image

Lek in anti-virus software laat virussen door

dinsdag 19 oktober 2004, 09:37 door Redactie, 9 reacties

iDEFENSE waarschuwt gebruikers van de anti-virus software van onder andere McAfee, Computer Associates, Kaspersky, Sophos, Eset en RAV voor een lek waardoor aanvallers de virusscanner kunnen omzeilen. Het probleem zit hem in het parsen van .zip headers. Door het aanpassen van informatie in de lokale en globale header van het .zip bestand kan een aanvaller kwaadaardige code in het bestand plaatsen zonder dat dit door anti-virus software herkend zal worden! Om het lek te exploiten moet een aanvaller het kwaadaardige .zip bestand door de gebruiker laten openen. Iets wat zeer aannemelijk is omdat de virusscanner tijdens het scannen geen virussen heeft aangetroffen. De nieuwste versies van Symantec, Bitdefender, Trend Micro en Panda zijn niet kwetsbaar. Er wordt aangeraden om alle .zip bestanden bij de gateway te filteren. Meer informatie en een reactie van de kwetsbare aanbieders is in deze advisory te vinden.

Reacties (9)
19-10-2004, 10:27 door Anoniem
niet de enige lekjes in anti virus software voor de dummie
mode gebruiker
19-10-2004, 10:40 door G-Force
Het zou IDefense gesierd hebben welke "engines" van Symantec,
Bitdefender, Trend Micro en Panda gevrijwaard waren van dit lek.
Het bericht daarover vind ik anders behoorlijk vaag.
19-10-2004, 11:03 door Anoniem
Predjuh wrote: dit nieuws is zo oud als de weg naar romen.... ik gebruik dit
lek al meer als een jaar. met een kleine tooltje kun je virussen zo omtzetten
zodat ze niet meer herkent worden.... bij 80% van de gevallen werkt het ;)
19-10-2004, 11:04 door Rene V
Ik open nooit zomaar zip bestandjes. Alleen van personen die ik vertrouw
en waarvan ik weet dat ze het zelf gezipt hebben. Weinig zorgen dus voor
mij :-)
19-10-2004, 11:40 door Anoniem
dus jij download nooit zip bestanden ??
19-10-2004, 12:21 door Zarco.nl
Door René V
Ik open nooit zomaar zip bestandjes. Alleen van personen die
ik vertrouw
en waarvan ik weet dat ze het zelf gezipt hebben. Weinig
zorgen dus voor
mij :-)
Dat is geen garantie dat zij geen zip virus hebben. Een
virus wordt zo gemaakt dat het ongemerkt aan een
gebruikersobject (bv een bestand) wordt gehangen zodat de
gebruiker ongemerkt het virus verspreid.
Je kunt dus makkelijk een zelf gezipt bestand krijgen waar
een virus in zit doordat het virus actief is op de PC van
het slachtoffer. Ieder aanwezige en aangemaakte zip wordt
zodoende geinfecteerd.
19-10-2004, 18:43 door Anoniem
Door ZZ
Door René V
Ik open nooit zomaar zip bestandjes. Alleen van personen die
ik vertrouw
en waarvan ik weet dat ze het zelf gezipt hebben. Weinig
zorgen dus voor
mij :-)
Dat is geen garantie dat zij geen zip virus hebben. Een
virus wordt zo gemaakt dat het ongemerkt aan een
gebruikersobject (bv een bestand) wordt gehangen zodat de
gebruiker ongemerkt het virus verspreid.
Je kunt dus makkelijk een zelf gezipt bestand krijgen waar
een virus in zit doordat het virus actief is op de PC van
het slachtoffer. Ieder aanwezige en aangemaakte zip wordt
zodoende geinfecteerd.

Maar goed dat er echte deskundigen zijn. Wat een onzin.
19-10-2004, 19:28 door XaNcE
Ik kreeg een maand geleden een mail met een zip bestand dat versleuteld
was met een wachtwoord. In het mailtje stond in NL tekst dat het zip
bestand te openen is met een in de mail gegeven wachtwoord.

Het zipbestand dat versleuteld is kan geen enkele virusscanner de inhoud
controleren zonder de aanwezig key/wachtwoord te weten. Hierdoor zal de
normale gebruiker ervan uitgaan dat het bestand geen virus bevat.

Naar het zip-bestand (gecontroleerde omgeving) te laten uitpakken met de
bijbehorende key gebeurde er 2 dingen.

NB: Bij een zip-bestand kan men het relatieve path meenemen.
Bij het uitpakken werd er een bestand geplaatst in c:Documents and
SettingsAdministratorStart MenuProgramsStartup en een bestand werd
netjes geplaatst in de daarvoor gekozen uitpak plaats.

Virusscanner herkende het bestand niet. Naar controle bleek het te gaan
om een keystroker die een poort opende en deze via telnet toegangelijk
was.

Niet alleen ZIP bestanden maar ook Setup bestanden en andere
inpakbestandsformaten hebben zulke functies. Voor het oog lijkt alles
normaal, alleen op de achtergrond wordt je pc overgenomen.

Conclusie: iemands pc overnemen en virusscanner buitenspel te zetten is
met simpele stappen te volbrengen.
20-10-2004, 14:40 door Zarco.nl
Door Anoniem
Door ZZ
Door René V
Ik open nooit zomaar zip bestandjes. Alleen van personen die
ik vertrouw
en waarvan ik weet dat ze het zelf gezipt hebben. Weinig
zorgen dus voor
mij :-)
Dat is geen garantie dat zij geen zip virus hebben. Een
virus wordt zo gemaakt dat het ongemerkt aan een
gebruikersobject (bv een bestand) wordt gehangen zodat de
gebruiker ongemerkt het virus verspreid.
Je kunt dus makkelijk een zelf gezipt bestand krijgen waar
een virus in zit doordat het virus actief is op de PC van
het slachtoffer. Ieder aanwezige en aangemaakte zip wordt
zodoende geinfecteerd.

Maar goed dat er echte deskundigen zijn. Wat een onzin.
Waar kraam ik onzin uit pcies???
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.