image

Minister: invoering digitale euro vraagt grote investeringen van banken

donderdag 18 september 2025, 13:54 door Redactie, 20 reacties

De invoering van de digitale euro zal grote investeringen van banken en betaaldienstverleners vragen, zowel financieel als wat betreft de inzet van mankracht, zo laat demissionair minister Heinen van Financien weten. De bewindsman vindt dat banken en betaaldienstverleners voor hun werk vergoed moeten worden. Hoeveel de invoering van de digitale euro gaat kosten is nog altijd niet bekend.

Morgen en overmorgen vinden vergaderingen van de informele Eurogroep en de Ecofinraad plaats. De Eurogroep is een informeel orgaan waarin de ministers van de landen van de eurozone samenkomen om euro-aangelegenheden te bespreken. De Raad Economische en Financiële Zaken (Ecofin) is verantwoordelijk voor economisch beleid, belasting­vraagstukken en regelgeving inzake financiële diensten en bestaat uit de ministers van Economische Zaken en van Financiën van de Europese lidstaten.

Tijdens de komende vergaderingen staat ook de digitale euro op de agenda en verschillende partijen in de Tweede Kamer stelden de minister vragen hierover. De PVV wilde weten wat de invoering precies gaat kosten. Heinen laat daarop weten dat de kosten afhangen van het uiteindelijke ontwerp. "Aangezien de onderhandelingen over de vormgeving van de digitale euro nog bezig zijn, is het nu niet mogelijk om een inschatting te geven van wat de kosten zullen zijn", voegt de bewindsman toe.

Banken en betaaldienstverleners zullen worden verplicht om de digitale euro te distribueren. "De invoering van de digitale euro zal significante investeringen van banken en betaaldienstverleners vergen, zowel financiële investeringen als menselijk kapitaal. Ik zet me daarom in voor een proportioneel kostenmodel waarin banken en betaaldienstverleners worden vergoed voor het werk dat zij leveren bij de distributie van de digitale euro", laat de minister hierover weten.

In de onderhandelingen over de digitale euro is volgens Heinen het compensatiemodel nog één van de openstaande vraagstukken. Eén van opties die op tafel ligt betreft het maken van een onderscheid tussen de verdeling van de kosten op korte en lange termijn. "Ik acht het haalbaar dat ervoor wordt gekozen om dit onderscheid te maken", merkt Heinen op.

De minister liet eerder al weten dat het kabinet winkeliers in de beginfase van de digitale euro financieel tegemoet wil komen door de tarieven voor digitale euro transacties te maximeren op de tarieven voor vergelijkbare, bestaande digitale betaalmethoden. "Op de lange termijn, wanneer er meer bekend is over de daadwerkelijke kosten van digitale euro transacties, zou het compensatiemodel gebaseerd moeten worden op de daadwerkelijke kosten van de digitale euro, inclusief een redelijke winstmarge. Zo worden ook betaaldienstverleners gecompenseerd voor de het werk dat zij leveren bij de distributie van de digitale euro", laat Heinen verder weten.

Reacties (20)
18-09-2025, 14:10 door Anoniem
Kort door de bocht: niemand wil het. Het wordt doorgedramd. En de banken (lees: hun klanten. Lees: wij) moeten het gaan financieren.
Alles om uiteindelijk de burger in de gaten te kunnen houden - anders zou een Bitcoin het voorgespiegelde doel ook bereiken tenslotte.
18-09-2025, 14:16 door Anoniem
De bewindsman vindt dat banken en betaaldienstverleners voor hun werk vergoed moeten worden. Hoeveel de invoering van de digitale euro gaat kosten is nog altijd niet bekend.

Ik ben het er helemaal mee eens. De minister is hier voor verantwoordelijk. Verder heeft niemand hier om gevraagd dus ik stel voor dat hij een afbetalingsregeling treft. Dan kan hij dat de rest van zijn leven afbetalen.

Val ons niet lastig met dit soort kosten a.u.b!
18-09-2025, 14:23 door Anoniem
"Hoeveel de invoering van de digitale euro gaat kosten is nog altijd niet bekend"
Aangezien het toch niet noodzakelijk is en de meerwaarde minimaal is zou ik dit niet adviseren.

Maar ja gewoon lekker doordrammen.He maxima :)
18-09-2025, 14:28 door Anoniem
"De bewindsman vindt dat banken en betaaldienstverleners voor hun werk vergoed moeten worden." Kunnen de banken zichzelf weer meer verrijken, over de rug van de belastingbetaler natuurlijk.
18-09-2025, 14:29 door Anoniem
ut ken nauit de bedoeling zèn dat geld geld kos. Maah ze gannut toch doen he, ja.
18-09-2025, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: Kunnen de banken zichzelf weer meer verrijken, over de rug van de belastingbetaler natuurlijk.
Overheid sponsort die banken met de HRA eigenlijk al wel genoeg. Die valt ook voor 100 procent in hun handen.
(Bij huren is dat overigens niet veel anders, woningcorporaties steken dat geld in hun zakken (huren gaan overigens komende jaren explosief stijgen, maximale huur is afgeschaft).)
18-09-2025, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem:
De bewindsman vindt dat banken en betaaldienstverleners voor hun werk vergoed moeten worden. Hoeveel de invoering van de digitale euro gaat kosten is nog altijd niet bekend.

Ik ben het er helemaal mee eens. De minister is hier voor verantwoordelijk. Verder heeft niemand hier om gevraagd dus ik stel voor dat hij een afbetalingsregeling treft. Dan kan hij dat de rest van zijn leven afbetalen.

Val ons niet lastig met dit soort kosten a.u.b!

Val mij/ons sowieso niet lastig met die hele drang naar digitalisering.
Inmiddels wordt ik daar helemaal hor en dol van.
18-09-2025, 15:12 door Anoniem
Maakt niet uit of het nuttig is en of we het wel willen, als het maar geld kost. De echte problemen worden niet opgelost maar we moeten toch kunnen zeggen dat we aan het werk zijn.
18-09-2025, 15:37 door Anoniem
lekker geld pompen in dingen die nergens op slaan.
huizen bouwen? neuhhh laten we lekker geld over de balk smijten voor jan met de korte achternaam.

What the actual flying fuck.....
Volgens mij zijn er toch echt zo een kleine 400.000 huizen te weinig... beetje vreemd dat hiervoor miljoenen uit de kast getrokken kunnen worden. maar voor huizen niet.. heel heel heel jammer.
18-09-2025, 16:05 door Anoniem
Door Anoniem: Kort door de bocht: niemand wil het. Het wordt doorgedramd. En de banken (lees: hun klanten. Lees: wij) moeten het gaan financieren.
Alles om uiteindelijk de burger in de gaten te kunnen houden - anders zou een Bitcoin het voorgespiegelde doel ook bereiken tenslotte.
Als je Whitney Webb en Catherine Austin Fits hun uitleg over de oorsprong van Bitcoin volgt - de inlichtingendiensten waren bij de start betrokken - dan is de digitale euro vs bitcoin inderdaad wel een kwestie van het wordt doorgedramd en ja wij moeten het gaan financieren maar de digitale euro is dan wel een coin die onder ECB spelregels wordt opgezet.
Wat het voor 'n verschil gaat maken in de praktijk weet ik - ik het beide niet uitgeplozen - maar het lijkt er qua doelen achter beide initiatieven sterk op dat het uiteindelijk over een paar jaar op hetzelfde neerkomt, je wordt gebeten door de kant of de hond.
18-09-2025, 16:20 door Anoniem
Dit soort nieuws lees ik niet echt in de mainstream media. Kan me voorstellen dat ze dan teveel weerstand krijgen van het volk. Zo sneaky mogelijk bezig zijn op de achtergrond, vies gewoon!
18-09-2025, 16:24 door Anoniem
Laten we het dan niet doen, we kunnen nu ook zonder digitale euro. Betalingsverkeer wordt nog duurder als we die digitale euro gaan invoeren en de privacy wordt er niet beter op.
18-09-2025, 18:01 door Anoniem
De bewindsman vindt dat banken en betaaldienstverleners voor hun werk vergoed moeten worden. Hoeveel de invoering van de digitale euro gaat kosten is nog altijd niet bekend.

Dus een openeinde regeling, betaald door..? De burger? De bedenkers van dit idee?

Iets van broekzak vestzak.
Of we betalen als klant van de bank en betaaldienstverleners, of we betalen als burger via onze belastingen.
Maar betalen zullen we als het aan de politici ligt.


Zit er ook maar een meerderheid van de burgers te wachten op dit idee?

We hebben al een digitale munt. Die heet Euro. En die gebruiken we nu al weer meer dan 2 decennia. Die kosten zijn ondertussen al weer terug verdiend.
Dat hoeven we echt niet nog een keer dunnetjes over te doen.
Alles is toch al te duur.

En de overheid zou andere financiele prioriteiten moeten hebben, lijkt mij.
Zijn er niet genoeg andere problemen waar Den Haag eindelijk eens aan moet gaan werken. Die ze al jaren vooruit schuiven.
Het oplossen van die problemen kosten geen geld?
18-09-2025, 21:50 door Anoniem
De verzorging van het betalingsverkeer is voor banken nu al verliesgevend door de overheidstaken die ze moeten uitvoeren (opsporen crimineel geld), dat wordt met de digitale euro alleen maar erger.
Er is vast een goedkopere manier om minder afhankelijk te worden van de VS.
18-09-2025, 22:48 door Anoniem
Door Anoniem: Maakt niet uit of het nuttig is en of we het wel willen, als het maar geld kost. De echte problemen worden niet opgelost maar we moeten toch kunnen zeggen dat we aan het werk zijn.
Het is wel degelijk rationeel (logisch uitgedacht):
de bevolking wil het niet, maar het is wel nuttig, namelijk voor de machthebbers zèlf (Brussel, NAVO, centrale banken, e.d.) die nooit echte problemen oplossen, maar alleen hun eigen probleem, namelijk hoe aan de macht te blijven wanneer het volk nog verder door hen uitgebuit (verarmd) moet worden en een oorlog ingedreven.
Oplossing: een programmeerbare euro.
De ultieme oplossing voor de machthebbers om een bevolking te dwingen tot waar ze niet gaan wil.
De slavernijzweep in een gelikt, digitaal jasje.
Simpel.
Doeltreffend.
Evil.

Had er iemand iets anders verwacht?
19-09-2025, 00:02 door Anoniem
Hèt moment om UIT DE EURO te STAPPEN!! Gewoon verder als lid, zoals vroegah de EEG was.

Kappen met die geldverslindende, corrupte, DDR-surveillerende waardeloze K****-club.
19-09-2025, 08:30 door Anoniem
Kan/moet ik nou verwachten dat mijn bank automatisch een digi€uro-rekening aan mijn gewone(-wél-gewenste-) Euro-bankrekening gaat koppelen!?
Ik wil deze digitale opgedrongen spy-coin (met function creep beladen) niet.

Ook niet als ze d'r voordeeltjes aan koppelen zodat huur en andere vaste lasten zogenaamd goedkoper worden, ook niet als ik in een winkel of online ook goedkoper uit kom. (Goedkoop is duurkoop, maar dat gaan we pas merken bij het intreden van de function-creep en het te laat is er van af te zien).

btw., Gevalletje oplossing zoekt probleem. Enkelt omdat de VS een digi-coin heeft verzonnen en €U bang is achter te gaan lopen , de plank mis te slaan, v€rlies te gaan lijden, huppelen Ursul en de rest van de EUconomische(-zaken hebben meer prio dan wat de burgers willen), kapitalistisch-ingestelde-maximale-winst-maniakken daar achter aan!¿
Geen rekening houdend dat dit verzinsel door ene Trump word geintroduceert en genoemde weinig verstand heeft van financiele zaken, 'huppelen' " we " er toch -als een blinde- achter deze nog-geldzuchtigere-man(iak) aan; schiet mij maar lek!

Tip om banken wat geld en mankracht te besparen, vraag eerst aan je clienten (je weet wel: klant is koning(, iets wat onze politieke vertegenwoordigers de laatste tijd -ook- steeds minder doen: ons vertegenwoordigen)) of we zo'n digi-rekening gewenst vinden, of is dat, aangezien alles digitaal geautomatiseerd uitgevoerd gaat worden, juist weer verliesmakend om niet iedereen met één kam te kunnen scheren en het -politiek gewenste- ook door jullie door onze strot geduwd gaat worden!?
19-09-2025, 10:38 door Anoniem
Door Anoniem: Hèt moment om UIT DE EURO te STAPPEN!! Gewoon verder als lid, zoals vroegah de EEG was.

Kappen met die geldverslindende, corrupte, DDR-surveillerende waardeloze K****-club.

Dat lost niets op.
Nederland loopt voorop en onze politici willen een deel van de maatregelen zelf ook al invoeren.
De veronderstelde politieke corruptie zit dieper.
19-09-2025, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem: Kan/moet ik nou verwachten dat mijn bank automatisch een digi€uro-rekening aan mijn gewone(-wél-gewenste-) Euro-bankrekening gaat koppelen!?
Ik wil deze digitale opgedrongen spy-coin (met function creep beladen) niet.

Ook niet als ze d'r voordeeltjes aan koppelen zodat huur en andere vaste lasten zogenaamd goedkoper worden, ook niet als ik in een winkel of online ook goedkoper uit kom. (Goedkoop is duurkoop, maar dat gaan we pas merken bij het intreden van de function-creep en het te laat is er van af te zien).

btw., Gevalletje oplossing zoekt probleem. Enkelt omdat de VS een digi-coin heeft verzonnen en €U bang is achter te gaan lopen , de plank mis te slaan, v€rlies te gaan lijden, huppelen Ursul en de rest van de EUconomische(-zaken hebben meer prio dan wat de burgers willen), kapitalistisch-ingestelde-maximale-winst-maniakken daar achter aan!¿
Geen rekening houdend dat dit verzinsel door ene Trump word geintroduceert en genoemde weinig verstand heeft van financiele zaken, 'huppelen' " we " er toch -als een blinde- achter deze nog-geldzuchtigere-man(iak) aan; schiet mij maar lek!

Tip om banken wat geld en mankracht te besparen, vraag eerst aan je clienten (je weet wel: klant is koning(, iets wat onze politieke vertegenwoordigers de laatste tijd -ook- steeds minder doen: ons vertegenwoordigen)) of we zo'n digi-rekening gewenst vinden, of is dat, aangezien alles digitaal geautomatiseerd uitgevoerd gaat worden, juist weer verliesmakend om niet iedereen met één kam te kunnen scheren en het -politiek gewenste- ook door jullie door onze strot geduwd gaat worden!?

Denk aan je berichtenbox.
Hij bestaat, ook al activeer je hem niet.
22-09-2025, 17:25 door Anoniem
No way, ain't gonna comply, shove it
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.