image

Consumentenbond daagt ING voor rechter om afspraken over Google Pay

donderdag 15 januari 2026, 09:48 door Redactie, 34 reacties

De Consumentenbond en Stichting Benadeelden in Actie hebben ING voor de rechter gedaagd wegens afspraken met Google. De organisaties eisen dat de bank inzicht geeft in de afspraken die zij zegt te hebben gemaakt met het techbedrijf over het gebruik van klantgegevens. Eind 2024 stopte ING met de eigen betaal-app. Klanten met een Android-telefoon die contactloos willen betalen moeten sindsdien Google Pay gebruiken.

De Consumentenbond en Stichting Benadeelden in Actie maken zich zorgen over de privacy van deze ING-klanten, omdat daarmee klantgegevens bij Google terechtkomen. "Een tech-gigant die bekend staat als privacyschender", aldus de Consumentenbond. ING zegt goede afspraken te hebben gemaakt met Google over de bescherming van klantgegevens, maar wil niet laten weten wat die inhouden.

"We hebben meermaals gevraagd om informatie, maar ING houdt de kaken stijf op elkaar. De bank verwijst klanten naar de privacyvoorwaarden van Google Pay. Daarin staat dat het bedrijf betaalgegevens kan verzamelen, analyseren en gebruiken voor andere diensten. Oftewel, Google weet precies waar jij je geld aan uitgeeft en waar en wanneer je dat doet. En die informatie kan het bedrijf commercieel flink benutten", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

De Consumentenbond zegt dat het sinds de overstap naar Google Pay veel vragen en klachten van consumenten ontvangt die zich zorgen over hun privacy maken. Ook ABN Amro, Rabobank en de Volksbank werken met Google Pay. De Consumentenbond en Stichting Benadeelden in Actie spreken ING als eerste aan, omdat dit de grootste bank is. Volgens beide partijen lijken de gegevens van mensen met een iPhone die via Apple Pay betalen beter beschermd. In het privacybeleid van Apple staat dat het bedrijf geen betaalgegevens bewaart.

Reacties (34)
15-01-2026, 09:58 door Anoniem
Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...
15-01-2026, 10:10 door Anoniem
Lekkere stichting.
Haalt de gebruikte fonts ook vanaf Google.
Hoezo ageren tegen privacy en dataverzamelen door Google
Een goede actie van de Consumentenbond.

Er zijn me een aantal gevallen bekend waarin deze bond niets deed voor consumenten of burgers. Nu doen ze wel wat. Dat verdient een compliment.

Het was me niet bekend dat alle vier grote banken in Nederland (ING, ABN Amro, Rabobank en de Volksbank) met Google Pay werken. Op die manier heeft de consument natuurlijk geen reële keuze. Hoezo "vrije markt"?

M.J.
15-01-2026, 10:27 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Op die manier heeft de consument natuurlijk geen reële keuze. Hoezo "vrije markt"?

M.J.

Die is er wel, gewoon niet gebruik van maken.
15-01-2026, 10:28 door Anoniem
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.
15-01-2026, 10:48 door Anoniem
Waarom zou ik uiteindelijk niet volledig naar een Google bank overstappen als ik ze toch moet gebruiken. Het blijft voor mij de eerste stap van traditionele banken om zichzelf op te heffen.
15-01-2026, 11:09 door Anoniem
En zo gaan we steeds een stapje verder....En google maar woekerwinsten maken (en nagenoeg geen belasting betalen). Is voor mij genoeg reden om niet met m'n telefoon te betalen.
Maar 'de massa' ziet helaas alleen de voordelen en niet de nadelen van dit soort betaaldiensten.
15-01-2026, 11:16 door Anoniem
Volksbank heet overigens sinds 1 juli 2025 ASN Bank.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Volksbank

@anoniem 10.28 waarom zou ik mijn DECT telefoon bij mij hebben als ik boodschapoen doe? Oftewel, niet iedereen heeft een zaktracker bij zich zodat men precies kan zien waar die dan is.
15-01-2026, 11:22 door Anoniem
Sowieso die drang om je te dwingen iOS of Google Android te gebruiken om bij je eigen geld te komen moet wettelijk verboden worden.

Prima als je een app wil aanbieden maar verplicht altijd een alternatief zonder. Zelfde geld voor DigiD terreur

Ben zowieso benieuwd hoe legaal het is om mensen te dwingen om de voorwaarden van een 3e partij (apple/google/microsoft) te accepteren. Die vervolgens al je data harvesten.

Naar mijn mening is dit nu al illegaal.
15-01-2026, 12:01 door Reinder
Door Anoniem: Lekkere stichting.
Haalt de gebruikte fonts ook vanaf Google.
Hoezo ageren tegen privacy en dataverzamelen door Google

Jij ziet geen verschil tussen een algemene link die voor iedereen dezelfde is naar een plek waar je wat fonts kan downloaden, en de volledige en totale analyse van je betaalgedrag en locatie met als doelstelling die gebruiken voor commerciele doeleinden?

Het is niet "alles of niets", het is niet "Toteel geen enkele Google gebruiken, of al je privacy volkomen en geheel opgeven en overdragen aan google". Je kan best een font downloaden en toch niet willen dat google je gerichte advertenties gaat tonen op basis van je supermarktaankopen. Er is een grijs gebied waarbinnen je heen en weer kan schuiven.
15-01-2026, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.

Snelheid heeft geen prioriteit voor mij. Veiligheid en privacy wel. Daarom zal ik nooit overstappen naar betalen met de telefoon.
15-01-2026, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.
Kijk, als je meer privacy wil dan houdt niemand je tegen om je bankpas te gebruiken zoals we dat al 40 jaar kennen. Dan zit er geen derde partij tussen welke bekend staat om zijn privacy schendende praktijken. Als je lui bent of het je echt niet lukt dat plastic schijfje ipv. de bakbeest telefoon mee te dragen dan kies je daarvoor en aanvaard je de praktijk. Erg simpel. Maar de meeste mensen willen alles, gemak, gratis en privacy. wordt wakker, dit zijn elkaar tegensprekende zaken. Volgens mij ligt hier ook een rol voor de autoriteit persoonsgevens, lijkt mij meer kans hebben e.e.a. boven water te krijgen.
15-01-2026, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...
Snelheid, geen contact geld mee te hoeven nemen?
Alleen je telefoon mee nemen, zonder vele extra pasjes?


Ik zou echt niets meer anders willen gebruiken.

Dus een extra stapje terug, waarom zou je dit niet willen gebruiken?
15-01-2026, 12:20 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 15-01-2026, 12:21
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Op die manier heeft de consument natuurlijk geen reële keuze. Hoezo "vrije markt"?

M.J.

Die is er wel, gewoon niet gebruik van maken.

Je hebt gelijk. En dat is ook de keuze die ik zelf maak: dit soort apps niet gebruiken. Maar ik kom wel steeds vaker tegen dat bedrijven niet langer alle opties geven om te betalen. Bijvoorbeeld voor bepaalde tickets. Er is alleen een "vrije markt" als er ook een privacy-vriendelijke betaalmethode geboden wordt. M.J.
15-01-2026, 13:03 door dingetje
Door Reinder:
Door Anoniem: Lekkere stichting.
Haalt de gebruikte fonts ook vanaf Google.
Hoezo ageren tegen privacy en dataverzamelen door Google

Jij ziet geen verschil tussen een algemene link die voor iedereen dezelfde is naar een plek waar je wat fonts kan downloaden, en de volledige en totale analyse van je betaalgedrag en locatie met als doelstelling die gebruiken voor commerciele doeleinden?

Het is niet "alles of niets", het is niet "Toteel geen enkele Google gebruiken, of al je privacy volkomen en geheel opgeven en overdragen aan google". Je kan best een font downloaden en toch niet willen dat google je gerichte advertenties gaat tonen op basis van je supermarktaankopen. Er is een grijs gebied waarbinnen je heen en weer kan schuiven.
Op het moment dat je de website van Stichting Benadeelden in Actie bezoekt, wordt gerapporteerd aan Google dat jij die site bezoekt op welk moment vanaf welk IP-adres. Maar in hun privacyverklaring staat doodleuk dat "De Stichting deelt uw persoonsgegevens niet met derden," tenzij noodzakelijk. Een lettertype is geen noodzaak om de website te kunnen bezoeken. Maar er zijn veel websites die totaal niet op de hoogte zijn van de combinatie AVG en techniek, zij hebben vaak hun website uitbesteed.

Magister.nl deed het ook bij Google, nu Typekit (Adobe).
Thuisarts.nl deed het ook bij Google, maar die heeft er van geleerd. Nu sturen ze je gegevens alleen nog door naar Readspeaker.com (Portugal / VS) en duckduckgo.com (VS). Dus als mensen conform de wensen van huisarts zelfonderzoek doen, dan weten ze dat in de VS ook meteen, wel zo handig. Hoe dat te rijmen valt met het medisch beroepsgeheim of zelfs maar de NEN 7510 is een raadsel. Volgens mij verwordt het internet op deze amateuristische wijze helemaal een plek zonder enige privacy, als je geen extra maatregelen neemt.
15-01-2026, 13:14 door Anoniem
Door Anoniem: Lekkere stichting.
Haalt de gebruikte fonts ook vanaf Google.
Hoezo ageren tegen privacy en dataverzamelen door Google

Ja, want een lettertype is hetzelfde als een complete financiele handel en wandel, die een zeer persoonlijk beeld geeft van de betrokkene en via data-analyse en al beschikbare data bij Google een nog veel indringender beeld kan vormen van een persoon, zijn/ haar naasten en hun priveleven. Het is geen zwart-wit.
15-01-2026, 13:20 door Anoniem
Je kunt zelf ook bepalen wie wat van jou ziet. Je kunt naar een browser gebruiken die Noscipt, uBock gebruikt en dan nog PiHole ernaast. Ja hebt dan wel wat werk als er niets in beeld komt maar je hebt dan zelf de keuze hoe en wat en vooral wie.
15-01-2026, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...
Snelheid, geen contact geld mee te hoeven nemen?
Alleen je telefoon mee nemen, zonder vele extra pasjes?


Ik zou echt niets meer anders willen gebruiken.

Dus een extra stapje terug, waarom zou je dit niet willen gebruiken?
Omdat ik nog wel om mijn privacy geef.
15-01-2026, 13:45 door Anoniem
Gezien de dreigende oorlog met de Verenigde Staten is betalen met Google Pay nu een achterhaalde discussie.
15-01-2026, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...
Snelheid, geen contact geld mee te hoeven nemen?
Alleen je telefoon mee nemen, zonder vele extra pasjes?


Ik zou echt niets meer anders willen gebruiken.

Dus een extra stapje terug, waarom zou je dit niet willen gebruiken?

Omdat het niet kan met mijn Google lose telefoon? Telefoon sowieso regelmatig thuis, in de auto, accu leeg, bij iemand laten liggen, in de plee laten vallen.
15-01-2026, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.

Telefoon moet je ook uit je zak halen, net als je knip waar je bankpas in zit. Maar het staat zo Popie Jopie om uitgebreid je foon tegen het pin apparaat te halen he... Zien jullie het allemaal? IK betaal met mijn foon! PPPPFFFFFFFFF
15-01-2026, 14:51 door Anoniem
Door dingetje:
Door Reinder:
Door Anoniem: Lekkere stichting.
Haalt de gebruikte fonts ook vanaf Google.
Hoezo ageren tegen privacy en dataverzamelen door Google

Jij ziet geen verschil tussen een algemene link die voor iedereen dezelfde is naar een plek waar je wat fonts kan downloaden, en de volledige en totale analyse van je betaalgedrag en locatie met als doelstelling die gebruiken voor commerciele doeleinden?

Het is niet "alles of niets", het is niet "Toteel geen enkele Google gebruiken, of al je privacy volkomen en geheel opgeven en overdragen aan google". Je kan best een font downloaden en toch niet willen dat google je gerichte advertenties gaat tonen op basis van je supermarktaankopen. Er is een grijs gebied waarbinnen je heen en weer kan schuiven.
Op het moment dat je de website van Stichting Benadeelden in Actie bezoekt, wordt gerapporteerd aan Google dat jij die site bezoekt op welk moment vanaf welk IP-adres. Maar in hun privacyverklaring staat doodleuk dat "De Stichting deelt uw persoonsgegevens niet met derden," tenzij noodzakelijk. Een lettertype is geen noodzaak om de website te kunnen bezoeken. Maar er zijn veel websites die totaal niet op de hoogte zijn van de combinatie AVG en techniek, zij hebben vaak hun website uitbesteed.

Magister.nl deed het ook bij Google, nu Typekit (Adobe).
Thuisarts.nl deed het ook bij Google, maar die heeft er van geleerd. Nu sturen ze je gegevens alleen nog door naar Readspeaker.com (Portugal / VS) en duckduckgo.com (VS). Dus als mensen conform de wensen van huisarts zelfonderzoek doen, dan weten ze dat in de VS ook meteen, wel zo handig. Hoe dat te rijmen valt met het medisch beroepsgeheim of zelfs maar de NEN 7510 is een raadsel. Volgens mij verwordt het internet op deze amateuristische wijze helemaal een plek zonder enige privacy, als je geen extra maatregelen neemt.

Exact dit. Daarnaast laadt de site ook informatie van Framer (tool waarmee site is gebouwd). Daarmee wordt dus ook, net als bij Google vanwege de fonts, (onbedoeld) informatie mee gedeeld. Nog los van het Framer cookie.
15-01-2026, 16:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.
Ah gossie, verslaafd aan je telefoon dus. Kun je ergens niet contant betalen kan dat vast bij een ander wel.
In geval van theaters bestel ik zelf dan gewoon niets.
15-01-2026, 18:39 door Anoniem
Door Anoniem:
@anoniem 10.28 waarom zou ik mijn DECT telefoon bij mij hebben als ik boodschapoen doe? Oftewel, niet iedereen heeft een zaktracker bij zich zodat men precies kan zien waar die dan is.
Navigatie, klantenkaarten, boodschappenlijstjes, contact houden, checken waar de aanbiedingen zijn, Kijken wanneer/hoe de OV verbindingen zijn, Parkeren activeren.
15-01-2026, 18:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.
Ah gossie, verslaafd aan je telefoon dus. Kun je ergens niet contant betalen kan dat vast bij een ander wel.
In geval van theaters bestel ik zelf dan gewoon niets.
Ik heb 1 kassa voor contanten beschikbaar, en 6 voor zelfscan + contactloos in de winkel. Welke denk je dat ik dan neem?

Feit is, dat de meeste gewoon niet meer met cash betalen en steeds meer mensen contactloos met hun telefoon betalen. Waarom? 1 ding mee, en je kunt bijna alles doen. Alleen je legitimatie moet je nog van die antieke pasjes voor mee nemen. Gelukkig komt daar ook een oplossing voor, Ideaal.....
15-01-2026, 18:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Beetje een rare opmerking dit. Niet iedereen heeft al z'n geld in cash en niet overal kan je met cash betalen. Je telefoon heb je daarnaast vaak sneller in je handen dan je bankpas.

Snelheid heeft geen prioriteit voor mij. Veiligheid en privacy wel. Daarom zal ik nooit overstappen naar betalen met de telefoon.
veiligheid.... Cash geld moet je ergens pinnen, wat ik veel onveiliger vind om te doen. Daar wordt ik ook opgenomen door vaak meerdere camera's.
Pin automaten worden regelmatig opgeblazen, skimmers die actief zijn. Geeft mij meestal een onveilig gevoel als ik cash moet halen.
16-01-2026, 08:00 door Anoniem
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Ik betaal met mijn telefoon.
Zelf zie ik als voordeel dat ik geen PIN-code hoef in te tikken op het PIN apparaat.
Mijn betaling wordt wel beveiligd omdat een fingerprint nodig is om te betalen.
Hierdoor kan niemand (per ongeluk) meekijken tijdens het intoetsen van een PIN code, niet op betaal apparaat, maar ook niet op telefoon.
16-01-2026, 08:01 door spatieman
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...

Omdat de overheid wil dat we de CCP achterna moeten gaan...
16-01-2026, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...
En een pinpas ook.

Door Anoniem: Feit is, dat de meeste gewoon niet meer met cash betalen en steeds meer mensen contactloos met hun telefoon betalen. Waarom? 1 ding mee, en je kunt bijna alles doen. Alleen je legitimatie moet je nog van die antieke pasjes voor mee nemen. Gelukkig komt daar ook een oplossing voor, Ideaal.....
Ik heb inmiddels al decennia zo'n metalen houdertje waar een aantal pasjes in kan en waar ik heel makkelijk het gewenste pasje uit kan vissen. In tegenstelling tot zo'n grote smartphone past dat makkelijk diep in mijn broekzak. Zie je pasjes misschien alleen maar als een probleem omdat je een makkelijke oplossing om ze heel makkelijk te maken niet wil zien?
16-01-2026, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem: Lekkere stichting.
Haalt de gebruikte fonts ook vanaf Google.
Hoezo ageren tegen privacy en dataverzamelen door Google

Interessant punt. Ik zal kijken of we de fonts lokaal kunnen laten hosten.

NvH - Secretaris Stichting Benadeelden in Actie
16-01-2026, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem: Sowieso die drang om je te dwingen iOS of Google Android te gebruiken om bij je eigen geld te komen moet wettelijk verboden worden.

Prima als je een app wil aanbieden maar verplicht altijd een alternatief zonder. Zelfde geld voor DigiD terreur

Ben zowieso benieuwd hoe legaal het is om mensen te dwingen om de voorwaarden van een 3e partij (apple/google/microsoft) te accepteren. Die vervolgens al je data harvesten.

Naar mijn mening is dit nu al illegaal.

Het is niet helemaal waar dat ze mensen dwingen om aan de voorwaarden van een 3e partij te voldoen. Wel bijna, want er zit wat meer ongemak bij, als je dit niet deed.

Toen ING dit instelde kon ik letterlijk niet voldoen aan hun aanpassing, want dan had ik dus een account van een apple of google nodig, en die had ik niet. Zodat ik niet aan die voorwaarden van een andere partij zou moeten voldoen hadden zij een alternatief om bij mijn geld te komen.
Ik heb toen een scan apparaat ontvangen waarmee je een gekleurde QR code scant, en daarmee kan inloggen via het web. Dit betekend wel dat je nog steeds of een telefoon met webtoegang en dat apparaat altijd bij je moet hebben. Of het handelen in digitaal geld direct via je bank alleen vanuit huis. Dus het was zeker een onwenselijke aanpassing die ING toen had doorgevoerd, waardoor je eigen digitale kluis lastiger te benaderen was, maar het is niet zo dat ze forceerden om aan die methodiek te voldoen. Je kon alleen niet meer met het gemak van een betaalapp werken, wat best wel wat extra stappen forceert.

Ik ben wat dat betreft eigenlijk wel het voorbeeld van deze scenario met dit alternatief.

Ik ben daarentegen wel blij dat ze er weer wat aandacht op vestigen. Misschien dat ik dan ooit weer met een bankapp zal kunnen gaan werken.
16-01-2026, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stapje terug... waarom zou je in vredesnaam met je telefoon willen betalen?
Cash doet het prima...
En een pinpas ook.
Moet je maar mee hebben en je moet veel meer met een PIN code, die men kan afkijken en je bankrekening leeg trekken bij een PIN automaat.

Door Anoniem: Feit is, dat de meeste gewoon niet meer met cash betalen en steeds meer mensen contactloos met hun telefoon betalen. Waarom? 1 ding mee, en je kunt bijna alles doen. Alleen je legitimatie moet je nog van die antieke pasjes voor mee nemen. Gelukkig komt daar ook een oplossing voor, Ideaal.....
Ik heb inmiddels al decennia zo'n metalen houdertje waar een aantal pasjes in kan en waar ik heel makkelijk het gewenste pasje uit kan vissen. In tegenstelling tot zo'n grote smartphone past dat makkelijk diep in mijn broekzak. Zie je pasjes misschien alleen maar als een probleem omdat je een makkelijke oplossing om ze heel makkelijk te maken niet wil zien?
Telefoon hebben de meeste altijd mee, metalenhouders willen de meeste niet mee hebben.
20-01-2026, 12:09 door Anoniem
Kan iemand zich nog herinneren dat ING ooit naar buiten bracht dat zij graag hun klantgegevens ook wilde gebruiken om er op een andere manier aan te verdienen. Toen dit publiekelijk bekend werd viel iedereen erover en kwam het zelfs in Den Haag ter sprake. De keutel werd ingetrokken en het werd weer stil.

https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-beantwoord/geldzaken-recht/ing-en-doorgeven-klantgegevens-aan-bedrijven

Nu is het ING wel gelukt om klantgegevens op een andere manier te gebruiken. Verkocht aan Google. De "geheime" deal met Google zal vast een verdien modelletje in zich hebben.
26-01-2026, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem: Kan iemand zich nog herinneren dat ING ooit naar buiten bracht dat zij graag hun klantgegevens ook wilde gebruiken om er op een andere manier aan te verdienen. Toen dit publiekelijk bekend werd viel iedereen erover en kwam het zelfs in Den Haag ter sprake. De keutel werd ingetrokken en het werd weer stil.

https://www.bnnvara.nl/kassa/vraag-beantwoord/geldzaken-recht/ing-en-doorgeven-klantgegevens-aan-bedrijven

Nu is het ING wel gelukt om klantgegevens op een andere manier te gebruiken. Verkocht aan Google. De "geheime" deal met Google zal vast een verdien modelletje in zich hebben.
Dat kan ik me herinneren en waarschijnlijk heb je gelijk...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.