image

Justis ontving door softwarefout geen screeningsinformatie personen kinderopvang

dinsdag 10 juni 2025, 09:50 door Redactie, 18 reacties

Screeningsautoriteit Justis heeft door een softwarefout jarenlang niet in alle gevallen informatie ontvangen over personen die werkzaam zijn in de kinderopvang en taxibranche. "Het zou kunnen dat personen die een herscreening hadden moeten ondergaan, waarbij de herscreening tot een weigering van de VOG-afgifte had geleid, nu nog werkzaam zijn in deze branches", laat demissionair staatssecretaris Struycken voor Rechtsbescherming in een brief aan de Tweede Kamer weten. Het probleem deed zich voor vanaf 2013 tot aan 1 juni dit jaar.

Personen die werkzaam zijn in de kinderopvang of taxibranche moeten beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). "De VOG is een momentopname. Om de veiligheid van kwetsbare personen bij de kinderopvang en in het taxivervoer zo goed mogelijk te kunnen blijven beschermen vindt daarom aanvullend continue screening plaats", aldus Struycken. Deze continue screening moet er volgens de staatssecretaris voor zorgen dat er bij directe risico's snel en effectief kan worden opgetreden.

Bij een aanpassing in de justitiële documentatie van een persoon die werkzaam is in de kinderopvang of taxibranche, wordt Justis geïnformeerd door de Justitiële Informatiedienst (Justid). Justis kijkt vervolgens of er sprake is van een direct risico. Zo kunnen personen op non-actief worden gezet totdat er een nieuwe VOG is toegekend. Wordt er geen VOG toegekend, dan kan deze persoon niet meer in de kinderopvang of als taxichauffeur werken.

Softwarefout

Tijdens een herziening van het testproces van het Justitieel Documentatie Systeem (JDS) ontdekte Justid eind mei dat er ten onrechte in bepaalde gevallen onvolledige informatie is verstrekt aan Justis. De software die Justid gebruikt om Justis te informeren bevatte een fout, waardoor Justis niet in alle gevallen is geïnformeerd, laat de staatssecretaris weten. Wat de fout precies inhoudt is niet bekendgemaakt. "Het systeem dat de informatie aan Justis verstrekt, heeft Justid in 2013 in beheer genomen. Onlangs is dit systeem in het kader van regulier beheer en onderhoud doorlopen met behulp van nieuwe testtechnieken, waardoor deze fout aan het licht is gekomen."

Uit onderzoek blijkt dat vanaf 2018 voor 705 personen onterecht geen informatie aan Justis is doorgegeven. Van deze groep zijn in totaal 477 personen op dit moment mogelijk nog werkzaam in de kinderopvang (302) of taxibranche (175). Van de 477 personen gaat het bij 335 personen om overtredingen; bij 142 personen gaat het om misdrijven (101 in de kinderopvang en 41 in de taxibranche). Zes personen worden verdacht van een zedendelict. Drie daarvan zijn werkzaam in de kinderopvang, drie in de taxibranche. "In de drie gevallen in de kinderopvang en twee gevallen in de taxibranche ging het om een verdenking die niet tot vervolging heeft geleid", stelt Struycken.

De staatssecretaris voegt toe dat over de periode tussen 2013 en 2018 geen gegevens over de afgifte van signalen bekend zijn. "Justid kan niet meer achterhalen of in de periode 2013 tot 2016 alle relevante signalen zijn doorgegeven aan Justis. Deze gegevens zijn over de periode 2016 tot 2018 wel te achterhalen. Dit is echter complex en tijdrovend. Voor het zomerreces ga ik u hierover rapporteren."

De informatie over de betreffende 477 personen is inmiddels wel verstrekt. Daarbij heeft Justis eerst de zes zedenzaken beoordeeld en vastgesteld. Voor de drie personen in de kinderopvang is er geen direct risico, oordeelt de screeningsautoriteit. In het geval van de taxichauffeurs is dit in één geval wel zo en vormt de veroordeling voor een zedenmisdrijf volgens Justis een direct risico voor de uitoefening van de functie.

Reacties (18)
10-06-2025, 10:05 door Anoniem
Nou, dat is dan weer goed getest.

Tevens zou je je nog af willen vragen WAAROM je nog in een dergelijke branche zou willen werken. Continu schuldig tot het tegendeel bewezen is. Zoek maar een ander.
10-06-2025, 10:26 door Anoniem
echt bizar dit verhaal hoe bedoel je kinderen
misbruiken...dit mag toch niet voorkomen waar is de justitie??? die moet dit toch in de gaten houden....wat een bagger zeg
10-06-2025, 10:50 door Anoniem
Door Anoniem:Tevens zou je je nog af willen vragen WAAROM je nog in een dergelijke branche zou willen werken. Continu schuldig tot het tegendeel bewezen is. Zoek maar een ander.

Het met enige regelmaat aanvragen van een VOG is niet extreem belastend. En die VOG krijg je zolang justitie je niet pakt voor ernstige zaken.
10-06-2025, 12:26 door Anoniem
Door Anoniem: echt bizar dit verhaal hoe bedoel je kinderen
misbruiken...dit mag toch niet voorkomen waar is de justitie??? die moet dit toch in de gaten houden....wat een bagger zeg
Het is een uitzonderlijke situatie, dit gebeurd niet aan de lopende band, vandaar dat het in het nieuws belandt.
Ik denk niet dat kinderen aan de lopende band misbruikt worden, althans, dan zou er meer heisa over zijn, sterker nog, volgens de CBS zijn de fysieke misbruikgevallen nihil en is relatief zeldzaam.
10-06-2025, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, dat is dan weer goed getest.

Tevens zou je je nog af willen vragen WAAROM je nog in een dergelijke branche zou willen werken. Continu schuldig tot het tegendeel bewezen is. Zoek maar een ander.

Bij Agile en DevOps test je niet, dan kijk je waar het schip strand en fix je het in productie.
10-06-2025, 20:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nou, dat is dan weer goed getest.

Tevens zou je je nog af willen vragen WAAROM je nog in een dergelijke branche zou willen werken. Continu schuldig tot het tegendeel bewezen is. Zoek maar een ander.

Bij Agile en DevOps test je niet, dan kijk je waar het schip strand en fix je het in productie.

Als het kalf verdronken is, dempt men de put.

Wat een enorme ellende heeft die BS van Agile al veroorzaakt. Vreselijk.
10-06-2025, 21:47 door Anoniem
"In de drie gevallen in de kinderopvang en twee gevallen in de taxibranche ging het om een verdenking die niet tot vervolging heeft geleid"

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Door OM geseponeerde zaken, zijn dat gegevens die bij Justis terecht komen?

Sepot had wel een reden, dacht ik zo maar even.
10-06-2025, 23:04 door Anoniem
Door Anoniem:
"In de drie gevallen in de kinderopvang en twee gevallen in de taxibranche ging het om een verdenking die niet tot vervolging heeft geleid"

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Door OM geseponeerde zaken, zijn dat gegevens die bij Justis terecht komen?

Sepot had wel een reden, dacht ik zo maar even.

Inderdaad. Ik had gedacht dat de VoG (alleen) op onherroepelijke veroordelingen genoteerd werd.

Verdenking zonder vervolging kan van alles zijn, het enige is dat er blijkbaar een aangifte (of ander onderzoek) door de politie geweest is die tot aan het OM gekomen is.

Ik kan op de site van Justis niet exact terugvinden of 'verdenkingen' of varianten van vrijspraak wel of niet tot een VoG aantekening leiden .

Er is wel de 'VoG P' , dat is strafblad + politiegegevens . Dus ook (niet) genoemd zijn in foute kringen e.d.
Maar dat VoG is beperkt tot functies 'die een hoge mate van integriteit' vereisen, en dat lijkt me niet voor opvang en taxichauffeurs.
Gisteren, 08:49 door Anoniem
Het ontwikkelwerk van dit soort systemen is vaak uitbesteed. En gezien de omvang ook nog eens via een aanbesteding. Dat betekent dat er eens in de zoveel tijd een nieuwe aanbesteding moet worden gedaan en er - met een beetje pech - een totaal andere leverancier op komt. Eentje die ook 'C#' kan. Met de gemiddelde overdraagbaarheid van zo'n systeem is dat vragen om ellende en dan verbaast mij een dergelijke fuck-up totaal niet. Aan alle kanten en op alle niveaus gebrek aan zorgvuldigheid en kwaliteit.
Gisteren, 09:53 door Anoniem
Door Anoniem:
"In de drie gevallen in de kinderopvang en twee gevallen in de taxibranche ging het om een verdenking die niet tot vervolging heeft geleid"
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Door OM geseponeerde zaken, zijn dat gegevens die bij Justis terecht komen?
Sepot had wel een reden, dacht ik zo maar even.
Het bericht vermeldt de reden van seponering niet, maar een van de mogelijke redenen is dat het onderzoek in de zaak onvoldoende (of geen) bewijs oplevert. (Het kan zijn dat de aangeklaagde onschuldig is.)
Wettelijk hoort bij de afgifte van een VOG alle justitiële informatie meegenomen te worden, dus die seponeringen horen in het dossier te zitten, ook als ze geen rol spelen in de uiteindelijke beslissing.
Gisteren, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Inderdaad. Ik had gedacht dat de VoG (alleen) op onherroepelijke veroordelingen genoteerd werd.
Hier is een advocaat die de regels probeert uit te leggen: https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-verklaring-omtrent-het-gedrag/
Verdenking in een zaak die nog niet voor de rechter geweest is telt mee, net als sommige seponeringen.
Gisteren, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"In de drie gevallen in de kinderopvang en twee gevallen in de taxibranche ging het om een verdenking die niet tot vervolging heeft geleid"
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Door OM geseponeerde zaken, zijn dat gegevens die bij Justis terecht komen?
Sepot had wel een reden, dacht ik zo maar even.
Het bericht vermeldt de reden van seponering niet, maar een van de mogelijke redenen is dat het onderzoek in de zaak onvoldoende (of geen) bewijs oplevert. (Het kan zijn dat de aangeklaagde onschuldig is.)
Wettelijk hoort bij de afgifte van een VOG alle justitiële informatie meegenomen te worden, dus die seponeringen horen in het dossier te zitten, ook als ze geen rol spelen in de uiteindelijke beslissing.

Ja, of dat een belangrijke getuige in een zaak niet gehoord kon worden, dat kan ook.

Maar integriteitskwesties spelen een grotere rol in andere maatschappelijke sectoren dan taxi- en kinderopvangsbranche, me dunkt. Daar heeft Nederland dan een Rijksrecherche en AIVD-MIVD voor, heb ik altijd begrepen. Laten we het P-woord maar niet meer voluit schrijven, maar braaf deugend afkorten.
Gisteren, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Inderdaad. Ik had gedacht dat de VoG (alleen) op onherroepelijke veroordelingen genoteerd werd.
Hier is een advocaat die de regels probeert uit te leggen: https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-verklaring-omtrent-het-gedrag/
Verdenking in een zaak die nog niet voor de rechter geweest is telt mee, net als sommige seponeringen.

Dank, beter gezocht dan ik.

Citaat voor wie niet wil doorklikken :

de justitiële documentatie (strafblad) staan. Daaronder zijn begrepen veroordelingen, maar ook schikkingen, openstaande zaken en sepots. Een vrijspraak telt niet mee (Artikel 35 lid 3 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens). Voor een sepot moet het overigens gaan om een voorwaardelijk sepot of om een beleidssepot. Een technisch sepot is niet relevant. Van een technisch sepot is sprake als er bijvoorbeeld te weinig bewijs was om u te vervolgen of wanneer u ten onrechte als verdachte was aangemerkt.
Gisteren, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar integriteitskwesties spelen een grotere rol in andere maatschappelijke sectoren dan taxi- en kinderopvangsbranche, me dunkt. Daar heeft Nederland dan een Rijksrecherche en AIVD-MIVD voor, heb ik altijd begrepen. Laten we het P-woord maar niet meer voluit schrijven, maar braaf deugend afkorten.

Huh ?

Doel je op mijn afkorting VoG-P ?

Die staat zo op de site van justis , en slaat op VoG-Politiegegevens .

https://justis.nl/producten/vog-politiegegevens-vog-p
https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-vog-politiegegevens-vog-p/

Dat is de 'zwaardere versie VoG' - ook niet genoemd zijn in politiedossiers die niet tot vervolging geleid hebben.

Deze VoG-P alleen voor 'logische' beroepen - BOA/politie, gevangeniswezen, douane, OM etc.

Ik denk niet dat de afkorting met deugen te maken heeft, maar gewoon dat ze dit soort dingen altijd afkorten.

(WOZ, IB, etc ? )
Gisteren, 21:19 door Anoniem
Die VOG-P moet overlegd worden bij in diensttreding, heel soms bij over- of herplaatsing (gescheiden administraties persoons- en werknemersbestanden).

De onderliggende logica erachter lijkt dat alleen de meest brave burgers, in staat zijn overtredingen en misdrijven te gaan herkennen na hun opleiding. Ik heb er bedenkingen bij, het soort herkent zijn eigen soort of eigen nest vaak het allerbeste.
Gisteren, 23:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Maar integriteitskwesties spelen een grotere rol in andere maatschappelijke sectoren dan taxi- en kinderopvangsbranche, me dunkt. Daar heeft Nederland dan een Rijksrecherche en AIVD-MIVD voor, heb ik altijd begrepen. Laten we het P-woord maar niet meer voluit schrijven, maar braaf deugend afkorten.

Huh ?

Doel je op mijn afkorting VoG-P ?

Die staat zo op de site van justis , en slaat op VoG-Politiegegevens .

https://justis.nl/producten/vog-politiegegevens-vog-p
https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-vog-politiegegevens-vog-p/

Dat is de 'zwaardere versie VoG' - ook niet genoemd zijn in politiedossiers die niet tot vervolging geleid hebben.

Deze VoG-P alleen voor 'logische' beroepen - BOA/politie, gevangeniswezen, douane, OM etc.

Ik denk niet dat de afkorting met deugen te maken heeft, maar gewoon dat ze dit soort dingen altijd afkorten.

(WOZ, IB, etc ? )

Ik dacht even aan zedenzaken en de kinderopvang en taxibranche.

Toch zie ik opvallende afwezigen in de beroeps- en functielijsten voor een VOG-P, de bevoegdheid geweld te gebruiken dan én toegang tot gevoelige informatie hebben, zeg maar.

En dat forensische behandelklinieken particuliere instellingen zijn, nooit geweten.
Vandaag, 12:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Maar integriteitskwesties spelen een grotere rol in andere maatschappelijke sectoren dan taxi- en kinderopvangsbranche, me dunkt. Daar heeft Nederland dan een Rijksrecherche en AIVD-MIVD voor, heb ik altijd begrepen. Laten we het P-woord maar niet meer voluit schrijven, maar braaf deugend afkorten.

Huh ?

Doel je op mijn afkorting VoG-P ?

Die staat zo op de site van justis , en slaat op VoG-Politiegegevens .

https://justis.nl/producten/vog-politiegegevens-vog-p
https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-vog-politiegegevens-vog-p/

Dat is de 'zwaardere versie VoG' - ook niet genoemd zijn in politiedossiers die niet tot vervolging geleid hebben.

Deze VoG-P alleen voor 'logische' beroepen - BOA/politie, gevangeniswezen, douane, OM etc.

Ik denk niet dat de afkorting met deugen te maken heeft, maar gewoon dat ze dit soort dingen altijd afkorten.

(WOZ, IB, etc ? )

Ik dacht even aan zedenzaken en de kinderopvang en taxibranche.

Was toch echt duidelijk genoeg.


Toch zie ik opvallende afwezigen in de beroeps- en functielijsten voor een VOG-P, de bevoegdheid geweld te gebruiken dan én toegang tot gevoelige informatie hebben, zeg maar.

Waarom schrijf je nou niet precies wat je bedoelt ? Je bent niet edgy of incrowd met dat soort halve knipoog aanduidingen.
NOEM nou eens zo'n beroep dat je verwacht maar waarvan je denkt dat een VoG-P niet vereist is.

Met jouw duiding " bevoegdheid geweld te gebruiken dan én toegang tot gevoelige informatie hebben," denk ik gewoon aan politie/recherche , en die beroepen staan (natuurlijk) in de aangewezen lijst waarvoor een VoG-P nodig is.

Staat in mijn posting, en staat op de justis site .
Vandaag, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Maar integriteitskwesties spelen een grotere rol in andere maatschappelijke sectoren dan taxi- en kinderopvangsbranche, me dunkt. Daar heeft Nederland dan een Rijksrecherche en AIVD-MIVD voor, heb ik altijd begrepen. Laten we het P-woord maar niet meer voluit schrijven, maar braaf deugend afkorten.

Huh ?

Doel je op mijn afkorting VoG-P ?

Die staat zo op de site van justis , en slaat op VoG-Politiegegevens .

https://justis.nl/producten/vog-politiegegevens-vog-p
https://www.kantoorvanbreukelen.nl/nieuws/de-vog-politiegegevens-vog-p/

Dat is de 'zwaardere versie VoG' - ook niet genoemd zijn in politiedossiers die niet tot vervolging geleid hebben.

Deze VoG-P alleen voor 'logische' beroepen - BOA/politie, gevangeniswezen, douane, OM etc.

Ik denk niet dat de afkorting met deugen te maken heeft, maar gewoon dat ze dit soort dingen altijd afkorten.

(WOZ, IB, etc ? )

Ik dacht even aan zedenzaken en de kinderopvang en taxibranche.

Was toch echt duidelijk genoeg.


Toch zie ik opvallende afwezigen in de beroeps- en functielijsten voor een VOG-P, de bevoegdheid geweld te gebruiken dan én toegang tot gevoelige informatie hebben, zeg maar.

Waarom schrijf je nou niet precies wat je bedoelt ? Je bent niet edgy of incrowd met dat soort halve knipoog aanduidingen.
NOEM nou eens zo'n beroep dat je verwacht maar waarvan je denkt dat een VoG-P niet vereist is.

Met jouw duiding " bevoegdheid geweld te gebruiken dan én toegang tot gevoelige informatie hebben," denk ik gewoon aan politie/recherche , en die beroepen staan (natuurlijk) in de aangewezen lijst waarvoor een VoG-P nodig is.

Staat in mijn posting, en staat op de justis site .
O, ik had ook even de wet gelezen, zo edgy en incrowd ben ik wel

https://wetten.overheid.nl/BWBR0046821/2025-01-01

Regeling aanwijzing functies VOG politiegegevens
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.