Door Anoniem: Het is de bedoeling dat de CVV helemaal niet wordt opgeslagen. Ik vraag me af of Miniatur Wunderland door dat toch te doen zijn eigen aansprakelijkheid voor schade door misbruik van de gestolen gegevens heeft verhoogd.
Lees je nou niet het hele artikel, of denk je dat ze gelogen hebben ?
- Technische details van de aanval: Hackers plaatsten kwaadaardige code in een module van het boekingssysteem, die betalingsgegevens onderschepte tijdens de transactie. Belangrijk: Miniatur Wunderland slaat geen creditcard-data lokaal op, dus alleen live transacties waren kwetsbaar. Het museum huurde IT-specialisten in om de systemen te isoleren en te beveiligen.
De CVV is in een tijd van elektronische administraties en een wereldwijd netwerk waar alles aan gekoppeld is overigens een bizar zwak beveiligingsmechanisme, waarvan ik het eigenlijk verbijsterend vind dat het nog gebruikt wordt. Dit had al decennia
geleden afgebouwd en afgeschaft moeten worden.
Zoals met alles wordt er bijgebouwd en niet afgeschaft.
Oorspronkelijk : 'embossed' tekst , die met een carbon doordruk roller gekopieerd werd, en een handtekening van de eigenaar.
Best redelijk voor betalingen in persoon . En zonder handtekening lag het risico bij de verkoper.
Opkomst "online" - en alleen CCs zijn effectief bruikbaar om op afstand te betalen .
Toevoeging cvv (getal _zonder_ embossed letters) wat dus niet zichtbaar wordt op de carbon papier doordruks.
Want die konden gelezen worden bij restaurants, auto verhuur , hotels etc.
Gewoon een "shared secret" tussen kaarteigenaar en creditcard maatschappij .
Het is alleen niet zo secret wanneer iemand de kaart kan lezen (fysiek) - of wanneer de hele electronische transactie afgeluisterd wordt.
Next round : chip+pin . Creditcards hebben chip en pin gekregen voor de fysieke betalingen .
Alleen een on-line payment systeem is dus _moeilijk_ , op wereldschaal .
Sterker - internationaal betalen wereldwijd is gewoon moeilijk en duur . Het enige wat (semi)overal werkt zijn creditcards .
(Ja - probeer maar eens geld over te boeken naar de VS, of Z Amerika , of Azie) .
De lokaal werkende betere opties (ideal, belgie etc) berusten op een overboeking, en vooral een secure device die het moeilijke stuk van de transactie ingeven , authenticeren en uitvoeren doet - smartphone .
(en een QR code als manier om de transactie gegevens in te voeren ).
Als je beperkt bent tot (slechts) een kaart en een persoon die dingen moet overtypen wordt het lastig .
In de EU is het - in veel gevallen - dat de creditcard transactie bevestigd moet worden op de smartphone van de eigenaar.
Alleen dat staat niet altijd aan of niet voor iedere merchant .
Dat is het bijzondere hier - die push-notificaties (en authorisatie) van de betalingen hadden er moeten zijn - en met in elk geval sommige mensen die zien dat er iets niet klopt.
Maar ik vrees dat zelfs in dat geval een echte man-in-the-middle (malicious module bij een valide verkoper) behoorlijk kans heeft om een andere transactie dan de gewenste te laten uitvoeren .
De push op de smartphone laat wel gegevens zien , maar de ervaring leert gewoon dat veel mensen volledig automatisch authoriseren, ongeacht wat er staat qua (andere) bestemming .
[dat was al zo toen de ING nog per SMS vertelde hoeveel geld waar naar toe ging, bij de authorisatie code. Werd blindelings overgetikt, ondanks een totaal andere bestemming dan bedoeld ]
Goed mogelijk dat in die situatie ook iDeal betalingen omgeleid zouden kunnen worden- slechts afhankelijk van de oplettendheid van de koper.