image

Minister: Rijk moet Facebook en Instagram gebruiken voor contact met burger

donderdag 20 november 2025, 16:18 door Redactie, 45 reacties

Miljoenen Nederlanders zijn actief op Facebook en Instagram en door een gebrek aan geschikte alternatieven moet de Rijksoverheid wel op deze platforms actief zijn, zo heeft demissionair minister Karremans van Economische Zaken laten weten. De bewindsman reageerde op Kamervragen van GroenLinks-PvdA over een rechtelijke uitspraak dat Meta met profilerende tijdlijnen op beide socialmediaplatforms de Digital Services Act (DSA) overtreedt.

De rechter oordeelde ook dat Meta aanpassingen aan de apps moet doorvoeren zodat, wanneer gebruikers hun tijdlijn wijzigen, dit ook bewaard blijft. Naar aanleiding van de uitspraak stelde GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kathmann vragen aan de minister. "Waarom maakt de Rijksoverheid nog steeds gebruik van online platforms die de Europese wet- en regelgeving niet naleven? Hoe treedt u normerend op tegen de desbetreffende techbedrijven?."

"Vrijwel de hele samenleving maakt gebruik van online platforms: ruim 14 miljoen Nederlanders zijn hier daar dagelijks op actief. Nederlanders hebben een groot belang bij goede informatievoorziening door de overheid. Als overheid willen we communiceren met middelen waarmee Nederlanders goed kunnen worden bereikt", antwoordde de minister. Karremans stelt dat de Rijksoverheid daardoor wordt geconfronteerd met een situatie dat er gebruik moet worden gemaakt van online platforms voor contact met de samenleving, omdat er voor dit gebruik op dit moment geen geschikte alternatieven beschikbaar zijn.

Een ander punt voor het gebruik van Facebook en Instagram door de Rijksoverheid is volgens de minister dat er specifieke groepen in de samenleving zijn die weinig gebruik maken van traditionele media of andere informatiekanalen. "Gebleken is dat deze groepen wel goed bereikbaar zijn via online platforms", aldus de bewindsman. Die voegt toe dat online platforms zich aan Europese wet- en regelgeving moeten houden. "Het is allereerst aan de toezichthouders om ervoor te zorgen dat die normen publiekrechtelijk worden gehandhaafd."

Reacties (45)
20-11-2025, 16:36 door Anoniem
Het Ministerium für Staatssicherheit in de voormalige DDR, ‘de Stasi’, stond synoniem voor gedragsbeïnvloeding, onderdrukking en totale surveillance. Na de val van de Berlijnse (1989) muur was één ding zeker: dit nooit meer. Maar wat als de geschiedenis zich herhaalt?

Aan de hand van het vuistdikke Stasidossier over zijn moeder – jarenlang bespioneerd en gemanipuleerd – onderzoekt techjournalist Bob Hardus (1983) hoe surveillance vandaag de dag ons leven binnendringt. Niet langer met afluisterapparatuur en informanten, maar met data en algoritmes. Niet door een regime, maar door een industrie.

Bob Hardus
De prijs voor privacy
Van de Stasi tot Big Tech: Hoe surveillance ons leven bepaalt
Just Publishers, 2025 ISBN 9789089754974
20-11-2025, 16:39 door Anoniem
Binnenkort ook filmpjes van de Rijksoverheid op TikTok? Facebook & Instagram is natuurlijk leuk, maar als je de jongeren wilt bereiken dan moet je mee verhuizen naar andere platformen.
20-11-2025, 16:48 door Anoniem
Als de overheid geen contact met haar burgers kan krijgen, dan kunnen wij toch ook wel zonder de overheid.
20-11-2025, 16:53 door Anoniem
We worden door de Amerikanen geenterd om met onze Nederlandse baasjes te mogen communiceren.

Tijd voor een nieuwe wereldorde.

Voorstel: Trump een kopje Russische thee, Rusland achter de Oeral vazal staat van China, het stuk aan Westelijke zijde voor de EU, waar de oude EEG oprichters en een paar vriendjes uittreden, en von der Leyen emigreert naar Oekraine, om de EU daar voort te zetten om EU gunstige opvolging van Poetin te gaan regelen, zodat wij niet van gas leveranties verstoken blijven, en de EU een buffer tussen Rusland en het vrije west europa gaat vormen.

Israel financiert dit voorstel (herstelbetalingen) anders zetten we het VN kanon is als wapen. Desnoods via de F35's van Saoedie Arabie.

Dream on.
20-11-2025, 16:56 door Anoniem
Lol.
Ik weet er geen beter woord voor.
Tja, als de burger zich massaal op Facebook bevindt om de een of andere ongezonde reden.
20-11-2025, 16:58 door Anoniem
Als overheid en beter nog alle overheden een soort van centraal online platform opzetten en daar communiceren voor de burgers. Dan kunnen de vele burgers die weglopen bij Meta ook de informatie volgen.
20-11-2025, 16:59 door Anoniem
Ja het is fout, maar het komt nu even niet goed uit.
20-11-2025, 17:02 door Anoniem
De overheid kan mij prima bereiken via mijn fysieke brievenbus en via de digitale berichtenbox waarvan ik zelf kan aangeven welke overheidsdiensten er gebruik van mogen maken. Moet er niet aan denken dat ik een whatsappje van de overhied krijg of door de overheid gestuurde facebook berichten. De overheid moet ver bij sociale media wegblijven.
20-11-2025, 17:02 door Anoniem
Ik wil niks van de overheid en ik ga daarvoor zeker geen account op een sm-platform maken.
En als de overheid iets van mij wil dan weten ze mij wel te vinden.
Gezien de problemen die ik op facebook heb gehad en facebook toen niet bereikbaar was , wil ik nooit meer een sm-account.
20-11-2025, 17:36 door Anoniem
Wat een onzin,mensen gebruik geen whatsapp,facebook,signal
wil je van de controle staat af,begin dan bij jezelf.

Nederland?

EU-BRUSSEL2025
20-11-2025, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem: I... ik ga daarvoor zeker geen account op een sm-platform maken.

Niet? Maar pijn is fijn!
20-11-2025, 17:46 door Anoniem
Aan de ene kant wil ik hier best in meegaan: het is waar dat bijna iedereen wel een account daar heeft, en dat deze sites gebruikt kunnen worden om met burgers te kunnen communiceren.

Maar eerlijk is eerlijk: beetje webdesken via social media is heel wat anders dan een serieus communicatiemedium van de overheid zelf. Een Mastodon server - of voor mijn part een ouderwetse website met chat opties, formulieren en wegwijzers waar je gegevens (relatief) veilig zijn en niet verkocht worden kan prima worden ingericht - en de 1e lijns op social media kan daar prima heen wijzen; nu moeten burgers een Meta account hebben en dat is wel expliciet fout.
20-11-2025, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik wil niks van de overheid en ik ga daarvoor zeker geen account op een sm-platform maken.
En als de overheid iets van mij wil dan weten ze mij wel te vinden.
Gezien de problemen die ik op facebook heb gehad en facebook toen niet bereikbaar was , wil ik nooit meer een sm-account.

En als U een of andere uitkering van de overheid nodig hebt zegt U “ laat maar”?
Niet dat het via Feacesboek moet.
20-11-2025, 18:10 door Anoniem
14milnoen gebruikers?
A) zijn dat allemaal Nederlanders met de Nederlandse nationaliteit?
B) Zijn zij ook legale gebruikers en dus volgens de voorwaarden boven de minimumleeftijd volgens die voorwaarden?
C) volgens welke cijfers en hoe betrouwbaar zijn die?
20-11-2025, 18:34 door Anoniem
Klinkt als; ik eet vlees want anders is het dier voor niets geslacht of het vliegtuig vliegt toch.
20-11-2025, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem: De overheid kan mij prima bereiken via mijn fysieke brievenbus en via de digitale berichtenbox waarvan ik zelf kan aangeven welke overheidsdiensten er gebruik van mogen maken. Moet er niet aan denken dat ik een whatsappje van de overhied krijg of door de overheid gestuurde facebook berichten. De overheid moet ver bij sociale media wegblijven.
Via de brievenbus kost 2-3 miljoen (ongeadresseerd) of 5-8 miljoen (geadresseerd) per bericht als de overheid alle 8 miljoen huishoudens wil bereiken.
20-11-2025, 19:01 door Anoniem
Mediabedrijven schrijven brief aan informateur Sybrand Buma: ‘Techreuzen bedreigen veiligheid Nederland’

De landelijke en regionale media willen dat het kabinet iets doet aan de dominante positie van grote Amerikaanse en Chinese techbedrijven. Die gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om ongecontroleerde en vaak onbetrouwbare informatie te delen, stellen ze. Er moet een bewindspersoon komen om dit in de gaten te houden, aldus de bedrijven.

https://www.ad.nl/show/mediabedrijven-schrijven-brief-aan-informateur-techreuzen-bedreigen-veiligheid-nederland~a960b701/
20-11-2025, 19:27 door Anoniem
Miljoenen Nederlanders zijn actief op Facebook en Instagram en door een gebrek aan geschikte alternatieven moet de Rijksoverheid wel op deze platforms actief zijn, zo heeft demissionair minister Karremans van Economische Zaken laten weten.

Zo ken ik er nog wel een paar.

Dus over een aantal maanden(?) verhuist de communicatie van de overheid en politiek naar de grote generieke AIs zoals ChatGPT, omdat jongeren hun nieuwsgaring daar vandaan halen.

En zo blijven we de hypes achterna lopen?
20-11-2025, 19:43 door Anoniem
Het zijn mooie dagen voor Meta. In de VS worden ze vrijgesproken van monopoly misbruik, want geen monopoly meer; in NL kunnen we niet zonder Meta want iedereen zit er op en kijkt nergens anders naar.
Iedereen zijn eigen bubbel.
20-11-2025, 20:05 door Anoniem
Door Anoniem: De overheid kan mij prima bereiken via mijn fysieke brievenbus en via de digitale berichtenbox waarvan ik zelf kan aangeven welke overheidsdiensten er gebruik van mogen maken. Moet er niet aan denken dat ik een whatsappje van de overhied krijg of door de overheid gestuurde facebook berichten. De overheid moet ver bij sociale media wegblijven.

Helemaal mee eens, er ligt al veel "op straat" via die media worden we helemaal bloot gegeven, KAPPUH!!!!
20-11-2025, 21:16 door Anoniem
Meta weet dat u in dezelfde trein of bus zit met andere Facebook gebruikers door gebruik van uw sensoren in uw telefoon.
Ook weten hoe snel deze trein of bus gaat.
Ditzelfde overkomt automobilisten.
Dit is het topje van de ijsberg van wat er mogelijk is.
Dit is alleen nog maar Meta, er staan ongetwijfelt zat andere apps op uw telefoon.
Ook als u verbonden bent met de zendmast kan uw gehele reis gevolgd worden.
Gewoon een leuk feitje om te weten als we het over Facebook hebben.
Uiteraard wordt deze (en nog veel meer) metadata gedeeld met de sleepwet.
20-11-2025, 21:24 door Anoniem
Waarom ik nog op fakeboek zit? Tja, ik moet wel, de overheid heeft dat medium uitgekozen om met het volk te communiceren, en ik moet toch op de hoogte blijven?

Geintje. Zolang ze maar RSS ontdersteunen op de websites kan ik ze volgen. Net als security.nl.
20-11-2025, 21:26 door Anoniem
Door Anoniem: 14milnoen gebruikers?
A) zijn dat allemaal Nederlanders met de Nederlandse nationaliteit?
B) Zijn zij ook legale gebruikers en dus volgens de voorwaarden boven de minimumleeftijd volgens die voorwaarden?
C) volgens welke cijfers en hoe betrouwbaar zijn die?

ooit met yamaha motors nederland een discussie gehad. ze wilden een actie op facebook doen want hun facebookende studenten leken dat een goed idee. en spelen op internet en er nog voor betaald worden ook

uiteindelijk een uitreksel (toen) gestuurd.. bleek dat 99% van de volgers buitenlandse farmdieren waren uit amerika en india die helemaal niets met motoren hadden maar op deze manier 'gewone' gebruikers leken ipv facebook farm animals. ik geloof dat met de informatie die ik kon achterhalen dat er 3 nederlandse mensen waren die EN 18+ waren, en een A rijbewijs hadden en dus iets met de winactie konden beginnen van de 600..000 volgers op FB.
20-11-2025, 21:29 door Anoniem
Wat is deze minister volkomen de weg kwijt.
Nou ja, niks nieuws. Sukkel.
20-11-2025, 21:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De overheid kan mij prima bereiken via mijn fysieke brievenbus en via de digitale berichtenbox waarvan ik zelf kan aangeven welke overheidsdiensten er gebruik van mogen maken. Moet er niet aan denken dat ik een whatsappje van de overheid krijg of door de overheid gestuurde facebook berichten. De overheid moet ver bij sociale media wegblijven.
Via de brievenbus kost 2-3 miljoen (ongeadresseerd) of 5-8 miljoen (geadresseerd) per bericht als de overheid alle 8 miljoen huishoudens wil bereiken.
Diezelfde overheid was voorstander van liberalisering van de postmarkt. Dan moeten ze nu niet klagen dat die kosten extreem hoog liggen.
20-11-2025, 22:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Miljoenen Nederlanders zijn actief op Facebook en Instagram en door een gebrek aan geschikte alternatieven moet de Rijksoverheid wel op deze platforms actief zijn, zo heeft demissionair minister Karremans van Economische Zaken laten weten.

Zo ken ik er nog wel een paar.

Dus over een aantal maanden(?) verhuist de communicatie van de overheid en politiek naar de grote generieke AIs zoals ChatGPT, omdat jongeren hun nieuwsgaring daar vandaan halen.

En zo blijven we de hypes achterna lopen?
Ja straks wordt de rest van nederland die niet of niet meer van die diensten gebruikt maakt gedwongen om dat toch te gaan doen. probeer maar eens zonder smartphone een afspraak bij een overheidsinstelling te maken of bij digid in te loggen.
Ik hoor de ai-stem op het zuiltje al: nee meneer, zonder facebook kunt u geen paspoort aanvragen.
21-11-2025, 02:36 door Anoniem
Door Anoniem: Aan de ene kant wil ik hier best in meegaan: het is waar dat bijna iedereen wel een account daar heeft, en dat deze sites gebruikt kunnen worden om met burgers te kunnen communiceren.

Maar eerlijk is eerlijk: beetje webdesken via social media is heel wat anders dan een serieus communicatiemedium van de overheid zelf. Een Mastodon server - of voor mijn part een ouderwetse website met chat opties, formulieren en wegwijzers waar je gegevens (relatief) veilig zijn en niet verkocht worden kan prima worden ingericht - en de 1e lijns op social media kan daar prima heen wijzen; nu moeten burgers een Meta account hebben en dat is wel expliciet fout.
De overheid heeft al een mastodon server, helaas wordt er weinig ruchtbaarheid aan gegeven
21-11-2025, 06:48 door Anoniem
gaan we weer, en ondertussen lees je over camera brillen en ai always on microfoons.

we zijn er al en alle peppies die zooi maar aanschaffen. zoooo handig...
21-11-2025, 07:47 door Anoniem
Door Anoniem: De overheid kan mij prima bereiken via mijn fysieke brievenbus en via de digitale berichtenbox waarvan ik zelf kan aangeven welke overheidsdiensten er gebruik van mogen maken. Moet er niet aan denken dat ik een whatsappje van de overhied krijg of door de overheid gestuurde facebook berichten. De overheid moet ver bij sociale media wegblijven.
Dus de overheid moet zich aanpassen, aan minder dan 0,5% van de bevolking, die liever in het stenen tijdperk blijft leven, inovatie moet negeren?

Hint: Niet iedereen wil meer iets in de brievenbus ontvangen.
Sociale media wordt heel veel gebruikt. Dit negeren, betekent gewoon je burgers negeren.
21-11-2025, 07:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De overheid kan mij prima bereiken via mijn fysieke brievenbus en via de digitale berichtenbox waarvan ik zelf kan aangeven welke overheidsdiensten er gebruik van mogen maken. Moet er niet aan denken dat ik een whatsappje van de overhied krijg of door de overheid gestuurde facebook berichten. De overheid moet ver bij sociale media wegblijven.
Via de brievenbus kost 2-3 miljoen (ongeadresseerd) of 5-8 miljoen (geadresseerd) per bericht als de overheid alle 8 miljoen huishoudens wil bereiken.
En maar hopen dat de brief goed aankomt.
21-11-2025, 07:53 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is deze minister volkomen de weg kwijt.
Nou ja, niks nieuws. Sukkel.
Gelukkig weten de kapiteins het bij Security.nl allemaal beter.

Maar misschien is dit een minister, die weet hoe de huidige generaties communiceren en wil dus het gat tussen de burgers en overheid verkleinen? Misschien dus luisteren naar de huidige generatie en niet oude starre oude mannen die het allemaal wel denken beter te weten?

Klinkt juist als een slimme minister.
21-11-2025, 08:09 door johanw
Oh wat zijn ze in de mainstream pers boos dat hun invloed aan het krimpen is. Nou ja, die 2 Belgische families die de Nederlandse pers in handen hebben hebben dan maar pech gehad, ze krijgen concurrentie van een paar Amerikanen.
21-11-2025, 08:14 door Anoniem
"Daar gaan de mensen. Ik moet hen volgen, want ik ben hun leider".
-- uitspraak (mogelijk apocrief) van Alexandre Ledru-Rollin, een 19e eeuwse Franse politicus.


Tegenwoordig dus:
"De mensen zitten op Facebook en Telegram. De overheid moet hen daarop volgen, want wij zijn hun lijdende informatiebron."

Iets van leiderschap tonen.
Aangeven waarom deze sites niet betrouwbaar zijn, en waarom de overheid daar geen gebruik van maakt. En ze dan doorverwijzen naar de website(s)!!! van de overheid.
Of benader de burgers via MijnBerichtenbus.
Of (als ze daar geen gebruik van willen/kunnen maken) per post of via huis-aan-huis foldertjes.

Communiceren is een kunst. En kost wat inventiviteit en moeite.
21-11-2025, 09:12 door Anoniem
Tsja... Zo moeten natuurlijk wel hun data leverancier, je weet wel, om burgers in de gaten te kunnen houden, te vriend houden. Dus dan maar zo.
21-11-2025, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem: Dus de overheid moet zich aanpassen, aan minder dan 0,5% van de bevolking, die liever in het stenen tijdperk blijft leven, inovatie moet negeren?

Hint: Niet iedereen wil meer iets in de brievenbus ontvangen.
Sociale media wordt heel veel gebruikt. Dit negeren, betekent gewoon je burgers negeren.


Door Anoniem: Maar misschien is dit een minister, die weet hoe de huidige generaties communiceren en wil dus het gat tussen de burgers en overheid verkleinen? Misschien dus luisteren naar de huidige generatie en niet oude starre oude mannen die het allemaal wel denken beter te weten?

Dus... alleen de jonge of digitaal vaardige mensen hebben nog recht op informatie van de overheid? Dat is jullie oplossing?

Maar ook digitbeten en mensen die niet digitaal willen communiceren met de overheid hebben nog steeds recht om informatie van de overheid te krijgen zonder gedwongen te worden zich over te leveren aan FB of anders sociale media als ze dat niet kunnen of willen. Jullie mening is ook geen wet.


Maar een betere oplossing zou zijn om meerdere communicatiekanalen te gebruiken. Voor ieder wat wils.
Dan ben je ook niet afhankelijk van buitenlandse (Amerikaanse) willekeur.

https://nos.nl/artikel/2591322-zorgen-in-de-tweede-kamer-over-amerikaanse-overname-digid
21-11-2025, 10:03 door Anoniem
Dan ga ik een prbleem krijgen. Maak geen gebruik van facebook, Instagram of TIkTok en nee ik ben geen 60+ of iets ben een normale begin 40er maar heb al jaren geen (a)social media en nog nooit gehad. Heb niet het gevoel gehad dat ik iets in de wereld gemist heb de afgelopen jaren. En een trend zoals de ice-bucket challenge hoef ik echt niet te zien. Leef nog steeds en kan er blijkbaar toch zonder mee. YouTube kijk ik overigens wel maar dat is wat ik zelf wil zien.

Vind dat ze voor de mensen die geen social media meer moeten doen. SIRE reclames zie je ook nog maar zelden voorbij komen. Toch blijven die hangen.
21-11-2025, 10:15 door majortom - Bijgewerkt: 21-11-2025, 10:26
Mijn vraag bij dit soort communicatie is meer hoe je weet of het de overheid echt is die de communicatie doet en niet een of ander fake account dat zich als overheid voordoet. Ik zou communicatie enkel vertrouwen als ik die van een overheidswebsite afhaal (met een PKI-O certtficaat) of als ik het krijg per fysieke post op officieel briefpapier in een officiele envelop die ook is dichtgeplakt.
21-11-2025, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: 14milnoen gebruikers?
A) zijn dat allemaal Nederlanders met de Nederlandse nationaliteit?
B) Zijn zij ook legale gebruikers en dus volgens de voorwaarden boven de minimumleeftijd volgens die voorwaarden?
C) volgens welke cijfers en hoe betrouwbaar zijn die?

"Vrijwel de hele samenleving maakt gebruik van online platforms: ruim 14 miljoen Nederlanders zijn hier daar dagelijks op actief."

Maken gebruik van online platforms.

1 youtube filmpje per dag, of 1 tiktokje, en je bent al gebruiker.

In de categorie van: "Ja, zo kan ik het ook!"

overigens, blijkbaar 10 miljoen facebook accounts oid en ongeveer 6 miljoen dagelijks gebruikers, wat ik met een oppervlakkige zoektocht tegenkwam.
Wat nog steeds voldoende is om te beweren het als overheidscommunicatiemedium te 'moeten' gebruiken.

Dan is het toch onze eigen schuld.
21-11-2025, 12:32 door Anoniem
Tja ik zie de overheid niet met andere verslavings industrien samenwerken / bevorderen...
Cocaine, heroine handel ....
Ok, de alcohol industrie mag dan wel een beetje.

Omdat veel mensen het gebruiken wil het niet zeggen dat de overheid dan maar mee moet doen.

Ik denk dat als politieke keuzes meer in het algemeen belang zijn dan in persoonlijk stokpaardjes van enkelingen er ook serieuzer met overheidsinformatie wordt omgegaan.
Jojo beleid, waan van de dag beleid, snollebolekes beleid( links/rechts) etc gaan niet werken.
Zet een stip op de horizon, wat willen we over 50, 30, 10 jaar bereikt hebben en welke keuze moeten we daar NU voor maken.het hele stikstof dossier is eerst 20 jaar uitgesteld met smoesjes.. En dan moet het in een keer dan weet je dat het fout gaat. Was 20-15 jaar geleden begonnen dan was er nu geen issue. Dus duidelijke lange termijn doelen. Dan is er ook een boodschap, daar kan een samenleving ook mee werken verwachtingen hebben mbt persoonlijke beslissingen.
Het veranderen van een huizenmarkt, samen met het afromen van de woningbouw corporaties ( beide 20+ geleden jaar beleid) plus toegenomen individualisering in de maatschappij heeft tot een gebrek aan passende woningen geleid. De markt heeft dus niet altijd gelijk en kan evident falen.
Bij beleid hoort niet alleen het positieve verhaal maar ook acties als het anders uitpakt als gehoopt.
Er is te veel na ons de zonvloed opportunisme in de politiek.

De betrouwbaarheid van communicatie heeft naast een boodschap ook een betrouwbaar medium nodig.
De a-sociale media, je weet wel die voor jou besluiten wat je wel of niet mag zien, zijn wel de laatste die ingezet moeten worden. Je hebt niet bij voorbaat een filter in de communicatie nodig.
21-11-2025, 13:23 door Anoniem
Door Anoniem: Binnenkort ook filmpjes van de Rijksoverheid op TikTok? Facebook & Instagram is natuurlijk leuk, maar als je de jongeren wilt bereiken dan moet je mee verhuizen naar andere platformen.

Ik vind het sowieso geen handig idee om informatie te gaan delen via dit soort platformen.
Wie zegt mij dat de credentials voor deze accounts echt uniek zijn en niet als mogelijke ingang gelden voor kwaadwillenden?

Zelf heb ik geen enkele vorm van sociale media en daar ben ik heel erg blij mee en mis er ook precies niets aan.
21-11-2025, 16:51 door Anoniem
In plaats van de echte problemen aan te pakken, komen ze weer met zo’n popiejopie-idee. Facebook werkt als een virus voor de samenleving. Wil je toch mensen bereiken via sociale media, gebruik dan liever Mastodon of iets dergelijks.
En wat betreft economische zaken: hoe zit het met de herstelbetalingen aan Groningen, de 500.000 Nederlanders die onder de armoedegrens leven, of de jongeren die smeken om een eigen woning? Die kunnen bij de VVD weer achter aansluiten.
21-11-2025, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Binnenkort ook filmpjes van de Rijksoverheid op TikTok? Facebook & Instagram is natuurlijk leuk, maar als je de jongeren wilt bereiken dan moet je mee verhuizen naar andere platformen.

Ik vind het sowieso geen handig idee om informatie te gaan delen via dit soort platformen.
Wie zegt mij dat de credentials voor deze accounts echt uniek zijn en niet als mogelijke ingang gelden voor kwaadwillenden?

Zelf heb ik geen enkele vorm van sociale media en daar ben ik heel erg blij mee en mis er ook precies niets aan.

Nee hier informatie delen is ook niet handig. Is immers ook social media. Redactie info achter, alles niet bevalt, en de politieke behoefte van ICT-ers 'bloot'legd.
21-11-2025, 20:15 door Anoniem
Ik snap dit wel, Facebook heeft zijn eigen pron filters.
23-11-2025, 08:12 door dingetje
Wat een toneel van de minister. Dat gaat-ie juridisch nooit voor elkaar krijgen.
24-11-2025, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap dit wel, Facebook heeft zijn eigen pron filters.

Heeft al lange geschiedenis, en discussie:

https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/09/facebook-history-censoring-nudity-automated-human-means
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.