image

NL-Alert sinds vorig jaar september voorzien van geofencing

zondag 8 juni 2025, 11:52 door Redactie, 14 reacties

NL-Alert is sinds vorig jaar september voorzien van geofencing om burgers nauwkeurig voor noodsituaties te kunnen waarschuwen, zo heeft demissionair minister Van Weel van Justitie en Veiligheid laten weten op vragen van de vaste commissie voor Digitale Zaken. Geofencing moet ervoor zorgen dat NL-Alert burgers alleen in de buurt van bijvoorbeeld een ramp een bericht stuurt en er geen berichten gaan naar mensen die zich niet direct in de buurt bevinden.

Met NL-Alert informeert de overheid burgers over rampen, incidenten en andere noodsituaties. NL-Alert maakt gebruik van cell broadcast, een techniek om tekstberichten via de zendmasten van alle providers uit te zenden. De alarmdienst is gebaseerd op technologie die door internationale standaardisatie-instituten voor publieke waarschuwingssystemen wordt opgesteld.

Geofencing maakt het mogelijk om berichten naar alleen gebruikers in een bepaald gebied te sturen. Oorspronkelijk was NL-Alert niet van deze technologie voorzien. Dit kwam doordat de toenmalige technologie geen kleinere gebieden dan het bereik van een cel in een mobiel communicatienetwerk kon adresseren. Dit speelde met name in het platteland, omdat deze cellen hier relatief groot zijn. Een aantal jaren geleden werd het plan aangekondigd om NL-Alert wel van geofencing te voorzien. Dat heeft inmiddels ook plaatsgevonden.

"Voor de implementatie van geofencing in NL-Alert zijn door de beheerder van NL-Alert (Landelijke Meldkamer Samenwerking) tests uitgevoerd met onder andere mobiele telefoon providers. Het doel van deze tests was om vast te stellen dat geofencing (op iPhone en Androidtoestellen) op de netwerken van de mobiele telefonie providers en de broker van NL-Alert goed functioneert, en om waar nodig verbeteringen door te voeren. Dit heeft geleid tot het advies om begin september 2024 geofencing te implementeren in NL-Alert", aldus Van Weel.

De bewindsman voegt toe dat er ook een vervolgtraject loopt voor de doorontwikkeling van geofencing. Dit zou ervoor moeten zorgen dat berichten naar nog kleinere uitzendgebieden kunnen worden gestuurd, met een grootte vanaf 200 bij 200 meter. Afgelopen maandag werd het halfjaarlijkse testbericht van NL-Alert verstuurd.

Reacties (14)
Vandaag, 12:09 door Anoniem
Keyword is 'device based geo fencing' voor deze service .

De cell-gebaseerde broadcast bevat ook coordinaten van het gebied waarbinnen het bericht relevant is, en de telefoon (die z'n eigen locatie nauwkeurig kent) kan dan het bericht laten zien (of niet ).

Ik vond een study die ook sprak over de randgevallen - telefoon slaat het bericht op, en als de gebruiker binnen het alert-gebied gaat alsnog het bericht laat zien enzo .
Vandaag, 12:47 door Anoniem
Nee, hoor niets aan de hand.
Gewoon doorlopen, wij hebben alle beste intenties.
Vandaag, 13:25 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, hoor niets aan de hand.
Gewoon doorlopen, wij hebben alle beste intenties.

Kunt u uw zeer suggestieve bijdrage nader toelichten. U suggereert een kwalijke onderliggende intentie van de overheid. Ik zie in het geheel niet waar u op zou kunnen doelen.
Daarom of graag een toelichting of uw suggestieve bijdrage verwijderen.
Vandaag, 13:43 door Anoniem
en als ik dan mijn locatie uit heb staan, of ik ben in een gebouw waar de gps niet werkt, krijg ik dan dat bericht nog wel?
Vandaag, 15:24 door Anoniem
Dit speelde met name in het platteland, omdat deze cellen hier relatief groot zijn.
Vreemd punt, ik heb liever een waarschuwingsbericht te veel dan te weinig. Voorbeeld: Als er verderop een stal in de fik staat zou ik het alsnog wel willen weten, zelfs als er voor mij geen direct gevaar is.
Vandaag, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem: en als ik dan mijn locatie uit heb staan, of ik ben in een gebouw waar de gps niet werkt, krijg ik dan dat bericht nog wel?

Geen idee.

Als je heel lang google'd vind je de specs misschien met een 'should' of 'must' wat de telefoon geacht wordt te doen als de positie niet of niet voldoende bekend is .
Juist wel laten zien, of juist niet .

Met de natte vinger gok ik op 'backwards compatible' , dus wel laten zien als de locatie onbekend is (of de hele device-based locatie feature nog niet gesupport wordt door je telefoon/OS ).

De telefoon heeft overigens meer locatiebronnen dan alleen GPS . Kijk maar als je in een gebouw zit hoe "fout" je locatie is.
Vandaag, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit speelde met name in het platteland, omdat deze cellen hier relatief groot zijn.
Vreemd punt, ik heb liever een waarschuwingsbericht te veel dan te weinig. Voorbeeld: Als er verderop een stal in de fik staat zou ik het alsnog wel willen weten, zelfs als er voor mij geen direct gevaar is.

In echt dunbevolkte gebieden praat je over cellen met een straal van 20-40 kilometer .

Dat is wel een heel groot gebied om iedereen op de kast te jagen voor iets "lokaals" .

Ik verwacht dat als je de rook kunt zien je de alert ook wel krijgt . (voor zo ver ze alerts versturen voor slechts een stalbrand).
(En anders ga je aan een P2000 feed hangen als je gewoon 'alles wilt zien' ) .
Vandaag, 17:06 door Briolet
Door Anoniem: Keyword is 'device based geo fencing' voor deze service .

Feitelijk heeft NL alert dus zelf geen geofencing toegevoegd, maar de makers van de telefoon. Het enige wat nu gedaan wordt, is dat er een coördinaat met de cell broadcast meegestuurd wordt en een straal rond deze coördinaat waar het NL alert moet afgaan. De telefoon doet dus het echte werk.

Ik vraag me dan wel af wat er gebeurd als je de locatiebepaling uit hebt staan. Gaat het alarm dan nooit af, of juist altijd? En wat bij de oude nokia's? Waarschijnlijk herkennen die de coördinaten niet en gaat het alert ook altijd af.

Zie pagina 16 in: https://www.itu.int/en/ITU-D/Emergency-Telecommunications/Documents/2024/Cell-Broadcast%20for%20EWS_GSMA%20publication.pdf

En meer technisch voor Android: https://source.android.com/docs/core/ota/modular-system/cellbroadcast. Hier maak ik uit op dat deze feature in Android 11 geïntroduceerd is.
Vandaag, 17:55 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Keyword is 'device based geo fencing' voor deze service .

Feitelijk heeft NL alert dus zelf geen geofencing toegevoegd, maar de makers van de telefoon. Het enige wat nu gedaan wordt, is dat er een coördinaat met de cell broadcast meegestuurd wordt en een straal rond deze coördinaat waar het NL alert moet afgaan. De telefoon doet dus het echte werk.

Het één gaat niet zonder het ander.

Coordinaten toevoegen (volgens de spec), de meldkamer installatie's aanpassen om een geografisch gebied aan te duiden , hele software keten testen , noem maar op.

De telefoon doet het andere stuk - mappen van "zit ik binnen of buiten de coordinaten" .

Beetje alsof je zegt dat de studio en zender niks toevoegen "want de TV doet het echte werkt van beeld maken".


Ik vraag me dan wel af wat er gebeurd als je de locatiebepaling uit hebt staan. Gaat het alarm dan nooit af, of juist altijd? En wat bij de oude nokia's? Waarschijnlijk herkennen die de coördinaten niet en gaat het alert ook altijd af.

Zie pagina 16 in: https://www.itu.int/en/ITU-D/Emergency-Telecommunications/Documents/2024/Cell-Broadcast%20for%20EWS_GSMA%20publication.pdf

En meer technisch voor Android: https://source.android.com/docs/core/ota/modular-system/cellbroadcast. Hier maak ik uit op dat deze feature in Android 11 geïntroduceerd is.

Je verwacht inderdaad backwards compatible .
Maar dan moet het formaat al zodanig zijn dat er vrije velden zijn, of "ignore for future use" die de oude software netjes overslaat.
Je wilt niet dat een oude telefoon het hele bericht niet laat zien omdat de geo coordinaten "binary garbage" zijn die de formatting vernaggelen of de boel laat crashen .

Ik heb niet diep gezocht , maar is het één bericht, of worden er twee (oude en nieuwe stijl) gestuurd ?
Vandaag, 18:28 door Anoniem
Ik vond het altijd wel fijn een NL alert te krijgen als ik mij in de buurt begaf, of gelokt werd, naar een mij kwaadwillend gezind persoon of groep personen.

Ik hoop dat in de in NL aanwezige veiligheidstop deze traditie in stand gehouden wordt, zodat ik weet dat ik relevant, en veilig ben, op het internet mag schrijven wat ik wil, en dit niet gecensureerd hoeft te worden. Zeker niet als dit over het verleden gaat. Persoonlijke, mentale, en financiële veiligheid van iedere burger is belangrijk, niet alleen die paar in de uitvoering van het "toezichtskader" van buurtpreventie-apps en hun vergaderlokalen.

En deze kwaadwillenden uit het heden en verleden ook eens met een NL alarm bericht "om de oren geslagen" worden zodra ze weer eens op de straathoek zitten met elkaar achter mijn rug overleggen, en staan te appen over, en in mijn aanwezigheid.
Vandaag, 18:32 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Keyword is 'device based geo fencing' voor deze service .

Feitelijk heeft NL alert dus zelf geen geofencing toegevoegd, maar de makers van de telefoon. Het enige wat nu gedaan wordt, is dat er een coördinaat met de cell broadcast meegestuurd wordt en een straal rond deze coördinaat waar het NL alert moet afgaan. De telefoon doet dus het echte werk.

Ik vraag me dan wel af wat er gebeurd als je de locatiebepaling uit hebt staan. Gaat het alarm dan nooit af, of juist altijd? En wat bij de oude nokia's? Waarschijnlijk herkennen die de coördinaten niet en gaat het alert ook altijd af.

Zie pagina 16 in: https://www.itu.int/en/ITU-D/Emergency-Telecommunications/Documents/2024/Cell-Broadcast%20for%20EWS_GSMA%20publication.pdf

En meer technisch voor Android: https://source.android.com/docs/core/ota/modular-system/cellbroadcast. Hier maak ik uit op dat deze feature in Android 11 geïntroduceerd is.

Als je even had gekeken hoe NL Alert werkte had je gelezen dat een NL-Alert wordt uitgezonden door de zendmasten van de Nederlandse providers van mobiele telefonie. Tijdens een ramp, ernstig incident of crisis bepaalt de overheid in welk gebied het NL-Alert wordt uitgezonden. Alle zendmasten die bereik hebben in het gebied, zenden het NL-Alert uit.

Als je telefoon contact heeft via een dergelijke mast krijg je dus een NL-Alert bericht. Het heeft helemaal niets met locatievoorzieningen van je mobiel of met GPS te maken. De Geofencing sluit ook zendmasten buiten een gebied uit en geen mobiele telefoons.
Vandaag, 18:53 door Anoniem
Als we het niet doen dan is het niet goed en als we het wel doen dan is het ook niet goed.
Eigenlijk is het nooit goed. :-(
Vandaag, 18:55 door Anoniem
Geofencing is wel handig voor dit soort zaken inderdaad.
Vandaag, 18:58 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, hoor niets aan de hand.
Gewoon doorlopen, wij hebben alle beste intenties.
Nee, in dit geval valt het wel mee hoor, maar ik zou me daarentegen wel zorgen maken om de aankomende ingebakken AI-modellen die schermen kunnen scannen, analyseren en de beschrijving terugsturen naar HQ.
Ik houd het zelf daarom bij onafhankelijke offline modellen en gebruik uitsluitend besturingsystemen die geen AI hebben ingebakken.
Ook coor de sleepwet moet men uitkijken, dat men geen diensten van derden gebruikt en geen terms ondertekend.
Maar ik deel uw zorgen wat overheidsgebonden spyware betreft in het algemeen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.