image

Amerikaanse 911-centrales laten AI telefoongesprekken afhandelen

donderdag 28 augustus 2025, 11:36 door Redactie, 7 reacties
Laatst bijgewerkt: Gisteren, 11:44

Meerdere 911-centrales in de Verenigde Staten maken gebruik van AI voor het afhandelen van telefoongesprekken. Het gaat dan om niet-urgente telefoontjes over bijvoorbeeld geluidsoverlast, parkeerovertredingen en gestolen portemonnees. De 'AI voice assistant' van Aurelian wordt volgens TechCrunch in verschillende Amerikaanse staten gebruikt, die volgens het bedrijf bijna vijf miljoen mensen bedienen. Dagelijks zou de oplossing duizenden telefoontjes verwerken.

Wanneer een beller de 'non-emergency line' van de 911-centrale belt wordt die met de AI voice assistant verbonden, die vervolgens moet bepalen wat de beller nodig heeft. Afhankelijk van de verzamelde informatie kan de AI het gesprek afhandelen of wordt er informatie naar politie doorgestuurd voor verdere actie. De AI-oplossing zou ook in staat moeten zijn om een echte noodsituatie te herkennen en de beller dan met een menselijke centralist door te verbinden.

Volgens het AI-bedrijf maken 911-centrales gebruik van de oplossing omdat ze continu onderbemand zijn en de voice assistant ervoor zorgt dat echte mensen op noodoproepen kunnen reageren. Tijdens een recente investeringsronde haalde Aurelian 14 miljoen dollar op.

Reacties (7)
Gisteren, 11:55 door Anoniem
Nu is het nog de 'non-emergency line', wat in mijn optiek al kwalijk genoeg is. Hopen dat ze dit niet gaan uitbreiden naar de 'emergency line'.

Ik lees ook niks over de effectiviteit van de AI, reageert deze fatsoenlijk? Wordt er op gesprekken gehandeld? Legt de AI de hoorn direct op?
Gisteren, 12:11 door Anoniem
Allemaal leuk en aardig, maar...totnutie, is "ai" geen *echte* oplossing, en zal het zich hoogstwaarschijnlijk vaak genoeg "vergissej" , zodat de gegevens, dan wel four, dan wel niet, dan wel,dat er daadwerkelijk levensgevaarlijke situaties ontstaan dankzij dit soort flauwekul
Gisteren, 13:51 door Anoniem
Geinig.
De meest recente AI modellen hallucineren in 50% van de gevallen.
Is het net alsof een dronken zombie de 911 call beantwoord.
Ik verheug me nu al op de tiktok, snapchat en yt opnames !!
Gisteren, 13:55 door Anoniem
"I'm sorry, Dave. I'm afraid I can't do that,"
Gisteren, 15:34 door Anoniem
De volgende stap staat er ook al in: de AI kan detecteren of het om een echt noodgeval is of niet. Waarom dan doorschakelen naar een mens terwijl AI ook heel rustig de noodgevallen kan afhandelen? Dus, al het personeel er uit, alles op AI. De winst gaat altijd voor, dus reken er op dat de eigenaren er nu al over nadenken.

Als er door AI's fouten, doden vallen? Tja: rechtszaak, boete. Dat is vaak goedkoper dan voldoende personeel in dienst.
Gisteren, 15:40 door Briolet
Door Anoniem: …de AI, reageert deze fatsoenlijk? … Legt de AI de hoorn direct op?

Je kunt allerlei bedenkingen bij AI hebben, maar dit systeem zul je niet snel op de kast jagen.

Als een echte telefonist net een heel vervelend persoon aan de lijn gehad heeft, kan het gebeuren dat hij/zij zijn frustratie nog bij de volgende beller laat blijken. AI zal altijd met een schone lei beginnen.

Ik denk ook dat AI het langer vol houdt bij een vervelende beller dan een echt persoon.
Gisteren, 16:02 door Anoniem
ja zou in Nederland ook een goed plan zijn.....de agenten die over zijn. .de straat op...goed plan ????
asjemenou..
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.