image

Politie test FraudeFoon om burgers oplichters te laten herkennen

donderdag 18 december 2025, 09:55 door Redactie, 6 reacties

De politie heeft gisteren een eerste test met de FraudeFoon uitgevoerd, om burgers zo oplichters te laten herkennen. Bewoners in de Rotterdamse buurt Ommoord konden twee gesprekken met een zogenaamde bankmedewerker en nepagent oefenen. In beide gesprekken komen veelvoorkomende kenmerken van oplichting voorbij, zoals tijdsdruk, dreiging, het vragen om gegevens, betalingen en het scheppen van vertrouwen. "Dat is het moment om bewustwording te creëren", aldus de politie.

De politie zal de FraudeFoon de komende tijd op meerdere locaties inzetten, waarbij wijkagenten met omwonenden in gesprek gaan om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van babbeltrucs. Dit jaar registreerde de politie tussen januari en november meer dan 10.000 incidenten met nepagenten. De politie adviseert mensen om alert te zijn op verdachte situaties en die direct te melden. Ook wordt opgeroepen om preventietips met ouders, grootouders of andere personen te delen die kwetsbaar voor dergelijke fraude zijn.

Reacties (6)
Gisteren, 10:30 door Anoniem
eh welke wijkagent?????ik zie hem of haar niet...in de wijk
Ps.heb ik wat gemist
Gisteren, 10:35 door Anoniem
Als objectbeveiliger was ik getraind in het herkennen van verschillende oplichterstrucs. De informatie kwam van Hoffman recherchebureau die een hele lijst publiceerde.

Er zijn in de afgelopen jaren echt tientallen pogingen ondernomen om mij op te lichten, maar geen enkel daarvan is geslaagd omdat ik weet hoe criminelen werken en welke nonsens-verhalen ze ophangen.

Dus ik kan mij wel voorstellen dat ongetrainde ouderen makkelijker op die manier zijn op te lichten. Het is daarom een goed initiatief van de politie om juist de zwaksten onder ons beter te beschermen.
Gisteren, 11:27 door Anoniem
Ja, als iets zwemt als een eend en kwaakt als een eend, is het heel vaak een eend.
Vul voor eend hierboven "fraudeur" of "cybercrimineel" in.
Gisteren, 11:51 door Apke
Het valt niet mee om nep van echt te onderscheiden. Ik ben benieuwd hoe ze reageren als je om hun ID gaat vragen bij een alcohol controle ..... Is natuurlijk extreem, maar het wordt niet eenvoudiger in de analoge wereld.

Agenten zijn geen agenten, mensen zeggen via AI dingen die ze nooit gezegd hebben en foto's blijken bewerkte afbeeldingen te zijn, webwinkels zijn geen winkels en marktplaats-advertenties zijn ook niet meer betrouwbaar.
Ik kan mij voorstellen dat bepaalde doelgroepen hier kwetsbaar voor zijn, maar hoe je dat kan voorkomen?
Gisteren, 13:53 door Anoniem
We zijn nog altijd veel te beleefd als we zomaar gebeld worden. En dan tuin je erin.

Call center belt. Dus ik onderbreek beleefd en vraag of mevrouw (meneer werkt ook of nog beter) even de benen bij elkaar kan houden tijdens het gesprek. Want ik ruik het tot hier. Dan zien of ze de autocue verkooptekst nog opgelezen krijgen.

Mag dat? Ja hoor. Ik ken ze niet en wie belt hier nou eigenlijk wie? Is het echt belangrijk voor mij dat ze bellen dan barsten ze in lachen uit. Is dat het niet dan hangen ze vrijwillig op.
Gisteren, 15:34 door Anoniem
Ze moeten gewoon zorgen voor een fundamentele oplossing in plaats van achter de feiten aan te lopen, en uiteraard een oplossing die niet onze privacy te grabbel gooit, en ja, dat kan ongetwijfelt als je een paar knappe koppen bij elkaar zet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.