@6:11
Ik verwonder mij over het adverteren op Youtube en rtv. De functie van reclame. Ooit wel eens iets gekocht -al is het een ideologisch idee-omdat je een advertentie gehoord of gezien had?
Vinden die bedrijven het fijn om geld uit te geven aan iets dat hun verkoopcijfers niet doet stijgen, en is het slechts sponsoring van de inhoudelijke content. Door advertentiegelden aan uploaders te spenderen, het financieren van een inhoud waar de adverteerder graag mee geassocieerd wordt.
Reclameblokken op radio en televisie worden verkocht rond inhoud van programma's, en het tijdstip. Geen reclame voor alcohol rond kindertelevise enzo, en als dat wel door een "foutje" gebeurde, dan betekende dat gegarandeerd een rel.
Net zoals sluikreclame in televisieprogrammas, waar films dan weer van uitgezonderd waren, want films zonder sluikreclame voor producten bestaat bijna niet.
Dat uploaders kiezen voor inkomsten van Google voor hun content te genereren, is niet absurd.. Content maken kost geld, kost tijd. Tijd die je aan iets anders had kunnen besteden. Maar dat geldt ook voor het schrijven op een forum als dit.
Mij valt op dat iedereen die meent content te hebben waar meer mensen in geintereseerd zijn, aan het podcasten is geslagen.
Praten gaat sneller dan schrijven, en is makkelijker dan video's maken. Het genre "spannende inhoudelijke verhalen vertellen in gedocumenteerde vorm" is tot journalistiek verheven, maar nog minder controleerbaar in de toekomst door de mogelijkheden van AI, om te manipuleren. (Leuk: stem van Rob de Wijk klonen of zoiets dergelijks, en dan oorlog en politiek laten bespreken, maar dan wat hij werkelijk zou kunnen denken, en beweren dat de microfoon nog openstond. Roman schrijvers doen dat ook, dus waren zouden AI kunstenaars dat niet mogen?)
Met podcast kunnen reclame inkomsten gegeneerd worden. De commercial is dan gesproken door dezelfde persoon die de content maakt. Ietsje ongemakkelijk om naar te luisteren: serieuze onderwerpen bespreken, en dan dezelfde persoon een reclame voor ondergoed of iets dergelijks laten opzeggen. Ik kan mij bedenken hoeveel lol de makers hebben in de studio.
In podcastland is ook eea aan de gang: contentmakers die luisterpubliek aan zich hebben wetent te binden om een of andere reden, vertrekken naar commerciele podcastkanalen waar de luisteraar geld moet betalen. Totdat iemand weer zo aardig is de stream te rippen, en elders te uploaden. Op Youtube bijvoorbeeld. Met een paar beelden er onder gemonteerd.
Bij podcast luisteren kan de reclame vaak eenvoudig doorgespoeld worden door de luisteraar. Op youtube en de meeste grotere gesproken informatienieuws en documentaire kanalen niet.
Kortom: ik heb behoefte aan een ad-blocker en gebruik die ook. Om twee redenen: een minder rommelige weergave van geschreven tekst die ik wil lezen op een website of jingles blokeren die anders meteen aangaan zodra je de website bezoekt. En geen reclamefilmpjes die aan content vooraf gaat te hoeven zien.
Al eerder genoemd, maar advertenties tonen bij video's op Youtube, is een keuze van van de uploader:
https://www.youtube.com/intl/nl_ALL/creators/how-things-work/video-monetization/ Het Youtube partnerprogramma.