image

NS gebruikt AI om te voorspellen waar en wanneer mensen zwartrijden

woensdag 1 oktober 2025, 15:56 door Redactie, 25 reacties

De NS maakt gebruik van AI om te voorspellen waar en wanneer mensen zwartrijden, zo heeft de vervoerder vandaag via een persbericht laten weten. Op basis van de voorspellingen houdt de NS controleacties op stations en op bepaalde trajecten. Het is de bedoeling dat veiligheidsmedewerkers van de NS dit najaar in hun app per trein een voorspelling van het aantal zwartrijders krijgen.

"AI is onze geheime troef", zegt Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS, tegenover De Telegraaf. "Vroeger was het giswerk, nu is het precisiewerk. Onze teams weten exact welke trein prioriteit heeft. Het is een kat-en-muisspel, maar met AI hebben we een haviksoog. En het mooie? Het kost geen fortuin; het is slim gebruik van data die we al hebben."

De NOS meldt dat de voorspellingen zijn gebaseerd op eerder uitgevoerde metingen en controles. Naast standaardcontroles van de conducteurs gaat het ook om data die via extra controleacties is verzameld.

Reacties (25)
01-10-2025, 16:47 door Anoniem
Fijn dat de NS eindelijk ook ontdekt heeft dat poortjes geen enkele zin hebben. Wel een beetje een rare manier van toegeven.

Zou die NS hiervoor ook data gebruiken van de welwillende reizigers? Dat moet bijna wel om tot een juist percentage te komen hoeveel zwartrijders op een traject aanwezig zijn.
01-10-2025, 17:06 door Anoniem
Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld,vandalisme,fraude etc.
01-10-2025, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem: Fijn dat de NS eindelijk ook ontdekt heeft dat poortjes geen enkele zin hebben. Wel een beetje een rare manier van toegeven.

Zou die NS hiervoor ook data gebruiken van de welwillende reizigers? Dat moet bijna wel om tot een juist percentage te komen hoeveel zwartrijders op een traject aanwezig zijn.
Dat dus wat ik wil weten is welke data wordt gebruikt en waar wordt deze mee gedeeld als het informatie betreft van reizigers als de data eigenaar.

Gaat het om wifi, bluetooth signalen gaat het om bewegings monitors gaat het om camera telling of gaat het om drukte metingen gebaseerd op inchecks. Dat ze incident meldingen gebruiken lijkt me vanzelfsprekend maar dat is nooit genoeg om machinelearning uit te kunnen voeren dan kan je net zo goed een spreadsheet maken.

En je zit al heel gauw aan verwerking van gegevens bij machinelearning waar je expliciet toestemming voor nodig hebt van de data eigenaars. Je kan zwart rijden verminderen wat een economische beweegreden heeft is niet schalen onder een beveiliging reden waar je eerder rechtvaardigd belang hebt om bepaalde data te gebruiken. Dus wel leuk dat NS zwart rijden wil verminderen maar als ze daarbij de wet tegelijk overtreden heb ik meer moeite met hun dan de zwartrijders. En de eventuele boete voor hun is ook een stuk hoger.

Dus AP ingelicht, geraadpleegd en DPIA afgenomen? Zal wel weer eens niet.
01-10-2025, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem: Fijn dat de NS eindelijk ook ontdekt heeft dat poortjes geen enkele zin hebben. Wel een beetje een rare manier van toegeven.

Die staan lang niet overal (en zijn natuurlijk geen onneembare muur )


Zou die NS hiervoor ook data gebruiken van de welwillende reizigers? Dat moet bijna wel om tot een juist percentage te komen hoeveel zwartrijders op een traject aanwezig zijn.

AI is het excuus om niet te "discrimineren" dat de piek op de AZC stations ligt. (NS wil Maarheze gaan voorbijrijden wegens de onhoudbare stroom van problemen).

Het enige wat me zou verbazen is wanneer de AI een (juiste) tip geeft die een beetje ervaren conducteur NIET verwacht had.
01-10-2025, 18:07 door Anoniem
Al dat geweld, al die dreigingen, er zijn mensen die al niet meer met OV durven te reizen, want een verkeerde blik en die persoon ontploft.

Ik ken iemand die niet durfde te reizen met OV-chip kaart, maar altijd contant wilde betalen, omdat hij anders voor hem onverklaarbaar gedonder op zijn internetverbinding, zijn werk, en een paar elementen in zijn sociale -offline dus !- omgeving kreeg.

Was die OV-chipkaarthack was toch niet zo whitehat als naar buiten gebracht?

NS maakt zich druk om zwart rijden, en AI is zijn grootste wapen in de strijd tegen. Van die virtuele bankpassen. Als iedereen nou eens een normaal inkomen waarvan dat een levenstandaard van acceptabel niveau verzekerde kon krijgen.

Zou het zwart rijden dan afnemen? Of zijn de kwaad- en goedwillenden dan beter van elkaar te scheiden door gebruik van AI?

Wat er aan vooraf ging:
https://www.security.nl/posting/899524/Ov-bedrijven+blokkeren+virtuele+betaalpassen+reizigers+wegens+fraude
01-10-2025, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld,vandalisme,fraude etc.

Ja, de volgende stap is het "preventief arresteren" van mensen op basis van een hoge kans op....
01-10-2025, 19:21 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld, vandalisme, fraude etc.

En kan je AI ook gebruiken om fraude te plegen i.p.v. fraude te voorspellen of is AI intelligent genoeg om daar niet aan mee te werken?
01-10-2025, 21:23 door Anoniem
Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS.....En het mooie? Het kost geen fortuin.

Dat het milieu naar de kloten gaat met al die terrawatt's slurpende AI datacenters dat is natuurlijk fake science. Ik begin zolangzamerhand helemaal ziek te worden van leden van raden van bestuur in het algemeen die totaal geen visie noch overzicht houden over de bredere gevolgen van hun 'visie's' die alleen maar scherp geprojecteerd zijn op economsche rendabiliteit.
01-10-2025, 21:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld, vandalisme, fraude etc.

En kan je AI ook gebruiken om fraude te plegen i.p.v. fraude te voorspellen of is AI intelligent genoeg om daar niet aan mee te werken?
Leuke woordspeling! Maar serieus, ai of welke naam je er ook aan wil geven is nog geen echte intelligentie, het heeft altijd eerst input nodig, en er is over alle genoemde onderwerpen is wel voldoende gepubliceerd inmiddels, dus ga er maar vanuit dat je de dat op een of andere manier ook uit ai kunt krijgen weer. en die leert dan weer iets bij van jouw input. Tevens kun je van ai een antwoord zonder schaamte antwoorden verwachten als "in postcode gebied 2525 is de kans op zwartrijders 3 keer zo groot als in 2241", zeg dat maar eens als echt mens.
01-10-2025, 22:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld, vandalisme, fraude etc.

En kan je AI ook gebruiken om fraude te plegen i.p.v. fraude te voorspellen of is AI intelligent genoeg om daar niet aan mee te werken?
Leuke woordspeling! Maar serieus, ai of welke naam je er ook aan wil geven is nog geen echte intelligentie, het heeft altijd eerst input nodig, en er is over alle genoemde onderwerpen is wel voldoende gepubliceerd inmiddels, dus ga er maar vanuit dat je de dat op een of andere manier ook uit ai kunt krijgen weer. en die leert dan weer iets bij van jouw input. Tevens kun je van ai een antwoord zonder schaamte antwoorden verwachten als "in postcode gebied 2525 is de kans op zwartrijders 3 keer zo groot als in 2241", zeg dat maar eens als echt mens.

Een overheid die goed voor al zijn onderdanen van goede wil en deugd zorgt, die regelt zoiets! Voor de zwaksten, ook die geen problemen willen, en zich binnen ruime marges van bescheidenheid en betamelijkheid, ook zo gedragen.
01-10-2025, 22:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS.....En het mooie? Het kost geen fortuin.
Dat het milieu naar de kloten gaat met al die terrawatt's slurpende AI datacenters dat is natuurlijk fake science. Ik begin zolangzamerhand helemaal ziek te worden van leden van raden van bestuur in het algemeen die totaal geen visie noch overzicht houden over de bredere gevolgen van hun 'visie's' die alleen maar scherp geprojecteerd zijn op economsche rendabiliteit.
Ho wacht. NS rijdt voor 100 procent naar eigen zeggen op windenergie. Zullen de servers dat toch ook wel doen.
Niets aan de hand dus. Alhoewel hoe de NS stroom krijgt wanneer geen wind is blijft vooralsnog een groot raadsel.
02-10-2025, 00:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS.....En het mooie? Het kost geen fortuin.

Dat het milieu naar de kloten gaat met al die terrawatt's slurpende AI datacenters dat is natuurlijk fake science. Ik begin zolangzamerhand helemaal ziek te worden van leden van raden van bestuur in het algemeen die totaal geen visie noch overzicht houden over de bredere gevolgen van hun 'visie's' die alleen maar scherp geprojecteerd zijn op economsche rendabiliteit.
Precies!!!
02-10-2025, 08:59 door Anoniem
"AI is onze geheime troef", zegt Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS, tegenover De Telegraaf. "Vroeger was het giswerk, nu is het precisiewerk. Onze teams weten exact welke trein prioriteit heeft. Het is een kat-en-muisspel, maar met AI hebben we een haviksoog. En het mooie? Het kost geen fortuin; het is slim gebruik van data die we al hebben."

En daar hebben we weer het eindeloze blinde geloof in de digitale samenleving. Bijna een sekte.

AI generaliseert en is zeker geen precisietool of een haviksoog.
- Dadelijk een hele trein vol met controleurs die zwaar teleurgesteld zijn dat ze geen zwartrijder hebben kunnen vinden.
- De volgende trein zit vol zwartrijders waar de conducteur lekker achterin de cabine met een collega blijft zitten kletsen.
- Onze Excell managers zien in hun rapportage dat er geen zwartrijders meer zijn... conclusie AI is de oplossing... succes!!!

Exact weten doet AI ook niet. Het gaat slechts om een kansberekening.
02-10-2025, 09:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld, vandalisme, fraude etc.

En kan je AI ook gebruiken om fraude te plegen i.p.v. fraude te voorspellen of is AI intelligent genoeg om daar niet aan mee te werken?
Leuke woordspeling! Maar serieus, ai of welke naam je er ook aan wil geven is nog geen echte intelligentie, het heeft altijd eerst input nodig, en er is over alle genoemde onderwerpen is wel voldoende gepubliceerd inmiddels, dus ga er maar vanuit dat je de dat op een of andere manier ook uit ai kunt krijgen weer. en die leert dan weer iets bij van jouw input. Tevens kun je van ai een antwoord zonder schaamte antwoorden verwachten als "in postcode gebied 2525 is de kans op zwartrijders 3 keer zo groot als in 2241", zeg dat maar eens als echt mens.
Hey GPT aan de hand van bovenstaande cijfers maak deze minder prevalent door uitbreiding van tekstuele uitleg met anecdotes en maak de uitleg meer gunstig uitziend door toevoeging van positievere cijfers. Bron vernoemen hoeft niet. Lukt dat? En tweede vraag heb je ethisch gezien hier bezwaar tegen als een door corporate opgezet script dat ik deze prompt aanvraag?

Oh nee je hebt daar geen probleem mee want je bent niet geprogrameerd om je mening te geven enkel je gebruiker te bedienen van informatie? Dank je voor het antwoord en het spindoctor bestand.
02-10-2025, 10:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS.....En het mooie? Het kost geen fortuin.
Dat het milieu naar de kloten gaat met al die terrawatt's slurpende AI datacenters dat is natuurlijk fake science. Ik begin zolangzamerhand helemaal ziek te worden van leden van raden van bestuur in het algemeen die totaal geen visie noch overzicht houden over de bredere gevolgen van hun 'visie's' die alleen maar scherp geprojecteerd zijn op economsche rendabiliteit.
Ho wacht. NS rijdt voor 100 procent naar eigen zeggen op windenergie. Zullen de servers dat toch ook wel doen.
Niets aan de hand dus. Alhoewel hoe de NS stroom krijgt wanneer geen wind is blijft vooralsnog een groot raadsel.

Ik zal je het even uitleggen:
Wel eens zelf in een datacenter geweest? Als je binnenkomt is het een hels kabaal van honderden ventilatortjes om de (AI)servers te koelen. De NS zet achter elke server een kleine windmolen... en daar rijden de treinen dus op!
02-10-2025, 11:43 door Anoniem
Ik rijd niet zwart maar ik loop spook, als ik héél hard door de trein ren in tegengestelde rijrichting en de trein langzaam rijd.
Vraag me af wat AI daarvan denkt... (Er loopt een spook door de trein)
DIt is geen AI, dit is gewoon een algorithme waar data in gaat en een voorspelling uitkomt.
Precisiewerk? Misschien iets minder gissen dan voorheen, maar veel meer is het ook weer niet.
maarja als je CISO naar allerlei conferenties mag en daar vrolijk de marketing van de grote Amerikaanse tech bedrijven loopt te verkondigen alsof het zijn eigen visie is, kan je in zo'n persbericht natuurlijk niet achter blijven.
Ben trouwens benieuwd hoeveel dit grapje gekost heeft voor een verliesmakende organisatie als NS.
Door Anoniem:
"AI is onze geheime troef", zegt Eelco van Asch, lid van de raad van bestuur van de NS, tegenover De Telegraaf. "Vroeger was het giswerk, nu is het precisiewerk. Onze teams weten exact welke trein prioriteit heeft. Het is een kat-en-muisspel, maar met AI hebben we een haviksoog. En het mooie? Het kost geen fortuin; het is slim gebruik van data die we al hebben."

En daar hebben we weer het eindeloze blinde geloof in de digitale samenleving. Bijna een sekte.

AI generaliseert en is zeker geen precisietool of een haviksoog.
- Dadelijk een hele trein vol met controleurs die zwaar teleurgesteld zijn dat ze geen zwartrijder hebben kunnen vinden.
- De volgende trein zit vol zwartrijders waar de conducteur lekker achterin de cabine met een collega blijft zitten kletsen.
- Onze Excell managers zien in hun rapportage dat er geen zwartrijders meer zijn... conclusie AI is de oplossing... succes!!!

Exact weten doet AI ook niet. Het gaat slechts om een kansberekening.
En tja je hebt nu eenmaal leugens, grote leugens en statistiek (kansberekening)
02-10-2025, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt AI voor vele toepassingen gebruiken
dus het blijft niet alleen bij het voorspellen van zwart rijden,
maar ook voor fysiek geweld,vandalisme,fraude etc.

Ik wil helemaal niet dat AI iets gaat voorspellen.
Bij een normale overheid zonder vreemde zienswijze is er nog niet zoveel aan de hand maar als dit veranderd, keert dit zo hard tegen ons. Daarbij kent AI 0 empathie en is het foutgevoelig zodra er een fout patroon in wordt gezet.
Ben sowieso in alle opzicht tegenstander van elke vorm van AI maar helaas komen we er niet onderuit.
02-10-2025, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ik rijd niet zwart maar ik loop spook, als ik héél hard door de trein ren in tegengestelde rijrichting en de trein langzaam rijd.
Vraag me af wat AI daarvan denkt... (Er loopt een spook door de trein)

Vond ik vroeger als kind heerlijk om te doen, niet rennend, maar lopend. Lijkt net of je stil staat, maar die trein rijdt wel.

Optisch bedrog.
02-10-2025, 18:48 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy: DIt is geen AI, dit is gewoon een algorithme waar data in gaat en een voorspelling uitkomt.
Precisiewerk? Misschien iets minder gissen dan voorheen, maar veel meer is het ook weer niet.

tsja, predictive statistics, "big data", AI - natuurlijk plak je er het hippe label van het moment op.


maarja als je CISO naar allerlei conferenties mag en daar vrolijk de marketing van de grote Amerikaanse tech bedrijven loopt te verkondigen alsof het zijn eigen visie is, kan je in zo'n persbericht natuurlijk niet achter blijven.
Ben trouwens benieuwd hoeveel dit grapje gekost heeft voor een verliesmakende organisatie als NS.

Geen idee van de organisatie-overhead , heel natte vinger tussen de 20K en 250K , afhankelijk van schaal en hoeveel moeite het kost om de input data bij elkaar te vissen voor het AI model.

Afgezien van het gegeven doel, van marketing en HR Werving&selectie is het ook niet helemaal verkeerd.

Wanneer je vist in de pool van developers wil je echt niet uitstralen of communiceren "wij doen alles op de oude manier of we doen zo min mogelijk met IT" .
02-10-2025, 19:47 door Anoniem
AI gaat onze maatschappij onherkenbaar veranderen.
Ook hier. Censuur, surveillance, bewaking, verlies aan vrije mening en nog veel meer. Er zal voor u 'gedacht worden'.
Leuker kunnen we het niet maken, wel automatischer.
03-10-2025, 03:50 door Anoniem
Ik kan precies aanwijzen wie er zwart rijden. Daar heb ik geen AI voor nodig.
Vaak maken ze er zelf ook geen geheim van. Zo springen ze over de poortjes of beuken ze deze kapot.
Soms staan er NS-medewerkers naast en doen ze niks. Ook zijn er altijd camera’s, maar wordt er niet opgetreden.

Waarom is het nu weer nodig om met AI de privacy van iedereen aan te tasten en wie weet wat voor persoonsgegevens hiervoor te misbruiken? Vervolgens wordt er toch niet opgetreden dus wat wil men ermee doen?

Gewoon bij de ingang van een station een stevige kerel neerzetten die ook optreedt. Zo lastig is het niet.
03-10-2025, 12:26 door Anoniem
Bericht 2030: NS moet reizigers van de zwartreisaffaire haar verontschuldigingen aanbieden.
04-10-2025, 20:56 door Anoniem
Door Anoniem: Bericht 2030: NS moet reizigers van de zwartreisaffaire haar verontschuldigingen aanbieden.

We laten een kunstenaar een monument voor ze maken, en een politicus komt bij de jaarlijkse herdenking van de slachtoffers een toespraak houden. Vast wel een Gemeente ergens in Nederland die dit een goed idee vind, en er budget voor over heeft.

Nu maar hopen dat het monument niet beklad gaat worden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.