image

Minister: brede steun onder landen voor invoering Europese bewaarplicht

dinsdag 4 november 2025, 13:19 door Redactie, 26 reacties

Er is brede steun onder EU-landen voor het invoeren van een Europese bewaarplicht, zo stelt demissionair minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid. Halverwege oktober kwam de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ) bijeen, waar onder andere een Europese bewaarplicht werd besproken. Elf jaar geleden werd de richtlijn dataretentie, waardoor de telecomgegevens van burgers voor maanden of jaren mochten worden opgeslagen, door het Europese Hof van Justitie ongeldig verklaard. Nu wil de Europese Commissie onderzoeken of een Europabrede bewaarplicht weer kan worden ingevoerd.

Het plan voor een nieuwe bewaarplicht werd mede geadviseerd door de High-Level Group (HLG) 'Going Dark', die de Europese Commissie oprichtte. Deze groep bestaat uit afgevaardigden van nationale opsporingsdiensten met als doel het bespreken van 'toegang tot data voor effectieve rechtshandhaving'. De adviesgroep publiceerde vorig jaar een rapport waarin werd gesteld dat opsporingsdiensten toegang tot versleutelde data moeten kunnen krijgen. Zo werd gepleit voor het invoeren van encryptie-backdoors en een nieuwe Europese bewaarplicht.

Het demissionaire kabinet is voorstander van een Europese bewaarplicht. "Op het gebied van dataretentie acht het kabinet geharmoniseerde dataretentie regelgeving nodig, gezien de sterk uiteenlopende wetgeving in de lidstaten, om de door de Commissie en HLG genoemde rechtsongelijkheid die is ontstaan in het beschermingsniveau van EU-burgers en bedrijven aan te pakken en de retentie van gegevens ten behoeve van de strafrechtspleging onder strenge voorwaarden mogelijk te maken", zo staat in een 'Fiche' met de titel "Routekaart rechtmatige en effectieve toegang tot data ten behoeve van de opsporing".

Wanneer Brussel een nieuw wetsvoorstel presenteert ontvangt de Tweede Kamer vaak een fiche, met een samenvatting over de inhoud van het voorstel en de mogelijke gevolgen hiervan voor Nederland. Ook andere EU-landen zijn voorstander van het plan. "Er bestaat brede steun voor verdere stappen richting geharmoniseerde EU-regels, aangezien de huidige versnippering van nationale kaders belemmerend werkt voor zowel autoriteiten als providers, en ook de opsporing zich moet aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen", aldus minister Van Oosten.

De bewindsman voegt toe dat de precieze invulling afhankelijk is van de impactbeoordeling die de Europese Commissie laat uitvoeren. De resultaten daarvan worden begin volgend jaar verwacht. "Ook werd gewezen op de toenemende uitdagingen rond toegang tot real-time informatie en encryptie, waarvoor de Commissie mogelijke oplossingen zal verkennen", laat minister Van Oosten verder in een verslag over het laatste JBZ-overleg weten. Europese burgers hebben via een online impactbeoordeling van de Europese Commissie felle kritiek op het plan geuit.

Reacties (26)
Gisteren, 13:37 door Anoniem
Mooi ! Edoch, eerst maar eens zelf het goede voorbeeld geven met de SMS-jes van Rutte, die Leyer en al die andere praatjesmakers!

Er is dan ook helemaal geen brede steun onder landen maar alleen onder die ongekozen gluipers. Want ook demissionair zijn betekend dat je niet langer gekozen bent !
Gisteren, 13:38 door Anoniem
Het demissionaire kabinet is voorstander van een Europese bewaarplicht.

Er is brede steun onder EU-landen voor het invoeren van een Europese bewaarplicht, zo stelt demissionair minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid.

Europese burgers hebben via een online impactbeoordeling van de Europese Commissie felle kritiek op het plan geuit.

En dan maar verbaasd zijn dat burgers politici en politiek steeds minder vertrouwen.
Dat de kloof steeds groter wordt.

Tijd voor een referendum.
Gisteren, 13:42 door Anoniem
Het demissionaire kabinet is voorstander van een Europese bewaarplicht.
Gelukkig zijn ze bijna weg. Of de volgende beter zijn??
Graag zoveel mogelijk data van burgers bewaren, dan kunnen we nog eens wat tegen ze gebruiken. Overgoten met een sausje van 'zwart geld', 'kinder porno' of wat op dat moment hip is. En uiteraard met boterzachte waarborgen die niet te controleren zijn en na een jaar of wat worden aangepast, want het is elke keer zo'n gedoe.
Gisteren, 13:42 door VM
Deze claim van "brede steun" moet wel genuanceerd worden bekeken.

Het gaat specifiek om steun onder regeringen van lidstaten (vooral die met een prioriteit op strafrechtspleging en cross-border opsporing, zoals Nederland), en minder om een consensus in de bredere EU-context. De Raad (vertegenwoordigd door ministers) toont inderdaad interesse in verdere stappen, maar dit is geen unaniem akkoord – en al helemaal niet gesteund door het Europees Parlement, privacytoezichthouders of de civiele samenleving.
Gisteren, 13:46 door Anoniem
Going Dark groep: We willen iets dat al eerder door het EUHvJ onwettig verklaard is opnieuw invoeren...

Mijn commentaar op de plannen: Ooit van katvangers gehoord? VPN? TOR? Anonieme mobieltjes? Tweedehands (gestolen) telefoons?
Gisteren, 13:52 door majortom
Europese burgers hebben via een online impactbeoordeling van de Europese Commissie felle kritiek op het plan geuit.
Maar dit doet blijkbaar niet ter zake. De mening van de burgers is ondergeschikt aan de lobby. Hetzelfde geldt voor internetconsulaties in Nederland: men doet net of de mening van de samenleving wordt gerespecteerd, vervolgens wordt er niets mee gedaan (niet eens een reflectie op deze meningen oid), en wordt eea gewoon ingevoerd. Volstrekt zinloos om als burger aan deze poppenkast nog mee te doen
Gisteren, 13:56 door Anoniem
onder strenge voorwaarden
Ik heb al heel wat wetgeving gezien "onder strenge voorwaarden", maar dat bleek later de koevoet te zijn om de deur in zijn geheel open te breken. Het zelfde geldt voor de sleepwet. Oorspronkelijk bedoeld om terroristen te vangen, maar nu wordt iedereen gevolgd zonder dat men iets met terrorisme te maken heeft. En dan hebben we het nog niet over de function creep van de ANPR-camera's. Ook oorspronkelijk bedoeld inzake misdaadbestrijding, maar nu wordt heel automobilist Nederland door ANPR gevolgd en kijkt de Berlastingdienst ook even mee.

Als ze eenmaal de deur open krijgen, dan raak je ze nooit meer kwijt.
Gisteren, 14:17 door Anoniem
Mijn internet via de tel gebruik ik altijd ook via vpn thuis in huis gebruik ik het zelfs met mijn eigen netwerk. Je kan zo op die manier zo veel mogelijk je communicatie deur dicht timmeren tegen pottenkijkers.
Gisteren, 14:18 door Anoniem
Brussel 2025 - EU

Ze gaan gewoon door met de plannen
als je de burgers vraagt ben je hier nu blij
mee,dan groeit de groep mensen die
teleurgesteld zijn en absoluut niet blij zijn.

We krijgen het steeds moeilijker in besluiten
en wat we zelf als land mogen doen,en iedereen
weet inmiddels dat het de politiek in haar besluiten
belemmerd en zeker het politieke debat
en hoe onze politiek in nederland er nu aan toe is.

Burgers mogen niet blij met ons zijn
maar we gaan gewoon door
met onze europese plannen,en wie ben jij dan nog
als burger?

Protesteren,acties,het er niet mee eens zijn,privacy,eigen mening?? LOL

EU2025
Gisteren, 14:29 door Anoniem
geadviseerd door de High-Level Group (HLG) 'Going Dark'
Ah ja, de groep waarvan de namen wel zwartgelakt worden terwijl ze de privacy van 450 miljoen burgers willen schenden. Gevalletje "rules for thee but not for me".
Gisteren, 16:35 door Anoniem
Het wordt gebracht als harmonisatie van nationale regeringen door een Europese standaard -een bureaucratisch argument waarmee de EC altijd voor de dag komt- en het eindigt bij een totale dictatuur waarin de vrijheid van de mens volledig is opgeheven omdat alles van hem geregistreerd en gemonitord wordt en er meteen wordt ingegrepen wanneer de nationale staat of de EU iets van die mens niet zint.

Wanneer er staat: "onder strenge voorwaarden" (demissionair kabinet) dan weet je één ding zeker: hier gaat iets zeer ingrijpends gebeuren en de voorwaarden worden gigantisch opgerekt.
Het benadrukken van harmonisatie tussen lidstaten wordt door het Nederlandse kabinet en de EC/EU gebruikt om af te leiden van de dreigende inhoud van de wetsvoorstellen.
Gisteren, 16:44 door Anoniem
Door Anoniem:
geadviseerd door de High-Level Group (HLG) 'Going Dark'
Ah ja, de groep waarvan de namen wel zwartgelakt worden terwijl ze de privacy van 450 miljoen burgers willen schenden. Gevalletje "rules for thee but not for me".

"It's a big club, and you ain't in it!" George Carlin
Gisteren, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem: Going Dark groep: We willen iets dat al eerder door het EUHvJ onwettig verklaard is opnieuw invoeren...

Mijn commentaar op de plannen: Ooit van katvangers gehoord? VPN? TOR? Anonieme mobieltjes? Tweedehands (gestolen) telefoons?

Op dit moment wordt massaal versleuteld verkeer verzameld met het doel het te ontsleutelen later als ze daar de reken capaciteit voor hebben met kwantum super computers en ai.
Wat nu nog prive is is dat over een aantal jaar niet meer met terugwerkende kracht. Ze gaan heel ver om data profielen van iedereen op te bouwen.

Je kunt het slechts deels beperken door je zelf volledig te ontdoen van big tech. En zelfs kwa mail providers ze niet meer vertrouwen.

Klanten kaarten van supermarkt alleen gebruiken met contant geld etc.
En meerdere die je random gebruikt.

Zo beperk je de data opbouw op jou persoon. Ze gaan er straks een co2 budget aan vast hangen.

Vpns ontgooglde smartphones tor het helpt slechts deels.
Ze hebben teveel ingangen en manieren om ons volledig te volgen.
Telefoons zonder sim zijn ook nog een stap die je kan zetten.

Met een simkaart loop je in feiten al met een electronische enkelband.
Overheden willen al die data misbruiken om de burger te piepepelen.
We moeten slimmer worden en weerbaarder.

De meeste mensen nemen het vanuit de gemakzucht op de koop toe en zijn helemaal digibeet als het op persoonlijke digitale privacy aankomt.

Het is tijd voor meer bewustwording em verzet tegen al die digitale gevangenis maatregelen.
Gisteren, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
geadviseerd door de High-Level Group (HLG) 'Going Dark'
Ah ja, de groep waarvan de namen wel zwartgelakt worden terwijl ze de privacy van 450 miljoen burgers willen schenden. Gevalletje "rules for thee but not for me".

"It's a big club, and you ain't in it!" George Carlin

Yeah, but this is a small club.
Otherwise they would show their faces and publicly name their names.

What are they hiding?
What cannot face the light of day?
Gisteren, 19:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Het demissionaire kabinet is voorstander van een Europese bewaarplicht.

Er is brede steun onder EU-landen voor het invoeren van een Europese bewaarplicht, zo stelt demissionair minister Van Oosten van Justitie en Veiligheid.

Europese burgers hebben via een online impactbeoordeling van de Europese Commissie felle kritiek op het plan geuit.

En dan maar verbaasd zijn dat burgers politici en politiek steeds minder vertrouwen.
Dat de kloof steeds groter wordt.

Tijd voor een referendum.
Dit laat voor mij juist zien, dat ik steeds meer vertrouwen heb ik de politiek.
Gisteren, 20:14 door Anoniem
Ze zoeken een rechtsgrond voor de onrechtmatigheden die ze al jaren plegen.Achteraf wel te verstaan
Want alles wordt al bewaard, Behalve zaken die er toe doen, Ursula en Rutte als lichtende voorbeelden denkend aan sms-jes
Natuurlijk ontploft deze gang van zaken een keer in hun eigen gezicht.LOL
Gisteren, 20:45 door Anoniem
De bewaarplicht:

Universele identificatie en gegevensbewaring, elke klik, elk bericht en elke verbinding moet onder je wettelijke naam worden geregistreerd, waardoor de hele bevolking tot permanente verdachten wordt gemaakt.

Encryptie vernietigd: aanbieders moeten gegevens "op een begrijpelijke manier" aanleveren, waardoor ze gedwongen worden om end-to-end encryptie te verzwakken of te omzeilen wanneer daarom wordt gevraagd.

Achterdeurtjes door ontwerp: hardware- en softwarefabrikanten krijgen de opdracht om permanente toegangspunten voor wetshandhaving in te bouwen in telefoons, laptops, auto's en IoT-apparaten.

Privacyschilden verboden: VPN's en andere anonimiteitstools moeten gebruikers gaan registreren of worden afgesloten.

Gecriminaliseerd verzet: diensten of ontwikkelaars die weigeren hun gebruikers te bespioneren, riskeren boetes, marktverboden of gevangenisstraf.

Niemand uitgezonderd: de regels gelden voor elke "elektronische communicatiedienst", van open-source chatservers tot versleutelde berichtensystemen en voertuigcommunicatiesystemen.
Gisteren, 20:55 door Anoniem
Ik ben dol op deze wet. De hele bevolking 24/7 tot verdachte maken? Jazeker, ik ben er helemaal voor. Niemand zou toch iets te verbergen moeten hebben. Als je niets verkeerd doet, hoef je je nergens zorgen over te maken, toch?

En encryptie? Alsjeblieft, dat is gewoon een manier voor schuldigen om hun vuile was te verbergen. Ik bedoel, waarom zouden onschuldige mensen hun communicatie moeten verduisteren? Maak het de daders moeilijker, zeg ik. Verzwak die encryptie tot het lachwekkend is. Hoe transparanter ieders online acties zijn, hoe veiliger we allemaal zijn.

Achterdeurtjes in alle technologie? Zeker weten. Het is niet alsof deze domme techneuten zelf een onbreekbare beveiliging kunnen bedenken. We moeten het de goeden makkelijk maken om de slechten te pakken, wat er ook gebeurt. En als een paranoïde lul niet meewerkt, nou, zoals je al zei, boetes en gevangenisstraf zijn precies de manier om ze een lesje te leren.

Geen uitzonderingen? Dat klinkt me als muziek in de oren. Geen gezeur meer over "vrijheid van meningsuiting" of "privacy" van arrogante hipsters met hun open-source dit en versleutelde dat. Iedereen speelt nu volgens dezelfde regels, en als je daar niet mee overweg kunt, dan is technologie misschien gewoon niets voor jou.

Dus, kortom, dit plan is wat mij betreft een absolute winnaar. Het is tijd om de techgiganten en individuele gebruikers op hun plek te zetten en het internet veiliger en verantwoordelijker te maken.
Gisteren, 20:57 door Anoniem
Door Anoniem: De bewaarplicht:

Universele identificatie en gegevensbewaring, elke klik, elk bericht en elke verbinding moet onder je wettelijke naam worden geregistreerd, waardoor de hele bevolking tot permanente verdachten wordt gemaakt.

Encryptie vernietigd: aanbieders moeten gegevens "op een begrijpelijke manier" aanleveren, waardoor ze gedwongen worden om end-to-end encryptie te verzwakken of te omzeilen wanneer daarom wordt gevraagd.

Achterdeurtjes door ontwerp: hardware- en softwarefabrikanten krijgen de opdracht om permanente toegangspunten voor wetshandhaving in te bouwen in telefoons, laptops, auto's en IoT-apparaten.

Privacyschilden verboden: VPN's en andere anonimiteitstools moeten gebruikers gaan registreren of worden afgesloten.

Gecriminaliseerd verzet: diensten of ontwikkelaars die weigeren hun gebruikers te bespioneren, riskeren boetes, marktverboden of gevangenisstraf.

Niemand uitgezonderd: de regels gelden voor elke "elektronische communicatiedienst", van open-source chatservers tot versleutelde berichtensystemen en voertuigcommunicatiesystemen.
Excuseer, de bron hiervoor:
Bron:
https://discuss.grapheneos.org/d/22725-eu-is-proposing-a-new-mass-surveillance-law
Gisteren, 21:08 door cyberpunk
In België zijn we al goed op weg. Lukt het de eerste twee keer niet, dan probeer je gewoon een derde keer:

https://justitie.belgium.be/nl/nieuws/persberichten/licht_bijna_helemaal_op_groen_voor_nieuwe_dataretentiewet
Gisteren, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben dol op deze wet. De hele bevolking 24/7 tot verdachte maken? Jazeker, ik ben er helemaal voor. Niemand zou toch iets te verbergen moeten hebben. Als je niets verkeerd doet, hoef je je nergens zorgen over te maken, toch?

En encryptie? Alsjeblieft, dat is gewoon een manier voor schuldigen om hun vuile was te verbergen. Ik bedoel, waarom zouden onschuldige mensen hun communicatie moeten verduisteren? Maak het de daders moeilijker, zeg ik. Verzwak die encryptie tot het lachwekkend is. Hoe transparanter ieders online acties zijn, hoe veiliger we allemaal zijn.

Achterdeurtjes in alle technologie? Zeker weten. Het is niet alsof deze domme techneuten zelf een onbreekbare beveiliging kunnen bedenken. We moeten het de goeden makkelijk maken om de slechten te pakken, wat er ook gebeurt. En als een paranoïde lul niet meewerkt, nou, zoals je al zei, boetes en gevangenisstraf zijn precies de manier om ze een lesje te leren.

Geen uitzonderingen? Dat klinkt me als muziek in de oren. Geen gezeur meer over "vrijheid van meningsuiting" of "privacy" van arrogante hipsters met hun open-source dit en versleutelde dat. Iedereen speelt nu volgens dezelfde regels, en als je daar niet mee overweg kunt, dan is technologie misschien gewoon niets voor jou.

Dus, kortom, dit plan is wat mij betreft een absolute winnaar. Het is tijd om de techgiganten en individuele gebruikers op hun plek te zetten en het internet veiliger en verantwoordelijker te maken.

Dus:
Post even je rekeingnummer en pincode.
Je diepste geheimen die je nooit iemand verteld hebt.
Datgene waar je je het meeste voor schaamt.

Je hebt toch niets te verbergen. Toch?
/s

Geen uitzonderingen.
Daar ben ik het dan wel mee eens.
Ook niet voor Mark Rute, Ursula von der Leyden, de Going Dark Groep, en alle lobbyisten in Den Haag en Brussel.
Politici voorop met de billen bloot.
Ook hun locatiegegevens. Toch?
Want niemand heeft ooit iets te verbergen.

Militairen ook niet.
Waar ze zijn. Wat ze doen. De codes die ze gebruiken.
De berichten die ze rondsturen.

Iederen heeft ooit wel eens iets te verbergen.
Vanwege het werk wat ze doen.
Of om prive redenen.

Dat jij niets te verbergen denkt te hebben, betekent nog niet dat anders daar niet anders over kunnen denken.
Mijn hele doopceel hoeft niet aan de grote klok te hangen. Niet omdat er iets vreemds in staat (imho), maar omdat ik daar geen zin in heb. Ik hoef niet zo nodig alles met iedereen te delen.
Ook bv mijn medische gegevens niet (hoort u dat Den Haag en Brussel!)
Daar wil ik zelf over kunnen beslissen. Niet iemand anders. En al helemaal niet een of ander gesjeesde politicus die zijn of haar oren naar een lobbygroep laat hangen.

Ik heb geen wetten overtreden. Ik wordt (zover ik weet) nergens actief van verdacht. Ik ben nergens voor vervolgd.
Dus wil ik met rust gelaten worden door enige bemoeienis van de overheid en politiek in mijn prive leven.
Dat was ooit een recht.
Maar er zijn na 30 jaar geen liberalen meer aan de rechterkant van het politieke spectrum. Alleen nog paranoide big brother types, die in die 30 jaar steeds meer vrijheden ingeperkt hebben en steeds meer controle maatregelen hebben ingevoerd.
Die alleen maar angst, tweestrijd en haat kunnen zaaien.

Het is diep treist dat politici compleet losgeweekt zijn van de samenleving en niet meer aanvoelen of interesseert wat daar leeft.

Als (ALS) ze een goede reden hebben, laat ze dat dat publiekelijk uitleggen en verdedigen.
Daar zijn ze voor.

Een referemdum had daar juist een goed middel voor kunnen zijn.
Dan heb je pas echt mandaat voor een specifiek onderwerp.
Maar dan moeten poltici wel de moeite willen doen om:
1. de bevolking van hun mening te overtuigen, en het niet wegwuiven "dat het te complex" zou zijn.
2. de uitslag accepteren, en niet alsnog een geitenpaadje proberen te vinden om toch hun zin door te drijven.
Vandaag, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem: Brussel 2025 - EU

Ze gaan gewoon door met de plannen
als je de burgers vraagt ben je hier nu blij
mee,dan groeit de groep mensen die
teleurgesteld zijn en absoluut niet blij zijn.

We krijgen het steeds moeilijker in besluiten
en wat we zelf als land mogen doen,en iedereen
weet inmiddels dat het de politiek in haar besluiten
belemmerd en zeker het politieke debat
en hoe onze politiek in nederland er nu aan toe is.

Burgers mogen niet blij met ons zijn
maar we gaan gewoon door
met onze europese plannen,en wie ben jij dan nog
als burger?

Protesteren,acties,het er niet mee eens zijn,privacy,eigen mening?? LOL

EU2025
Je vergist je dit is NL overheid(politiek), die voorstander is. Dus VVD, BBB.
En day zr mede standets voldoende denken te hebben om hiermee verdet te gaan.

Hoort gewoon bij de aflijding van kinderporno scanzodatbdie wwer van stal kan als dit of binnen is of de weet even in de wacht moet.
Eerder de VVD die evt over het eigen graf willen regeren.
Vandaag, 02:06 door Anoniem
Door majortom:
Europese burgers hebben via een online impactbeoordeling van de Europese Commissie felle kritiek op het plan geuit.
Maar dit doet blijkbaar niet ter zake. De mening van de burgers is ondergeschikt aan de lobby. Hetzelfde geldt voor internetconsulaties in Nederland: men doet net of de mening van de samenleving wordt gerespecteerd, vervolgens wordt er niets mee gedaan (niet eens een reflectie op deze meningen oid), en wordt eea gewoon ingevoerd. Volstrekt zinloos om als burger aan deze poppenkast nog mee te doen

Dat komt omdat gewone burgers het niet begrijpen. Alleen een zeer selecte kleine elite EU groep kan dit begrijpen. Vroeger heeette dat de voohoede van de communistische partij. Nu is dat de EU ploitieke elite.
Vandaag, 07:41 door Anoniem
Cyber- en andere crime van top tot teen.

We vervolgen niet, want dat is zo'n gedoe en gevaarlijk, dus gaan slechts in discussie met criminelen.
En we zetten de niet-criminele, goedwillende burgers in een ijzeren digitale kooi!

Leuker kunnen we het niet maken, wel meer retentie van al uw online activiteit.
Vandaag, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem: Cyber- en andere crime van top tot teen.

We vervolgen niet, want dat is zo'n gedoe en gevaarlijk, dus gaan slechts in discussie met criminelen.
En we zetten de niet-criminele, goedwillende burgers in een ijzeren digitale kooi!

Leuker kunnen we het niet maken, wel meer retentie van al uw online activiteit.

Tja, je moet als rechtse politici en Going Dark groep toch iets hebben waar je geil van wordt.
Er is altijd wel een goede crisis om misbruik van te maken.

Vandaag de "arme kindertjes", morgen (weer) terrorisme, overmorgen (weer) fraudebestrijding.
Als je lang genoeg hebt geleefd, dan heb je het grijsgedraaide deuntje al een paar keer langs zien komen.

Maar over al die eerder ingevoerde maatregelen wordt nooit verantwoording af gelegd (aan de burger).
Hebben die allemaal gefaald? (waarom zijn ze er dan nog)
Of waren ze succesvol? (waarom dan nieuwe maatregelen)

De geloofwaardigheid van voorgestelde maatregelen van deze politieke partijen en schaduwachtige anonieme groepjes wordt hierdoor steeds slechter / niet bestaand.
Dit is schadelijk voor onze democratie.
Burgers zouden het laatst woord moeten hebben. Niet schduwachtige anonieme groepjes of politici.
En dat begint met als burgers geinformeerd worden.

Wat hebben politici toch allemaal te verbergen of te vrezen?


@demissionair minisiter Van Oosten:
Er is nauwelijks steun onder burgers voor invoering Europese bewaarplicht

Daar zou u en de uwen eindelijk eens naar moeten luisteren.
Gelooft u ons niet: hou dan maar een euiropa breed referendum.
Dan drukken we u en de uwen nog wel een keer met de neus op de feiten.
Vandaag, 11:46 door Anoniem
èn breed gesteund, èn controversieel.

iets klopt niet zou je zeggen, ware het niet dat je dan komplot-denker bent.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.