.
Daar zou ik nog wel eens het spontaan verdwenen kassabonnetje van willen zien.
Gisteren, 14:08 door Anoniem
Er zaten vier Nederlanders bij, maar nu kunnen we alleen maar gissen, tot zover de transparantie bij overheidbesluitnemingen, maar de Nederlandse overheid vond het alvast een geweldig idee...
https://www.security.nl/posting/890053/Europese+ministers+bespreken+plan+voor+EU-brede+bewaarplicht
Al denken de mensen die snappen hoe zoeits werkt er anders over:
Experts bezorgd over plan Brussel: "schaadt gebruik van end-to-end encryptie"
https://www.security.nl/posting/890604/Experts+bezorgd+over+plan+Brussel%3A+%22schaadt+gebruik+van+end-to-end+encryptie%22

Ik ben nu toch wel benieuwd naar die lijst, want ik vraag me af of diezelfde Nederlanders die op deze zwartgelakte lijst staan dezelfde mensen in de overheid waren die hun eigen plan alvast goedkeurden...
Gisteren, 14:09 door Anoniem
Is dit nou eigenlijk regeren of dicteren?
Gisteren, 14:12 door Anoniem
Dat wordt dan gokken, wie waren die vier Nederlanders in de HLG. Daar wordt vast stevig over geroddeld.
Gisteren, 14:30 door Named
Ik wil weten wie er in deze groep zit.
Gisteren, 15:22 door Anoniem
Er zijn meer dan tien mensen die weten wie er in die HLG zitten, zeker hier in Nederland als het gaat om de Vier van Going Dark.

Wat ik opvallend vind, is dat dit nooit naar de pers gelekt wordt. Heel apart.

Misschien moet Het Verzet toch iets meer investeren in vertrouwensbanden opbouwen met mensen werkzaam in de beveiliging, schoonmaak, plantenverzorging, hotels en catering aldaar.
Gisteren, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem: Er zaten vier Nederlanders bij, maar nu kunnen we alleen maar gissen, tot zover de transparantie bij overheidbesluitnemingen, maar de Nederlandse overheid vond het alvast een geweldig idee...
https://www.security.nl/posting/890053/Europese+ministers+bespreken+plan+voor+EU-brede+bewaarplicht
Al denken de mensen die snappen hoe zoeits werkt er anders over:
Experts bezorgd over plan Brussel: "schaadt gebruik van end-to-end encryptie"
https://www.security.nl/posting/890604/Experts+bezorgd+over+plan+Brussel%3A+%22schaadt+gebruik+van+end-to-end+encryptie%22

Ik ben nu toch wel benieuwd naar die lijst, want ik vraag me af of diezelfde Nederlanders die op deze zwartgelakte lijst staan dezelfde mensen in de overheid waren die hun eigen plan alvast goedkeurden...
Nee je hoeft niet te gissen je kan als je er genoeg tijd in steekt redelijke schattingen maken wie er bij betrokken is. Daarvoor moet je alle stukken bestuderen potentiele stakeholders noteren gebaseerd op positie in het werkgebied. Vervolgens ga je na wanneer wie niet beschikbaar was van die lijst en of spreker was voor een gerelateerd evenement. Daarnaast zet je datamining aan op alle socials en nieuws bronnen die in de timeframe van de meeting zijn gemaakt. En zo kan je met OSINT redelijk wel erachter komen wie wel niet bij betrokken kunnen zijn.

Zal me niks verbazen echter dat niemand straks die moeite hoeft te doen omdat bepaalde groepen die niet veel geven om hun regeltjes de informatie gaan lekken of iemand omkopen voor toegang er tot. Dit is ook zeer interesante informatie voor vijandige staats actors reden ook waarom het zwartgelakt is. En nee ben het er niet mee eens maar vanuit risico analyse snap ik de beweegredenen.
Gisteren, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: Is dit nou eigenlijk regeren of dicteren?

Gewoon voor nationale veiligheid. -niets mis mee-
(deze site betreft beveiliging en is geen Bits of Freedom)
Gisteren, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er zaten vier Nederlanders bij, maar nu kunnen we alleen maar gissen, tot zover de transparantie bij overheidbesluitnemingen, maar de Nederlandse overheid vond het alvast een geweldig idee...
https://www.security.nl/posting/890053/Europese+ministers+bespreken+plan+voor+EU-brede+bewaarplicht
Al denken de mensen die snappen hoe zoeits werkt er anders over:
Experts bezorgd over plan Brussel: "schaadt gebruik van end-to-end encryptie"
https://www.security.nl/posting/890604/Experts+bezorgd+over+plan+Brussel%3A+%22schaadt+gebruik+van+end-to-end+encryptie%22

Ik ben nu toch wel benieuwd naar die lijst, want ik vraag me af of diezelfde Nederlanders die op deze zwartgelakte lijst staan dezelfde mensen in de overheid waren die hun eigen plan alvast goedkeurden...
Nee je hoeft niet te gissen je kan als je er genoeg tijd in steekt redelijke schattingen maken wie er bij betrokken is. Daarvoor moet je alle stukken bestuderen potentiele stakeholders noteren gebaseerd op positie in het werkgebied. Vervolgens ga je na wanneer wie niet beschikbaar was van die lijst en of spreker was voor een gerelateerd evenement. Daarnaast zet je datamining aan op alle socials en nieuws bronnen die in de timeframe van de meeting zijn gemaakt. En zo kan je met OSINT redelijk wel erachter komen wie wel niet bij betrokken kunnen zijn.

Zal me niks verbazen echter dat niemand straks die moeite hoeft te doen omdat bepaalde groepen die niet veel geven om hun regeltjes de informatie gaan lekken of iemand omkopen voor toegang er tot. Dit is ook zeer interesante informatie voor vijandige staats actors reden ook waarom het zwartgelakt is. En nee ben het er niet mee eens maar vanuit risico analyse snap ik de beweegredenen.
Dan kunnen ons we via de risocoanalyse beter vanuit een zwartgelakte overheid laten regeren.
Nee, dit is geen geldig argument voor deze vorm van anonimiteit, men wist dondersgoed dat dit een foute wetgeving was en dat was tevens hun beweegreden om anoniem te blijven, omdat ze terecht ik kwaad daglicht zouden komen te staan, immers kan het kwaad het daglicht niet verdragen.
Gisteren, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is dit nou eigenlijk regeren of dicteren?

Gewoon voor nationale veiligheid. -niets mis mee-
(deze site betreft beveiliging en is geen Bits of Freedom)
Of een stel boeven die foute beslissingen nemen waarvan ze weten dat dit niet door de beugel kan, anders zouden ze dit met alle beslissingen moeten doen.
En waarom zouden ze gevaar lopen?? -Omdat hun boefachtige beslissingen zo verkeerd zijn als het maar kan en ze weten dat ze daardoor weerstand kunnen verwachten??
Boeven mogen van mij met de billen bloot transparant richting het gevang.
Als je als politici bij verkeerde beslissingen niet op de blaren wilt zitten moet je dat beroep niet kiezen, en dit zijn gewoon maffiaprijkten, geen haar beter dan een misdaadcartel.
Gisteren, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is dit nou eigenlijk regeren of dicteren?

Gewoon voor nationale veiligheid. -niets mis mee-
(deze site betreft beveiliging en is geen Bits of Freedom)
Waarom bang zijn en jezelf verbergen als je niets verkeerd doet?
Gisteren, 17:15 door Anoniem
Het is frappant hoe ze willen dat iedereen transparant is, en het eerste dat ze ze doen is door te beginnen zelf niet transparant te zijn...
Als ik dit soort stasi-achtige beslissingen nam zou ik ook bang zijn om mijn gezicht te laten zien, maarja, dan zou ik uberhaubt al niet goed bezig zijn door dit soort idiote regels op te stellen als een stasi.
Toch willen we graag wat transparantie, het gaat ons immers allen aan, dus hoeven ze geen slachtoffer te spelen als deze regels onze huiskamer heimelijk komt binnenwandelen als een telescreen uit Orwell's 1984.
"Anoniem" regeren, tsk.
Gisteren, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is dit nou eigenlijk regeren of dicteren?

Gewoon voor nationale veiligheid. -niets mis mee-
(deze site betreft beveiliging en is geen Bits of Freedom)
Ik hoop toch echt dat dit sarcastisch is bedoeld, wie probeert u anders te verdedigen?
Gisteren, 17:29 door Anoniem
De volgende stap is dat de leden van de Europese Commissie geheim gehouden worden.
Wel zo veilig natuurlijk voor degenen die mensvijandige beslissingen nemen voor de gehele Europese bevolking en deze laatste wijs hebben gemaakt, dat het nationale belang samenvalt met het belang van henzelf.
Gisteren, 22:28 door Anoniem
Wel proberen om encryptie-backdoors door te drukken, maar niet je naam in het document te zetten. Erg stiekum hoor. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig daar in Brussel. Echt weer mensen die er de ballen van snappen en niks weten over privacy en ICT. Misschien zouden mensen het boven water krijgen via de WOB wetgeving? Ik vind het schandalig. Brussel hoort transparant te zijn in dit soort dingen zeker als het gaat om iets die ze willen doorvoeren in de EU.
Dan vind ik ook nog dat deze mensen een minimale kennis moeten hebben over dit soort dingen.
Gisteren, 23:06 door cyberpunk
Nederland heeft nog geluk dat het er maar 4 zijn. Voor België zijn het er maar liefst 6, al hoeft dat niet te verbazen met de federale regering die we nu hebben.
Vandaag, 00:50 door Anoniem
Je kan er van uitgaan dat VVD en CDA vertegenwoorfigd waren. Hun minister hebben de laatste jaren gelobbied voor inbreuk op e2e encryptie.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.