Door Named: Ja, en? Dat is gewoon hun verdienmodel, niks mis mee?
Als je geen reclames wilt, betaal dan gewoon voor de dienst die je afneemt...
YouTube moet toch ergens geld mee opbrengen, anders gaan ze namelijk failliet.
Of weet je misschien een alternatieve inkomstenbron voor hun?
(Eentje die in ieder geval genoeg oplevert om de kosten van 1080p streaming eruit te halen.)
Dus als je maar "verdienmodel" roept zijn alle argumenten verder van tafel geveegd? Ben je serieus?
Ik kan nergens winstcijfers van ze vinden, maar de advertentie-omzet van Youtube was vorig jaar $36,1 miljard, en dat was een stijging van 14,6% ten opzichte van het jaar ervoor. Ik geloof er geen donder van dat Youtube maar in de buurt komt van moeite hebben met rondkomen.
Ik ben, toen de advertentiemarkt op het internet losbarstte, op een gegeven moment advertenties gaan blokkeren om twee redenen. Ten eerste merkte ik dat ik teksten niet of nauwelijks meer kan lezen als ze omgeven worden door al die bewegende aandachttrekkers. Ik kan dat niet buitensluiten. Pas veel later kwam ik erachter dat ik autisme heb en dat dat dat vermoedelijk verklaart, maar ik zat er ondertussen wel mee. Ik bezocht websites namelijk voor hun eigen inhoud en de advertenties blokkeerden voor mij de toegang daartoe.
Ten tweede koos ik, zo snel als het te vinden was, voor CPU's die zo weinig energie verbruiken dat ze met passieve koeling toekunnen. Enerzijds omdat het geluid van de ventilator me stoort, anderzijds omdat ik het energieverbruik van pc's eigenlijk idioot hoog vond. In het begin kwam ik dan uit op CPU's die niet erg veel aankonden. Toen steeds meer websites een beetje tekst in een zee van advertenties inbedden merkte ik dat het steeds vaker
ettelijke minuten kostte om twee alinea's tekst te tonen.
Ik moest advertenties wel blokkeren om het web nog te kunnen gebruiken.
Daar zijn later argumenten bij gekomen: er werd bekend hoe ver tracking en profiling ging, en dat vind ik ronduit onacceptabel, pas je advertenties niet aan mij als bezoeker aan maar aan het onderwerp waar je ze bij plaatst. En er zijn ettelijke keren geweest dat, ook via gerenommeerde websites, advertenties malware verspreidden; ook volstrekt onacceptabel. De advertentie-branche kiest voor technieken die dat toestaan, in plaats van voor hun eigen verdienmodel iets op te zetten dat wel geschikt is voor advertenties maar niet voor dat soort ongein. Die laten iets belangrijks na. De sandboxes van browsers vangen tegenwoordig een hoop van dat besmettingsrisico op, maar tracking is nog steeds een probleem.
Ik beschrijf dingen die deels niet een op een voor Youtube gelden, maar er zijn parallellen. Een filmpje veelvuldig met iets schreeuwerigs onderbreken maakt de inhoud van het filmpje moeilijker te volgen, daar word je van afgeleid, en de sfeer van het filmpje (die kan ertoe doen) wordt verpest. De kaders met inhoud die aan het eind over het beeld worden geplaatst blokkeren de inhoud eronder. Ik maak mee dat precies hetgeen waarvoor ik naar een kort filmpje kijk daardoor niet meer te zien is.
Ik ben trouwens, toen ik advertenties was gaan blokkeren omdat het web anders ontoegankelijk voor me werd, een paar keer op online fora in discussie gegaan met mensen die advertenties als verdienmodel hadden; niet alleen exploitanten van websites, ik ben ook in discussie geweest met iemand die een advertentienetwerk exploiteerde. Die beschouwden mensen als ik als totale aso's omdat we aan hun verdienmodel kwamen. Als ik zo'n klacht zag reageerde ik door beleefd uit te leggen waarom ik blokkeerde, en ik gaf aan dat als ik op de een of andere manier de optie zou hebben om lichtere advertenties te kiezen, zowel qua resourcegebruik op mijn pc als qua visuele onrust, dat ik dan geen reden zou hebben om ze te blokkeren. Misschien iets om aan te werken? De reacties waren veelzeggend en steeds hetzelfde: daar hadden ze schijt aan. Ik had in te binden en te doen wat goed was voor hun verdienmodel, en zij hadden totaal geen rekening te houden met de belangen van anderen. Oké, duidelijk, dacht ik toen. Ik voel me echt niet geroepen om rekening te houden met de belangen van narcisten die vinden dat iedereen met hun maar zij met niemand rekening hoeven te houden, die kunnen de pot op.
Hoe HTTP(S) werkt en hoe een webbrowser een pagina toont levert trouwens nog een argument op. Je browser vraagt een webserver om een HTML-pagina. De webserver zegt: oké, alsjeblieft, en levert die HTML. Daarin zitten verwijzingen naar JavaScripts, style sheets, afbeeldingen, video's, noem maar op. De browser gaat dat erbij laden om de pagina compleet te maken, en ook dat bevat weer verwijzingen en ook die worden dan weer opgehaald, en dat gaat door tot er geen nieuwe verwijzingen meer binnenkomen. Maar bedenk dat dat proces
door jouw webbrowser op jouw computer wordt uitgevoerd. Stel dat jij iemand uitnodigt om jou thuis informatie ergens over te geven. Die komt binnen, gaat zitten, pakt ongevraagd
jouw telefoon en belt nog vijf mensen, die dan ook opeens op jouw stoep staan en binnen willen komen. En als je ze binnenlaat gaan die ook ongevraagd met
jouw telefoon anderen uitnodigen. Je nodigt één iemand uit en opeens zitten er tientallen in je huiskamer. Vind je dat oké? Waarom is dat opeens wel oké als het in
jouw browser op
jouw computer via
jouw internetverbinding gebeurt?
Het is precies hetzelfde. Jij hebt zeggenschap over wie er bij jou over de vloer komt. En als iemand een meute mee wil nemen en jij wil dat niet, dan kan die besluiten om zelf weg te blijven. Als die je eerst de informatie geeft waarvoor je hem uitnodigde en dan pas anderen uitnodigt is die zelf onhandig bezig geweest, dat levert voor jou geen plicht op om die anderen maar te tolereren. Dus jij mag
op jouw computer, in jouw webbrowser dingen blokkeren die jij daar niet wilt, want dat is bij jou thuis. Als dat de ander niet bevalt had die om te beginnen niet op je uitnodiging moeten ingaan en niet moeten komen. Richt een website dus maar zo in dat het blokkeren van advertenties niet kan zonder de inhoud te blokkeren waar iemand voor komt, of accepteer dat je soms wat weggeeft.
Of, en dat zou ik een veel betere oplossing vinden, introduceer zoiets als de do-not-track-header, maar dan een waarin je niet alleen kan aangeven dat je niet gevolgd en geprofileerd wil worden maar ook dat je geen te zware content wil, geen advertenties die bewegen of inhoud afdekken, dat soort dingen,
en respecteer dat. Zolang de advertentie-branche dat niet respecteert, en dat doen ze voor geen meter, ze werken dit soort dingen zelfs actief tegen, zie ik geen reden om ook maar enig respect voor hun te tonen. Ik heb geen enkel probleem met de statische advertenties die ik op deze pagina zie staan, bijvoorbeeld, die vind ik prima, maar maak er geen kermis van, want dat verdraag ik niet, en ga me niet sneaky volgen en profileren, daar ben ik niet van gediend. En het verdienmodel van websites die alleen maar diensten van die advertentienetwerken afnemen en het niet zelf doen? Die dobberen kritiekloos mee met de advertentienetwerken. Ze zouden ook om opties kunnen vragen die het acceptabel maken voor hun bezoekers; als ze daar volkomen passief in zijn moeten ze misschien ook maar passief accepteren dat hun verdienmodel niet bij iedereen werkt.
Dit gaat er heel fundamenteel om dat respect niet alleen van de ander moet komen. Als je gerespecteerd wilt worden, begin dan met zelf anderen te respecteren. Je krijgt voor een flink deel terug wat je er zelf in een relatie stopt, en dat geldt ook als je de respectloosheid nonchalant uitbesteedt aan een ander en doet alsof dat jou niet raakt.
Je hoeft het echt niet met alles wat ik schrijf eens te zijn, maar ik hoop dat je ziet dat er nogal wat tegenover dat "verdienmodel, niks mis mee" van jou te stellen is.