image

Microsoft heeft mijn account geblokkeerd en reageert niet op bezwaar. Hoe krijg ik weer toegang tot mijn bestanden?

woensdag 10 december 2025, 15:21 door Arnoud Engelfriet, 42 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Al jaren heb ik een abonnement op Microsoft 365. Mijn Microsoft account is recentelijk geblokkeerd, waar ik het niet mee eens ben en waar volgens mij ook geen geldige reden voor is. Ik heb inmiddels twee keer bezwaar ingediend via het officiële formulier, de eerste keer meteen op de dag van de blokkade. Ik heb ook een verzoek tot herstel ingediend, maar ik krijg geen antwoord. Mijn vraag: is er een juridische weg te bewandelen die mij hoop zou kunnen geven op het verkrijgen van toegang tot mijn bestanden?

Antwoord: Een van de grotere frustraties in de diensteneconomie is dat niets meer echt "van jou" is. En dat geldt helemaal voor data: data is geen onderwerp van eigendom, formeel juridisch gesproken. Je kunt dus niet zoals bij fysieke spullen eisen dat je deze terugkrijgt of er bij mag.

Toegang tot data of online opslag is zuiver en alleen geregeld door je contractuele relatie tot de leverancier van de dienst. Er is geen enkel ander juridisch middel (ook niet de AVG, ook niet de Data Act, ook niet het auteursrecht) waarmee je dit af kunt dwingen.

Een contractuele relatie is op zich prima bij de rechter af te dwingen. De Nederlandse, want jij als consument woont hier en ongeacht wat het contract zegt mag je dan in Nederland procederen. In juridische taal vorder je dan nakoming van de overeenkomst. Microsoft moet dan uitleggen waarom ze dat niet hoeft, oftewel welke voorwaarde je hebt overtreden. Dat moet gemotiveerd (art. 17 DSA) en moet dus meer zijn dan vage verwijzingen naar "abuse" of het inroepen van bepalingen waarin staat "wij mogen alles en je hebt geen rechten".

De relevante vraag is natuurlijk wel waarom het account gesloten zou zijn. Microsoft heeft dat niet toegelicht, dus voor mij is het gissen. Verspreiding van malware vanaf het account heb ik met enige regelmaat gezien, auteursrechtschending wordt ook wel genoemd en er zijn ook gevallen bekend waarin Microsoft-scanners kindermisbruikmateriaal detecteren in foto's die je in je account zet (al dan niet via achterdeuren zoals back-ups van WhatsApp-groepsgesprekken).

Die laatste categorie is relevant, want er zijn in Nederland twee rechtszaken geweest over precies die situatie en in beide gevallen kreeg de accounthouder gelijk. Maar naar de rechter moet je.

Arnoud Engelfriet is ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als chief knowledge officer bij juridisch adviesbureau ICTRecht en blogt dagelijks over internetrecht. Hij schreef onder meer de boeken ICT&Recht en AI&Algorithms, en verzorgt de opleiding tot Certified Cybersecurity Compliance Officer.

Reacties (42)
10-12-2025, 15:51 door Anoniem
Door ze niet bij zo een partij op te slaan. Eigen schuld o/
10-12-2025, 15:52 door Named
De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...
10-12-2025, 16:33 door Anoniem
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
10-12-2025, 16:41 door Anoniem
Een van de belangrijkste redenen dat ik nooit iets met de cloud doe.
Alhoewel ik wel een server (vps) huur en daar mijn webpages en mail op run.

Ik heb de noodzaak van een cloud nooit begrepen.
- Nooit de zekerheid dat je er bij komt (als je internetverbinding er uit ligt)
- Mocht je leverancier er geen zin meer in hebben, ben je alles kwijt. Dit geldt ook voor e-books en software/game licenties.
- De flauwekul zoals in deze topic
- Met cloudopslag weet je nooit wie er nog meer meekijkt.

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
10-12-2025, 17:24 door Anoniem
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...
Microsoft heeft een kantoor en bezittingen in Nederland, je kunt na een veroordeling doorpakken om je schadevergoeding te gaan halen.
10-12-2025, 17:49 door buttonius
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Ik ben geen jurist, maar, ik denk dat je, als je naar de rechter gaat, moet beginnen met "vorderen" dat Microsoft alles doet en laat waardoor jouw data niet verloren gaat.
10-12-2025, 19:44 door Vicktor
Door Anoniem: Door ze niet bij zo een partij op te slaan. Eigen schuld o/
Wat jij zegt heeft een bepaalde naam. Oja, ik weet het al: "mosterd na de maaltijd"
10-12-2025, 20:31 door Anoniem
Door Vicktor:
Door Anoniem: Door ze niet bij zo een partij op te slaan. Eigen schuld o/
Wat jij zegt heeft een bepaalde naam. Oja, ik weet het al: "mosterd na de maaltijd"

ach die maaltijd heeft ie al gehad dan he :) ik durf te wedden dat als iemad van te voren hierop dit gevaar had gewezen er een blase bagataliserend repliekje geuit zou zijn.
10-12-2025, 20:41 door Anoniem
Door Anoniem: Een van de belangrijkste redenen dat ik nooit iets met de cloud doe.
Alhoewel ik wel een server (vps) huur en daar mijn webpages en mail op run.

Ik heb de noodzaak van een cloud nooit begrepen.
- Nooit de zekerheid dat je er bij komt (als je internetverbinding er uit ligt)
- Mocht je leverancier er geen zin meer in hebben, ben je alles kwijt. Dit geldt ook voor e-books en software/game licenties.
- De flauwekul zoals in deze topic
- Met cloudopslag weet je nooit wie er nog meer meekijkt.

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?
11-12-2025, 06:37 door Anoniem
Eigen schuld. Je huurt ergens wat. Ze hebben de huur opgezegd.

Niet piepen, Linux installeren, je local backup terug zetten. Doorgaan met adem halen.
11-12-2025, 09:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een van de belangrijkste redenen dat ik nooit iets met de cloud doe.
Alhoewel ik wel een server (vps) huur en daar mijn webpages en mail op run.

Ik heb de noodzaak van een cloud nooit begrepen.
- Nooit de zekerheid dat je er bij komt (als je internetverbinding er uit ligt)
- Mocht je leverancier er geen zin meer in hebben, ben je alles kwijt. Dit geldt ook voor e-books en software/game licenties.
- De flauwekul zoals in deze topic
- Met cloudopslag weet je nooit wie er nog meer meekijkt.

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?

Virtual Private Server.

Oftewel een VM die je huurt.
11-12-2025, 09:47 door Anoniem
De afgelopen paar maanden lijken er aardig wat problemen te zijn met het authenticatie mechanisme bij bepaalde Microsoft accounts
Onder anderen de reddit pagina's van r/outlook werden hier ook mee overspoeld met klachten.

Het maakt blijkbaar niet echt uit of je een recent account hebt of een account uit het tijdperk van het begin van het millenium.
Ook maakt het niet uit of je 2FA hebt, ondanks de juiste gegevens in te voeren krijg je de melding dat er teveel foutieve pogingen zijn gedaan.
Het probleem is dat als je vaker met deze blokkade probeert in te loggen je account al snel 7 dagen al dan niet langer geblokkeerd wordt.
Sommige mensen klagen al zelfs een jaar lang geblokkeerd te zijn zonder enige hulp.

Voor sommigen was de oplossing een pincode te gebruiken voor de login of een E-mail alias voor hetzelfde E-mail account om in te loggen.
Maar mensen hebben soms maar matig succes hiermee, en als je al geen alias had en je komt er niet in heb je sowieso geen mogelijkheid om dat te proberen of in te stellen.
Het herstellen van het wachtwoord is een slecht idee omdat het eventuele bestaande authenticaties via o.a. mobiele app of desktop browser die nog wel ingelogd zijn dan ook worden uitgelogd i.v.m. de reset, bestaande ingelogde sessies werken maar nieuwe sessies willen niet inloggen, dus sluit je jezelf buiten.

Microsoft agents / bots bieden geen enkele hulp zover ik vernam behalve dat sommige bericht kregen dat er problemen zijn en dat ze eraan werken, maandenlang dus al.

Het lijkt erop dat Microsoft simpelweg geen goede maatregelen heeft tegen het onrechtmatig spammen van foutieve logins op accounts, wellicht met name accounts die al in een of meerdere datalekken hebben gestaan, maar dus er wel voor zorgen dat het account geblokkeerd wordt voor de legitieme gebruiker, hierom hadden sommigen dus ook succes om in te loggen met een alias voor het account die niet in een datalek staat.

Het lijkt wel alsof het een massieve campagne is van (staats)hackers om de maatschappij op deze manier te proberen ontwrichten dan wel te verstoren.

Dat is een prettig idee als alles gekoppeld is aan die E-mail inbox, bankieren, je verzekeringen, huur of andere financiële verplichtingen dan wel andere belangrijke accounts voor werk en dat soort dingen.

Maar dat niet alleen, omdat Microsoft bij iedereen loopt te pushen voor Microsoft-online accounts voor Windows, die dan weer geïntergreerd/gekoppeld worden aan andere apps binnen je OS zoals Onedrive (ja de 'betrouwbare altijd toegankelijke backups') Office, Microsoft Store en natuurlijk dingen zoals Xbox voor je games en natuurlijk dat Windows 11 met TPM en Bitlocker je gehele drive encrypted kan je in een klap helemaal nergens meer bij. Geen recovery keys voor je bitlocker, geen toegang tot je schijf en data buiten het OS, geen toegang tot je Onedrive 'backups', geen toegang tot je games, je gekochte apps op Microsoft Store, je Office 365 abonnement, je E-mails en je fysieke apparaat is dus hierdoor ook onbruikbaar.

Doe jezelf een lol en ga elders je accounts instellen zolang je de mogelijkheid nog hebt in je mail te komen en zorg zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van Microsoft.

Heb m'n eigen 20-jarige Hotmail ook grotendeels non-actief gezet i.v.m. dit voorval en alles naar andere E-mails overgezet voor zover mogelijk, want niet alle websites zijn even flexibel met het aanpassen van je mail, bieden de mogelijkheid niet, weigeren via klantenservice het aan te passen i.v.m. security en ga zo maar door.
11-12-2025, 10:12 door Anoniem
https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-bitlocker-recovery-key-6b71ad27-0b89-ea08-f143-056f5ab347d6
als je de bitlockersleutel bent vergeten te downloaden kan je niet meer bij Windows...kan je je pc/laptop..weg gooien je komt er van je leven niet meer in....ook ms niet dus let op ?dat vertelde microsoft niet moet je zelf regelen ......succes
11-12-2025, 10:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een van de belangrijkste redenen dat ik nooit iets met de cloud doe.
Alhoewel ik wel een server (vps) huur en daar mijn webpages en mail op run.

Ik heb de noodzaak van een cloud nooit begrepen.
- Nooit de zekerheid dat je er bij komt (als je internetverbinding er uit ligt)
- Mocht je leverancier er geen zin meer in hebben, ben je alles kwijt. Dit geldt ook voor e-books en software/game licenties.
- De flauwekul zoals in deze topic
- Met cloudopslag weet je nooit wie er nog meer meekijkt.

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?

Ook “somebody else his computer” natuurlijk.
11-12-2025, 10:24 door Anoniem
je bitlockersleutel....ophalen bij..je account....invullen klaar werken...
ps...wat de mensen vergeten is eerst je bitlockersleutel ophalen bij je account...ms
bij eventuele problemen...anders kom je nooit meer in je pc of laptop....ook microsoft niet ....met andere worden je moet een andere aanschaffen.....duren grap...wat microsoft niet verteld ....even Googlen over bitlockersleutel....tip van opa....74 jaar oud
...dit geld voor alle gebruikers van microsoft Windows 11...home of pro....geld ook voor security.nl...zij zijn ook gebruikers van Windows...????...asjemenou...
11-12-2025, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem: je bitlockersleutel....ophalen bij..je account....invullen klaar werken...
ps...wat de mensen vergeten is eerst je bitlockersleutel ophalen bij je account...ms
bij eventuele problemen...anders kom je nooit meer in je pc of laptop....ook microsoft niet ....met andere worden je moet een andere aanschaffen.....duren grap...wat microsoft niet verteld ....even Googlen over bitlockersleutel....tip van opa....74 jaar oud
...dit geld voor alle gebruikers van microsoft Windows 11...home of pro....geld ook voor security.nl...zij zijn ook gebruikers van Windows...????...asjemenou...

Beetje onsamenhangend verhaal, maar er klopt helemaal niks van.
Die bitlocker sleutel staat inderdaad in je accountl; die kan je dus opvragen vanaf elke willekeurige PC zolang je kan inloggen op je account. Invullen in de laptop en je kan weer verder.
Stel je kan je bitlocker sleutel niet meer achterhalen hoef je helemaal geen nieuwe PC te kopen (bitlocker sloopt niks hardwarematig), je kunt gewoon een nieuwe installatie van Windows doen. Zelfs vanuit de recovery optie van Windows zelf.
11-12-2025, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem:

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?

Virtual Private Server.

Oftewel een VM die je huurt.

(andere anoniem)
Je snapte de vraag/ironie niet

Een VM die je huurt op andermans server in andermans datacenter is dus _precies hetzelfde_ als "cloud" .

Dat is toch gewoon raar - roepen "ik doe geen cloud, dat is iemand ander's computer' , ik huur liever "mijn eigen VM" op iemand anders server.
11-12-2025, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
11-12-2025, 16:24 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?

Virtual Private Server.

Oftewel een VM die je huurt.

(andere anoniem)
Je snapte de vraag/ironie niet

Een VM die je huurt op andermans server in andermans datacenter is dus _precies hetzelfde_ als "cloud" .

Dat is toch gewoon raar - roepen "ik doe geen cloud, dat is iemand ander's computer' , ik huur liever "mijn eigen VM" op iemand anders server.
IaaS is wel wat anders dan SaaS. Maar ik zou hier inderdaad niet op vertrouwen. Het kan soms handig zijn, maar zorg er ook voor dat je een lokale backup hebt.
11-12-2025, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem: Doe jezelf een lol en ga elders je accounts instellen zolang je de mogelijkheid nog hebt in je mail te komen en zorg zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van Microsoft.

Heb m'n eigen 20-jarige Hotmail ook grotendeels non-actief gezet i.v.m. dit voorval en alles naar andere E-mails overgezet voor zover mogelijk, want niet alle websites zijn even flexibel met het aanpassen van je mail, bieden de mogelijkheid niet, weigeren via klantenservice het aan te passen i.v.m. security en ga zo maar door.
Een andere optie dan de volgende online-dienst waar je je hele hebben en houden plaatst is om je eigen bestanden op je eigen pc te bewaren. Dat doe ik nog, heel ouderwets, en het bevalt me prima.

Ja, dan moet je zelf back-ups maken en zorgen dat je dat goed hebt geregeld en kan doen op een manier die zo moeiteloos gaat dat je het niet laat verwateren. Het voorval van de vraagsteller laat zien dat je dat ook nog steeds moet doen als je je spullen in de cloud zet.
11-12-2025, 20:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?

Virtual Private Server.

Oftewel een VM die je huurt.

Dat is dus 'somebody elses computer' toch.
11-12-2025, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
heb je de kleine lettertjes ook gelezen?
11-12-2025, 21:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
Hun algemene voorwaarden geven ze nagenoeg dezelfde rechten als de eigenaar, en die voorwaarden mogen ze eenzijdig veranderen ook nog eens, en dat doen ze ook regelmatig. Iedereen klikt op OK, ja iedereen. want zonder OK, geen toegang meer.
12-12-2025, 08:07 door Anoniem
Door Anoniem: Een van de belangrijkste redenen dat ik nooit iets met de cloud doe.
Alhoewel ik wel een server (vps) huur en daar mijn webpages en mail op run.

Ik heb de noodzaak van een cloud nooit begrepen.
- Nooit de zekerheid dat je er bij komt (als je internetverbinding er uit ligt)
- Mocht je leverancier er geen zin meer in hebben, ben je alles kwijt. Dit geldt ook voor e-books en software/game licenties.
- De flauwekul zoals in deze topic
- Met cloudopslag weet je nooit wie er nog meer meekijkt.

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.

lachwekkend. "ik doe niets met cloud" en vervolgens "ik huur een VPS" en gaat dan vervolgens vertellen. ik begrijp niet. maar doet precies dat met zijn VPS in de cloud.

Ook een VPS is niet jouw eigendom en de eigenaar kan precies het zelfde doen als dat een cloud provider zoals Microsoft doet.
12-12-2025, 08:40 door Anoniem
Er staat niks opgeslagen op mijn pc en ook niks in de cloud. Lekker rustig.
12-12-2025, 09:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA

maar je hebt het bij microsoft gestald. En microsoft is de eigenaar van de opslag. Dit is vergelijkbaar met shurgard oid die je geen toegang tot je box geeft.
12-12-2025, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
Hun algemene voorwaarden geven ze nagenoeg dezelfde rechten als de eigenaar, en die voorwaarden mogen ze eenzijdig veranderen ook nog eens, en dat doen ze ook regelmatig. Iedereen klikt op OK, ja iedereen. want zonder OK, geen toegang meer.
Dan snap je toch helemaal niet waarom de overheid dit gebruikt. Het alternatief is er al decennia lang.
12-12-2025, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA

maar je hebt het bij microsoft gestald. En microsoft is de eigenaar van de opslag. Dit is vergelijkbaar met shurgard oid die je geen toegang tot je box geeft.
Zou vergelijkbaar met een fietsenstalling moeten zijn. !e dag gratis, vanaf 2e dag betalen en als je niet betaalt krijg je gewoon je fiets terug. De fiets is namelijk niet van de NS, net zoals de data niet van MS is. Helaas voelt MS zich onoverwinnelijk, net als al die Amerikanen dus moeten we hiermee stoppen, maar dan nog lopen we het risico dat je data wordt vernietigd. Net als de bootjes in Venezuela.
13-12-2025, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een van de belangrijkste redenen dat ik nooit iets met de cloud doe.
Alhoewel ik wel een server (vps) huur en daar mijn webpages en mail op run.

Ik heb de noodzaak van een cloud nooit begrepen.
- Nooit de zekerheid dat je er bij komt (als je internetverbinding er uit ligt)
- Mocht je leverancier er geen zin meer in hebben, ben je alles kwijt. Dit geldt ook voor e-books en software/game licenties.
- De flauwekul zoals in deze topic
- Met cloudopslag weet je nooit wie er nog meer meekijkt.

Toegegeven, soms kan het best wel handig zijn.
Hoewel in mijn geval mijn bestanden worden gesync'd tussen pc, telefoon en tablet via mijn eigen vps.
Cloud is just somebody else his computer.

En wat is een VPS precies?

Virtual Private Server.

Oftewel een VM die je huurt.
Dus een VPS is eigenlijk ook gewoon een gehuurde computer ergens anders?

Wat is dus het risico verschil tussen beide?

Of snap je niet wat ik bedoel?
13-12-2025, 08:55 door Anoniem
Door Anoniem: https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-bitlocker-recovery-key-6b71ad27-0b89-ea08-f143-056f5ab347d6
als je de bitlockersleutel bent vergeten te downloaden kan je niet meer bij Windows...kan je je pc/laptop..weg gooien je komt er van je leven niet meer in....ook ms niet dus let op ?dat vertelde microsoft niet moet je zelf regelen ......succes
Gewoon opnieuw installeren?

Je bent alleen je data kwijt, Maar dat is ook de eigenschap van disk encryptie.
13-12-2025, 16:19 door linuxpro
Kan je voorstellen als Microsoft dat volgend jaar doet met de belastingdienst als ze naar office365 over gaan... leuk he ;-)
13-12-2025, 22:59 door Anoniem
Door Anoniem: Door ze niet bij zo een partij op te slaan. Eigen schuld o/

Makkelijker gezegt dan gedaan.

Het is een hoop werk om over te stappen. Maar wel verstandig.

Je eigen isp is ook geen betrouwbare partij voor emails zeker niet als je wel eens overstapt van provider.

Overstap is einde email service.

Betaalde email providers als tuta en proton kunnen je ook uitzetten als je niet of telaat betaald.

Ze kunnen het bundelen en duurder maken zoals proton al een tijdje doet.

Het is lastig allemaal.

Toch wil ik naar een betaalde provider overstappen.
Ik vertrouw google and microsoft niet meer. Ze kunnen je inderdaad zonder aankondiging de fles trekken. Doem ze op youtube ook.

Een comment die een algorithme schend kan je google account nuken.

Het maken van een ai foto van je zelf in jongere versie zelfs met googles eigen tooling zoals mental outlaw liet zien in een video.
https://www.youtube.com/watch?v=FgqhzyDsHoE

Er wordr constant gespeelt met de voorwaarden.

Je hebt bij google geen enkele rechten of klantenservice waar je op terug kan vallen. Als je account gepiepeld wordt heb je geen enkel recht van spreken en ben je de sigaar.

Dat is voor mij de reden dat ik van ze af wil.

Ik overweeg op dit moment tuta en freedom mail.

Proton verkoopt een tegrote bundel vpn + email is een slechte combinatie voor privacy.

Dan blijft voor mij alleen tuta over eigenlijk.

Tuta heeft een eigen email client en dat bevalt mij wel ik moet het eerst eens goed testen.

Maar overstappen naar een provider die de privacy wat beter waarborgd en je niet zomaar zal nuken is voor mij belangrijk.
14-12-2025, 04:52 door Anoniem
Door linuxpro: Kan je voorstellen als Microsoft dat volgend jaar doet met de belastingdienst als ze naar office365 over gaan... leuk he ;-)
Volgend jaar is te snel. Pas na 2 a 3 jaar.
14-12-2025, 07:34 door Anoniem
Misschien is behalve de juridische insteek zoiets als de belbus van Kassa een idee:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hulp-nodig-met-een-consumentenprobleem-schakel-de-belbus-in
Op de een of andere manier willen bedrijven nog wel eens in beweging komen als er aan actievoerderig tv-programma met draaiende camera's voor de deur staat.
14-12-2025, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien is behalve de juridische insteek zoiets als de belbus van Kassa een idee:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hulp-nodig-met-een-consumentenprobleem-schakel-de-belbus-in
Op de een of andere manier willen bedrijven nog wel eens in beweging komen als er aan actievoerderig tv-programma met draaiende camera's voor de deur staat.

Mijn Microsoft account is recentelijk geblokkeerd, waar ik het niet mee eens ben en waar volgens mij ook geen geldige reden voor is.

Zou ik alleen doen als je ook voor de camera het geen probleem vindt wanneer de reden die "volgens jou" niet geldig is voorgelezen wordt.

Je vraagt je bij al die leedvermaak rechters ook wel af hoe groot het bord voor de kop van sommige mensen is om te denken dat ze gelijk hebben.
14-12-2025, 17:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Door ze niet bij zo een partij op te slaan. Eigen schuld o/

Makkelijker gezegt dan gedaan.

Het is een hoop werk om over te stappen. Maar wel verstandig.

Je eigen isp is ook geen betrouwbare partij voor emails zeker niet als je wel eens overstapt van provider.

Overstap is einde email service.

Betaalde email providers als tuta en proton kunnen je ook uitzetten als je niet of telaat betaald.

Ze kunnen het bundelen en duurder maken zoals proton al een tijdje doet.

Het is lastig allemaal.

Toch wil ik naar een betaalde provider overstappen.
Ik vertrouw google and microsoft niet meer. Ze kunnen je inderdaad zonder aankondiging de fles trekken. Doem ze op youtube ook.

Een comment die een algorithme schend kan je google account nuken.

Het maken van een ai foto van je zelf in jongere versie zelfs met googles eigen tooling zoals mental outlaw liet zien in een video.
https://www.youtube.com/watch?v=FgqhzyDsHoE

Er wordr constant gespeelt met de voorwaarden.

Je hebt bij google geen enkele rechten of klantenservice waar je op terug kan vallen. Als je account gepiepeld wordt heb je geen enkel recht van spreken en ben je de sigaar.

Dat is voor mij de reden dat ik van ze af wil.

Ik overweeg op dit moment tuta en freedom mail.

Proton verkoopt een tegrote bundel vpn + email is een slechte combinatie voor privacy.

Dan blijft voor mij alleen tuta over eigenlijk.

Tuta heeft een eigen email client en dat bevalt mij wel ik moet het eerst eens goed testen.

Maar overstappen naar een provider die de privacy wat beter waarborgd en je niet zomaar zal nuken is voor mij belangrijk.
Wat je hier schrijft is zakelijk gezien niet aan de orde. Zakelijk heb je o.a. een eigen domeinnaam voor je e-mail waardoor je zonder problemen kunt overstappen naar een andere ISP. De vraag is waar zet je de e-mail.
15-12-2025, 07:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
Hun algemene voorwaarden geven ze nagenoeg dezelfde rechten als de eigenaar, en die voorwaarden mogen ze eenzijdig veranderen ook nog eens, en dat doen ze ook regelmatig. Iedereen klikt op OK, ja iedereen. want zonder OK, geen toegang meer.
Dan snap je toch helemaal niet waarom de overheid dit gebruikt. Het alternatief is er al decennia lang.

Een Atari met floppie disks?
15-12-2025, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
heb je de kleine lettertjes ook gelezen?

ja, "Door Anoniem:"
15-12-2025, 12:57 door Anoniem
Lijkt mij tijd dat Europa zijn eigen Cloud providers optuigd. Hele overheden verdwijnen in die amerikaanse cloud providers. Wij maken ons super afhankelijk.
17-12-2025, 14:21 door Anoniem
het is niet zo moelijk om een servertje / raspberry pi te maken met daarom bv. nextcloud / cloudreve met wireguard for remote benaderen.... Heb je tenminste je eigen zooi in beheer zodat dit soort ongein niet kan gebeuren.
18-12-2025, 06:51 door Anoniem
Door Anoniem: Lijkt mij tijd dat Europa zijn eigen Cloud providers optuigd. Hele overheden verdwijnen in die amerikaanse cloud providers. Wij maken ons super afhankelijk.
Spreek maar gerust in voltooide tijd: we hebben ons super afhankelijk laten maken. We hebben jaren lang alles wat ons lief is aan amerikaanse cloud providers overgedragen, Die gaan nu de AVG dus even "overrulen".
Logisch, want als de eu een boete oplegt aan een us bedrijf klinkt dat leuk, maar die zullen we hier toch echt zelf moeten betalen.
18-12-2025, 07:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Named: De rechter kan wel een besluit maken, maar Microsoft hoeft niet per-sé mee te willen spelen.

Houd er rekening mee dat er gevallen zijn waar de rechtsuitspraak gewoon genegeerd is.
En er is altijd kans dat jouw account "helaas" al permanent is verwijderd, inclusief de bijbehorende data.

Dus ik hoop dat je backups hebt...

Op alle niveaus van xAAS diensten is de klant verantwoordelijk voor de integriteit van authorisatiegegevens en de data. Dat betekend ook backups hebben ervan en die kunnen terugplaatsen indien nodig.

DE CLOUD IS GEEN BACK-UP!
EN MICROSOFT IS GEEN EIGENAAR VAN ONZE DATA
Hun algemene voorwaarden geven ze nagenoeg dezelfde rechten als de eigenaar, en die voorwaarden mogen ze eenzijdig veranderen ook nog eens, en dat doen ze ook regelmatig. Iedereen klikt op OK, ja iedereen. want zonder OK, geen toegang meer.
Dan snap je toch helemaal niet waarom de overheid dit gebruikt. Het alternatief is er al decennia lang.

Een Atari met floppie disks?
Die goede oude tijd ja, op die floppies was je data toen al veiliger dan nu in die amerikaanse cloud, wel op vrijdag een kopietje bij de bank brengen natuurlijk, of een tape of dvd later. voor als je brand krijgt...

Er zijn ook modernere alternatieven
https://european-alternatives.eu/
Bij nextcloud of proton of soortgelijke diensten kun je al prima terecht hiervoor, voor overheden zijn er ook voldoende opties om de data veilig en uit amerikaanse handen te houden, wellicht dat die ook eerst een keer de billen moeten branden voor ze dat inzien.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.