image

Denemarken schrapt plan voor verplichte chatcontrole, maar wil wel leeftijdsverificatie

vrijdag 31 oktober 2025, 09:50 door Redactie, 19 reacties
Laatst bijgewerkt: 31-10-2025, 12:54

EU-voorzitter Denemarken heeft het plan voor de invoering van verplichte chatcontrole geschrapt, maar is nog steeds voorstander van online leeftijdsverificatie en andere maatregelen die een bedreiging voor de online vrijheid vormen, zo stelt Patrick Breyer van de Duitse Piratenpartij. Hij vindt dat er dan ook nog het nodige aan het voorstel van de Denen moet worden gedaan.

De Europese Commissie wil een wet invoeren waardoor chatdiensten en andere providers verplicht worden om alle berichten van hun gebruikers te controleren. Europese wetgeving vindt plaats via een trialoog, waarbij de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers onderhandelen over wetgevende voorstellen. Het Europees Parlement zag het voorstel van de Europese Commissie voor chatcontrole niet zitten en kwam met een eigen voorstel, waar nog steeds kritiek op is, maar wat end-to-end versleutelde diensten uitzondert.

Binnen de EU-lidstaten is nog altijd geen positie ingenomen. Omdat er onvoldoende voorstemmers waren heeft geen van de vorige EU-voorzitters hun voorstel over chatcontrole in stemming gebracht. Sinds 1 juli is Denemarken de EU-voorzitter en het land kwam meteen met een nieuw voorstel dat onder andere verplichte detectie bevat. Bovendien kan ook met betrekking tot nieuw materiaal op grond van dit voorstel een verplicht detectiebevel aan chatdiensten worden gegeven. Na een golf van protesten besloot ook Denemarken het voorstel niet in stemming te brengen.

De EU-voorzitter is nu van plan om het onderdeel dat online diensten kan verplichten tot het invoeren van chatcontrole te schrappen. De vlag kan echter nog niet uit, aldus Breyer. Providers kunnen namelijk nog steeds zelf chatcontrole invoeren, wat tot massasurveillance leidt. Een ander onderdeel van het Deense voorstel verbiedt kinderen onder de 16 jaar om populaire apps uit appstores te installeren, om hen zo "tegen grooming te beschermen". Volgens Breyer gaat het dan om apps zoals WhatsApp, Snapchat, Telegram, X, Instagram, TikTok en Facebook en games zoals FIFA, Minecraft, GTA, Call of Duty en Roblox.

Een ander onderdeel waar Breyer zich zorgen over maakt verplicht aanbieders van communicatiediensten, waarbij er een risico is op misbruik, om verplichte leeftijdsverificatie uit te voeren. "Volgens Artikel 4 (3) kunnen gebruikers niet meer anonieme e-mail- of chataccounts aanmaken of anoniem chatten, aangezien ze een identiteitsbewijs of hun gezicht moeten aanbieden, waardoor ze te identificeren zijn", waarschuwt de politicus. Hij stelt dat dit onder andere een belemmering kan zijn voor klokkenluiders, politieke activiteiten en mensen die anoniem met de media willen spreken.

Breyer is blij met het nieuwe Deense voorstel omdat het geen verplichte chatcontrole meer bevat, maar benadrukt dat het nog het nodige werk vereist. Daarnaast is hij bang dat de meerderheid van de EU-landen, die voor de invoering van chatcontrole waren, waarschijnlijk vindt dat het nieuwe voorstel te ver gaat.

Image

Reacties (19)
31-10-2025, 10:34 door Anoniem
Je moet zo’n grote deur voor een dystopische controlestaat niet willen openzetten.
31-10-2025, 11:13 door Anoniem
Leeftijdverificatie is min of meer gelijk aan identificatie. Identificatie is net als 'chatcontrole' iets wat 'we' niet zouden moeten willen. Maar ja, de EUSSR is er nou eenmaal niet voor de burger (eerder tegen de burger), dus er zal wel enthousiast op gereageerd worden...
31-10-2025, 13:02 door Anoniem
Wat willen de Nederlandse politieke partijen met de belangrijkste privacy-onderwerpen?

----------------------------------------------------------------------
Partij Anonieme ChatControl Leeftijds- EU-ID Digitale contant
accounts verificatie euro betalen
----------------------------------------------------------------------
BBB Voor Tegen Voor
CDA Tegen Voor
CU Voor Voor Tegen
D66 Voor
Denk Voor
FVD Voor Tegen Tegen Voor
GL-PvdA Voor Tegen Tegen
JA2 Tegen Tegen
NSC Tegen Voor Voor Voor
PvdD Tegen Voor Voor
PVV Tegen
SGP Voor Tegen Tegen Voor
SP Tegen Voor Tegen Voor
Volt Tegen Tegen Voor Voor
VVD Voor Voor
--------------------------------------------------------------------
https://www.security.nl/posting/909827/Verkiezingen+2025%3A+Wat+willen+de+partijen+met+onze+privacy%3F

Tien van de vijftien bovengenoemde partijen zijn verklaard voorstander van een verplichte online leeftijdsverificatie. Op de bres springen voor de veiligheid van kinderen doet het altijd goed, met name in verkiezingstijd. Alleen GL-PvdA is tegen, klaarblijkelijk omdat ze helder dat dat een verplichte leeftijdsverificatie ten koste gaat van ieders privacy.

Als er geen 'Voor' of 'Tegen' in een kolom van de bovenstaande tabel staat, dan geeft dat aan dat het partijprogramma van de desbetreffende partij zich niet uitsprak over dat onderwerp. Merk verder op dat geen enkele politieke partij schreef over de waarborging van de privacy van uw medisch dossier of de bescherming van het (medisch) beroepsgeheim.
31-10-2025, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem: Leeftijdverificatie is min of meer gelijk aan identificatie. Identificatie is net als 'chatcontrole' iets wat 'we' niet zouden moeten willen. Maar ja, de EUSSR is er nou eenmaal niet voor de burger (eerder tegen de burger), dus er zal wel enthousiast op gereageerd worden...
Er zijn prima oplossingen die ja of nee zeggen of iemand boven of onder een bepaalde leeftijd is zonder verdere informatie te verstrekken aan de aanvrager. Maar ja, onze standaard complot specialist (eussr, betrapt) vindt dat geen oplossing.
31-10-2025, 14:32 door Anoniem
Beloftes in verkiezingsprograma's, zeggen nog niets over welke standpunten partijen bereid zijn op te offeren tijdens de formatie, of hoe een partij tot nu toe gestemd heeft over soortgelijke maatregelen die privacy aantasten.
In Nederland of op europees niveau (raad van ministers en EP)
31-10-2025, 15:27 door Anoniem
Vergist u zich niet, nu wordt de client side scanning heimelijk overgelaten aan big tech en de sleepwet via de ingebakken (en externe cloud-based) AI in besturingsystemen en via ACR op TV's.
31-10-2025, 15:29 door Anoniem
Wat een gezeur,gewoon als je weet als volwassene dat te blokkeren zo een verificatie ,en dan de site bezoeken die dat normaal gesproken zo vereisen . Dan kan je er omheen.
31-10-2025, 16:37 door Anoniem
Ios26 heeft ingebouwde optie voor client side scanning
31-10-2025, 16:46 door Anoniem
Correctie

Door Anoniem: Alleen GroenLinks-PvdA is tegen, klaarblijkelijk omdat ze [ helder inzien | van mening zijn ] dat een verplichte leeftijdsverificatie ten koste gaat van ieders privacy. (Ooit gehoord van IRMA of de Yivi wallet?)

Aanvulling

Volt is voorstander van pseudonimiteit, zodat je identiteit door justitie kan worden opgevraagd als je de regels overtreedt

Merk verder op dat geen enkele politieke partij schreef over de waarborging van de privacy van uw medisch dossier

Een schandaal (!), aangezien het datalek van het Bevolkingsonderzoek Nederland alweer dateert van begin augustus.
31-10-2025, 17:29 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeur,gewoon als je weet als volwassene dat te blokkeren zo een verificatie ,en dan de site bezoeken die dat normaal gesproken zo vereisen . Dan kan je er omheen.
Ik deel het dan gewoon met andere via mijn eigen server znder er enige eisen aan te stellen, misschien wat reclame op de site om mijzelf te financieren, screw deze vorm van censuur!
Hopelijk nemen vele anderen mijn voorbeeld aan.
Als iemand het uberhaubt al opzoekt willen ze het ook wel en zijn ze er bekend mee, en anders hebben ze pech. (-;
Ik denk dat deze onafhankelijke servers nu wel populairder worden, want de vraag blijft gewoon bestaan, en als het aanbod minder wordt is de nood hoger om er op een andere manier aan te komen, er is behoefte aan.

Het is niet aan de overheid om zich te mengen in de persoonlijke levenssfeer en ons een blinddoek om te doen en als een dictactor te bepalen wat legaal materiaal we wel en niet mogen zien alsof het een kuisheidsgordel voor het volk is.
Daarnaast; ouders zorgen maar voor hun kinderen, en geef ze desnoods boetes als hun kinderen uit de hand lopen door gebrek aan toezicht in plaats van de privacy af te nemen of een geheel volk te censureren.
31-10-2025, 17:57 door Nescio
Honderd keer nee is niet genoeg, maar een keer ja is voldoende om dit wangedrocht er door te drukken, wat klopt hier niet?
31-10-2025, 18:01 door Nescio
Honderd keer nee is niet genoeg, maar 1 keer ja, wel, dus uitstel van executie en reken er maar op dat vroeg een meerheid er wel voor te vinden is om dit wangedrocht er door te drukken
31-10-2025, 18:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Leeftijdverificatie is min of meer gelijk aan identificatie. Identificatie is net als 'chatcontrole' iets wat 'we' niet zouden moeten willen. Maar ja, de EUSSR is er nou eenmaal niet voor de burger (eerder tegen de burger), dus er zal wel enthousiast op gereageerd worden...
Er zijn prima oplossingen die ja of nee zeggen of iemand boven of onder een bepaalde leeftijd is zonder verdere informatie te verstrekken aan de aanvrager. Maar ja, onze standaard complot specialist (eussr, betrapt) vindt dat geen oplossing.

Maar die oplosingen moeten je leeftijd en identiteit kennen.

Die technische oplossingen voorkomen echter niet dat na de verifiatie iemasnd anders (jonger dan toegstaan) verder gaat waar de inlogger gebleven is.
Of dat er een VPN gebruikt wordt om de leeftijdscontrole (die EU gebonden zal zijn) te omzeilen.

Als 1 kind de werkende workaround gevonden heeft, dan weten de andere kinderen in zijn omgeving dat kort daarna ook.
En omdat het verboten is, is het een uitdaging en spannend. Dus aantrekkelijk.

Politici moeten zich niet met opvoeding bemoeien, Dat horen ouders te doen.
01-11-2025, 00:22 door Anoniem
Chatcontrole blijkt dus gewoon politiek wisselgeld te zijn. Zucht...
01-11-2025, 09:38 door Anoniem
Door Nescio: Honderd keer nee is niet genoeg, maar een keer ja is voldoende om dit wangedrocht er door te drukken, wat klopt hier niet?
Als het gaat om dingen waar je zelf een voorstander van bent dan vind je het vermoedelijk een goed idee als het telkens opnieuw geprobeerd wordt, en dan beschouw je het als een succes als het er eindelijk een keer doorkomt. Bedenk dat in een politiek systeem waar iets maar één keer geprobeerd kan worden er het nodige niet doorgaat waarvan je het belangrijk vindt dat het wel doorgaat. Bedenk ook dat eerder ingestelde maatregelen weer afgeschaft kunnen worden.

Zelfs in het meest perfecte democratische systeem zal je zien dat dit gebeurt, zowel met dingen waar je het mee eens bent als met dingen waar je het mee oneens bent. Waar je mee te maken hebt is dat mensen, de soort waar je er zelf een van bent, nou eenmaal de neiging hebben om dingen opnieuw te blijven proberen. En je hebt ermee te maken dat nou eenmaal niet iedereen hetzelfde wil.
01-11-2025, 10:23 door Anoniem
Het probleem met veel politici is dat ze niet weten waar het over gaat en de gevolgen van keuzen niet overzien. Daarnaast laten ze zich voeden door sentimenten uit het volk. Als er nu straks een kiddieporn netwerk wordt opgerold dan staat het opgehitste volk te schreeuwen om toch chatcontrol in te voeren vanwege hun onderbuik. Maar het grootste deel van het volk is te dom om te poepen en zien niet dat zij zelf het slachtoffer zullen worden van hetgeen hun onderbuik wil dat er geregeld wordt. Dat is in het voordeel van politici die graag een totalitaire controlestaat willen hebben.
Net als leeftijdsverificatie, ofschoon politici durven te beweren dat de privacy gewaarborgd is zijn er geen oplossingen om de privacy te waarborgen. Daarnaast belast je een heel volk met leeftijdsverificatie en daar zien we qua tabak al de gevolgen van. Laatst stond ik af te rekenen bij een pompstation komt er een echt oude man van rond de 70 binnen die zijn leeftijd moest aantonen om een pakje shag te mogen kopen. Dit voorspelt wel hoe dat zal gaan als dit straks ook op het Internet ingevoerd gaat worden via het zo gewilde EU digi ID. Politici hebben het voor zichzelf natuurlijk weer goed geregeld, net als het pensioen. Zij beslissen over zaken waar ze zelf geen last van hebben en ondertussen een grote waffel hebben over democratie en staatsrechtelijkheid. En helaas lopen er veel teveel domme Nederlanders rond die op de grootste klimaatdrammer Jetten hebben gestemd. Alvast bedankt voor de afgrond waar deze ons in gaat storten. Want Jetten is ook voorstander van chatcontrol en verplichte leeftijdsverificatie.
01-11-2025, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem met veel politici is dat ze niet weten waar het over gaat en de gevolgen van keuzen niet overzien. Daarnaast laten ze zich voeden door sentimenten uit het volk. Als er nu straks een kiddieporn netwerk wordt opgerold dan staat het opgehitste volk te schreeuwen om toch chatcontrol in te voeren vanwege hun onderbuik. Maar het grootste deel van het volk is te dom om te poepen en zien niet dat zij zelf het slachtoffer zullen worden van hetgeen hun onderbuik wil dat er geregeld wordt. Dat is in het voordeel van politici die graag een totalitaire controlestaat willen hebben.
Net als leeftijdsverificatie, ofschoon politici durven te beweren dat de privacy gewaarborgd is zijn er geen oplossingen om de privacy te waarborgen. Daarnaast belast je een heel volk met leeftijdsverificatie en daar zien we qua tabak al de gevolgen van. Laatst stond ik af te rekenen bij een pompstation komt er een echt oude man van rond de 70 binnen die zijn leeftijd moest aantonen om een pakje shag te mogen kopen. Dit voorspelt wel hoe dat zal gaan als dit straks ook op het Internet ingevoerd gaat worden via het zo gewilde EU digi ID. Politici hebben het voor zichzelf natuurlijk weer goed geregeld, net als het pensioen. Zij beslissen over zaken waar ze zelf geen last van hebben en ondertussen een grote waffel hebben over democratie en staatsrechtelijkheid. En helaas lopen er veel teveel domme Nederlanders rond die op de grootste klimaatdrammer Jetten hebben gestemd. Alvast bedankt voor de afgrond waar deze ons in gaat storten. Want Jetten is ook voorstander van chatcontrol en verplichte leeftijdsverificatie.
Het probleem met politici is dat ze BLABLABLA
lees effe hoe het zit
https://nieuwrechts.nl/107310-nederland-houdt-eu-plannen-voor-digitale-identiteit-bewust-geheim
01-11-2025, 19:40 door Anoniem
Het megalomane chat control is (even) van de baan. Een overwinning voor het internet.

De veel ergere leeftijdsverificatie wordt uiteraard vol doorgezet. Vaarwel vrij, anoniem en veilig internet. Het was leuk voor zolang het duurde
Welkom corporate, commercieel, politiek gestuurd en ingedamd intranet, een slap aftreksel van het netwerk formerly known as the internet.
Gisteren, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem: Jetten is ook voorstander van chatcontrol en verplichte leeftijdsverificatie.

D66 is voorstander van een leeftijdsgrens tegen verslavende apps, maar hun partijprogramma zegt niets over chatcontrol.

De relevante paragraaf uit het D66 verkiezingsprogramma 2025-2030: 1.2. Jij beslist over jouw data, pagina 13:

Veel volwassenen worstelen al met telefoonverslaving, maar kinderen nog meer. Hun
nieuwsgierige brein is een verdienmodel voor grote techbedrijven. Daarom beschermt D66
het welzijn, de ontwikkeling en de online leefwereld van kinderen tegen verslaving, slechtere
leerprestaties en misdrijven. Zolang grote techbedrijven niet gereguleerd zijn, wil D66 een
duidelijke leeftijdsgrens van 15 jaar voor verslavende apps die zorgen dat je maar blijft
scrollen. We willen geen smartphones in de klas en op het schoolplein.

https://www.security.nl/posting/909827/Verkiezingen+2025%3A+wat+willen+de+partijen+met+onze+privacy%3F
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.