image

Consumentenbond wil minstens één jaar gratis updates voor Windows 10

donderdag 24 juli 2025, 09:11 door Redactie, 65 reacties

De Consumentenbond wil dat Microsoft gebruikers van Windows 10 minstens één jaar gratis beveiligingsupdates blijft aanbieden als de support op 14 oktober dit jaar eindigt. Microsoft biedt eindgebruikers na deze datum alleen nog tegen betaling van 30 dollar een jaar extra updates of wanneer er van bepaalde diensten gebruik wordt gemaakt. De Consumentenbond vindt dat onaanvaardbaar.

Volgens de bond zijn naar schatting in Nederland zeker twee miljoen Windows 10-computers die niet naar Windows 11 kunnen upgraden omdat ze niet aan de eisen van Microsoft voldoen. "Laptops gaan tegenwoordig veel langer mee dan voorheen, waardoor het gaat om een grote groep gebruikers met een nog goed werkend apparaat", zo stelt de Consumentenbond. Die voegt toe dat Microsoft ook misbruik van zijn machtspositie maakt door aan de gratis updates het verplicht gebruik van Microsoft-diensten te koppelen.

"Consumenten worden voor een onnodig dilemma gesteld: ofwel 30 dollar betalen, of voldoen aan de wensen van Microsoft", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Voor veel mensen, zeker met een kleine beurs, is dit een onredelijke keuze. Bovendien lopen consumenten die geen updates ontvangen een groot veiligheidsrisico. Immers, hackers zijn ook op de hoogte van deze situatie en zullen deze ‘kans’ aangrijpen."

De Consumentenbond vindt de harde grens van maximaal 1 jaar extra updates voor gebruikers te rigide. "Door mensen te dwingen hun laptop af te danken, ontstaat een enorme berg elektronisch afval. Microsoft heeft als dominante marktpartij een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij roepen hen op om deze grote groep consumenten serieus te nemen", aldus Molenaar.

Reacties (65)
Gisteren, 09:18 door Anoniem
Sja, het is de consumentenbond. Die dingen met hun eigen tunnelvisie. De ENIGE rede is natuurlijk de registratiedrang. Het gaat M$ echt niet om jouw 30 Euro. Ze willen weten wie je bent en waar je zit. Dat is werkelijk ALLES in dit verhaal.

Fijne dag verder!
Gisteren, 09:34 door Anoniem
Het is niet dat Microsoft dit niet ruim van te voren heeft aangekondigd. Bedrijven zijn gewoon laks en komen pas in actie wanneer de deadline inzicht is. Gewoon nu upgraden of je laksheid afkopen met $30 om het nog een jaar uit te stellen.
Gisteren, 09:37 door Anoniem
Tja, Intel 8ste generatie komt uit 2017, dus 8 jaar oude machines worden nog ondersteund, alleen 9 jaar en ouder niet meer. Ik heb een Macbook Air uit 2020 met een Intel CPU, daarvoor wordt MacOS 26 de laatste versie die daarvoor uitkomt. Tel er nog 3 jaar bij op en er komen geen updates meer voor dat OS. Dan zit je ook aan de 8 jaar, daar hoor je niemand over, of pas, 2 maanden voor de EOL dat alles te kort te krap en te moeilijk is.
Gisteren, 09:49 door Anoniem
Onzin tot en met.
De EOL was jaren bekend. De extra betaalde tijd is bedoeld als de push om men om te krijgen.
Als je langer nodig hebt dan dat dan is het uitstel gedrag en dat fix je niet met extra tijd als leverancier.
Gisteren, 09:53 door Ron625
Dat de support op Windows-10 stop, is al jaren bekend.
Mensen hadden er dus rekening mee kunnen en moeten houden.

Daarnaast is niemand verplicht om Windows te gebruiken, er zijn ook andere (vaak ook betere) systemen, die meestal ook nog gratis zijn.
De consumentenbond kan beter een overgang naar een ander besturingssysteem aanbevelen, dat haalt dan gelijk het monopoly (en de vendor-lock-in) van Microsoft deels onderuit.
Gisteren, 09:55 door Anoniem
Terechte opmerkingen van de consumentenbond. Microsoft wordt almaar geniepiger met zijn push model. Herinner mij nog goed hoe zij Windows 10 door de strot probeerden te duwen van Win.8.1 gebruikers en nu dit weer.
Niet dat het mij actueel nog raakt maar het zijn de ouderen die geen poging richting alternatief voor Windows aandurven of aankunnen (Iets nieuws hoewel misschien gemakkelijk wordt vanaf zekere leeftijd tóch moeilijker) en die de dupe worden van Microsoft's dollar-graaipraktijken terwijl het toch uitstel van executie is... in oktober 2026 kan de laptop of computer evenzozeer naar de IT vuilnisbelt.
Gisteren, 09:59 door Anoniem
Het wordt al een paar jaar aangekondigd dat de support gestopt wordt, beetje vreemd om vlak voor de stop dit te gaan eisen van Microsoft.

Daarnaast is Windows 10 ruim 10 jaar ondersteund wat al veel langer is dat de gemiddelde telefoon, tv, gameconsole noem maar op.
Gisteren, 10:00 door Anoniem
Door Ron625: Dat de support op Windows-10 stop, is al jaren bekend.
Mensen hadden er dus rekening mee kunnen en moeten houden.

Daarnaast is niemand verplicht om Windows te gebruiken, er zijn ook andere (vaak ook betere) systemen, die meestal ook nog gratis zijn.
De consumentenbond kan beter een overgang naar een ander besturingssysteem aanbevelen, dat haalt dan gelijk het monopoly (en de vendor-lock-in) van Microsoft deels onderuit.
Dat kun je van de Conssumentenbond niet verwachten, als zij het goed met consumeten voor hebben, waren zij allang bezig om de consument te informeren dat er andere mogelijkheden zijn, die goedkoper zijn, voldoen voor consument gebruik, geen vendor- lock hebben etc.
Gisteren, 10:11 door Anoniem
Voor IT specialisten is het bekend dat windows10 stopt ja.
Normale consumenten is echter verteld dat Windows10 de laatste windows versie zou zijn. Dat die er geen rekening mee hebben gehouden kun je ze moeilijk aanrekenen.

Maar het is nogal vreemd dat de consumentenbond hier nu pas mee komt. De consumentenbond zou al wel veel langer moeten weten dat de support stopt en had daar dan al veel eerder op moeten reageren. (Microsoft is immers al ruim een jaar bezig naar iedereen vertellen dat ze naar Win11 moeten gaan omdat de support op Win10 stopt)

Tegelijkertijd is ook de reactie dat er één jaar gratis updates moeten komen nogal slecht onderbouwd. Waarom één jaar? De argumentatie blijft precies hetzelfde één jaar later en ook twee jaar later.
Kom dan met een goed onderbouwd verhaal hoe lang je mag verwachten dat je computer mee kan gaan.

En $30 voor een heel jaar onredelijk noemen gaat ook nogal ver.

Ik ben zelf ook niet blij dat ik van Win10 af moet stappen, maar wat Microsoft doet is niet onredelijk. Wat onredelijk zou zijn, is verwachten dat Microsoft precies doet wat ik graag wil.
Gisteren, 10:12 door Briolet
Volgens mij klinkt het heel redelijk dat je voor slechts 30 euro een jaar lang ondersteuning met updates krijgt.

Anderzijds vind ik dat de ondersteuning van het OS vrij kort is. Windows 11 is eind 2021 ingevoerd. Dat is nog geen 4 jaar geleden. Maar ik neem aan dat veel hardware van voor die tijd nog goed naat Windows 11 opgewaardeerd kan worden.
Gisteren, 10:14 door Anoniem
Tja idd,maar veel mensen willen bijvoorbeeld niet aan Bijvoorbeeld een Linux systeem omdat ze bang zijn teveel te moeten leren hoe dat werkt. Ook zijn ze vaak bang dat hun vertouwde dingen die ze doen op de computer niet meer willen zoals ze gewend zijn. Idd het vraagt soms enige kennis hoe je programma’s en sommige instellingen moet doen met Linux. Maar er zijn genoeg workouts te vinden wat en hoe op het internet. Linux onderdoet niet aan Windows, plus het is geen gedoe met licenties e.d. Enkel wanneer je een commerciël Linux programma gebruikt. Deze bestaan idd ook. Het merendeel van de software met Linux is gratis.
Gisteren, 10:14 door Anoniem
"Door mensen te dwingen hun laptop af te danken..."
Wat een onzin. Het is een keuze om microsoft te gebruiken. Er zijn genoeg betere alternatieven waar die laptop prima mee uit de voeten kan...
Gisteren, 10:14 door Anoniem
Hoe kan je hiermee rekening houden, als je laptop/PC nog goed werkt, maar net niet de juiste CPU heeft? Ik denk dat dit in samenspraak met de hardware fabrikanten is besloten, om de hardware verkopen te stimuleren, maar niet noodzakelijk.

Voor de gemiddelde Windows gebruiker is het niet makkelijk om even een ander OS te installeren en te gebruiken. Ik ben het volledig eens met de Consumenten bond.
Gisteren, 10:15 door Anoniem
Weet de consumentenbond dat gebruikers al 10 jaar lang "gratis" updates hebben gehad? Microsoft heeft optijd aangegevevn dit te gaan stoppen. Daarnaast is het al het al enkele jaren bijna onmogelijk een windows 10 computer aan te schaffen dus welke in gebruik zijn, zijn al minimaal 5 jaar oud om niet aan de hardware specificaties te kunnen voldoen.
Gisteren, 10:32 door Anoniem
Mensen moeten eens ophouden met dat eeuwige gejammer. Er wordt hier veel geklaagd over het vermeende waardeloze security model van Windows als er weer een lek is. Dan doet MS daadwerkelijk iets invoeren dat de kans op misbruik verkleind, en ja, soms moet er dan een keuze gemaakt worden. Natuurlijk is het weer niet goed. Hou toch op met dat gejammer en get on with life. Ow ja en verder, kijk eens naar jezelf, zou jij gratis en voor niet iets dat je acht jaar geleden verkocht/gemaakt hebt van gratis onderhoud blijven voorzien, echt? Get real. Je moet gewoon heel erg blij zijn dat je met je oude meuk voor 30 dollar nog een jaar door kan. Het is al jaren geleden aangekondigd! Verder als je niets doet blijft je oude systeem gewoon werken, totdat je gehacked wordt, het is een keuze.
Gisteren, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem: Weet de consumentenbond dat gebruikers al 10 jaar lang "gratis" updates hebben gehad?
Je zet het woordje GRATIS terecht tussen aanhalingstekens.
Het geld moet namelijk ergens vandaan komen, dus dat zie je terug in de peperdure licenties die je moet betalen.
Gisteren, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe kan je hiermee rekening houden, als je laptop/PC nog goed werkt, maar net niet de juiste CPU heeft? Ik denk dat dit in samenspraak met de hardware fabrikanten is besloten, om de hardware verkopen te stimuleren, maar niet noodzakelijk.

Voor de gemiddelde Windows gebruiker is het niet makkelijk om even een ander OS te installeren en te gebruiken. Ik ben het volledig eens met de Consumenten bond.

Laten we voorop stellen dat de computer niet direct onbruikbaar is. Er worden geen nieuwe beveiligings updates uitgegeven welke natuurlijk wel belangrijk zijn voor het veilig werken. Het is echter onhaalbaar om ieder systeem wat wellicht al meer dan 10 jaar oud is te blijven voorzien van de juiste beveiliging. Dat is bij een telefoon ook niet het geval trouwens.

Een nieuw OS installeren hoort niet makkelijk te zijn voor iedere gebruiker, er zijn zat bedrijven welke hier bij kunnen ondersteunen als er toch voor gekozen wordt het systeem niet te vervangen.
Gisteren, 10:53 door Anoniem
W!0 is misschien EOL, maar de hardware waarop het draait nog niet.
Zeker niet bij huis-tuin-en-keuken consumenten. Het zijn geen ITers.
Dit is allemaal ver-van-hun bed problematiek, waar ze geen interesse in hebben. Het ding moet gewoon werken.(en zonder allemaal extra kosten of veranderingen)


Maar om puur ecomomische redenen moeten die gebruikers dan maar overstappen op:
1. een betaalde dienst van MS
2. W11 (met gekoppelde diensten, een nieuw uiterlijk en ander gedrag) [op naar de volgende beta-versie die 10 jaar lang debugged mag gaan worden]
3. een nieuw apparaat, als W11 niet op hun oude apparaat kan draaien (kosten)
4. een ander OS dat ze niet kennen (kosten voor installatie, training, etc)


En met de digidwang van oa. overheid en banken hebben ook nog eens weinig keus.
Niet meer mee doen geeft weer andere problemen en uitdagingen waar ze niet op zitten te wachten.


Wat voor keuze je ook maakt, genaaid wordt je.
Gisteren, 11:04 door Anoniem
Windows 10 IOT Enterprise LTSC (dat is versie 21H2) installeren, dan heb je tot 2032 (security) ondersteuning.

Zoek op internet naar deze versie, via Majorgeeks kan je goedkope licentie en download vinden.
Gisteren, 11:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weet de consumentenbond dat gebruikers al 10 jaar lang "gratis" updates hebben gehad?
Je zet het woordje GRATIS terecht tussen aanhalingstekens.
Het geld moet namelijk ergens vandaan komen, dus dat zie je terug in de peperdure licenties die je moet betalen.
Belangrijke nuance, perdure licenties,
die het bedrijfsleven betaald.
De consument koopt een pc/laptop met licentie, waar de licentie een verwaarloosbaar bedrag van is, voor updates, etc betaald een consument niet.
Gisteren, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem: W!0 is misschien EOL, maar de hardware waarop het draait nog niet.
Zeker niet bij huis-tuin-en-keuken consumenten. Het zijn geen ITers.
Dit is allemaal ver-van-hun bed problematiek, waar ze geen interesse in hebben. Het ding moet gewoon werken.(en zonder allemaal extra kosten of veranderingen)


Maar om puur ecomomische redenen moeten die gebruikers dan maar overstappen op:
1. een betaalde dienst van MS
2. W11 (met gekoppelde diensten, een nieuw uiterlijk en ander gedrag) [op naar de volgende beta-versie die 10 jaar lang debugged mag gaan worden]
3. een nieuw apparaat, als W11 niet op hun oude apparaat kan draaien (kosten)
4. een ander OS dat ze niet kennen (kosten voor installatie, training, etc)


En met de digidwang van oa. overheid en banken hebben ook nog eens weinig keus.
Niet meer mee doen geeft weer andere problemen en uitdagingen waar ze niet op zitten te wachten.


Wat voor keuze je ook maakt, genaaid wordt je.

Wellicht is het daarom verstandig te kiezen voor de kortste pijn, Microsoft verlaten,
op tal van plaatsen kun je gratis Linux op je apparaat krijgen,
als je betalen moet, moet je opletten.
Gisteren, 11:16 door Anoniem
Windows 11 is nog steeds Windows 10, maar dan alléén 64-Bit. met nieuw-gecompileerde kernel (Rust/Refs) en Security updates, (TPM 2.0), een nieuwe Grapfiche schil.. En daarnaast AI-integratie (het controversiële Recall, https://tweakers.net/nieuws/237408/microsoft-maakt-omstreden-recall-functie-beschikbaar-voor-europese-gebruikers.html )

Verder opschonen van verouderde tools, Drivers. utilities en s/w...
Een major update dus... Maar afwachten wat Windows-12 weer zal worden... Uiteindelijk kan men dit Cisc-models niet meer volhouden... (Apple is met Arm al om, naar Risc).. hier zit ook de toekomst imho...
Gisteren, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, Intel 8ste generatie komt uit 2017, dus 8 jaar oude machines worden nog ondersteund, alleen 9 jaar en ouder niet meer. Ik heb een Macbook Air uit 2020 met een Intel CPU, daarvoor wordt MacOS 26 de laatste versie die daarvoor uitkomt. Tel er nog 3 jaar bij op en er komen geen updates meer voor dat OS. Dan zit je ook aan de 8 jaar, daar hoor je niemand over, of pas, 2 maanden voor de EOL dat alles te kort te krap en te moeilijk is.

Dit dus..
Apple's overstap naar ARM levert straks ook een berg 'e-waste', waar je nu nog niemand over hoort.
Daarnaast is je mooie Apple machine dan al enige tijd een paperweight, want de software support voor de applicaties wordt in rap tempo teruggeschroefd door leveranciers, niet alleen Apple.

Maar ja... MS.... Evil enzo...
Gisteren, 11:26 door Anoniem
Ik heb mijn vader destijds leren omgaan met Windows 10. Dat was gezien zijn leeftijd al een hele uitdaging. Maar ja, Windows 10 zou de laatste versie zijn, dus het was het waard.

Nu dus gedwongen naar Windows 11... Een ander besturingssysteem bv. Linux is niet te doen voor hem.
Ik had verwacht dat Windows 11 nog wel zou lukken, omdat het toch redelijk herkenbaar is allemaal. Maar zodra hij het nieuwe startmenu zag, raakte hij compleet in de war. En hoezeer ik ook mijn best heb gedaan om Windows 11 op Windows 10 te laten lijken, het lukt hem gewoon niet meer.
Zo spijtig, want hij wil graag zelfstandig blijven. Maar nu wordt hij toch gedwongen zijn digitale leven (en dat is toch aanzienlijk gegroeid de laatste jaren) aan anderen over te laten.
Gisteren, 11:28 door Anoniem
Consumenten worden voor een onnodig dilemma gesteld: ofwel 30 dollar betalen, of voldoen aan de wensen van Microsoft", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Zou die Sandra echt zo dom zijn en niet op de hoogte zijn dat de wereld bij Microsoft ophoudt?
Ik zou direct mijn abonnement opzeggen als ik die had gehad.
Gisteren, 11:32 door Anoniem
@ anoniem van 11:09,

Ja, dan maar overstappen op bijvoorbeeld Ubuntu.
Er is altijd wel iemand te vinden die het op je apparaat wil zetten.

Free as in free beer.
Gisteren, 11:33 door _R0N_
Door Anoniem: W!0 is misschien EOL, maar de hardware waarop het draait nog niet.
Zeker niet bij huis-tuin-en-keuken consumenten. Het zijn geen ITers.
Dit is allemaal ver-van-hun bed problematiek, waar ze geen interesse in hebben. Het ding moet gewoon werken.(en zonder allemaal extra kosten of veranderingen)


Maar om puur ecomomische redenen moeten die gebruikers dan maar overstappen op:
1. een betaalde dienst van MS
2. W11 (met gekoppelde diensten, een nieuw uiterlijk en ander gedrag) [op naar de volgende beta-versie die 10 jaar lang debugged mag gaan worden]
3. een nieuw apparaat, als W11 niet op hun oude apparaat kan draaien (kosten)
4. een ander OS dat ze niet kennen (kosten voor installatie, training, etc)


En met de digidwang van oa. overheid en banken hebben ook nog eens weinig keus.
Niet meer mee doen geeft weer andere problemen en uitdagingen waar ze niet op zitten te wachten.


Wat voor keuze je ook maakt, genaaid wordt je.

Dat is natuurlijk de smoes die je altijd hoort. veel van de mensen hebben Windows 10 op hun computer met een Windows 8 logo geinstalleerd.

Windows 10 is in 2015 uitgekomen, die hardware is nu dus al 10 jaar oud, je 1000,- telefoon flikker je na 2 jaar al in de bak maar je laptopje van 500,- moet 100 jaar mee?
Gisteren, 11:33 door _R0N_
Door Anoniem: W!0 is misschien EOL, maar de hardware waarop het draait nog niet.
Zeker niet bij huis-tuin-en-keuken consumenten. Het zijn geen ITers.
Dit is allemaal ver-van-hun bed problematiek, waar ze geen interesse in hebben. Het ding moet gewoon werken.(en zonder allemaal extra kosten of veranderingen)


Maar om puur ecomomische redenen moeten die gebruikers dan maar overstappen op:
1. een betaalde dienst van MS
2. W11 (met gekoppelde diensten, een nieuw uiterlijk en ander gedrag) [op naar de volgende beta-versie die 10 jaar lang debugged mag gaan worden]
3. een nieuw apparaat, als W11 niet op hun oude apparaat kan draaien (kosten)
4. een ander OS dat ze niet kennen (kosten voor installatie, training, etc)


En met de digidwang van oa. overheid en banken hebben ook nog eens weinig keus.
Niet meer mee doen geeft weer andere problemen en uitdagingen waar ze niet op zitten te wachten.


Wat voor keuze je ook maakt, genaaid wordt je.

Dat is natuurlijk de smoes die je altijd hoort. veel van de mensen hebben Windows 10 op hun computer met een Windows 8 logo geinstalleerd.

Windows 10 is in 2015 uitgekomen, die hardware is nu dus al 10 jaar oud, je 1000,- telefoon flikker je na 2 jaar al in de bak maar je laptopje van 500,- moet 100 jaar mee?
Gisteren, 11:52 door Anoniem
Laten we eens met de root-cause beginnen van dit verhaal:
"De Consumentenbond" is gewoon een zwaar misleidende [Brand], net als [Coca-Cola], [Pepsi]. Het is gewoon een commercieel bedrijf dat als sinds hun oprichting de illusie blijft scheppen op te komen voor hun slachtoffers met dit soort overhyped berichtjes. In feite kiezen zij ervoor om zich gedragen als aasgieren die geld blijven verdienen aan hun slachtoffers.

Move on customers! Neem je eigen kracht terug and smash your Windows forever,
Er zijn immers kwalitatief veiliger en goedkoper alternatieven voor de meeste Microsoft producten.

Hier een mooi voorbeeld hoe het anders en beter kan:
- https://endof10.org/
Gisteren, 12:05 door Bitje-scheef
Wij hadden bijvoorbeeld vrij zware CAD pc's met tmp2.0 echter met een dikke snelle i7 - 7th generatie CPU, net 5 jaar oud. Dus het is niet zo dat het al PC's zijn van tenminste 8 jaar oud. Zoals ook mainboards zijn verkocht, ongeveer 5 jaar oud, met tpm1.2 ipv 2.0
Gisteren, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Weet de consumentenbond dat gebruikers al 10 jaar lang "gratis" updates hebben gehad?
Je zet het woordje GRATIS terecht tussen aanhalingstekens.
Het geld moet namelijk ergens vandaan komen, dus dat zie je terug in de peperdure licenties die je moet betalen.
Belangrijke nuance, perdure licenties,
die het bedrijfsleven betaald.
De consument koopt een pc/laptop met licentie, waar de licentie een verwaarloosbaar bedrag van is, voor updates, etc betaald een consument niet.
Zit in de prijs inbegrepen evenals jouw data. PS LInux patches zijn al meer dan 30j gratis zonder jouw data door te verkopen aan derden.
Gisteren, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tja, Intel 8ste generatie komt uit 2017, dus 8 jaar oude machines worden nog ondersteund, alleen 9 jaar en ouder niet meer. Ik heb een Macbook Air uit 2020 met een Intel CPU, daarvoor wordt MacOS 26 de laatste versie die daarvoor uitkomt. Tel er nog 3 jaar bij op en er komen geen updates meer voor dat OS. Dan zit je ook aan de 8 jaar, daar hoor je niemand over, of pas, 2 maanden voor de EOL dat alles te kort te krap en te moeilijk is.

Dit dus..
Apple's overstap naar ARM levert straks ook een berg 'e-waste', waar je nu nog niemand over hoort.
Daarnaast is je mooie Apple machine dan al enige tijd een paperweight, want de software support voor de applicaties wordt in rap tempo teruggeschroefd door leveranciers, niet alleen Apple.

Maar ja... MS.... Evil enzo...
Klopt het bedrijf is ook meerdere malen veroordeel wegens monopolie misbruik.
Gisteren, 12:37 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: W!0 is misschien EOL, maar de hardware waarop het draait nog niet.
Zeker niet bij huis-tuin-en-keuken consumenten. Het zijn geen ITers.
Dit is allemaal ver-van-hun bed problematiek, waar ze geen interesse in hebben. Het ding moet gewoon werken.(en zonder allemaal extra kosten of veranderingen)


Maar om puur ecomomische redenen moeten die gebruikers dan maar overstappen op:
1. een betaalde dienst van MS
2. W11 (met gekoppelde diensten, een nieuw uiterlijk en ander gedrag) [op naar de volgende beta-versie die 10 jaar lang debugged mag gaan worden]
3. een nieuw apparaat, als W11 niet op hun oude apparaat kan draaien (kosten)
4. een ander OS dat ze niet kennen (kosten voor installatie, training, etc)


En met de digidwang van oa. overheid en banken hebben ook nog eens weinig keus.
Niet meer mee doen geeft weer andere problemen en uitdagingen waar ze niet op zitten te wachten.


Wat voor keuze je ook maakt, genaaid wordt je.

Dat is natuurlijk de smoes die je altijd hoort. veel van de mensen hebben Windows 10 op hun computer met een Windows 8 logo geinstalleerd.

Windows 10 is in 2015 uitgekomen, die hardware is nu dus al 10 jaar oud, je 1000,- telefoon flikker je na 2 jaar al in de bak maar je laptopje van 500,- moet 100 jaar mee?
Waarom blijf jij deze multinational maar verdedigen? Dat kan ze zelf prima hoor. Ik heb ook een Intel NUC van 10j oud en die doet het nog prima. Zelfs sneller dan 10j geleden door Fedora 42 en waarschijnlijk sneller dan de nieuwste meest verkochte windows laptop.
Gisteren, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem: Laten we eens met de root-cause beginnen van dit verhaal:
"De Consumentenbond" is gewoon een zwaar misleidende [Brand], net als [Coca-Cola], [Pepsi]. Het is gewoon een commercieel bedrijf dat als sinds hun oprichting de illusie blijft scheppen op te komen voor hun slachtoffers met dit soort overhyped berichtjes. In feite kiezen zij ervoor om zich gedragen als aasgieren die geld blijven verdienen aan hun slachtoffers.

Move on customers! Neem je eigen kracht terug and smash your Windows forever,
Er zijn immers kwalitatief veiliger en goedkoper alternatieven voor de meeste Microsoft producten.

Hier een mooi voorbeeld hoe het anders en beter kan:
- https://endof10.org/
Hier nog wat extra promotie materiaal: https://fsfe.org/contribute/spreadtheword.nl.html
Gisteren, 12:45 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Wij hadden bijvoorbeeld vrij zware CAD pc's met tmp2.0 echter met een dikke snelle i7 - 7th generatie CPU, net 5 jaar oud. Dus het is niet zo dat het al PC's zijn van tenminste 8 jaar oud. Zoals ook mainboards zijn verkocht, ongeveer 5 jaar oud, met tpm1.2 ipv 2.0
Ja het wintel platform reloaded. Het is een schande en waarom? want het is zo sterk als de zwakste schakel is men vergeten.
Gisteren, 12:50 door Proton
Mag wel van Bill toch? Die investeert in goede doelen. Nee, iedereen aan de linux, en denken dat daar geen ongelukken voor de gebruikers van komen.
Gisteren, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem: Tja idd,maar veel mensen willen bijvoorbeeld niet aan Bijvoorbeeld een Linux systeem omdat ze bang zijn teveel te moeten leren hoe dat werkt. Ook zijn ze vaak bang dat hun vertouwde dingen die ze doen op de computer niet meer willen zoals ze gewend zijn. Idd het vraagt soms enige kennis hoe je programma’s en sommige instellingen moet doen met Linux. Maar er zijn genoeg workouts te vinden wat en hoe op het internet.Linux onderdoet niet aan Windows, plus het is geen gedoe met licenties e.d. Enkel wanneer je een commerciël Linux programma gebruikt. Deze bestaan idd ook. Het merendeel van de software met Linux is gratis.
Advies.... Afgezien iemand die het wilt, zit niemand te wachten om het Internet af te struinen om zijn computer problemen op te lossen.
En nee Linux is voor de meeste mensen gewoon veel gebruikers onvriendelijker.
Licenties zijn bijna voor niemand echt een probleem.

Door Anoniem: @ anoniem van 11:09,

Ja, dan maar overstappen op bijvoorbeeld Ubuntu.
Er is altijd wel iemand te vinden die het op je apparaat wil zetten.

Free as in free beer.
En daarna continue vragen krijgen over hoe je dit of dat moet doen, of waarom het niet werkt?
Gisteren, 13:08 door Anoniem
Door Anoniem: Het is niet dat Microsoft dit niet ruim van te voren heeft aangekondigd. Bedrijven zijn gewoon laks en komen pas in actie wanneer de deadline inzicht is. Gewoon nu upgraden of je laksheid afkopen met $30 om het nog een jaar uit te stellen.

Dit zou zo kunnen zijn, maar doet niets af aan de kunstmatig gecreëerde noodzaak om naar schatting 2 miljoen nog goed werkende computers vervroegd af te moeten schrijven. Zowel economisch als vanuit milieuoogpunt natuurlijk absurd.
Dat laatste is waar Microsoft op aangesproken wordt en dat lijkt mij terecht.
Gisteren, 13:27 door Anoniem
Door Proton: Mag wel van Bill toch? Die investeert in goede doelen. Nee, iedereen aan de linux, en denken dat daar geen ongelukken voor de gebruikers van komen.
Iedereen zit al aan de LInux met Android telefoons tablets en Chromebooks. Men had geen enkele moeite met een andere user interface. Die mythe is ook al lang ontkracht. Juist de Microsoft user interfaces bleek veel te druk, onduidelijk en onlogisch. Zie alleen al het verschil tussen settings van Excel en Word. Verkocht als ge-integreerd office pakket :)
Zelfs mensen die geleerd hadden om op start te klikken om te stoppen zijn over en hebben geen windows meer thuis.
Gisteren, 13:45 door Anoniem
of wanneer er van bepaalde diensten gebruik wordt gemaakt.
Aka aanzetten van de Windows backup (die daarna weer uitgezet kan worden) of het betalen van 1000 rewards punten t.w.v. €0,71. Bovendien, toen ik die laatste optie laatst toepaste kreeg ik door een fout van Microsoft de punten weer terug, ondanks dat ESU gewoon toegepast gaan worden. Dus wat dat betreft heb ik het al gratis gekregen. En als oktober 2026 komt voldoet m'n laptop uit 2017 gewoon aan de vereisten dus kan ik alsnog naar Windows 11. Ben alleen geen fan van het start-menu in 11.

Ook even voor de vergelijking: als iemand een MacBook Air uit begin 2020 heeft, Apple heeft al aangekondigd dat na Tahoe de ondersteuning daarvoor eindigt, dus na zo'n 6 jaar. Daar is de consumentenbond blijkbaar prima mee. Dubbele standaard als je het mij vraagt.
Gisteren, 13:45 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, Intel 8ste generatie komt uit 2017, dus 8 jaar oude machines worden nog ondersteund, alleen 9 jaar en ouder niet meer. Ik heb een Macbook Air uit 2020 met een Intel CPU, daarvoor wordt MacOS 26 de laatste versie die daarvoor uitkomt. Tel er nog 3 jaar bij op en er komen geen updates meer voor dat OS. Dan zit je ook aan de 8 jaar, daar hoor je niemand over, of pas, 2 maanden voor de EOL dat alles te kort te krap en te moeilijk is.
Voor consumenten stap je dan wel heel makkelijk er overheen, dat niet iedere consument snapt dat de ene Intel met de ene generatie wél verouderd is en niet naar Windows 11 kan en de andere niet. En dan hoeft hun aankoop echt geen 8 jaar geleden gedaan te zijn.
Gisteren, 13:45 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Wij hadden bijvoorbeeld vrij zware CAD pc's met tmp2.0 echter met een dikke snelle i7 - 7th generatie CPU, net 5 jaar oud. Dus het is niet zo dat het al PC's zijn van tenminste 8 jaar oud. Zoals ook mainboards zijn verkocht, ongeveer 5 jaar oud, met tpm1.2 ipv 2.0
De i7 7th generatie, was toen al niet meer de nieuwste met een release date van 2017.

Maar juist mooie machines ook om optijd te vervangen, juist voor CAD(CAM) zijn de laatste generatie machines veel sneller. Dit verdien je zo terug aan tijd winst.
Gisteren, 14:10 door Anoniem
Door Proton: Mag wel van Bill toch? Die investeert in goede doelen. Nee, iedereen aan de linux, en denken dat daar geen ongelukken voor de gebruikers van komen.
Goede doelen van miljardairs? Als belastingontduiking, ze profiteren er zelf van en er gebeuren ook ergere dingen mee, zie hier twee video's van The Hated One die het haarfijn uitlegt;
https://youtu.be/OH4uh8cHuto
https://youtu.be/bU8UR_T8SV4
Ten tweede is het argument dat Linux slecht zou zijn omdat daar ook brokken voorkomen misleidend aangezien bij elke sector ongelukken voorkomen, maar dat maakt Windows niet ineens "beter" omdat het bij Linux "ook" gebeurd.
Gisteren, 14:13 door Anoniem
Door Proton: Mag wel van Bill toch? Die investeert in goede doelen. Nee, iedereen aan de linux, en denken dat daar geen ongelukken voor de gebruikers van komen.
Bill en zijn goede doelen... Mhhhh... Ja, het is zo'n aardige man;
https://youtu.be/OCzqzr_Z8l8
Gisteren, 14:19 door Proton
Door Anoniem:
Door Proton: Mag wel van Bill toch? Die investeert in goede doelen. Nee, iedereen aan de linux, en denken dat daar geen ongelukken voor de gebruikers van komen.
Iedereen zit al aan de LInux met Android telefoons tablets en Chromebooks. Men had geen enkele moeite met een andere user interface. Die mythe is ook al lang ontkracht. Juist de Microsoft user interfaces bleek veel te druk, onduidelijk en onlogisch. Zie alleen al het verschil tussen settings van Excel en Word. Verkocht als ge-integreerd office pakket :)
Zelfs mensen die geleerd hadden om op start te klikken om te stoppen zijn over en hebben geen windows meer thuis.

Wel op hun werk, behalve dan straks op het Ministerie van Digitalisering van Denemarken. De CSAM- voorzitter dit jaar met zijn voorstel tot chat-detectie.

Het begint steeds meer op een HP sprookje te lijken, met Marten Vilein die zich vermomd om de kleine tovernaarsleerling Harry te misleiden in een spelletje schaak. Ministerie van Toverkunst had ook een afdeling catastrophes en rampen.


(Kijken of mijn gebroken en met plakband gerepareerde toverstaf nog werkt, net zoals die van HP)
Gisteren, 14:20 door The-Real-C
De Consumentenbond heeft hier een punt: miljoenen apparaten die nog prima functioneren, maar door Microsofts harde supportdeadline in feite in een onveilige situatie belanden. Het idee dat je 30 dollar per jaar moet betalen om niet kwetsbaar te zijn, voelt als een security-abonnement op je eigen besturingssysteem.

Dat Microsoft ook nog eens een koppeling legt tussen gratis updates en het gebruik van eigen diensten, schuurt tegen machtsmisbruik. Het klinkt bijna als: “Je mag veilig blijven, maar alleen als je ons ecosysteem volledig omarmt.”

Het argument van de bond over e-waste is terecht: als laptops technisch nog jaren meekunnen, maar softwarematig worden gedwongen richting de schroothoop, dan schiet duurzaamheid er totaal bij in. Combineer dat met het feit dat Windows 11 hogere hardware-eisen stelt die weinig te maken hebben met de praktische bruikbaarheid, en je hebt een klassiek voorbeeld van geplande veroudering.

De grootste zorg? Beveiligingsrisico’s. Cybercriminelen kennen deze deadlines ook. Zodra patches stoppen, wordt Windows 10 een magneet voor exploits. Voor gebruikers met een kleine beurs wordt de keuze dan: betalen, risico lopen, of illegale workarounds zoeken. Allemaal slechte opties.

Als Microsoft werkelijk “maatschappelijke verantwoordelijkheid” wil tonen, zou een langere gratis supportperiode logisch zijn – al was het maar om de kloof tussen beveiliging en betaalbaarheid te dichten. Want nu lijkt het alsof winst boven veiligheid en duurzaamheid gaat.
Gisteren, 14:32 door Anoniem
Door Briolet: Volgens mij klinkt het heel redelijk dat je voor slechts 30 euro een jaar lang ondersteuning met updates krijgt.

Anderzijds vind ik dat de ondersteuning van het OS vrij kort is. Windows 11 is eind 2021 ingevoerd. Dat is nog geen 4 jaar geleden. Maar ik neem aan dat veel hardware van voor die tijd nog goed naat Windows 11 opgewaardeerd kan worden.
Er zijn laptops (surface) van het Microsoft van nog geen 5 jaar oud uitgeleverd met Windows 10 die niet opgewaardeerd kunnen worden naar Windows 11.
Gisteren, 14:38 door Proton
Door Anoniem:
Door Proton: Mag wel van Bill toch? Die investeert in goede doelen. Nee, iedereen aan de linux, en denken dat daar geen ongelukken voor de gebruikers van komen.
Goede doelen van miljardairs? Als belastingontduiking, ze profiteren er zelf van en er gebeuren ook ergere dingen mee, zie hier twee video's van The Hated One die het haarfijn uitlegt;
https://youtu.be/OH4uh8cHuto
https://youtu.be/bU8UR_T8SV4
Ten tweede is het argument dat Linux slecht zou zijn omdat daar ook brokken voorkomen misleidend aangezien bij elke sector ongelukken voorkomen, maar dat maakt Windows niet ineens "beter" omdat het bij Linux "ook" gebeurd.

Ik heb de hersenobductie van de hacker op de hoek net binnen, wat ik daarin aantrof...
Gisteren, 15:34 door Anoniem
Na een jaar zit je toch met hetzelfde probleem
Gisteren, 15:37 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: W!0 is misschien EOL, maar de hardware waarop het draait nog niet.
Zeker niet bij huis-tuin-en-keuken consumenten. Het zijn geen ITers.
Dit is allemaal ver-van-hun bed problematiek, waar ze geen interesse in hebben. Het ding moet gewoon werken.(en zonder allemaal extra kosten of veranderingen)


Maar om puur ecomomische redenen moeten die gebruikers dan maar overstappen op:
1. een betaalde dienst van MS
2. W11 (met gekoppelde diensten, een nieuw uiterlijk en ander gedrag) [op naar de volgende beta-versie die 10 jaar lang debugged mag gaan worden]
3. een nieuw apparaat, als W11 niet op hun oude apparaat kan draaien (kosten)
4. een ander OS dat ze niet kennen (kosten voor installatie, training, etc)


En met de digidwang van oa. overheid en banken hebben ook nog eens weinig keus.
Niet meer mee doen geeft weer andere problemen en uitdagingen waar ze niet op zitten te wachten.


Wat voor keuze je ook maakt, genaaid wordt je.

Dat is natuurlijk de smoes die je altijd hoort. veel van de mensen hebben Windows 10 op hun computer met een Windows 8 logo geinstalleerd.

Windows 10 is in 2015 uitgekomen, die hardware is nu dus al 10 jaar oud, je 1000,- telefoon flikker je na 2 jaar al in de bak maar je laptopje van 500,- moet 100 jaar mee?

Het door jouw gegeven jaartal is in deze niet relevant. Windows 11 is voor het eerst pas in oktober 2021 beschikbaar gekomen. Dat betekent dat W11 er nu minder dan 4 jaar is en Microsoft alle gebruikers al wil forceren om alle oudere versies te verlaten en (evt. met nieuwe hardware) over te gaan op deze nieuwe versie. Dat dat weerstand oproept lijkt me zeer terecht.
Gisteren, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tja idd,maar veel mensen willen bijvoorbeeld niet aan Bijvoorbeeld een Linux systeem omdat ze bang zijn teveel te moeten leren hoe dat werkt. Ook zijn ze vaak bang dat hun vertouwde dingen die ze doen op de computer niet meer willen zoals ze gewend zijn. Idd het vraagt soms enige kennis hoe je programma’s en sommige instellingen moet doen met Linux. Maar er zijn genoeg workouts te vinden wat en hoe op het internet.Linux onderdoet niet aan Windows, plus het is geen gedoe met licenties e.d. Enkel wanneer je een commerciël Linux programma gebruikt. Deze bestaan idd ook. Het merendeel van de software met Linux is gratis.
Advies.... Afgezien iemand die het wilt, zit niemand te wachten om het Internet af te struinen om zijn computer problemen op te lossen.
En nee Linux is voor de meeste mensen gewoon veel gebruikers onvriendelijker.
Licenties zijn bijna voor niemand echt een probleem.

Door Anoniem: @ anoniem van 11:09,

Ja, dan maar overstappen op bijvoorbeeld Ubuntu.
Er is altijd wel iemand te vinden die het op je apparaat wil zetten.

Free as in free beer.
En daarna continue vragen krijgen over hoe je dit of dat moet doen, of waarom het niet werkt?
Volgens IBM zijn die computerproblemen juist met windows enorm. OOK wel eens van ransomware gehoord? Het windows van OM staat namelijk uit. Men heeft bij IBM de keuze en men kiest niet voor Windows. de helpdesk blijkt enorm te zijn afgenomen, ook wel logisch gezien de stabiliteit.
Gisteren, 16:16 door Anoniem
Door Ron625: Dat de support op Windows-10 stop, is al jaren bekend.
Mensen hadden er dus rekening mee kunnen en moeten houden.

Daarnaast is niemand verplicht om Windows te gebruiken, er zijn ook andere (vaak ook betere) systemen, die meestal ook nog gratis zijn.
De consumentenbond kan beter een overgang naar een ander besturingssysteem aanbevelen, dat haalt dan gelijk het monopoly (en de vendor-lock-in) van Microsoft deels onderuit.
Maar minder lang worden ondersteund ;-)
Gisteren, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem: En nee Linux is voor de meeste mensen gewoon veel gebruikers onvriendelijker.
Licenties zijn bijna voor niemand echt een probleem.

Door Anoniem: @ anoniem van 11:09,

Ja, dan maar overstappen op bijvoorbeeld Ubuntu.
Er is altijd wel iemand te vinden die het op je apparaat wil zetten.

Free as in free beer.
En daarna continue vragen krijgen over hoe je dit of dat moet doen, of waarom het niet werkt?
Andere anoniem hier. Toen Microsoft stopte met de ondersteuning van XP, dat moet dus in 2009 zijn geweest, belde een bekende die aan de andere kant van het land woont, niet iemand waar ik even na mijn werk binnenwip dus, die daar lucht van had gekregen dat die Linux wel eens wilde proberen, en dat gebruikte ik toch? O, daar gaan we, dacht ik bij mezelf. Ik begon uit te leggen dat je dan een DVD-image (of was het toen nog CD?) moest downloaden en op een DVD moest branden, maar daar haakte hij al af, hij was een digibeet, zei hij zelf, en had geen idee hoe dat moest. Oké, dat heb ik voor hem gedaan, en met de post aan hem opgestuurd, en ik maakte mijn borst nat voor wat komen ging.

Ik heb welgeteld twee makkelijk te beantwoorden vragen van hem gekregen. Een ervan was hoe je software kon installeren en waar je dat kon vinden, en dat is op Linux kinderlijk eenvoudig, omdat je alles via je distributie binnenhaalt. De andere vraag weet ik niet meer maar ook dat was over de telefoon eenvoudig uit te leggen. Het zal zoiets zijn geweest als dat de tekstverwerker daar LibreOffice writer heet. Hij had op dat moment al zonder enige hulp zijn e-mail en zijn printer aan de praat gekregen, dat had zichzelf gewezen.

Tegenwoordig zou ik niet meer Ubuntu aanbevelen maar Mint, maar zo goed was het dus al in 2009, 16 jaar geleden.

Ik ken ook mensen die dat absoluut niet hadden gekund. Dat zijn de mensen die ook als Windowsgebruiker voortdurend hulp nodig hebben. Ik maak mezelf niet wijs dat die uit Ubuntu of Mint wel wijs zouden worden, die hebben met welk besturingssysteem dan ook problemen omdat ze heel fundamenteel niets van dat soort dingen snappen.

Ik denk wel dat Linux al heel lang op een niveau zit dat er genoeg gewone mensen rondlopen die het eigenlijk zonder problemen aan moeten kunnen en die vervolgens ook in staat moeten zijn om anderen een handje te helpen zoals ze dat ook bij Windows doen. Het probleem is niet dat het daar niet makkelijk genoeg voor is, het probleem is dat het niet via een enorme marketingcampagne aan het grote publiek wordt verkocht, zoals Microsoft halverwege de jaren met Windows wel heeft gedaan. Daarnaast is er ook een tijd geweest dat die marketinginspanningen er uitdrukkelijk ook op gericht waren om Linux zo onbruikbaar en moeilijk mogelijk over te doen komen, zoals in de "get the facts"-campagne van Microsoft destijds, die zo van onzin aan elkaar hing dat het hilarisch was geweest als zo'n leugencampagne niet diep triest was. Ik zie nu nog steeds met enige regelmaat argumenten tegen Linux gebruikt worden die zo uit die campagne lijken te komen.

Ik denk dat de werkelijke kwaliteit en het werkelijke bedieningsgemak van distributies als Ubuntu en Mint al heel lang de belemmering niet meer vormen. Voor de doorsnee thuisgebruiker zullen de beschikbare applicaties ook het probleem niet zijn, er is meer beschikbaar dan je ooit zal gebruiken.
Gisteren, 18:51 door Anoniem
Was er bij de aankoop duidelijk een maximale houdbaarheidsdatum aangegeven?

Niet? Ik zou als lid van de consumentenbond wel eens willen zien dat ze de leveranciers voor de rechter brengen, totdat die houdbaarheidsdatum gewoon op de verpakking staat.

Bij concurrente producten van een fruitig merk staat er 8 jaar op (nog net niet op de verpakking, maar is wel van tevoren duidelijk terug te vinden).
Gisteren, 21:20 door Proton
Door Anoniem:
Door Ron625: Dat de support op Windows-10 stop, is al jaren bekend.
Mensen hadden er dus rekening mee kunnen en moeten houden.

Daarnaast is niemand verplicht om Windows te gebruiken, er zijn ook andere (vaak ook betere) systemen, die meestal ook nog gratis zijn.
De consumentenbond kan beter een overgang naar een ander besturingssysteem aanbevelen, dat haalt dan gelijk het monopoly (en de vendor-lock-in) van Microsoft deels onderuit.
Maar minder lang worden ondersteund ;-)

Met goodwill houdt Bill zo'n computertje nog jaren bij hoor, die kent de zwakheden van het systeem wel, en ervaren systeembeheerders met een kast vol ordners met gebruiksvoorwaarden in de kast ook. Mag van Bill, weten ze uit ervaring.
Gisteren, 21:37 door Anoniem
Mooie kans voor de Consumentenbond om hun leden eens te vertellen over Linux distro’s met een browser, thunderbird en libreoffice ook prima alternatief is.
Gisteren, 23:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb mijn vader destijds leren omgaan met Windows 10. Dat was gezien zijn leeftijd al een hele uitdaging. Maar ja, Windows 10 zou de laatste versie zijn, dus het was het waard.

Nu dus gedwongen naar Windows 11... Een ander besturingssysteem bv. Linux is niet te doen voor hem.
Ik had verwacht dat Windows 11 nog wel zou lukken, omdat het toch redelijk herkenbaar is allemaal. Maar zodra hij het nieuwe startmenu zag, raakte hij compleet in de war. En hoezeer ik ook mijn best heb gedaan om Windows 11 op Windows 10 te laten lijken, het lukt hem gewoon niet meer.
Zo spijtig, want hij wil graag zelfstandig blijven. Maar nu wordt hij toch gedwongen zijn digitale leven (en dat is toch aanzienlijk gegroeid de laatste jaren) aan anderen over te laten.
Ik denk dat hij Linux Mint prima aankan, het is ongeveer hetzelfde als Windows qua interface, en het vereist geen terminal-kennis.
Ik vind het zelfs makkelijker werken dan Windows aangezien het simpeler is, minder knoppen en settings.
Probeer eens een live-USB stick om het uit te proberen. (Al is USB wat trager)
Vandaag, 01:00 door Anoniem
Door Anoniem: Weet de consumentenbond dat gebruikers al 10 jaar lang "gratis" updates hebben gehad? Microsoft heeft optijd aangegevevn dit te gaan stoppen. Daarnaast is het al het al enkele jaren bijna onmogelijk een windows 10 computer aan te schaffen dus welke in gebruik zijn, zijn al minimaal 5 jaar oud om niet aan de hardware specificaties te kunnen voldoen.
Computers zijn duur hé!
Koop je een computer in 2020 met win10 voor duizend euro, dan kan je hem in 2025 door de shredder trekken omdat dat ding niet compatibel is met win 11. Dat is een afschrijving van 200 euro per jaar. En dan heb ik het nog niet eens over de aanslag op het milieu gehad.
Een klein aantal hobbyisten en andere knutselaartjes bouwen hem om naar een Linux waarbij elke distro zijn eigen eigen(on)aardigheden hebben.
Vandaag, 07:31 door Anoniem
Door Anoniem: Terechte opmerkingen van de consumentenbond. Microsoft wordt almaar geniepiger met zijn push model. Herinner mij nog goed hoe zij Windows 10 door de strot probeerden te duwen van Win.8.1 gebruikers en nu dit weer.
Niet dat het mij actueel nog raakt maar het zijn de ouderen die geen poging richting alternatief voor Windows aandurven of aankunnen (Iets nieuws hoewel misschien gemakkelijk wordt vanaf zekere leeftijd tóch moeilijker) en die de dupe worden van Microsoft's dollar-graaipraktijken terwijl het toch uitstel van executie is... in oktober 2026 kan de laptop of computer evenzozeer naar de IT vuilnisbelt.

Plus ik kan me ook heugen dat Microsoft had gezegt dat windows 10 de laatste versie zou zijn.
Nu we windows 11 hebben, is dat achteraf een leugen gebleken en dus misleiding.
Met andere woorden heeft de consumentenbond wel degelijk een punt, zij zouden wat Microsoft ooit heeft gezegt (windows 10 de laatste versie) dus ook altijd moeten ondersteunen.
Vandaag, 09:09 door Ron625
Door Anoniem:
Maar minder lang worden ondersteund ;-)
Dus de term "rolling release" is je onbekend?
Vandaag, 09:24 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Wij hadden bijvoorbeeld vrij zware CAD pc's met tmp2.0 echter met een dikke snelle i7 - 7th generatie CPU, net 5 jaar oud. Dus het is niet zo dat het al PC's zijn van tenminste 8 jaar oud. Zoals ook mainboards zijn verkocht, ongeveer 5 jaar oud, met tpm1.2 ipv 2.0
De i7 7th generatie, was toen al niet meer de nieuwste met een release date van 2017.

Maar juist mooie machines ook om optijd te vervangen, juist voor CAD(CAM) zijn de laatste generatie machines veel sneller. Dit verdien je zo terug aan tijd winst.

In theorie wel, maar in de praktijk is de snelheidswinst ongeveer 2%. Een tekenaar gaat echt niet sneller tekenen en modellen maken ook niet echt. Bij hele complexe modellen is de snelheidswinst 3%. Dus uiteindelijk verwaarloosbaar als de tekenaar die dag een extra bakkie gaat tappen.
Vandaag, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En nee Linux is voor de meeste mensen gewoon veel gebruikers onvriendelijker.
Licenties zijn bijna voor niemand echt een probleem.

Door Anoniem: @ anoniem van 11:09,

Ja, dan maar overstappen op bijvoorbeeld Ubuntu.
Er is altijd wel iemand te vinden die het op je apparaat wil zetten.

Free as in free beer.
En daarna continue vragen krijgen over hoe je dit of dat moet doen, of waarom het niet werkt?
Andere anoniem hier. Toen Microsoft stopte met de ondersteuning van XP, dat moet dus in 2009 zijn geweest, belde een bekende die aan de andere kant van het land woont, niet iemand waar ik even na mijn werk binnenwip dus, die daar lucht van had gekregen dat die Linux wel eens wilde proberen, en dat gebruikte ik toch? O, daar gaan we, dacht ik bij mezelf. Ik begon uit te leggen dat je dan een DVD-image (of was het toen nog CD?) moest downloaden en op een DVD moest branden, maar daar haakte hij al af, hij was een digibeet, zei hij zelf, en had geen idee hoe dat moest. Oké, dat heb ik voor hem gedaan, en met de post aan hem opgestuurd, en ik maakte mijn borst nat voor wat komen ging.

Ik heb welgeteld twee makkelijk te beantwoorden vragen van hem gekregen. Een ervan was hoe je software kon installeren en waar je dat kon vinden, en dat is op Linux kinderlijk eenvoudig, omdat je alles via je distributie binnenhaalt. De andere vraag weet ik niet meer maar ook dat was over de telefoon eenvoudig uit te leggen. Het zal zoiets zijn geweest als dat de tekstverwerker daar LibreOffice writer heet. Hij had op dat moment al zonder enige hulp zijn e-mail en zijn printer aan de praat gekregen, dat had zichzelf gewezen.

Tegenwoordig zou ik niet meer Ubuntu aanbevelen maar Mint, maar zo goed was het dus al in 2009, 16 jaar geleden.

Ik ken ook mensen die dat absoluut niet hadden gekund. Dat zijn de mensen die ook als Windowsgebruiker voortdurend hulp nodig hebben. Ik maak mezelf niet wijs dat die uit Ubuntu of Mint wel wijs zouden worden, die hebben met welk besturingssysteem dan ook problemen omdat ze heel fundamenteel niets van dat soort dingen snappen.

Ik denk wel dat Linux al heel lang op een niveau zit dat er genoeg gewone mensen rondlopen die het eigenlijk zonder problemen aan moeten kunnen en die vervolgens ook in staat moeten zijn om anderen een handje te helpen zoals ze dat ook bij Windows doen. Het probleem is niet dat het daar niet makkelijk genoeg voor is, het probleem is dat het niet via een enorme marketingcampagne aan het grote publiek wordt verkocht, zoals Microsoft halverwege de jaren met Windows wel heeft gedaan. Daarnaast is er ook een tijd geweest dat die marketinginspanningen er uitdrukkelijk ook op gericht waren om Linux zo onbruikbaar en moeilijk mogelijk over te doen komen, zoals in de "get the facts"-campagne van Microsoft destijds, die zo van onzin aan elkaar hing dat het hilarisch was geweest als zo'n leugencampagne niet diep triest was. Ik zie nu nog steeds met enige regelmaat argumenten tegen Linux gebruikt worden die zo uit die campagne lijken te komen.

Ik denk dat de werkelijke kwaliteit en het werkelijke bedieningsgemak van distributies als Ubuntu en Mint al heel lang de belemmering niet meer vormen. Voor de doorsnee thuisgebruiker zullen de beschikbare applicaties ook het probleem niet zijn, er is meer beschikbaar dan je ooit zal gebruiken.
Android laat zien dat de meeste mensen geen enkel probleem hebben met een ander systeem. Ik durf te beweren dat windows moeilijker te installeren is op een kaal systeem dan de populaire Linux distro's zoals Mint, Ubuntu, Fedora of Suse en al helemaal naast elkaar. Windows wordt meegeleverd op bijna elke consumenten laptop omdat het met de harde schijf uit de fabriek komt (deal met microsoft), dat gaat met Linux niet gebeuren omdat er niets aan te verdienen valt.
Vroeger had je een bedrijf dat laptops verkocht met Lindows (een commerciële Linuxdistributie) Microsoft stond direct op de stoep dat dit moest stoppen. Dat werd een rechtszaak die werd geschikt. Dell heeft het ook geprobeerd, ook dat vond microsoft niet leuk en heeft toen gelijk maar het bedrijf gekocht. Michael Dell maakte reclame dat hij zelf Linux (ubuntu) gebruikte.
Je ziet dat waar concurrentie mogelijk is windows wordt afgeserveerd (tablets, smartphones) , zelfs door Microsoft zelf (IoT).
De desktop is bij de consument al lang uitgestorven en leeft alleen nog maar in ouderwetse kantoortuinen waar ook alle ransomware rondhangt. Nieuwe startups gebruiken allemaal Apple en Linux waar niet meer met Office wordt gewerkt. Ook mailen is uit. Populair zijn chatten, wiki's en kaban borden/lijsten
Vandaag, 11:19 door Anoniem
Door Proton:
Door Anoniem:
Door Ron625: Dat de support op Windows-10 stop, is al jaren bekend.
Mensen hadden er dus rekening mee kunnen en moeten houden.

Daarnaast is niemand verplicht om Windows te gebruiken, er zijn ook andere (vaak ook betere) systemen, die meestal ook nog gratis zijn.
De consumentenbond kan beter een overgang naar een ander besturingssysteem aanbevelen, dat haalt dan gelijk het monopoly (en de vendor-lock-in) van Microsoft deels onderuit.
Maar minder lang worden ondersteund ;-)

Met goodwill houdt Bill zo'n computertje nog jaren bij hoor, die kent de zwakheden van het systeem wel, en ervaren systeembeheerders met een kast vol ordners met gebruiksvoorwaarden in de kast ook. Mag van Bill, weten ze uit ervaring.
Nee doet Bill niet. Hij heeft een Android! (ook in de windows phone tijd)
Vandaag, 11:25 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Wij hadden bijvoorbeeld vrij zware CAD pc's met tmp2.0 echter met een dikke snelle i7 - 7th generatie CPU, net 5 jaar oud. Dus het is niet zo dat het al PC's zijn van tenminste 8 jaar oud. Zoals ook mainboards zijn verkocht, ongeveer 5 jaar oud, met tpm1.2 ipv 2.0
De i7 7th generatie, was toen al niet meer de nieuwste met een release date van 2017.

Maar juist mooie machines ook om optijd te vervangen, juist voor CAD(CAM) zijn de laatste generatie machines veel sneller. Dit verdien je zo terug aan tijd winst.

In theorie wel, maar in de praktijk is de snelheidswinst ongeveer 2%. Een tekenaar gaat echt niet sneller tekenen en modellen maken ook niet echt. Bij hele complexe modellen is de snelheidswinst 3%. Dus uiteindelijk verwaarloosbaar als de tekenaar die dag een extra bakkie gaat tappen.
Daarnaast wordt de winst teniet gedaan door het gebruik van windows. Dat product wordt steeds trager. Het is mij opgevallen dat het zelf niet eens in de gaten heeft dat het trager loopt. Bij een load van 60% zou het moeten doorkachelen en dat doet het t niet. Het lijkt wel of er processen verstopt zitten. Dat is ooit begonnen met Vista. Dat stond al te swappen als je niks deed.
Vandaag, 21:16 door dingetje - Bijgewerkt: Vandaag, 21:17
Wat een hoop onzin, Linux lijkt als twee druppels water op Windows (KDE), Mac (Gnome) of een mix (bv. Cinnamon).
Echter, consumensen hechten bij voorkeur aan twee dingen:
- dat ze precies hebben wat een ander ook heeft en
- dat ze er zo min mogelijk moeite voor hoeven te doen

En dan hou je gewoon niet zoveel Linux-enthousiastelingen over. Men betaalt graag onnodig veel, want dat geeft status. Zoals bij Apple. En dan doet de C-bond alsof ze voor armere consumenten op komen, die allemaal niet zoveel geld hebben.
Ik kan een ander niet in de portemonnee kijken, maar ik zou denken dat er eerder een uitdaging ligt voor de 1.7 miljoen laaggeletterden tussen 16-65 jaar in ons land zijn (Groene Amsterdammer van deze maand). Als je die toch eens zou kunnen leren lezen en schrijven...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.