image

Amerikaanse consumentenbond vraagt Microsoft om Windows 10 langer te ondersteunen

woensdag 17 september 2025, 11:13 door Redactie, 14 reacties
Laatst bijgewerkt: Gisteren, 12:07

De Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports heeft Microsoft gevraagd om Windows 10 langer te ondersteunen. Nog minder dan dertig dagen en dan zal het besturingssysteem geen beveiligingsupdates meer ontvangen. Organisaties kunnen bij Microsoft een betaald onderhoudscontract afsluiten om na dinsdag 14 oktober toch patches te blijven ontvangen. Voor eindgebruikers die een jaar extra updates willen is er de optie om 30 dollar te betalen of van bepaalde Microsoft-diensten gebruik te maken.

Consumer Reports heeft een brief naar Microsoft CEO Satya Nadella gestuurd waarin het vraagt om Windows 10 langer te blijven ondersteunen, omdat anders straks miljoenen computers onbeschermd zijn. Naar schatting draait 46 procent van alle Windowscomputers nog op Windows 10. Het zou om honderden miljoenen computers gaan. Volgens de Amerikaanse consumentenbond kan een groot deel van deze computers geen Windows 11 draaien.

Consumer Reports vindt dat Microsoft gratis uitgebreide ondersteuning moet bieden aan gebruikers die niet naar Windows 11 zijn overgestapt of kunnen overstappen. De consumentenbond hekelt ook de 30 dollar die Microsoft voor één jaar extra updates rekent of het gebruik van bepaalde Microsoft-diensten. Op deze manier zou Microsoft gebruikers allerlei moeite laten doen om extra marktaandeel voor de betreffende diensten te krijgen, aldus Consumer Reports. "Microsoft zou het juiste moeten doen en Windows 10 moeten blijven ondersteunen zonder hiervoor kosten in rekening te brengen", zo voegt de organisatie toe.

De Nederlandse Consumentenbond stelde eind juli dat de harde grens van maximaal één jaar extra updates voor gebruikers te rigide is. Daarnaast zouden er geen voorwaarden aan verbonden moeten worden. "Door mensen te dwingen hun laptop af te danken, ontstaat een enorme berg elektronisch afval. Microsoft heeft als dominante marktpartij een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij roepen hen op om deze grote groep consumenten serieus te nemen."

Reacties (14)
Gisteren, 12:01 door Anoniem
Tjah.

Mooi betoog. Zal wel weer van de collectief verwarde jeugd van tegenwoordig komen.

Opa denkt er het zijne van. Bijvoorbeeld dat het belangrijkste argument helemaal vergeten is. (Dat heb je met die generaties van nu wel vaker, met al die bijles diploma's!): Het is helemaal geen "onderhoud", het zijn ordinaire verborgen gebreken! Dat raai je de koekoek dat je dat oplost. Je mag al blij zijn dat de consument zijn geld niet terugeist. Vooral niet omdat met name in de software het achteloos laten passeren van verborgen gebreken en gewoon de markt op pleuren, schering en inslag is. Lekker respect voor je klanten ook! En dan afpoeieren met een chatbot die bij "goeiemorgen" al hallucineert.

Opa gelooft nog in wasmachines. Althans voordat die allemaal aan de volop verborgen gebreken wifi gehangen moesten worden. Met debiel kinderlijke argumenten dat het gemakkelijk kan zijn dat als je net op de pot zit, je smart phone gaat piepen dat je bonte was al klaar is. Maar jij nog niet. Maar goed, wat de oude wasmachine betreft, daar mag opa als consument nog steeds op rekenen dat die tien jaar meegaat. Als ie een dag later instort dan koop je maar een nieuwe. Opa vermoedt dus dat dezelfde soort generatie van nu ook bij zo een Microsoft werkt. Want wat opa betreft kunnen die gewoon zeggen, flikker op met je gezeik, koop maar een nieuwe PC. Tien jaar plezier van gehad, we blijven niet aan de gang!

Houdt je ook jong van geest trouwens, om af en toe keihard met je neus in de realiteit gedrukt te worden.
Gisteren, 12:23 door Anoniem
Ik had liever gezien dat de kop luidt:
"Amerikaanse consumentenbond komt met stappenplan om van Windows 10 naar Linux te migreren"
Gisteren, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem: Tjah.

Mooi betoog. Zal wel weer van de collectief verwarde jeugd van tegenwoordig komen....

Dit is opa, ik kan je niet helemaal volgen...en dat ligt niet aan mijn leeftijd...
Gisteren, 13:14 door Anoniem
En ik heb Microsoft gevraagd; Kâppe náh!!! Dat môhje nie versturé!
En daar luisterde hij niet naar en ging lekker door met data verzamelen...
Gisteren, 13:40 door Anoniem
Wat een onzin dit.

Als je Microsoft iets wilt aanrekenen dan zou dat kunnen zijn dat de upgraden onnodig moeilijk maken. Allerlei checks die je via een USB installatie prima kunt omzeilen, waarna Windows 11 prima draait, geen enkel probleem. Maar Microsoft verkoopt geen PC's, dus wat is daar hun motivatie?

Ze hebben Windows 10 lang genoeg ondersteun en het is al 2,5 jaar bekend dat de ondersteuning ophoudt. Kun je niet upgraden (of vind je het te lastig om een sticky te maken en wat MS dingen te omzeilen)? Dan knikker je je pc bij het vuilnis of, beter, je zet er Linux op en geniet er nog wat jaartjes van. En ja: het lastig maken van een Linux installatie kun je MS/Intel ook wel aanrekenen, dat dan wel.

Maar als argument gebruiken dat heel veel mensen nog niet geupgrade hebben om MS te chanteren: nee.
Gisteren, 14:02 door Anoniem
In plaats van Microsoft te blijven adviseren, is het altijd een optie om Linux te installeren. Het is vreemd dat de consumenten organisaties hier uitsluitend naar Microsoft kijken, in plaats van andere duurzamere oplossingen.
Gisteren, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin dit.

Als je Microsoft iets wilt aanrekenen dan zou dat kunnen zijn dat de upgraden onnodig moeilijk maken. Allerlei checks die je via een USB installatie prima kunt omzeilen, waarna Windows 11 prima draait, geen enkel probleem. Maar Microsoft verkoopt geen PC's, dus wat is daar hun motivatie?

Ze hebben Windows 10 lang genoeg ondersteun en het is al 2,5 jaar bekend dat de ondersteuning ophoudt. Kun je niet upgraden (of vind je het te lastig om een sticky te maken en wat MS dingen te omzeilen)? Dan knikker je je pc bij het vuilnis of, beter, je zet er Linux op en geniet er nog wat jaartjes van. En ja: het lastig maken van een Linux installatie kun je MS/Intel ook wel aanrekenen, dat dan wel.

Maar als argument gebruiken dat heel veel mensen nog niet geupgrade hebben om MS te chanteren: nee.
Wat mij betreft is het wel een argument om Microsoft te chanteren want blijkbaar sluit iedereen zijn ogen voor het chanteren wat Microsoft doet richting de consument. Windows 11 is helaas niet beter dan Windows 10 of wellicht zelf slechter.
Zodra er geen Windows 10 ondersteuning meer is dan wordt het op termijn Linux maar zeker geen Windows 11 waarmee Microsoft een steeds grotere vinger in de pap probeert te krijgen.
Gisteren, 15:09 door Anoniem
Ik heb ook jaren Linux (Ubuntu) gebruikt maar het is toch erg lastig om alles aan de gang te krijgen. Mijn scanner heb ik bijvoorbeeld nooit aan de gang kunnen krijgen.
Gisteren, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin dit.

Als je Microsoft iets wilt aanrekenen dan zou dat kunnen zijn dat de upgraden onnodig moeilijk maken. Allerlei checks die je via een USB installatie prima kunt omzeilen, waarna Windows 11 prima draait, geen enkel probleem. Maar Microsoft verkoopt geen PC's, dus wat is daar hun motivatie?

Ze hebben Windows 10 lang genoeg ondersteun en het is al 2,5 jaar bekend dat de ondersteuning ophoudt. Kun je niet upgraden (of vind je het te lastig om een sticky te maken en wat MS dingen te omzeilen)? Dan knikker je je pc bij het vuilnis of, beter, je zet er Linux op en geniet er nog wat jaartjes van. En ja: het lastig maken van een Linux installatie kun je MS/Intel ook wel aanrekenen, dat dan wel.

Maar als argument gebruiken dat heel veel mensen nog niet geupgrade hebben om MS te chanteren: nee.
Denk jij dat Microsoft Windows 11 gratis aan pc - laptopbouwers geeft,
zij vangen voor iedere nieuwe pc/laptop die met Windows 11 verkocht wordt.
Je stelt wel allemaal een beetje simpel voor, je programma's hebben die wel onder Win 10 en niet onder Win 11 draaien, of ouderen die moeilijk om kunnen met veranderingen.
Linux is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Gisteren, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem: Tjah.

Mooi betoog. Zal wel weer van de collectief verwarde jeugd van tegenwoordig komen.

Opa denkt er het zijne van. Bijvoorbeeld dat het belangrijkste argument helemaal vergeten is. (Dat heb je met die generaties van nu wel vaker, met al die bijles diploma's!): Het is helemaal geen "onderhoud", het zijn ordinaire verborgen gebreken! Dat raai je de koekoek dat je dat oplost. Je mag al blij zijn dat de consument zijn geld niet terugeist. Vooral niet omdat met name in de software het achteloos laten passeren van verborgen gebreken en gewoon de markt op pleuren, schering en inslag is. Lekker respect voor je klanten ook! En dan afpoeieren met een chatbot die bij "goeiemorgen" al hallucineert.

Opa gelooft nog in wasmachines. Althans voordat die allemaal aan de volop verborgen gebreken wifi gehangen moesten worden. Met debiel kinderlijke argumenten dat het gemakkelijk kan zijn dat als je net op de pot zit, je smart phone gaat piepen dat je bonte was al klaar is. Maar jij nog niet. Maar goed, wat de oude wasmachine betreft, daar mag opa als consument nog steeds op rekenen dat die tien jaar meegaat. Als ie een dag later instort dan koop je maar een nieuwe. Opa vermoedt dus dat dezelfde soort generatie van nu ook bij zo een Microsoft werkt. Want wat opa betreft kunnen die gewoon zeggen, flikker op met je gezeik, koop maar een nieuwe PC. Tien jaar plezier van gehad, we blijven niet aan de gang!

Houdt je ook jong van geest trouwens, om af en toe keihard met je neus in de realiteit gedrukt te worden.

OldManYellsAtCloud.jpeg!

Je neemt een licentie af. Je koopt geen Windows, je neemt een licentie af waardoor je het legaal mag gebruiken. Microsoft heeft het dus voor het zeggen. Bevalt je dit niet? Installeer Linux.

Microsoft kan niet eindeloos alles ondersteunen. Microsoft heeft ook de verantwoording systemen veilig te houden, dat doen ze door TPM2.0, Secure Boot en nieuwe CPUs te vereisen. Ze geven op tijd aan dat Windows 10 eruit gaat.

"Maar die berg aan laptops die ineens niet meer werken!" Gast, alle bedrijven doen 2 jaar met hun laptops en gooien deze dan weg. Tata steel gaat door, China bouwd kolencentrales. Milieu heeft niemand, ook jij niet, ook geboeid totdat dit als argument gebruikt kan worden. Lever ze in, worden ze hergebruikt.

-NewOrder56
Gisteren, 15:38 door _R0N_
Door Anoniem: Ik had liever gezien dat de kop luidt:
"Amerikaanse consumentenbond komt met stappenplan om van Windows 10 naar Linux te migreren"

Ik niet.
Ik ben voor vrije keuze en dus ook voor het gebruik van Windows en/of Linux en welk OS je ook zou willen gebruiken.

Linux is gewoon niet geschikt voor iedereen, we vindt dat dat wel zo is moet eens van z'n zonderkamer komen.
Gisteren, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb ook jaren Linux (Ubuntu) gebruikt maar het is toch erg lastig om alles aan de gang te krijgen. Mijn scanner heb ik bijvoorbeeld nooit aan de gang kunnen krijgen.
Dan koop je een nieuwe scanner die het wel goed doet. Dat kost uiteraard geld, maar nog steeds minder dan de nieuwe PC die je nodig hebt om achter microzooi aan te blijven lopen.
Gisteren, 20:19 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik had liever gezien dat de kop luidt:
"Amerikaanse consumentenbond komt met stappenplan om van Windows 10 naar Linux te migreren"

Ik niet.
Ik ben voor vrije keuze en dus ook voor het gebruik van Windows en/of Linux en welk OS je ook zou willen gebruiken.

Linux is gewoon niet geschikt voor iedereen, we vindt dat dat wel zo is moet eens van z'n zonderkamer komen.

ik ook maar menig IT dienst en midde management clubje forceert je MS producten te gebruiken en alhoewel door gebruik van echte open standaarden alternatieven bruikbaar zouden moeten zijn, is de praktijk weerbarstiger vwb de openheid van die standaarden. menig protocol implementatie van MS is niet compliant met bestaande RFCs. t

dus.... kom maar op zou ik zeggen, ik daag uit, geef mensen de keuzen dan!
Gisteren, 23:08 door Patje-RedFan
Sommige mensen hebben wss nog nooit van linux gehoord laat staan dat ze gaan switchen naar iets waar ze niks van kennen
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.