Door Anoniem: Buiten de bekende Scandinavische naiviteit (zie d eimmigratie) is het probleem dat deze landen een socialistishce hellhole zijn geworden,.
Het is absurd hoeveel persoonlijke informaie er verplicht publiekelijk bekend gemaakt MOET worden.
-- Geen hellhole, maar paternalistische fatsoensnormen --Ik zie de Scandinavische landen (en ik ben er vaak geweest) zeker niet als "hellhole". In heel grote lijnen, en zonder in te gaan op verschillen tussen Scandinavische landen, een korte toelichting. Het is daar goed en ontspannen leven als je als persoon binnen bepaalde ongeschreven kaders past en je dienovereenkomstig gedraagt. Voor een deel gaan die kaders over wat we in Nederland "fatsoen" noemen, maar voor een deel gaan ze ook over je kop niet boven het maaiveld steken, want dat hoort daar op de één of andere manier ook bij fatsoen. Ondernemerschap wordt op zich gewaardeerd, maar niet disruptief (verstorend) ondernemerschap.
De overheid is er relatief paternalistisch (of maternalistisch), op een manier waarbij er relatief goed gezorgd wordt voor de autochtone, goed aangepaste middenklasse, en waarbij werklozen materieel gezien ook relatief goed worden verzorgd (in de winter kun je mensen daar niet buiten laten slapen want dan gaan ze dood), en de aanblik van bedelaars wordt daar, vanwege eerdergenoemd "fatsoen", als ietwat pijnlijk ervaren.
Maar dat overheidspaternalisme leidt er ook toe dat zodra iemand zich buiten die ongeschreven kaders wil begeven, er wrijving ontstaat met het ongeschreven systeem. Dan is niks meer makkelijk en "kan" er "helaas" niks meer, vanwege ongenoemde omstandigheden die ook bij gerichte navraag niet of nauwelijks worden toegelicht. Zodra men in Scandinavië de goodwill van ambtenaren of formeel commerciële dienstverleners verliest, komt men terecht in een soort kafkaëske situatie waarin men door een kasteel doolt zonder ooit de verantwoordelijke kasteelheer te bereiken.
-- Relaxte dienstverlening --Het op zich goede en prettige gevoel van mensen dat ze persoonlijke waardigheid hebben, leidt ook tot een meer ontspannen omgang met het begrip "dienstverlening". In de horeca is die daar bijvoorbeeld meestal trager en minder alert dan in Nederland. Een klant mag blij zijn als een horeca-medewerker na enige tijd aandacht aan hem schenkt, en van de klant wordt in beginsel verwacht dat die niet alleen beleefd is, maar ook dankbaar dat de horeca-medewerker hem of haar opmerkt. Dit is overigens een trend die ik in Nederlandse horeca de afgelopen vijftien jaar ook waarneem, ook hier is de klant op sommige plekken minder belangrijk aan het worden en de alertheid van bedienend personeel minder groot - men wordt in beslag genomen door smartfoons en een algehele "dromerigheid".
Maar als een klant niets uitzonderlijks vraagt, kan hij er in Scandinavië van uitgaan dat hij op enig tijdstip gewoon aan de beurt komt. Wie zelf geen haast heeft en niets bijzonders verlangt, heeft dus geen probleem.
-- Informatie(on)veiligheid: Scandinavië als dorp --Als het gaat om informatie(on)veiligheid, dan is het traditionele, verplichte publiekmaken van allerlei persoonlijke informatie in de Scandinavische landen officieel, en ook oprecht, bedoeld om burgers veiliger te maken. Als niemand anoniem is, dan kun je elkaar niet bedonderen zonder dat dit achteraf consequenties heeft, en dus word je gestimuleerd om je "fatsoenlijk" te gedragen. Daar is dat fatsoen weer!
"Privacy" is in die opvatting niet dat men jouw persoonlijke informatie niet kent, maar alleen dat je niet wordt lastig gevallen in je persoonlijke levenssfeer. Een beetje zoals in een geïsoleerd dorp: men weet en vermoedt heel veel van elkaar, maar men laat elkaar met rust. Als iemand zich fatsoenlijk gedraagt, kan diegene in nood burenhulp verwachten, op basis van nabuurschap èn op basis van goodwill. Als iemand zich onfatsoenlijk gedraagt, zal dat subtiele consequenties hebben, die bij voorkeur nooit hardop zullen worden benoemd.
Zo is het in Denemarken lange tijd door het bestuur en het overgrote deel van de bevolking niet hardop benoemd dat de helft van de Groenlandse vrouwen van overheidswege tientallen jaren lang onvruchtbaar werd gemaakt om de Groenlandse bevolking klein te houden. Dit met de gedachte dat Groenlandse vrouwen op de één of andere manier niet in staat waren om hun kinderen goed op te voeden volgens Deense normen. Inmiddels is dat schandaal wel boven water, mede vanwege de geopolitieke omstandigheid dat Trump Groenland zou willen afpakken van het koninkrijk Denemarken. Dat heeft de Groenlanders een betere onderhandelingspositie gegeven ten opzichte van de Denen en hun Deense "fatsoensnormen" die zowel de onrechtvaardige praktijk met zonder toestemming geplaatste spiraaltjes als het zwijgen daarover kennelijk vele jaren lang mogelijk maakten. In Zweden en Noorwegen speelt de manier waarop er in het noorden van die landen is omgegaan met de Samische bevolking.
Dat de mogelijkheden voor misbruik van publieke informatie over personen in het tijdperk van internet dramatisch zijn toegenomen, wilde lange tijd nog niet zo doordringen tot het bewustzijn van veel Scandinavische mensen, omdat dit van hen zou eisen dat zij hun positieve, optimistische wereldbeeld voor een deel zouden loslaten, terwijl zij aan dat wereldbeeld juist gehecht waren omdat het hen rust en een veilig gevoel verschafte, en hen ook hielp om zelf fatsoenlijk te blijven handelen. Het gaat hier dus om veel meer dan alleen wat formele "regels". Het gaat om een diepgeworteld cultureel systeem. De afgelopen tien jaar (met name sinds de vluchtelingencrisis van 2015, de coronacrisis van 2020 en het begin van de Oekraïne-oorlog in 2022) lijkt hier wel een behoorlijke verandering in te zijn gekomen.
-- Een firewall rond het internet van de EU? --Als je een vergaande internet-firewall om Scandinavië (of de Noordse landen, als je Finland erbij rekent) heen zou leggen, dan zou dat culturele en juridische systeem met het publiek maken van informatie ter beveiliging van burgers misschien nog wel kunnen werken. Dan zou je dus de sociale controle van een dorp daar kunnen behouden. Maar het idee om een dergelijke firewall aan te leggen, is niet realistisch. Daarvoor is Scandinavië sociaal-cultureel en economisch te veel verbonden met de rest van Europa en de wereld.
Dus nu zien autochtone Scandinaviërs zich genoodzaakt om iets te doen wat ze akelig vinden, namelijk het vertrouwen opgeven dat andere burgers in beginsel op een fatsoenlijke manier met hun persoonlijke informatie zullen omgaan. Omdat een burger, bedrijf of overheid in de VS, Rusland, Malta, Senegal of Brazilië zich helaas niets hoeft aan te trekken van Scandinavische (fatsoens)tradities wanneer hij/zij/het via internet toegang krijgt tot informatie over Scandinavische personen.
Met name in Zweden en Denemarken is daarnaast inmiddels ook sprake van aanzienlijke bevolkingsgroepen, bestaande uit kinderen en kleinkinderen van immigranten, die nooit deel zijn gaan uitmaken van die mainstream-cultuur, en die het soort traditioneel-Scandinavische normen van die mainstream-cultuur nooit hebben overgenomen.
Ik vermoed dat het mede hierom is dat er vanuit mainstream-Scandinavië relatief veel steun zal zijn voor het aanleggen van een firewall rond het internet van de EU, en voor een technocratische bestuursvorm in de EU. Want op die manier zal het straks nog een beetje lijken of er de veiligheid van een dorp is. Een paternalistische overheid die zichzelf fatsoenlijk vindt en meent te weten wat goed is voor burgers, en ook hoe burgers fatsoenlijk kunnen en ook zouden moeten denken, daar zijn Scandinaviërs toch al aan gewend.
-- Paternalisme en technocratie versus welverdiend gezag --Iets van diezelfde paternalistische cultuur valt trouwens ook in (het lange tijd voor een deel eveneens Lutherse) Duitsland te zien. Maar daar is het vertrouwen in de goedheid van het land als dorp in ieder geval na WO2 niet meer aanwezig, en ook veel minder het gevoel dat het dorp zichzelf zou kunnen afschermen van een boze buitenwereld (Duitsland ligt midden tussen andere Europese landen). Daar wordt het belang van bescherming van persoonlijke informatie, ook ten overstaan van de overheid, sinds de Tweede Wereldoorlog meer onderkend als voorwaarde voor het beschermen van het privéleven.
Maar ook daar proberen bestuurders nu af te komen van dat (respect voor het) recht op informationele privacy. Bijvoorbeeld met het zo terloops mogelijk invoeren van camera's met live gezichtsherkenning op en rond het centraal gelegen station van Frankfurt (zie
https://www.security.nl/posting/902879/Duitse+politie+zet+camera%27s+met+live+gezichtsherkenning+in)
Wie zijn vrijheid wil verdedigen tegenover autoritaire, technocratische bestuurders, zal het hele idee van een paternalistische overheid moeten afwijzen, en concepten als "bemoeizorg" en het "stimuleren" (lees: met indirecte, vaak financiële middelen afdwingen) van door de overheid gewenst gedrag kritisch moeten bekijken. Want al die concepten zijn gebaseerd op de aanname dat burgers geen volwassen mensen zijn die vrije keuzes mogen maken, maar kinderen die door de staat moeten worden opgevoed.
Wat nodig is, is een overheid (een staat) die in de eerste plaats zichzelf opvoedt en een goed, inspirerend en gezag oproepend voorbeeld geeft. Dat vereist een zeer ingrijpende omslag in het denken van talloze ambtenaren en bestuurders, zeker ook in Nederland, want hier is in dat opzicht in de afgelopen dertig jaar veel fout gegaan.
M.J.