image

NCSC waarschuwt voor phishingmails met nep-dagvaarding

vrijdag 13 juni 2025, 14:22 door Redactie, 28 reacties

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) waarschuwt vandaag voor phishingmails die van de organisatie afkomstig lijken en een zogenaamde dagvaarding bevatten. Volgens het bericht zou de ontvanger zich schuldig hebben gemaakt aan het bekijken, verspreiden en bezitten van kinderpornografisch materiaal. >/p>

"De demonstratie werd uitgevoerd met behulp van een reeks geavanceerde forensische volgsoftware. Het is aangetoond dat deze tools in staat zijn om internetgebruikers die websites met jeugdporno bezoeken effectief te betrappen", aldus het bericht. Dat is tevens voorzien van de namen en logo's van de nationale politie, het NCSC en Europol, alsmede de namen van de hoofden van deze organisaties.

"Wanneer je deze mail ontvangt, verwijder deze dan direct en maak melding bij de Fraudehelpdesk. Er wordt onderzoek gedaan naar de herkomst van de mail. In algemene zin neemt het NCSC nooit contact op met burgers", laat het NCSC verder weten. Vandaag kwam ook het Australische Cyber Security Centre met een waarschuwing dat oplichters zich als de organisatie voordoen en phishingmails versturen waarin ontvangers worden opgeroepen een malafide antivirusprogramma te installeren.

Reacties (28)
13-06-2025, 15:03 door Anoniem
Een reeks geavanceerde forensische volgsoftware. Het is weer raak met die tracking-pixel.

En nu heet het weer jeugdporno. We wisten toch allang dat pubers elkaar blootplaatjes sturen?
13-06-2025, 15:20 door Anoniem
Een nieuwe versie in een oude reeks. Het begon met een Waalse versie met het Belgische Politie Logo, daarna een Vlaamse versie, een Franse versie en een Nederlandse versie (in naam van Europol, de Koninklijke Marechaussee en nu het NCSC). Je wordt beschuldigd van Cyberpornografie, Pornografische site, kinderpornografie, terrorisme en engere dingen.
De politie staat al bijna voor je deur, maar als je snel bent kun je het nog afkopen met een leuk bedrag in Bitcoins.

Je moet zelf toch behoorlijk ziek zijn als je jezelf herkent in deze mailings en uit angst gaat betalen???
(Maar het is blijkbaar een verdienmodel)
13-06-2025, 15:48 door spatieman
Door Anoniem: Een nieuwe versie in een oude reeks. Het begon met een Waalse versie met het Belgische Politie Logo, daarna een Vlaamse versie, een Franse versie en een Nederlandse versie (in naam van Europol, de Koninklijke Marechaussee en nu het NCSC). Je wordt beschuldigd van Cyberpornografie, Pornografische site, kinderpornografie, terrorisme en engere dingen.
De politie staat al bijna voor je deur, maar als je snel bent kun je het nog afkopen met een leuk bedrag in Bitcoins.

Je moet zelf toch behoorlijk ziek zijn als je jezelf herkent in deze mailings en uit angst gaat betalen???
(Maar het is blijkbaar een verdienmodel)

Enig idee, hoeveel mensen met stront in de broek alsnog betalen........................
13-06-2025, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem: Een nieuwe versie in een oude reeks. Het begon met een Waalse versie met het Belgische Politie Logo, daarna een Vlaamse versie, een Franse versie en een Nederlandse versie (in naam van Europol, de Koninklijke Marechaussee en nu het NCSC). Je wordt beschuldigd van Cyberpornografie, Pornografische site, kinderpornografie, terrorisme en engere dingen.
De politie staat al bijna voor je deur, maar als je snel bent kun je het nog afkopen met een leuk bedrag in Bitcoins.

Je moet zelf toch behoorlijk ziek zijn als je jezelf herkent in deze mailings en uit angst gaat betalen???
(Maar het is blijkbaar een verdienmodel)

Kan ook iets anders zijn, als je je niet met kinderporno enz inlaat maar wel een wietplantage hebt, of pooier bent kan het mailtje indruk maken, vooral als je net weer sirenes hebt gehoord. Kortom: iets te verhullen hebt, of inderdaad bitcoincriminelen kent. Het hoeft niet altijd te zijn dat de geadresseerde zich herkent in hetgeen in de mail gesteld is, om toch maar die criminelen uit angst te gaan betalen.
13-06-2025, 16:12 door Anoniem
Betalen in Bitcoins... aan de Politie... dat moet een grap zijn!
13-06-2025, 16:16 door johanw
Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
13-06-2025, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem: Betalen in Bitcoins... aan de Politie... dat moet een grap zijn!

Nee, zgn autonomen praten en schrijven zo. AIVD houdt ze in de gaten (en imiteren ze vast ook wel eens)
13-06-2025, 16:57 door Anoniem
Wow...als je de geschreven taal leest, dan begin je al te lachen.
https://www.ncsc.nl/actueel/nieuws/2025/06/13/naam-ncsc-misbruikt-in-phishingcampagne
13-06-2025, 17:02 door Anoniem
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
In Nederland wordt een dagvaarding in principe alleen door een gerechtsdeurwaarder worden bezorgd. Volgens de wet (artikel 45 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) moet een dagvaarding worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Dit houdt in dat de deurwaarder het document persoonlijk overhandigt aan de geadresseerde of, als dat niet mogelijk is, een wettelijk toegestane alternatieve methode gebruikt, zoals het achterlaten van de dagvaarding in een verzegelde envelop op het adres van de geadresseerde.

Er zijn geen andere partijen, zoals gewone postbezorgers of advocaten, die een dagvaarding rechtsgeldig mogen betekenen. De gerechtsdeurwaarder heeft een exclusieve bevoegdheid voor deze taak, omdat dit proces nauwkeurig moet worden uitgevoerd en gedocumenteerd om te garanderen dat de ontvanger op de hoogte is van de rechtszaak.
13-06-2025, 17:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wow...als je de geschreven taal leest, dan begin je al te lachen.
https://www.ncsc.nl/actueel/nieuws/2025/06/13/naam-ncsc-misbruikt-in-phishingcampagne

Vooral die laatste zin : NCSC neemt nooit contact op met burgers. Nee, dat doen ze via via.
13-06-2025, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Betalen in Bitcoins... aan de Politie... dat moet een grap zijn!

Nee, zgn autonomen praten en schrijven zo. AIVD houdt ze in de gaten (en imiteren ze vast ook wel eens)

Soevereinen? Die zijn financieel autonoom heb ik altijd begrepen. Die rijzende leeuw in zijn logo...Meta weet wel raad met die foto's heur!
13-06-2025, 18:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
In Nederland wordt een dagvaarding in principe alleen door een gerechtsdeurwaarder worden bezorgd. Volgens de wet (artikel 45 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) moet een dagvaarding worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Dit houdt in dat de deurwaarder het document persoonlijk overhandigt aan de geadresseerde of, als dat niet mogelijk is, een wettelijk toegestane alternatieve methode gebruikt, zoals het achterlaten van de dagvaarding in een verzegelde envelop op het adres van de geadresseerde.

Er zijn geen andere partijen, zoals gewone postbezorgers of advocaten, die een dagvaarding rechtsgeldig mogen betekenen. De gerechtsdeurwaarder heeft een exclusieve bevoegdheid voor deze taak, omdat dit proces nauwkeurig moet worden uitgevoerd en gedocumenteerd om te garanderen dat de ontvanger op de hoogte is van de rechtszaak.

Politie durft nog niet te waarschuwen voor nep-deurwaarders, die zijn namelijk ook al gesignaleerd. Type Toetanchamon deurwaarder dat ook voor de politie werkt. Geweldsmonopolie-spelletje.
13-06-2025, 19:19 door Anoniem
Gek idee maar tegelijk ook zo gek nog niet, de betalers zijn massaal mensen die zich in deze activiteiten herkennen. Misschien een goed startpunt om betalende wallets te gaan opsporen zou ik zeggen ipv de scammers van dit bericht.

i.m.o. de betere afweging om evt strafvervolging op touw te zetten. De schaal van vrouwe justitie weegt de andere kant op wat mij betreft.
13-06-2025, 23:27 door Anoniem
Als zoiets mij overkomt moet ik de nep-politie bellen zodat ze de persoon in kwestie kunnen neparresteren en bij de neprechter terechtkomt opdat ik een nepschadevergoeding krijg en de daders 3 nepjaren in een nepgevangenis terechtkomen.
Uiteindelijk is iedereen genept.
Excuseer, het was een ruige nepdag voor me...
14-06-2025, 09:22 door Anoniem
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
nee hoor, die kun je ook gewoon in de bus krijgen als je toevallig niet thuis bent...

Op mijn vraag daarna: "maar als ik nou op vakantie was geweest" kreeg ik het antwoord:
"dat is je eigen verantwoording". Moet je maar zorgen dat er af en toe iemand de post nakijkt...
14-06-2025, 10:44 door Anoniem
In Nederland wordt een dagvaarding in principe alleen door een gerechtsdeurwaarder worden bezorgd. Volgens de wet (artikel 45 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) moet een dagvaarding worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Dit houdt in dat de deurwaarder het document persoonlijk overhandigt aan de geadresseerde of, als dat niet mogelijk is, een wettelijk toegestane alternatieve methode gebruikt, zoals het achterlaten van de dagvaarding in een verzegelde envelop op het adres van de geadresseerde.
[...] "open geen bijlage die je niet vertrouwt" aldus NCSC.
Dus gewoon die verzegelde envelop meteen weggooien?
Want iedere onverlaat kan van alles in de bus stoppen...
14-06-2025, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem:
In Nederland wordt een dagvaarding in principe alleen door een gerechtsdeurwaarder worden bezorgd. Volgens de wet (artikel 45 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) moet een dagvaarding worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Dit houdt in dat de deurwaarder het document persoonlijk overhandigt aan de geadresseerde of, als dat niet mogelijk is, een wettelijk toegestane alternatieve methode gebruikt, zoals het achterlaten van de dagvaarding in een verzegelde envelop op het adres van de geadresseerde.
[...] "open geen bijlage die je niet vertrouwt" aldus NCSC.
Dus gewoon die verzegelde envelop meteen weggooien?
Want iedere onverlaat kan van alles in de bus stoppen...

Bijlage is geen 'papieren brief' .

Maar goed, doe maar lekker zo eigenwijs als je wilt.
Met de kop in het zand ontdek je het wel als er beslag op je salaris ligt na een verstekvonnis, of als de deurwaarder "met de sterke arm" (=agent) en slotenmaker je inboedel komt halen voor de executieveiling.

En dan is jouw gezeur dat je "geen onbekende brieven" opent vanwege een of ander verkeerd gelezen advies helemaal jouw probleem.
14-06-2025, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
nee hoor, die kun je ook gewoon in de bus krijgen als je toevallig niet thuis bent...

Thuis in de bus is nog steeds geen email . Geen 'nee hoor' dus.


Op mijn vraag daarna: "maar als ik nou op vakantie was geweest" kreeg ik het antwoord:
"dat is je eigen verantwoording". Moet je maar zorgen dat er af en toe iemand de post nakijkt...

je hebt een behoorlijke termijn om te reageren, lang genoeg voor "normale" vakantie duur.
Maar je zes maanden 'gap year' off the grid , jammer voor jou dan ,dan wordt het een verstekvonnis als je niemand je brievenbus hebt laten legen.
Als het extreem genoeg verder gaat - kom je "thuis" en woont er iemand anders, en is je inboedel opgeslagen en eventueel geveild, als er geen beslag op salaris of bankrekening mogelijk was.
14-06-2025, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem:

Je moet zelf toch behoorlijk ziek zijn als je jezelf herkent in deze mailings en uit angst gaat betalen???
(Maar het is blijkbaar een verdienmodel)

Kan ook iets anders zijn, als je je niet met kinderporno enz inlaat maar wel een wietplantage hebt, of pooier bent kan het mailtje indruk maken, vooral als je net weer sirenes hebt gehoord. Kortom: iets te verhullen hebt, of inderdaad bitcoincriminelen kent.

Lijkt me heel sterk eigenlijk - de lieden echt een stukje criminaliteit ingaan zijn niet het type mensen dat snel zenuwachtig wordt en van alleen maar een appje meteen gaat betalen .
Typisch het volk dat tegen de klippen op loopt te ontkennen , ook al staan ze glashelder op beeld "wassik niet broer" .
14-06-2025, 14:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
nee hoor, die kun je ook gewoon in de bus krijgen als je toevallig niet thuis bent...

Thuis in de bus is nog steeds geen email . Geen 'nee hoor' dus.
"Nee hoor" slaat op de bewering dat een dagvaardiging door een deurwaarder bezorgd wordt.
In de bus douwen vind ik geen behoorlijke bezorging zoals je dat verwacht van een deurwaarder.


Op mijn vraag daarna: "maar als ik nou op vakantie was geweest" kreeg ik het antwoord:
"dat is je eigen verantwoording". Moet je maar zorgen dat er af en toe iemand de post nakijkt...

je hebt een behoorlijke termijn om te reageren, lang genoeg voor "normale" vakantie duur.
Echt niet! Tenzij je binnen een maand een "behoorlijke termijn" vindt.
Stel je gaat op vakantie voor ruim drie weken.
Dag 1 dat je weg bent, wordt er een dagvaarding in de bus gedouwd.
Als je na een week of drie terugkomt, moet je eerst nog op tijd de verplichte advocaat zien te vinden om te reageren.
Dat wordt dus heel krap dag, als je dat al redt...
14-06-2025, 20:28 door Anoniem
Lezen jullie wel eens wat er op de afbeelding staat. Rechtsonder een Russisch stempel. En een handtekening die niet past bij de naam eronder.
15-06-2025, 00:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
nee hoor, die kun je ook gewoon in de bus krijgen als je toevallig niet thuis bent...

Thuis in de bus is nog steeds geen email . Geen 'nee hoor' dus.
"Nee hoor" slaat op de bewering dat een dagvaardiging door een deurwaarder bezorgd wordt.
In de bus douwen vind ik geen behoorlijke bezorging zoals je dat verwacht van een deurwaarder.

Tsja, ze proberen het in persoon af te geven, maar dat is niet te garanderen dat het lukt.
Dan is afleveren op het bedoelde adres ook 'bezorgen;' .

Kun je vinden, maar het telt gewoon als wettig betekent .


Op mijn vraag daarna: "maar als ik nou op vakantie was geweest" kreeg ik het antwoord:
"dat is je eigen verantwoording". Moet je maar zorgen dat er af en toe iemand de post nakijkt...

je hebt een behoorlijke termijn om te reageren, lang genoeg voor "normale" vakantie duur.
Echt niet! Tenzij je binnen een maand een "behoorlijke termijn" vindt.
Stel je gaat op vakantie voor ruim drie weken.
Dag 1 dat je weg bent, wordt er een dagvaarding in de bus gedouwd.
Als je na een week of drie terugkomt, moet je eerst nog op tijd de verplichte advocaat zien te vinden om te reageren.
Dat wordt dus heel krap dag, als je dat al redt...

Dat is dan pech voor jou, hoor . Natuurlijk geen idee hebben dat er dispuut op het nivo "deurwaarder betekent dagvaarding" in de lucht hangt, lekker op vakantie gaan, niemand voor je (post) zaken geregeld hebben, en dan verontwaardigd zijn dat de wereld niet voor je stilstaat .
Zeker een Gen X ?

Verplichte advocaat erbij verzonnen ? Dat is dan een civiel dispuut met een belang boven de 25.000 euro , en met zoiets spelend ga je lekker offline zonder iemand die je zaken wat in de gaten houdt . En ook zonder opgelijnde advocaat .
Tuurlijk , verzin maar lekker hoe oneerlijk de wereld is .
(hint : dat soort dingen dingen knallen geen dagvaarding out of the blue naar binnen, maar begint met boze brief, in gebreke stelling of aansprakelijkheids stelling, concept dagvaarding etc. )

Bij een civiele zaak met een belang onder de 25.000 is namelijk geen advocaat verplicht.
En wat je dan doet als je werkelijk super onhandig de dagvaarding gemist hebt op dag 1 van je vakantie en je tijd bijna verlopen - is uitstel vragen, en dat wordt (bij zo'n eerste rolzitting en eerste keer) altijd verleend .

Voor een strafrechtelijke zaak wordt het al helemaal bijzonder - want een dagvaarding komt nadat de politie hun werk gedaan hebben , en dat zal je al helemaal niet ontgaan zijn .
15-06-2025, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
In Nederland wordt een dagvaarding in principe alleen door een gerechtsdeurwaarder worden bezorgd. Volgens de wet (artikel 45 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) moet een dagvaarding worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Dit houdt in dat de deurwaarder het document persoonlijk overhandigt aan de geadresseerde of, als dat niet mogelijk is, een wettelijk toegestane alternatieve methode gebruikt, zoals het achterlaten van de dagvaarding in een verzegelde envelop op het adres van de geadresseerde.
[...] "open geen bijlage die je niet vertrouwt" aldus NCSC.
Dus gewoon die verzegelde envelop meteen weggooien?
Want iedere onverlaat kan van alles in de bus stoppen...

Bijlage is geen 'papieren brief' .

Maar goed, doe maar lekker zo eigenwijs als je wilt.
Met de kop in het zand ontdek je het wel als er beslag op je salaris ligt na een verstekvonnis, of als de deurwaarder "met de sterke arm" (=agent) en slotenmaker je inboedel komt halen voor de executieveiling.

En dan is jouw gezeur dat je "geen onbekende brieven" opent vanwege een of ander verkeerd gelezen advies helemaal jouw probleem.
De inherente vraag van deze opmerking is natuurlijk waarom je een bijlage niet zou moeten 'openen' als je die niet vertrouwd, aangezien dat de nodige deskundigheid van de gebruiker vereist.
Als een bijlage openen namelijk echt een risico is, dan gebruik je een verkeerd e-mail programma.
Een beter advies zou dus zijn: gebruik geen e-mail programma waarmee het openen van bijlages een risico is.
15-06-2025, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem: Wow...als je de geschreven taal leest, dan begin je al te lachen.
Door Anoniem: Lezen jullie wel eens wat er op de afbeelding staat. Rechtsonder een Russisch stempel. En een handtekening die niet past bij de naam eronder.
Ja, het lijkt bijna een grap, maar ik denk dat precies die knulligheid een heel effectief selectiefilter voor makkelijke slachtoffers is. De mensen die dat soort details niet opmerken maar erin tuinen die zullen zich in de rest van het oplichtingstraject typisch ook veel makkelijker in de luren laten leggen dan mensen die scherper zijn in het opmerken van dingen die niet kloppen. De criminelen sparen zichzelf een hoop werk uit als alleen de makkelijke slachtoffers van zich laten horen.
15-06-2025, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Gek idee maar tegelijk ook zo gek nog niet, de betalers zijn massaal mensen die zich in deze activiteiten herkennen. Misschien een goed startpunt om betalende wallets te gaan opsporen zou ik zeggen ipv de scammers van dit bericht.

i.m.o. de betere afweging om evt strafvervolging op touw te zetten.
'Blaming the victim 2.0'.
Nu ingezet ten bate van het "hogere" doel: mensen die "zich herkennen in deze activiteiten" opsporen.
Van "zich herkennen" maar meteen een categorie maken, die strafrechtelijk vervolgd moet worden. Want dat mag niet!
Want waar rook is zal wel vuur zijn, toch?
De moderne variant van de middeleeuwse heksenprocessen: wie betaalt is schuldig.

Hoeveel miljoen mensen in Nederland, waaronder ook onzekere mensen, die zich dus gemakkelijk laten intimideren, kijken "jeudporno" - term die in de phishingmail gebruikt wordt?
De schaal van vrouwe justitie weegt de andere kant op wat mij betreft.
O? Zoiets als dat de bewijslast maar omgedraaid moet worden in de trant van: bewijs jij maar eens dat je niét keek ?
15-06-2025, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Gek idee maar tegelijk ook zo gek nog niet, de betalers zijn massaal mensen die zich in deze activiteiten herkennen.
Of die denken dat de nog minderjarige zoon die pornosites heeft opgezocht om naar leeftijdgenoten te kijken en het niet opbiecht. Of die de overheid totaal wantrouwen en denken ook diep in de shit te zitten als er niks van waar is. Of die zo weinig van de tegenwoordige complexe samenleving snappen dat het leven voor hun hoe dan ook een aaneenschakeling van verbijsterende en regelmatig onaangename verrassingen is, zodat deze verrassing er niet eens zo enorm uitspringt.

Denk niet meteen dat de eerste mogelijkheid die in je opkomt de enige mogelijkheid is.
15-06-2025, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
nee hoor, die kun je ook gewoon in de bus krijgen als je toevallig niet thuis bent...

Thuis in de bus is nog steeds geen email . Geen 'nee hoor' dus.
"Nee hoor" slaat op de bewering dat een dagvaardiging door een deurwaarder bezorgd wordt.
In de bus douwen vind ik geen behoorlijke bezorging zoals je dat verwacht van een deurwaarder.

Tsja, ze proberen het in persoon af te geven, maar dat is niet te garanderen dat het lukt.
Dan is afleveren op het bedoelde adres ook 'bezorgen;' .

Kun je vinden, maar het telt gewoon als wettig betekent .


Op mijn vraag daarna: "maar als ik nou op vakantie was geweest" kreeg ik het antwoord:
"dat is je eigen verantwoording". Moet je maar zorgen dat er af en toe iemand de post nakijkt...

je hebt een behoorlijke termijn om te reageren, lang genoeg voor "normale" vakantie duur.
Echt niet! Tenzij je binnen een maand een "behoorlijke termijn" vindt.
Stel je gaat op vakantie voor ruim drie weken.
Dag 1 dat je weg bent, wordt er een dagvaarding in de bus gedouwd.
Als je na een week of drie terugkomt, moet je eerst nog op tijd de verplichte advocaat zien te vinden om te reageren.
Dat wordt dus heel krap dag, als je dat al redt...

Dat is dan pech voor jou, hoor . Natuurlijk geen idee hebben dat er dispuut op het nivo "deurwaarder betekent dagvaarding" in de lucht hangt, lekker op vakantie gaan, niemand voor je (post) zaken geregeld hebben, en dan verontwaardigd zijn dat de wereld niet voor je stilstaat .
Zeker een Gen X ?

Verplichte advocaat erbij verzonnen ? Dat is dan een civiel dispuut met een belang boven de 25.000 euro , en met zoiets spelend ga je lekker offline zonder iemand die je zaken wat in de gaten houdt . En ook zonder opgelijnde advocaat .
Tuurlijk , verzin maar lekker hoe oneerlijk de wereld is .
(hint : dat soort dingen dingen knallen geen dagvaarding out of the blue naar binnen, maar begint met boze brief, in gebreke stelling of aansprakelijkheids stelling, concept dagvaarding etc. )

Bij een civiele zaak met een belang onder de 25.000 is namelijk geen advocaat verplicht.
En wat je dan doet als je werkelijk super onhandig de dagvaarding gemist hebt op dag 1 van je vakantie en je tijd bijna verlopen - is uitstel vragen, en dat wordt (bij zo'n eerste rolzitting en eerste keer) altijd verleend .

Voor een strafrechtelijke zaak wordt het al helemaal bijzonder - want een dagvaarding komt nadat de politie hun werk gedaan hebben , en dat zal je al helemaal niet ontgaan zijn .
Aan het jargon dat je gebruikt, kan ik merken dat het voor jou allemaal gesneden koek is.
Maar "opgelijnde advocaat", "rolzitting" en wat dacht je van "in rechte betrekken" et cetera, zijn precies die termen waardoor je een brief van een advocaat leest als het phishingbericht waar hier zo lacherig over gedaan wordt dat mensen daar in trappen.
16-06-2025, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Een dagvaarding krijg je nooit per email maar wordt door een deurwaarder bezorgd.
In Nederland wordt een dagvaarding in principe alleen door een gerechtsdeurwaarder worden bezorgd. Volgens de wet (artikel 45 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering) moet een dagvaarding worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Dit houdt in dat de deurwaarder het document persoonlijk overhandigt aan de geadresseerde of, als dat niet mogelijk is, een wettelijk toegestane alternatieve methode gebruikt, zoals het achterlaten van de dagvaarding in een verzegelde envelop op het adres van de geadresseerde.

Er zijn geen andere partijen, zoals gewone postbezorgers of advocaten, die een dagvaarding rechtsgeldig mogen betekenen. De gerechtsdeurwaarder heeft een exclusieve bevoegdheid voor deze taak, omdat dit proces nauwkeurig moet worden uitgevoerd en gedocumenteerd om te garanderen dat de ontvanger op de hoogte is van de rechtszaak.

Ja, in theorie...
...maar de dagvaardingen die ik heb mogen ontvangen voldeden op ALLE punten daar niet aan.

Sterker, zelfs de rechtbank vervalst datum-stempels!
Lastig om je tegen te verweren, totdat men tegenstrijdig gaat verklaren, en het zwart op wit paradoxaal is.

In civiel recht is het voor een tegenstander gunstig om de ander bij verstek te laten veroordelen.
Geen dagvaarding laten ontvangen is dus gunstig.
Soms vraag ik mij af wat de tarieven zijn om een deurwaarder lui te laten zijn.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.