image

Duizenden Nederlanders doen melding van niet-bancaire helpdeskfraude

dinsdag 5 augustus 2025, 13:42 door Redactie, 8 reacties

De Fraudehelpdesk heeft in de eerste zes maanden van dit jaar duizenden meldingen over niet-bancaire helpdeskfraude ontvangen, waarbij oplichters zich voornamelijk voordoen als de fraudeafdeling of medewerker van een cryptobeurs. Slachtoffers werden voor meer dan 2,2 miljoen euro bestolen. Een hoger schadebedrag dan slachtoffers van bancaire fraude bij de Fraudehelpdesk rapporteerden (pdf).

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar registreerde de Fraudehelpdesk in totaal 44.500 meldingen over allerlei fraudes. In dezelfde periode vorig jaar ging het nog om bijna 30.000 meldingen. Het aantal financieel gedupeerden steeg van zo'n 4300 naar bijna 6700. Het totale schadebedrag waar gedupeerden mee te maken kreeg bleef in beide periodes min of meer gelijk, 26,6 miljoen euro tegenover 26,8 miljoen euro. Het gaat hierbij alleen om cijfers van de Fraudehelpdesk.

Niet-bancaire helpdeskfraude

De meeste meldingen die in de eerste helft van 2025 werden gedaan vallen in de categorie niet-bancaire helpdeskfraude. Het gaat dan om helpdeskfraude waar oplichters zich voornamelijk voordoen als de helpdesk of fraudeafdeling van een cryptobeurs en zo slachtoffers proberen op te lichten. Net als bij bancaire helpdeskfraude, waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerker, proberen oplichters bij niet-bancaire helpdeskfraude toegang tot de systemen van slachtoffers te krijgen en frauduleuze transacties uit te voeren. Ook komt het voor dat slachtoffers worden misleid om zelf cryptovaluta naar de wallet van de oplichter over te maken.

In de eerste zes maanden van dit jaar ontving de Fraudehelpdesk zesduizend meldingen van dergelijke fraudes. Een jaar geleden ging het in dezelfde periode nog om 372 meldingen. Het aantal slachtoffers steeg ook, van 16 in de eerst helft van 2024 tegenover 117 in de eerste helft van dit jaar. Het totale schadebedrag dat slachtoffers rapporteerden ging van 80.000 euro naar meer dan 2,2 miljoen euro. Cryptobeurs Bitvavo waarschuwt op de eigen website voor deze vorm van fraude.

Bij bancaire fraude was er juist een afname van het totale schadebedrag zichtbaar. In de eerste zes maanden van 2024 ging het nog om ruim 4,3 miljoen euro dat werd gestolen, tegenover 1,4 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Het aantal financieel gedupeerden daalde van 177 naar 92. Wel maakten veel meer mensen melding van deze fraudevorm, bijna 4600 in de eerste helft van 2025 tegenover 1400 in dezelfde periode vorig jaar.

In de categorie misleidende verkoop, zoals ‘verborgen’ abonnementen en diensten van klusbedrijven met extreme tarieven, was er ook een sterke stijging van het aantal meldingen: van ruim 800 naar bijna 2400. Het aantal gedupeerden ging van 500 naar 1500. De schade in deze categorie bedroeg voor de eerste zes maanden van dit jaar bijna 1,3 miljoen euro, tegenover 627.000 euro in 2024.

Vacaturefraude

Het aantal meldingen van vacaturefraude, waarbij slachtoffers denken dat ze een baan hebben maar vervolgens allerlei geld naar oplichters moeten overmaken, kende ook een sterke stijging. In de eerste helft van 2024 ging het om 186 meldingen. Dit jaar ontving de Fraudehelpdesk meer dan 3100 meldingen. De schade bij slachtoffers ging van 821.000 euro naar 1,5 miljoen euro. Bij alle genoemde fraudes gaat het om alleen cijfers van de Fraudehelpdesk. Cijfers van politie en banken zijn hierin niet meegenomen, waardoor het werkelijke aantal slachtoffers en schadebedragen waarschijnlijk hoger zijn.

Reacties (8)
Gisteren, 13:54 door Anoniem
Deze enorme toename van fraude is een gevolg van het idee dat ALLES gedigitaliseerd moet worden, en dat de menselijke factor zoveel mogelijk moet worden verwijderd uit processen.

In dat bewust gecreëerde gat springen dus andere mensen, namelijk criminelen. Oftewel Men-in-the-Middle.

Dank, dank aan onze wakkere overheid en bedrijfslobby (ECP) die onze "samenleving" helemaal digitaal willen maken, waardoor het geen samenleving meer is maar een verzameling algoritmes, profiteurs en slachtoffers.
Gisteren, 14:38 door The-Real-C
De cijfers illustreren een alarmerende trend, maar de interpretatie ervan vraagt om nuance. De explosieve toename van meldingen over niet-bancaire helpdeskfraude — van 372 naar 6000 binnen een jaar — wijst mogelijk niet alleen op een toename van incidenten, maar ook op een hogere meldingsbereidheid of betere signalering. Zonder correlatie met data van politie, banken of crypto-exchanges blijft het risico op overschatting van de daadwerkelijke schade bestaan. Bovendien is het opvallend dat de totale schade door fraude nauwelijks gestegen is, ondanks het forse toegenomen aantal meldingen en slachtoffers. Dit suggereert dat de gemiddelde schade per slachtoffer juist is gedaald. Het zou dan ook helpen als de Fraudehelpdesk transparanter is over methodologie en overlap met andere databronnen, zodat beleidsmaatregelen gebaseerd kunnen worden op representatieve cijfers in plaats van ruwe meldingsaantallen.
Gisteren, 16:26 door Anoniem
ojeee, dan kunnen we de schade niet aannaaien bij banken. Wie moet het nu betalen?
Gisteren, 17:01 door Anoniem
Door Anoniem: Deze enorme toename van fraude is een gevolg van het idee dat ALLES gedigitaliseerd moet worden, en dat de menselijke factor zoveel mogelijk moet worden verwijderd uit processen.

In dat bewust gecreëerde gat springen dus andere mensen, namelijk criminelen. Oftewel Men-in-the-Middle.

Dank, dank aan onze wakkere overheid en bedrijfslobby (ECP) die onze "samenleving" helemaal digitaal willen maken, waardoor het geen samenleving meer is maar een verzameling algoritmes, profiteurs en slachtoffers.

Wie of wat is de veroorzaker van deze vorm van fraude?
Het zijn toch de criminelen, de oplichters die de schade veroorzaken?
Moeten we de digitalisering dan maar vaarwel zeggen om deze vorm van fraude te voorkomen?
Dan zouden we niet meer kunnen meedraaien in deze wereld.
Terug naar de postduif en de ruilhandel?
Gisteren, 17:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Deze enorme toename van fraude is een gevolg van het idee dat ALLES gedigitaliseerd moet worden, en dat de menselijke factor zoveel mogelijk moet worden verwijderd uit processen.

In dat bewust gecreëerde gat springen dus andere mensen, namelijk criminelen. Oftewel Men-in-the-Middle.

Dank, dank aan onze wakkere overheid en bedrijfslobby (ECP) die onze "samenleving" helemaal digitaal willen maken, waardoor het geen samenleving meer is maar een verzameling algoritmes, profiteurs en slachtoffers.

Wie of wat is de veroorzaker van deze vorm van fraude?
Het zijn toch de criminelen, de oplichters die de schade veroorzaken?
Moeten we de digitalisering dan maar vaarwel zeggen om deze vorm van fraude te voorkomen?
Dan zouden we niet meer kunnen meedraaien in deze wereld.
Terug naar de postduif en de ruilhandel?

Fraude is zo oud als de handel.

valsemunterij (minder/kleiner edelmetaal dan de nominale waarde) , verkopers met dubieuze gewichten of maatstokken - minder waar leveren dan nominaal , valse stempels, belastingontduiking, etc - een hoop terminologie is (afkomstig uit) het Latijn en dat is omdat de Romeinen er ook al mee bezig waren.

De nostalgische bril dat het niet zou voorkomen met papier/goud/ruilhandel is hopeloos naief.

Alleen de methode verandert.
Gisteren, 19:31 door Anoniem
Als transhumanisme posthumanisme moet worden.
Denk daar eens over na? Zie je een beweging met AI?
Terugtreden menselijk ingrijpen en handhaving?
Vandaag, 08:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Deze enorme toename van fraude is een gevolg van het idee dat ALLES gedigitaliseerd moet worden, en dat de menselijke factor zoveel mogelijk moet worden verwijderd uit processen.

In dat bewust gecreëerde gat springen dus andere mensen, namelijk criminelen. Oftewel Men-in-the-Middle.

Dank, dank aan onze wakkere overheid en bedrijfslobby (ECP) die onze "samenleving" helemaal digitaal willen maken, waardoor het geen samenleving meer is maar een verzameling algoritmes, profiteurs en slachtoffers.

Wie of wat is de veroorzaker van deze vorm van fraude?
Het zijn toch de criminelen, de oplichters die de schade veroorzaken?
Moeten we de digitalisering dan maar vaarwel zeggen om deze vorm van fraude te voorkomen?
Dan zouden we niet meer kunnen meedraaien in deze wereld.
Terug naar de postduif en de ruilhandel?

Je vergeet dat ik het woord "ALLES" gebruikte. Ik zeg niet dat we "digitalisering dan maar vaarwel moeten zeggen". Alleen moet je niet ALLES willen digitaliseren. Het is niet een keuze tussen alles of niets. Digitalisering moet weer een instrument worden dat alleen wordt ingezet waar het zin heeft en geen belangrijke dingen kapot maakt. Op dit moment wordt digitalisering als een soort heilige graal beschouwd, die in de ogen van religieuze tech-fanaten alles beter zou maken. Die natte droom, daar mogen we na dertig jaar best eens uit wakker worden. Voordat er nog meer schade wordt aangericht.
Vandaag, 08:54 door Anoniem
Voor helpdesk fraude wordt een telefoonnummer (blok) gebruikt. Je zou toch zeggen dat providers die telefoontjes moeten kunnen traceren? Niet alleen heb je het dan over 100% pakkans, dus weinig lucratieve criminaliteit, maar ook kan een provider illegaal gebruikte nummers toch gewoon blokkeren op hun netwerk? Ook gespoofte nummer moeten technisch te traceren zijn.
Helaas verdienen ook providers aan deze belletjes dus mogelijk is hier de wens om dit te blokkeren niet groot genoeg?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.