image

Rechter: slachtoffer helpdeskfraude krijgt 17.600 euro schade niet vergoed

donderdag 14 augustus 2025, 17:30 door Redactie, 10 reacties

Een klant van een niet nader genoemde bank krijgt de schade van 17.600 euro die hij als gevolg van bankhelpdeskfraude leed niet vergoed, zo heeft de rechtbank Rotterdam geoordeeld. Als verliezende partij moet de bankklant nu de proceskosten van bijna duizend euro betalen.

De bankklant werd eind 2023 gedurende twee dagen vanaf een anoniem telefoonnummer gebeld door oplichters die zich voordeden als medewerkers van bunq. De klant kreeg te horen dat er in zijn naam een bankrekening was geopend en dat er diverse transacties van de bunq-rekening hadden plaatsgevonden. De oplichters boden aan te helpen, waarvoor de klant de AnyDesk-applicatie op zijn telefoon moest installeren.

Via AnyDesk kregen de oplichters toegang tot de telefoon van de klant, die op verzoek van de oplichter ook op de mobiel bankieren-app van zijn bank inlogde. In twee dagen tijd belde de klant in totaal zo’n achttien uur met de "bankmedewerkers". Uiteindelijk werd de daglimiet van de klant verhoogd en via verschillende transacties bijna 23.000 euro overgemaakt. Deze transacties waren geautoriseerd en geauthenticeerd met de persoonlijke code van de klant.

Nadat het gesprek met de oplichters was afgesloten zag de klant een sms-bericht van zijn bank over het verhogen van de daglimiet. De volgende dag belde de man zijn bank, waarna 3.000 euro kon worden veiliggesteld. De klant vroeg de bank om onder de coulanceregeling voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude het gestolen bedrag te vergoeden. De bank weigerde dit en besloot de klant een vergoeding van 2.000 euro toe te kennen.

De klant stapte daarop naar de rechter. Die stelt dat de bank haar zorgplicht niet heeft geschonden. De transacties vonden vier uur plaats nadat de limiet was verhoogd. Daarnaast wist de bank niet dat het om frauduleuze transacties ging. Daarnaast oordeelt de rechter dat de coulanceregeling niet van toepassing is. De oplichters deden zich voor als medewerkers van bunq, niet als medewerkers van de bank van de klant. Tevens werd er gebeld vanaf een anoniem telefoonnummer, en niet met het nummer van de bank. Dat zijn voorwaarden om voor de coulanceregeling in aanmerking te komen. De klant kan hier volgens de rechter geen beroep op doen en wordt in het ongelijk gesteld.

Reacties (10)
14-08-2025, 18:26 door Anoniem
nou is de bunq. wel veel in opspraak... jammer dat de klant
anydesk heeft geïnstalleerd..anders had hij wel zn geld terug gekregen....ook jammer dat men niet eerst na denkt..
14-08-2025, 18:32 door Anoniem
ja mensen leert het nou eens af...GEEN ANYDESK.... installeren.....
14-08-2025, 19:36 door Anoniem
Door Anoniem: ja mensen leert het nou eens af...GEEN ANYDESK.... installeren.....

Het probleem is niet "anydesk" .

Je moet mensen niet leren dat "anydesk" fout is, want dan moeten ze later weer een andere remote support tool gaan leren om te vermijden .
Als je alleen maar leert dat 'anydesk' fout is "nee meneer, mijn zoon zei geen anydesk" : "heel verstandig van uw zoon, dat horen wij vaker. Maar als u nu RDP aanzet kunnen wij u ook helpen. Ik zal even uitleggen hoe dat moet "


Wat mensen moeten afleren is om van alles te gaan doen omdat een stem die zich "van uw bank" te zijn dat vraagt .
14-08-2025, 20:49 door Anoniem
Door Anoniem: nou is de bunq. wel veel in opspraak... jammer dat de klant
anydesk heeft geïnstalleerd..anders had hij wel zn geld terug gekregen....ook jammer dat men niet eerst na denkt..

En de klant in kwestie had niet eens bunq.
15-08-2025, 07:54 door Anoniem
Ergens gaat er iets fout.
Banken kunnen wel onterecht betalingen blokkeren. Zijn die algoritmes wel allemaal zo slim? Zelfs bij bedrijven waar je al klant bent kunnen sommige mensen geen bestelling affonden omdat de betaling onterecht geblokkeerd wordt.
Hoog tijd dat daar eens onderzoek naar gedaan wordt.
15-08-2025, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ja mensen leert het nou eens af...GEEN ANYDESK.... installeren.....

Het probleem is niet "anydesk" .

Je moet mensen niet leren dat "anydesk" fout is, want dan moeten ze later weer een andere remote support tool gaan leren om te vermijden .
Als je alleen maar leert dat 'anydesk' fout is "nee meneer, mijn zoon zei geen anydesk" : "heel verstandig van uw zoon, dat horen wij vaker. Maar als u nu RDP aanzet kunnen wij u ook helpen. Ik zal even uitleggen hoe dat moet "


Wat mensen moeten afleren is om van alles te gaan doen omdat een stem die zich "van uw bank" te zijn dat vraagt .
Sterker nog, mensen zouden geleerd moeten worden dat zij de problemen van een bank niet hoeven danwel kunnen oplossen door een applicatie op hun telefoon te installeren...
15-08-2025, 10:22 door Briolet
Door Anoniem: Sterker nog, mensen zouden geleerd moeten worden dat zij de problemen van een bank niet hoeven danwel kunnen oplossen door een applicatie op hun telefoon te installeren...

Nog sterker: Het waren 'medewerkers' van Bunq die onregelmatigheden op een Bunq rekening opmerkten. Dan zou ik zeggen: Probleem opgelost, want Bunq weet er inmiddels van dus is het hun interne probleem. Daar hebben ze mij niet bij nodig om dit op te lossen.
15-08-2025, 14:02 door Anoniem
waarom heeft een bank toegang nodig tot de clientmachine als ze toegang hebben toch hun eigen backend?

Case closed.
15-08-2025, 22:09 door Anoniem
Door Anoniem: waarom heeft een bank toegang nodig tot de clientmachine als ze toegang hebben toch hun eigen backend?

Case closed.

Welke case ?

Waarom vind je dat jouw redenering zo super voor de hand liggend is dat alle slachtoffers dat zelf konden verzinnen ?
18-08-2025, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: nou is de bunq. wel veel in opspraak... jammer dat de klant
anydesk heeft geïnstalleerd..anders had hij wel zn geld terug gekregen....ook jammer dat men niet eerst na denkt..
Ook dan niet of grotendeels niet. Want zoals je kan concluderen uit de uitleg, was betreffende dus geen klant van bunq en werd wel met die banknaam gebeld.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.