Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

uBlock Origin probleem: standaard instellingen resetten

07-08-2025, 14:24 door Anoniem, 7 reacties
In de standaard Firefox wilde een site uit mijn favorieten niet meer volledig laden.
Bij een andere versie van FF lukte dit wel.
Heb beide FF-en afgezocht naar verschillen in de instellingen en geinstalleerde extensies. Niets weten te vinden.

Uiteindelijk uBlock Origin de Standaard Instellingen teruggezet, en alle security modules weer aangevinkt. Dit bleek het probleem te verwijderen.

Vind het wel vreemd dat in uBlock Origin stiekem een instelling of een security module gesaboteerd kan worden !!
Klaarblijkelijk moet je af en toe uBO "resetten"
Reacties (7)
08-08-2025, 14:41 door Anoniem
Standaard worden filterlijsten continu geüpdatet. Daarnaast bij problemen kijk in de logger.
Op het moment werkt bijvoorbeeld de site van GeenStijl ook niet lekker, veel lege ruimtes, wordt vanzelf wel opgelost.
08-08-2025, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem: In de standaard Firefox wilde een site uit mijn favorieten niet meer volledig laden.
Bij een andere versie van FF lukte dit wel.
Heb beide FF-en afgezocht naar verschillen in de instellingen en geinstalleerde extensies. Niets weten te vinden.

Uiteindelijk uBlock Origin de Standaard Instellingen teruggezet, en alle security modules weer aangevinkt. Dit bleek het probleem te verwijderen.

Vind het wel vreemd dat in uBlock Origin stiekem een instelling of een security module gesaboteerd kan worden !!
Klaarblijkelijk moet je af en toe uBO "resetten"

Dat is geen saboteren! Advertentienetwerken proberen continue de blokkades die uBlock-Origin opwerpt met hun (uBlock-Origin) filterlijsten te omzeilen. Het is gewoon een kat- en muisspel dat nooit stopt net als dat van malware v.s. legitieme software.
Ik gebruik uBlock-origin al zo lang dat ik niet meer weet of het bijwerken van deze extensie standaard automatisch gebeurt of dat je dat zelf moet instellen. Kijk daar eens naar want met alleen bijwerken van de filterlijsten ben je er niet helemaal. Updaten van uBlock-Origin moet uiteraard ook.

Overigens, je schrijft: 'Standaard instellingen tergugezet'.
Daaruit blijkt ontegenzeggelijk dat je in het tabblad Instellingen "ik ben een ervaren gebruiker" had aangevinkt.
Dan kun je inderdaad default settings veranderen, ook als je niet precies weet wat dat allemaal doet. Ja dan kun je veroorzaken dat uBlock-Origin grillig gaat doen.

Ik heb overigens uBlock-Origin nooit hoeven resetten.
Door Anoniem, 07-08, 14:24 uur:
In de standaard Firefox wilde een site uit mijn favorieten niet meer volledig laden.
Bij een andere versie van FF lukte dit wel.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met de standaard en een andere versie van Firefox. Ik vermoed dat het twee verschillende Firefox installaties zijn, op hetzelfde systeem, of op een andere computer.
Mij lijkt het meest waarschijnlijk dat dat je uBlock Origin filterlists niet in allebei je Firefox installaties volledig up-to-date waren.
Met de standaard instellingen van uBlock Origin wordt de add-on automatisch geupdate naar de nieuwste versie wanneer die uitkomt, en ook worden alle filterlists regelmatig geupdate. Echter niet alle filterlists worden even vaak automatisch geupdate, waardoor sommige filterlists op een gegeven moment minder up-to-date kunnen zijn.
Ik vermoed dat na de "Reset to default settings" vervolgens alle filterlists automatisch zijn geupdate, waarna het probleem dat je ervoer opgelost was. Wellicht had het uitvoeren van een force update van de filterlists ook gewerkt.

Door Anoniem, 08-08, 17:30 uur:
Overigens, je schrijft: 'Standaard instellingen tergugezet'.
Daaruit blijkt ontegenzeggelijk dat je in het tabblad Instellingen "ik ben een ervaren gebruiker" had aangevinkt.
Het spijt me, maar dat is niet correct.
De optie "Reset to default settings" is in uBlock Origin settings ook gewoon beschikbaar wanneer "I am an advanced user" niet is aangevinkt.
09-08-2025, 15:25 door Anoniem
Door Spiff has left the building:
Door Anoniem, 07-08, 14:24 uur:
In de standaard Firefox wilde een site uit mijn favorieten niet meer volledig laden.
Bij een andere versie van FF lukte dit wel.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met de standaard en een andere versie van Firefox. Ik vermoed dat het twee verschillende Firefox installaties zijn, op hetzelfde systeem, of op een andere computer.
Mij lijkt het meest waarschijnlijk dat dat je uBlock Origin filterlists niet in allebei je Firefox installaties volledig up-to-date waren.
Met de standaard instellingen van uBlock Origin wordt de add-on automatisch geupdate naar de nieuwste versie wanneer die uitkomt, en ook worden alle filterlists regelmatig geupdate. Echter niet alle filterlists worden even vaak automatisch geupdate, waardoor sommige filterlists op een gegeven moment minder up-to-date kunnen zijn.
Ik vermoed dat na de "Reset to default settings" vervolgens alle filterlists automatisch zijn geupdate, waarna het probleem dat je ervoer opgelost was. Wellicht had het uitvoeren van een force update van de filterlists ook gewerkt.

Door Anoniem, 08-08, 17:30 uur:
Overigens, je schrijft: 'Standaard instellingen tergugezet'.
Daaruit blijkt ontegenzeggelijk dat je in het tabblad Instellingen "ik ben een ervaren gebruiker" had aangevinkt.
Het spijt me, maar dat is niet correct.
De optie "Reset to default settings" is in uBlock Origin settings ook gewoon beschikbaar wanneer "I am an advanced user" niet is aangevinkt.


Ten eerste: Fijn dat je hier toch weer post! :-)
Ik dacht dat je er na 2022 de brui aan had gegeven :-(
Je had toen een andere nickname die ik hier uiteraard niet zal noemen!


Met betrekking tot je opmerking over default settings uBlock-Origin: Je hebt gelijk. Ook in de standaard instelling kun je resetten.

@TS, Mijn excuses.

Het is allemaal uit de oude doos voor mij want zoals ik schreef, ik gebruik uBlock-Origin al heel lang - ik dacht al bijna 10 jaar - maar vaag herinner ik mij, maar weet het niet zeker, dat je die resetmogelijkheid in het begin niet had (Heb er ook nooit naar gezocht want een reset heb ik nooit nodig gehad.)
09-08-2025, 16:47 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 09-08-2025, 16:51
off-topic
Door Anoniem: 09-08, 15:25 uur
Fijn dat je hier toch weer post! :-)
Ik dacht dat je er na 2022 de brui aan had gegeven :-(
Je had toen een andere nickname die ik hier uiteraard niet zal noemen!
Het was vooral in de corona-periode, of misschien al daarvoor, en ook daarna, dat ik de sfeer niet zo fijn vond.
Maar ik neem nog wel elke dag een kijkje, en een heel enkele keer post ik nog een reactie (zie mijn profiel-pagina).
En niks geheims aan mijn oude nickname, hoor. Dat was Spiff. Toen ik me niet meer thuisvoelde, voegde ik toe "has left the building," en een blanco tekstballonnetje omdat ik doorgaans niks meer te zeggen had.
Maar volkomen "left the building" ben ik dus niet, en helemaal sprakeloos ook niet :-)

einde off-topic
09-08-2025, 17:53 door Anoniem
Topic starter

De 2 versies van FF zijn: de normale standaard FF en de portable-ESR-versie.
Zo heb ik een backup-versie van FF, voor het geval dat de normale FF een foute update heeft of in de soep loopt.

De forks van FF lopen altijd achter op de officiele FF (en zijn meestel ingewikkeld in te stellen).

Groeten
Door Spiff has left the building, 09-08, 11:39 uur:
Ik weet niet wat je precies bedoelt met de standaard en een andere versie van Firefox. Ik vermoed dat het twee verschillende Firefox installaties zijn, op hetzelfde systeem, of op een andere computer.
Door Anoniem, 09-08, 17:53 uur:
De 2 versies van FF zijn: de normale standaard FF en de portable-ESR-versie.
Zo heb ik een backup-versie van FF, voor het geval dat de normale FF een foute update heeft of in de soep loopt.
Ah, dankjewel voor de verduidelijking, ik begrijp het.
Wat ik eerder schreef, blijft het meest waarschijnlijk: dat je uBlock Origin filterlists niet in allebei je Firefox installaties volledig up-to-date waren, en dat na de "Reset to default settings" vervolgens alle filterlists automatisch zijn geupdate, wat het probleem oploste. En zoals ik ook schreef, wellicht had het uitvoeren van een force update van de filterlists ook gewerkt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.