image

Raad van State kijkt of AP moet optreden tegen kentekenparkeren

maandag 21 juli 2025, 10:51 door Redactie, 9 reacties

De Raad van State zal volgende week maandag kijken of de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet optreden tegen kentekenparkeren in Wageningen. Dan dient namelijk het hoger beroep dat een bewoner van de gemeente tegen de privacytoezichthouder heeft aangespannen. De aanleiding is het feit dat de gemeente Wageningen begin 2020 kentekenparkeren invoerde om maximaal een uur gratis te parkeren in een deel van het centrum. Een blauwe parkeerschijf om aan te tonen dat iemand zestig minuten parkeert wordt niet door de gemeente geaccepteerd.

"Kentekenregistratie is dus verplicht gesteld zonder dat er een anoniem alternatief wordt geboden. Het unieke van de zaak is dat het hier niet gaat om betaald parkeren, maar om gratis parkeren", aldus stichting Privacy First die de bewoner in deze zaak bijstaat. Volgens de bewoner overtreedt de gemeente met de verplichte kentekenregistratie de AVG. Zo is er geen Data Protection Privacy Impact Assessment (DPIA) uitgevoerd en wordt er geen anoniem alternatief geboden. De bewoner wil dan ook dat de Autoriteit Persoonsgegevens tegen het college van burgemeester en wethouders optreedt, omdat de AVG wordt overtreden. De AP stelt dat er geen sprake van een AVG-overtreding is.

"De rechtbank is van oordeel dat de AP zich terecht op het standpunt stelt dat het college in dit geval geen DPIA hoefde uit te voeren. De AP heeft de controle van kentekens met handscanners op de twee parkeerplaatsen terecht niet aangemerkt als een grootschalige verwerking als bedoeld in het Besluit DPIA. Daarbij heeft de AP terecht in aanmerking genomen dat het een handmatige controle betreft en dat bij voldoende betaling de verwerkte gegevens binnen 48 uur worden verwijderd. Van een stelselmatige monitoring is hier naar het oordeel van de rechtbank evenmin sprake", zo liet de rechtbank twee jaar geleden weten.

Volgende week maandag dient het hoger beroep bij de Raad van State. "De inzet van de zaak is vanwege de tot dusver opgebouwde jurisprudentie groter geworden dan enkel deze gemeente en enkel het kentekenparkeren en de acceptatie van de blauwe parkeerschijf", laat Privacy First weten. "In deze zaak gaat het ook om de verplichting dat de verwerkingsverantwoordelijke (gemeente) een privacy impact assessment laat uitvoeren en redelijke anonieme alternatieven voor de verwerking meeneemt in haar uitvoeringsbeleid. Aan dit alles heeft het ontbroken en er is niet op gehandhaafd door de AP." Verder staat de vraag centraal hoe de AP haar toezichtstaak uitvoert.

Reacties (9)
Gisteren, 10:58 door Bitje-scheef
Ik zou zeggen dat de gemeente ook hier onder de AP valt, anders krijg je dusdanige afwijkingen in het rechtssysteem en dus ook nooit meer onder controle.
Gisteren, 11:09 door Anoniem
Het zal wel weer gedoogd worden. Sch**t aan de burger. Want zo werkt dan in Nederland.
Gisteren, 11:56 door Anoniem
Benieuwd wat er eigenlijk wettelijk is vastgelegd mbt het gebruik en de geldigheid van de blauwe parkeerschijf.
Gisteren, 11:58 door Anoniem
Dit is in mijn optiek hoe dan ook een no-go....

De AVG stelt dat je alle informatie die je verwerkt of gaat verwerken goed afweegt en op zoek gaat naar het minst ingrijpende alternatief. In dit geval is dat gewoon de blauwe parkeerkaart waarbij er niet onnodig veel gegevens worden verzameld.

De proportionaliteit lijkt in deze ook helemaal weg te zijn. Stel nu dat er 100 auto's op een parkeerplaats staan voor gratis parkeren daarvan zijn er 10 zonder blauwe kaart (en dan zit ik denk ik nog hoog) dan verzamel je van 90 personen gegevens die je helemaal niet nodig hebt.....
Hiervoor bestaat handhaving in mooie auto's die deze controle doen... maar deze gemeente lijkt gewoon iets meer geld te willen opstrijken op deze manier. Hetzij door meer boetes te genereren of op het uitsparen van loon omdat er minder handhavers nodig zijn.
Gisteren, 12:54 door Anoniem
Door Anoniem: Dit is in mijn optiek hoe dan ook een no-go....

De AVG stelt dat je alle informatie die je verwerkt of gaat verwerken goed afweegt en op zoek gaat naar het minst ingrijpende alternatief. In dit geval is dat gewoon de blauwe parkeerkaart waarbij er niet onnodig veel gegevens worden verzameld.

De AVG stelt dat je moet beoordelen of er sprake is van een hoog risico, voor de afweging een DPIA uit te voeren. Die afweging heeft de gemeente gemaakt en die staat ter discussie. Het is dus niet dat er geen afweging is gemaakt. De gemeente is van mening dat het niet grootschalig is en er dus geen risico is waarvoor een DPIA uitgevoerd moet worden. En wordt daarin NB gesteund door de AP.
Gisteren, 13:00 door Anoniem
Kentekens zijn indirect herleidbare persoonsgegevens de controle valt niet onder een veiligheid situatie en er is geen wettelijke uitzondering hiervoor gegeven. Gezien de omvang van de verwerking *was* een DPIA verplicht. Geen DPIA geen rechtmatige uitvoer en dus waarschuwing, boete zou terecht zijn. AP verzuimd haar verantwoordelijkheden hier en dat is helaas niet de eerste keer.
Gisteren, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem: Benieuwd wat er eigenlijk wettelijk is vastgelegd mbt het gebruik en de geldigheid van de blauwe parkeerschijf.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Geldend van 01-07-2024 t/m heden. Geraadpleegd op 21-07-2025

Artikel 25

1 Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

2 Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.

3 Op de parkeerschijf staat aan de getoonde zijde slechts één cijferreeks, die een aanduiding geeft van de kalenderuren, en die vanaf het begin van het parkeren in duidelijk leesbare cijfers tegen een contrasterende achtergrond in hele of halve uren het tijdstip weergeeft waarop met het parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.

4 Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.

5 Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004825&hoofdstuk=II&artikel=25
Gisteren, 14:09 door Anoniem
Scanauto maakt het wel heel bont: parkeerboete uitgeschreven aan rijdende auto in Amsterdam

Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam erkent dat er een fout is gemaakt. “Rijdende auto’s zouden geen boete moeten kunnen krijgen, omdat scanauto’s alleen geparkeerde auto’s in vakken controleren. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt, dus we gaan kijken wat er is misgegaan om te voorkomen dat dit vaker gebeurt.”

Vanaf de scanauto is te zien dat de bestuurder van een Volvo de scanauto overduidelijk tegemoet rijdt en passeert

https://www.parool.nl/amsterdam/scanauto-maakt-het-wel-heel-bont-parkeerboete-uitgeschreven-aan-rijdende-auto-in-amsterdam~b1c46b30/
Gisteren, 21:40 door Anoniem
Partij tegen de burger.
https://youtu.be/jdoU8A7OKfg
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.