image

'Europese Commissie wil cookiewetgeving voor bedrijven aanpassen'

maandag 22 september 2025, 16:00 door Redactie, 3 reacties

De Europese Commissie wil de bestaande cookiewetgeving voor bedrijven aanpassen en lastige eisen schrappen, zo laat Politico vandaag weten. Zo heeft Brussel overlegd met tech-industrie over hoe er met cookies en cookiebanners moet worden omgegaan. Er wordt onder andere gekeken naar het aanpassen van de regels om meer uitzonderingen voor de verschillende cookies toe te voegen of gebruikers hun voorkeuren via de browser in te laten stellen. Zodoende zouden gebruikers niet meer op elke website apart een cookiebanner krijgen te zien.

De ePrivacy Richtlijn vereist dat websites toestemming van gebruikers krijgen voor het plaatsen van allerlei cookies, tenzij de cookies strikt noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website. Het was de bedoeling dat de ePrivacy Richtlijn door de ePrivacy Verordening zou worden vervangen, maar begin dit jaar besloot Brussel om het voorstel hiervoor in te trekken. Volgens de Commissie ziet het er niet naar uit dat er een akkoord over het voorstel kan worden gesloten.

Brussel wil bestaande tech-wetgeving aanpassen en vereenvoudigen voor bedrijven, waarbij het van cookies een speerpunt heeft gemaakt, aldus Politico. In december zou er een "omnibus" tekst moeten verschijnen waarin allerlei eisen voor bedrijven zijn geschrapt. Verdere details over de plannen van Brussel zijn niet bekend. Onlangs deed de Europese Commissie ook al een voorstel om de AVG aan te passen. Volgens de Europese burgerrechtenbeweging EDRi is het voorstel een opzettelijke poging van Brussel om te testen of het over essentiële waarborgen van de AVG opnieuw kan onderhandelen.

Reacties (3)
Vandaag, 17:14 door Anoniem
Het artikel van Politico begint met:
Europe’s cookie law messed up the internet. Brussels wants to fix it.

BRUSSELS — In a bid to slash red tape, the European Commission wants to eliminate one of its peskiest laws: a 2009 tech rule that plastered the online world with pop-ups requesting consent to cookies.

It’s the kind of simplification ordinary Europeans can get behind.

Cookies are a foundation of the internet that allow website holders to collect information about visitors — everything from whether they’ve logged in with a password to what items they’re looking to buy and therefore, might want to see advertising about.

European rulemakers in 2009 revised a law called the e-Privacy Directive to require websites to get consent from users before loading cookies on their devices, unless the cookies are “strictly necessary” to provide a service. Fast forward to 2025 and the internet is full of consent banners that users have long learned to click away without thinking twice.
De "red tape" is geen gevolg van de verplichting om toestemming te vragen maar van de neiging van die websites om bezoekers te willen exploiteren op manieren die niet strikt noodzakelijk zijn. Je hoeft geen surveillancekapitalisme op te tuigen om een bedrijf rendabel te maken, en dat is precies wat men hardnekkig wel blijft proberen. Omdat die bedrijven (of de bedrijven van wie ze advertenties afnemen) precies dat wel deden zijn er cookiewalls bedacht die zo irritant mogelijk van opzet waren, veel irritanter dan nodig was om aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen. Ik vind het duidelijk dat ze dat doelbewust hebben gedaan om wetgeving die zij kwijt willen impopulair te maken bij het grote publiek. Ze zijn nu bezig de resultaten van die aanpak te oogsten.

Verschillende privacyvriendelijke zoekmachines plaatsen wel advertenties maar doen niet aan tracking en profiling, ze koppelen de advertenties simpelweg aan de zoekargumenten. Gek genoeg kunnen ze op die manier rondkomen. Het kan nog gekker: advertenties op de websites van NPO worden door STER verzorgd, en in ik dacht 2019 constateerde men daar dat het overgrote deel van de bezoekers tracking weigert. STER is toen overgegaan op advertenties aan de inhoud van een pagina of video koppelen, en niet meer aan de bezoeker. Het resultaat was dat de advertentie-inkomsten niet daalden maar stegen.

Het beeld dat ik ervan heb is dat het niet de websites zijn die geld verdienen aan tracking en profiling, en ook niet de adverteerders, het zijn de advertentienetwerken die data verzamelen en die data maximaal exploiteren. Een parasitair verdienmodel, waar niemand behalve zij zelf beter van wordt. Laat ze iets nuttigs gaan doen. Dit hoeft niet gefaciliteerd te worden.
Vandaag, 17:20 door Anoniem
Als ik dit zo lees, dan lijk verwoording eigenlijk capitulatie in te houden. Ik vrfaag me af of we daar dan blij mee moeten zijn.
Vandaag, 19:27 door Anoniem
Stel gewoon het eerbiedigen van de Do Not Track header of het moderen Global Privacy Control (GPC) verplicht ... Vele websites tracken zonder toestemming al je muisbewegingen en toetsaanslagen (aka ook formulieren die niet verstuurd worden).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.