image

Minister: volledige afhankelijkheid niet-Europese techbedrijven onwenselijk

maandag 7 juli 2025, 10:27 door Redactie, 11 reacties

Volledige afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven is onwenselijk, zo heeft demissionair minister Bruins van Onderwijs laten weten op vragen van de vaste commissie voor Onderwijs. "Net als de overheid is het onderwijs te afhankelijk van big tech-bedrijven. Doordat de digitale diensten van deze bedrijven in het hart van het onderwijs zitten, worden studenten opgeleid in de taal van Word, Excel en PowerPoint. Kennis van alternatieven, vooral van Nederlandse of Europese bodem, wordt niet opgedaan", zo stelde GroenLinks-PvdA, dat vroeg of de minister een plan heeft de afhankelijkheid terug te dringen.

Bruins stelt dat hij de geuite zorgen herkent. "Deze problematiek speelt niet alleen in het onderwijs maar speelt veel breder." Volgens de minister is volledige afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven onwenselijk. "Het vraagstuk is complex en vraagt daarom om een oplossing op zowel nationaal als op Europees niveau." De bewindsman voegt toe dat gezien de autonomie van onderwijsinstellingen hij die niet kan dwingen om de migratie naar Amerikaanse clouddiensten te stoppen.

In een antwoord op vragen van D66 geeft de minister aan dat hij het van groot belang vindt dat onderwijsinstellingen zelf en gezamenlijk werken aan de digitale autonomie van de sector en aan alternatieven voor big tech bedrijven. "In het funderend onderwijs worden goede stappen gezet om de afhankelijkheid van big tech tegen te gaan." Bruins noemt als voorbeeld een onderzoek dat wordt uitgevoerd naar de beleidskeuzes die in het Nederlandse onderwijs zijn te maken om het aanbod van alternatieven voor big tech te vergroten en het gebruik hiervan in het funderend onderwijs te doen toenemen.

Verder laat de minister weten dat er een pilot is gestart om met een alternatief voor Office365/Microsoft Teams te werken. "Tevens draagt het gebruik van open source middelen ook bij aan het verminderen van de afhankelijkheid van big tech en stimuleert dit (de kennis over) het gebruik van alternatieven", voegt Bruins toe. "Binnen SURF worden de mogelijkheden van open source, zoals Nextcloud, Peertube en Mastodon, verkent en ook biedt SURF software aan die is gebaseerd op open source. Deze software wordt gebruikt binnen het vervolgonderwijs en de Rijksoverheid."

De minister was ook gevraagd of hij samen met onderwijsinstellingen een exitstrategie voor Amerikaanse techbedrijven wil formuleren. Bruins reageert dat het belangrijk is dat onderwijsinstellingen hierover beschikken of die laten uitvoeren, om zo vendor-lock in te voorkomen. "Met een dergelijke strategie wordt gezorgd voor bewegingsvrijheid, het kunnen weghalen van data uit een cloudomgeving en het over kunnen plaatsen van deze data naar een andere omgeving."

Reacties (11)
Vandaag, 12:07 door Anoniem
Doordat de digitale diensten van deze bedrijven in het hart van het onderwijs zitten, worden studenten opgeleid in de taal van Word, Excel en PowerPoint. Kennis van alternatieven, vooral van Nederlandse of Europese bodem, wordt niet opgedaan
Hoe fout is dit. Gen wonder dat Trump zegt weg met die wetenschap. Ze leiden toch alleen maar op voor het bedrijfsleven.
Vandaag, 12:12 door Anoniem
"Het vraagstuk is complex en vraagt daarom om een oplossing op zowel nationaal als op Europees niveau." De bewindsman voegt toe dat gezien de autonomie van onderwijsinstellingen hij die niet kan dwingen om de migratie naar Amerikaanse clouddiensten te stoppen.
Hier staan mijn oren toch wel van te klapperen. Hoe zo te ingewikkeld voor Europa? Hier is gewoon de fanclub aan het woord. Het wordt nu tijd dat er eens subsidies gestopt gaan worden voor het onderwijs ten grootte van betreffende ict kosten, als ze geen plan kunnen presenteren hoe de afhankelijkheid opgelost gaat worden.
Vandaag, 14:04 door _R0N_ - Bijgewerkt: Vandaag, 14:04
Het ministerie van onderwijs heeft dit zelf veroorzaakt. Doordat de geldkraan steeds verder dicht gaat moeten scholen zoeken naar de goedkoopste oplossing.
Microsoft en Google strooien met geld voor onderwijs door het verstrekken van diensten tegen (bijna) 100% korting.

Alles wat scholen geld kost is duurder dan wat ze nu hebben.
Vandaag, 14:05 door _R0N_
Door Anoniem:
"Het vraagstuk is complex en vraagt daarom om een oplossing op zowel nationaal als op Europees niveau." De bewindsman voegt toe dat gezien de autonomie van onderwijsinstellingen hij die niet kan dwingen om de migratie naar Amerikaanse clouddiensten te stoppen.
Hier staan mijn oren toch wel van te klapperen. Hoe zo te ingewikkeld voor Europa? Hier is gewoon de fanclub aan het woord. Het wordt nu tijd dat er eens subsidies gestopt gaan worden voor het onderwijs ten grootte van betreffende ict kosten, als ze geen plan kunnen presenteren hoe de afhankelijkheid opgelost gaat worden.

"Ingewikkeld" staat hier gelijk aan "kost veel geld"

Niet meer en niet minder.
Vandaag, 14:43 door karma4
Middeleeuwse mentaliteit om te denken dat je alles in eigen land kan maken.
De wereld is sinds die tijd compleet veranderd een global village. Alleen ruzie maken moet nog afgeleerd worden.
Vandaag, 15:04 door Anoniem
Door karma4: Middeleeuwse mentaliteit om te denken dat je alles in eigen land kan maken.
De wereld is sinds die tijd compleet veranderd een global village. Alleen ruzie maken moet nog afgeleerd worden.
Mee eens. Maar diegene aan het bewind zitten vooral met zichzelf in de knoop zo lijkt het. Moment 1 wordt er nog gezegd dat er volledige autonomie moet komen (al zou dat nog jaren duren). Moment 2 zijn ze dan ineens realistischer en zeggen ze dat het onhaalbaar of, zoals hier, zelfs onwenselijk is. Waarom is men schijnbaar bang om te zeggen dat het huidige status quo prima is?
Vandaag, 15:37 door Anoniem
Alleen mensen die ernstig ziek of gehandicapt zijn zijn volledig afhankelijk van anderen.
Volledige afhankelijkheid is niet natuurlijk en niet wenselijk maar soms noodzakelijk.
Afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven is vaker luiheid dan noodzaak en i.i.g. niet natuurlijk.
Afhankelijkheid maakt je kwetsbaar.
Vandaag, 15:51 door Anoniem
Mastodon is erg goed aangezien het federated is, (samenwerkende servers die ook als cluster of individueel kunnen functioneren) selfhosted is een optie en het werkt ook niet gericht in op de dopamine/verslavingsfactor.

GNU/Linux op scholen is ook beter aangezien men de broncode kan inzien, de school geeft het slechte voorbeeld als de software waarmee ze werken niet bestudeert kan worden (in de educatieve zin) en leerlingen er opzettelijk afhankelijk van maken ten behoeve van winst zoals Microsoft kinderen al op vroege leeftijd inlijft en afhankelijk maakt van hun bespionerende ecosysteem waarvoor de de terms of service moeten ondertekenen en daarmee hun rechten wegtekenen.

Daarnaast komt het de privacy en autonomie ten goede.
Vandaag, 16:25 door Anoniem
Door _R0N_: Het ministerie van onderwijs heeft dit zelf veroorzaakt. Doordat de geldkraan steeds verder dicht gaat moeten scholen zoeken naar de goedkoopste oplossing.
Microsoft en Google strooien met geld voor onderwijs door het verstrekken van diensten tegen (bijna) 100% korting.

Alles wat scholen geld kost is duurder dan wat ze nu hebben.
Het is niet het goedkoopst. Het is pure gemakzucht omdat iedereen dat aanbiedt en er geld mee wilt verdienen.
Vandaag, 16:30 door Anoniem
Door Anoniem: Mastodon is erg goed aangezien het federated is, (samenwerkende servers die ook als cluster of individueel kunnen functioneren) selfhosted is een optie en het werkt ook niet gericht in op de dopamine/verslavingsfactor.

GNU/Linux op scholen is ook beter aangezien men de broncode kan inzien, de school geeft het slechte voorbeeld als de software waarmee ze werken niet bestudeert kan worden (in de educatieve zin) en leerlingen er opzettelijk afhankelijk van maken ten behoeve van winst zoals Microsoft kinderen al op vroege leeftijd inlijft en afhankelijk maakt van hun bespionerende ecosysteem waarvoor de de terms of service moeten ondertekenen en daarmee hun rechten wegtekenen.

Daarnaast komt het de privacy en autonomie ten goede.
Dat men de broncode op scholen kan inzien is totaal niet relevant, laat dat maar aan ontwikkelaars en security mensen over.
Vrijhijd, privacy en samenwerken daar gaat het om, zonder dat een ander jou onder druk kan zetten met Trump als erg voorbeeld.
Vandaag, 17:01 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
"Het vraagstuk is complex en vraagt daarom om een oplossing op zowel nationaal als op Europees niveau." De bewindsman voegt toe dat gezien de autonomie van onderwijsinstellingen hij die niet kan dwingen om de migratie naar Amerikaanse clouddiensten te stoppen.
Hier staan mijn oren toch wel van te klapperen. Hoe zo te ingewikkeld voor Europa? Hier is gewoon de fanclub aan het woord. Het wordt nu tijd dat er eens subsidies gestopt gaan worden voor het onderwijs ten grootte van betreffende ict kosten, als ze geen plan kunnen presenteren hoe de afhankelijkheid opgelost gaat worden.

"Ingewikkeld" staat hier gelijk aan "kost veel geld"

Niet meer en niet minder.
Inderdaad.
Gelukkig is dat geld er nu wel, aangezien dit onder de 5% voor defensie gerekend kan worden.
Onze afhankelijkheid van de VS heeft al tot genoeg misstanden (eufemistisch gezegd) geleid.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.