image

Donner wil meer bevoegdheden tegen terrorisme

vrijdag 12 november 2004, 11:39 door Redactie, 17 reacties

Bijzondere opsporingsbevoegdheden als observatie, infiltratie, pseudo-koop en de telefoontap zijn straks inzetbaar bij aanwijzingen dat een terroristische aanslag wordt voorbereid. Ook komen er meer mogelijkheden om informatie in te winnen, personen in bewaring te nemen en preventief te fouilleren. Minister Donner heeft daarover een wetsontwerp voor advies naar verschillende instanties gestuurd. De grote dreiging van terrorisme rechtvaardigt snel en preventief overheidsoptreden. De recente gebeurtenissen in Amsterdam en Den Haag hebben duidelijk gemaakt dat ruimere bevoegdheden nodig zijn om terreur te voorkomen. De bewindsman kondigde de maatregelen begin september aan.Voor inzet van bijzondere opsporingsbevoegdheden bij terrorisme is niet langer een 'redelijk' vermoeden van een strafbaar feit nodig; aanwijzingen zijn voldoende. Daarvan is sprake als feiten en omstandigheden duiden op de voorbereiding van een terroristische aanslag. Ook dreigingsanalyses van de AIVD kunnen aanwijzingen opleveren. Het groene licht voor gebruik van een bijzondere opsporingsbevoegdheid komt van de officier van justitie. Daarnaast mag de officier van justitie volgens het wetsvoorstel in bepaalde gebieden personen preventief laten fouilleren, en voertuigen en voorwerpen laten onderzoeken. Zo kan het nodig zijn alle voertuigen rond een voetbalstadion of evenemententerrein grondig te bekijken bij berichten dat explosieven zijn aangevoerd voor een aanslag. Zo'n omgeving is doorgaans niet voor lange tijd doelwit van terrorisme. Bij zogeheten veiligheidsrisicogebieden zoals luchthavens, industriecomplexen, stations en overheidsgebouwen kan dat anders zijn. Minister Donner wil dat de politie in die veiligheidsrisicogebieden zonder voorafgaande toestemming van de officier van justitie personen preventief kan fouilleren, en voertuigen en voorwerpen kan onderzoeken om een terreurdaad te voorkomen.

Verder komen er meer bevoegdheden om in een verkennend onderzoek informatie te verzamelen over groepen van personen waarbinnen mogelijk een aanslag wordt beraamd. De officier van justitie kan namen, adressen, woonplaatsen, klantnummers en bankrekeningnummers opvragen. Daarmee kan hij verbanden tussen groepen personen en situaties beter in kaart brengen. Ook mogen bestanden van private en publieke instellingen en organisaties met elkaar vergeleken worden om verborgen patronen in handelingen of gebeurtenissen van personen boven tafel te krijgen. De officier van justitie mag deze bestanden alleen opvragen met toestemming van de rechter-commissaris.

Personen kunnen bij een terreurdreiging eerder in bewaring worden genomen dan nu het geval is. Niet langer zijn bij een verdenking van een terroristisch misdrijf ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden van schuld is voldoende. Dit is nodig omdat aan het begin van een onderzoek naar de voorbereiding van een terroristisch misdrijf er soms slechts een lichte verdenking is, terwijl de overheid ingrijpen niet kan uitstellen vanwege mogelijk grote aantallen slachtoffers. De officier van justitie krijgt zo meer tijd om de verdenking steviger te onderbouwen. Tenslotte wil minister Donner het mogelijk maken dat volledige inzage van processtukken van een terroristisch misdrijf wordt uitgesteld, als voortijdige openbaarmaking de voorbereiding van de zaak tegen een verdachte bemoeilijkt, of schadelijk is voor de voorbereiding van strafzaken tegen eventuele medeverdachten. De dagvaarding van een verdachte bij een terroristisch misdrijf kan dan maximaal twee jaar worden uitgesteld. (Justitie)

Reacties (17)
12-11-2004, 11:43 door Preddie
Sja er zitten duidelijk 2 kanten aan dit verhaal ! :S
12-11-2004, 12:07 door Anoniem
Kennelijk klinkt bovenstaande allemaal nieuw.

Echter is die wetgeving al jaren van toepassing, na van Traa zijn ze formeel
geregeld.

Het enige nieuwe wat onlangs is aangenomen zijn preventief fouilleren en
doorzoeken van auto's en legitimatie plicht. Ook is het vorderen van NAW
gegevens vergemakkelijkt, nu mag elke agent bij elke instelling dergelijke
gegevens vorderen zonder iets te hoeven overleggen en is formeel
vastgelegd dat men verkeersgegevens moet vastleggen.

Misschien dat Donner met zijn "nieuwe bevoegdheden" slechts de
criteria's heeft aangepast.... Maar dan nog...

Zie hier wat ze al jaren tot hen beschikking hebben:

5.2.3 Wetsvoorstel Bijzondere opsporingsbevoegdheden (BOB)
Het wetsvoorstel Bijzondere opsporingsbevoegdheden, dat in werking
treedt op 1 februari 2000, bevat een regeling van enkele
opsporingsmethoden die in de politiepraktijk reeds werden toegepast,
maar waarvoor nog geen wettelijke grondslag bestond.

Observatie (artikel 126g)
Artikel 126g Wetboek van Strafvordering (Sv) bepaalt dat, in het geval van
verdenking van een misdrijf, de officier van justitie het beval kan geven dat
een opsporingsambtenaar in het belang van het onderzoek stelselmatig
een persoon volgt of stelselmatig diens aanwezigheid of gedrag
waarneemt.


Stelselmatige inwinning van informatie (artikel 126j)
De bevoegdheid tot stelselmatige inwinning van informatie komt tegemoet
aan het hiervoor gesignaleerde mogelijke knelpunt van kenbaarheid van
de opsporingsambtenaar.
Artikel 126j Sv bepaalt namelijk, dat in het belang van het onderzoek de
officier van justitie kan bevelen dat een opsporingsambtenaar,
stelselmatig informatie inwint over een verdachte.

Opnemen van vertrouwelijke communicatie (artikel 126l)
Artikel 126l Sv biedt de mogelijkheid om vertrouwelijke communicatie op te
nemen.
Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan situaties waarbij wordt
gebruikgemaakt van encrypted e-mail voor de verzending van
kinderpornografische afbeeldingen.


Opnemen telecommunicatie en vorderen van verkeersgegevens (artikel
126m en 126n)
De wet biedt ook de mogelijkheid telecommunicatie op te nemen, als dit in
het belang van het onderzoek is en het onderzoek dit dringend vordert.


Politiële infiltratie (artikel 126h)
De opsporingsbevoegdheid tot infiltratie kan zinvol zijn als een onderzoek
vergt dat een opsporingsambtenaar infiltreert in een netwerk van
kinderpornoverspreiders.


Psuedo-koop (artikel 126i)
De algemene opsporingsbevoegdheid van pseudo-koop spreekt van het,
in het belang van het onderzoek, afnemen van goederen van een verdachte
door een opsporingsambtenaar.


bron: http://www.hit2000.org/ccii.htm
12-11-2004, 12:21 door Anoniem
Niet langer zijn bij een verdenking van een terroristisch
misdrijf ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden
van schuld is voldoende.

Dus, in tegenstelling tot hoe het nu is: `men is onschuldig
totdat het tegendeel is bewezen', wordt nu :`men is
onschuldig totdat het tegendeel wordt vermoed.'

Zou dat dan ook voor de regeringen gaan gelden -- ik heb
toch wel het vermoeden dat daar de grootste terroristische
en criminele organisaties zijn.
12-11-2004, 12:36 door awesselius
In Amerika mag men al mensen oppakken zonder een reden.
Vastzetten voor langere tijd, zonder inlichten van familie
of bekenden. Waar je heen gaat, voor hoe lang en voor welke
reden blijft dan onduidelijk.

Als bidden op straat voor sommige christenen al een misdrijf
is en zij al als fundementalisten (zoals wij moslims zien
dan he, want ik ben ook een fundamentalist) worden gezien in
bepaalde staten, waar is dan het eind? Net zo goed als dat
geen enkele groepering die zich passief opstelt zo behandeld
hoeft te worden.

Zo kun je iedereen straks willekeurig oppakken, fouilleren,
huizen binnenvallen, auto's doorzoeken. Zolang er maar een
gering en redelijke aanwijzing is van een mogelijk misdrijf.
In Amerika zijn al zogenaamde FEMA kampen ingericht waar
scholieren soms tijdens trainingen naar toe werden gebracht
zonder dat hun ouders het wisten en zonder dat de leerlingen
doorhadden dat het om een training ging (!!!!).

Of auto's werden doorzocht nadat ze allemaal in een fuik
(wegversmalling) werden geleidt. De inzittenden kregen
gedwongen een injectie ingespoten.

Trainingen en invallen van speciale mobiele eenheden (soms
bestaande uit buitenlandse militairen zoals die van
Nederland) in kleine stadjes waar zelfs de plaatselijke
politie niet van op de hoogte was, sterker nog hun
administratie werd soms gewoon geplunderd of hun bureau in
brand gestoken (voor een training !!!!).

Als Donner (kebab) dit soort praktijken fragmenteel in gaat
voeren, dan kan het nog aardig feest worden. Ik wil hier ook
nog wel microfoons uit de bomen zien hangen, clubjes
militairen die surveilleren door je wijk met volle
uitrusting (alsof ze op zoek zijn naar Osama) enz.

Groot materieel optreden is niet mijn manier van de boel te
sussen, want overal waar zulke lui (commandotroepen)
opduiken intimideert het, je gaat op elke ademtocht letten,
elke stap die je probeert te zetten.

Als we kijken naar elke situatie waar zulke intimidatie
plaatsvindt nodigde dat enkel maar uit tot meer geweld
(Turkije/Koerden, Srebrenica/UNPROFOR, Iraq/geallieerde
bezeters).

- Unomi -

PS: Al deze dingen moeten voorbij gaan en nog is het einde
niet......
12-11-2004, 14:12 door Anoniem
Misschien is het makkelijker als iedereen vrijwillig en collectief hun
webcam en microfoon op de pc thuis aanzet, zodat de van de NSA
overgekochte Echelon mini software door met Remkes aan de knoppen in
werking kan worden gezet.

Zodat Remkes van elk persoon alles weet..... Alleen dan zijn we veilig.....


(in rapport van tweede kamer stond doodleuk dat het om een niet
gecoördineerd zelfstandig initiatief ging, in NRC stond dat 95% van alle
aanslagen op Amerikaanse presidenten niet georganiseerd waren en de
dader geen voorgeschiedenis hadden die bij overheid bekend was....
M.A.W. wat ze verzinnen maakt niets veiliger en draagt bij tot
schijnveiligheid om dat elke gek zijn gedachten kronkels ontwikkelt buiten
enige zicht zonder dat men daar ooit iets aan kan doen.)
12-11-2004, 16:03 door Anoniem
Mjah, dit zuigt wel.. ik dacht juist dat de AIVD gefaald had
z'n middelen effectief te gebruiken... geen reden voor nog
meer middelen zolang dat ze zo blijven aanklungelen..
12-11-2004, 20:55 door Anoniem
Zeg - Unomi - , heb jij soms ook al dan niet gedwongen zo'n
spuitje gehad of zo ? Vaag hoor.
Helemaal eens met Anoniem met zijn lange post; iedere keer
als er weer wat aan de hand is begint men om meer
bevoegdheden te roepen. (Tot een jaar of vijf geleden riepen
ze telkens om meer geld). Zoals in die post te zien is zijn
er reeds meer dan voldoende bevoegdheden. Kijk maar wat er
nu allemaal gebeurt zonder deze wet. Donner wil gewoon de
lat over de volle breedte ietsjes lager leggen. De politie
moet eerst maar eens leren hoe ze gewoon dat straat-tuig
moeten aanpakken.
S.F.
13-11-2004, 01:04 door Anonniem
Door Anoniem
Niet langer zijn bij een verdenking van een terroristisch
misdrijf ernstige bezwaren vereist; een redelijk vermoeden
van schuld is voldoende.

Dus, in tegenstelling tot hoe het nu is: `men is onschuldig
totdat het tegendeel is bewezen', wordt nu :`men is
onschuldig totdat het tegendeel wordt vermoed.'

Zou dat dan ook voor de regeringen gaan gelden -- ik heb
toch wel het vermoeden dat daar de grootste terroristische
en criminele organisaties zijn.

Alleen is dat vermoeden niet redelijk :-)

Al sinds jaar en dag is ditzelfde criterium van toepassing voor 'normale
misdrijven' om iemand als verdachte aan te merken.

Dat het nu ook voor terrorisme gaat gelden is niet zo vreemd aangezien de
laatste tijd het toch wel heel moeilijk uit te leggen is aan de burger waarom
ze bepaalde personen hebben laten lopen.
13-11-2004, 14:50 door Anoniem
Volgens mij wordt het nu gewoon:
"Men is schuldig zodra het de regering uitkomt, totdat het
tegendeel wordt bewezen en niet verzwegen"

Oftewel:

insert into jail(
select id, name1, name2, sofinr
from person
where status = 'suspicious' or status = 'irritating'
and prove_of_not_guilty = null
or prove_of_not_guilty_overruled = 1
)

En de hersenloze bevolking trapt er natuurlijk weer in ook :(.
14-11-2004, 02:45 door Anoniem
Blijkbaar vraagt niemand zich af hoe terrorisme ontstaat...
Onder rechtse kabinetten groeit Big Brother. Maar daar
hebben we met z'n allen voor gekozen. Dat komt doordat
rechtse kabinetten simpeler oplossingen voorstellen; de
harde aanpak. De wereld lijkt eenvoudiger. Maar we zijn al
veel verder in Nederland en iedereen weet diep in z'n hart,
dat de maatschappij niet zo simpel is als we soms zouden
willen. Voorbeeldje: dat de PKK ook als terroristenclub
wordt gezien... Ik weet er het fijne niet van maar wel dat
de Kurden een eigen volk zijn dat toevallig leeft in een
gebied waar andere volken aanspraak op denken te kunnen
maken... Wat mij betreft hebben Kurden net zoveel recht op
soevereiniteit als Amerikanen, Basken, Bretonnnen, Belgen,
Friezen, Ieren, Indiërs, Indonesiërs, Luxemburgers,
Nederlanders, enz. enz. Het zijn altijd de rechtse
regeringen die dat verzieken en daarmee terrorisme voeden.
En begrijp me niet verkeerd: iemand die een ander vermoordt
alleen omdat hij het niet eens met diens mening, mag w.m.b.
*nooit* meer in de samenleving terugkeren.
Iedereen baalt als een terrorist door vormfouten wordt
vrijgesproken dus we ontkomen niet aan soepeler wetgeving op
dit gebied. Maar wetgeving is, zoals vrijwel alle
regelgeving, voornamelijk symptoombestrijding.
Uch!
14-11-2004, 05:14 door Anoniem
Ik ben benieuwd wanneer het voor het eerst in ruim een eeuw
weer eens gaat gebeuren dat de opsporingsdiensten minder
bevoegdheden gaan krijgen. Met of zonder veel bevoegdheden,
ze kunnen er niet mee omgaan wordt wel keer op keer bewezen.
En wie is er weer de duppe, juist de personen die bij
normale wetgeving geen last had van de fouten. Ben je
onbedoeld kennis van een terrorist, dan kan je je borst al
nat maken voor fikse problemen met al te ijverige
opsporingsbeambten.
14-11-2004, 12:38 door awesselius
Door Anoniem
Zeg - Unomi - , heb jij soms ook al dan niet gedwongen zo'n
spuitje gehad of zo ? Vaag hoor.
S.F.

Zeg S.F. wat is er zo vaag?

Ik heb toch zelf de beelden gezien? Behalve dan van dat spuitje, maar ik
heb reportages gezien van het optreden daar van speciale eenheden en
ook van de zogenaamde rijkspolitie, county marshalls...... Dus wat is er zo
vaag? Dat het bestaat of dat ik het opnoem?

- Unomi -
14-11-2004, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem
Blijkbaar vraagt niemand zich af hoe terrorisme ontstaat...
Onder rechtse kabinetten groeit Big Brother. Maar daar
hebben we met z'n allen voor gekozen. Dat komt doordat
rechtse kabinetten simpeler oplossingen voorstellen; de
harde aanpak. De wereld lijkt eenvoudiger. Maar we zijn al
veel verder in Nederland en iedereen weet diep in z'n hart,
dat de maatschappij niet zo simpel is als we soms zouden
willen. Voorbeeldje: dat de PKK ook als terroristenclub
wordt gezien... Ik weet er het fijne niet van maar wel dat
de Kurden een eigen volk zijn dat toevallig leeft in een
gebied waar andere volken aanspraak op denken te kunnen
maken... Wat mij betreft hebben Kurden net zoveel recht op
soevereiniteit als Amerikanen, Basken, Bretonnnen, Belgen,
Friezen, Ieren, Indiërs, Indonesiërs, Luxemburgers,
Nederlanders, enz. enz. Het zijn altijd de rechtse
regeringen die dat verzieken en daarmee terrorisme voeden.
En begrijp me niet verkeerd: iemand die een ander vermoordt
alleen omdat hij het niet eens met diens mening, mag w.m.b.
*nooit* meer in de samenleving terugkeren.
Iedereen baalt als een terrorist door vormfouten wordt
vrijgesproken dus we ontkomen niet aan soepeler wetgeving op
dit gebied. Maar wetgeving is, zoals vrijwel alle
regelgeving, voornamelijk symptoombestrijding.
Uch!

Zoals deze week uitgebreid in de media te vernemen viel
werden er hier PKK figuren getrained in het maken van
bommen, het plegen van aanslagen en verder gehersenspoeld
met marxistische praatjes. PKK=Partij Kommunistische
Koerden. Als er hier in Amsterdam een demonstratie is bijv.
laten we zeggen tegen woningsnood of zo, dan lopen zij er
ook altijd tussen met rode spandoeken met onleesbare
teksten. En filmen.
Je schrijft zelf dat je het niet precies weet; hoe kun je
dan tot zo'n uitgesproken mening komen. Raar hoor.
S.F.
14-11-2004, 12:53 door Anoniem
Door Unomi
Door Anoniem
Zeg - Unomi - , heb jij soms ook al dan niet gedwongen zo'n
spuitje gehad of zo ? Vaag hoor.
S.F.

Zeg S.F. wat is er zo vaag?

Ik heb toch zelf de beelden gezien? Behalve dan van dat
spuitje, maar ik
heb reportages gezien van het optreden daar van speciale
eenheden en
ook van de zogenaamde rijkspolitie, county marshalls......
Dus wat is er zo
vaag? Dat het bestaat of dat ik het opnoem?

- Unomi -

FEMA=Federal Emergency Management Agency,
Die treffen voorbereidingen in geval van grote calamiteiten.
En zoals in Amerika wel meer voorkomt, kun je daar als
'concerned citizen', 'someone who care', 'volnuteer for the
community' deel van uit maken. Dan kun je bijv. in de
zomervacantie een paar weken op trainingskamp, inderdaad
in zgn. ]i]Kampen]/i]. Daar kun je accociates mee maken naar
concentratiekampen uit de WOII, maar net zo goed naar
zeilkampen in Friesland.
(of trainingskampen in Liemde geintje ;-)
SF
14-11-2004, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Blijkbaar vraagt niemand zich af hoe terrorisme ontstaat...
Onder rechtse kabinetten groeit Big Brother. Maar daar
hebben we met z'n allen voor gekozen. Dat komt doordat
rechtse kabinetten simpeler oplossingen voorstellen; de
harde aanpak. De wereld lijkt eenvoudiger. Maar we zijn al
veel verder in Nederland en iedereen weet diep in z'n hart,
dat de maatschappij niet zo simpel is als we soms zouden
willen. Voorbeeldje: dat de PKK ook als terroristenclub
wordt gezien... Ik weet er het fijne niet van maar wel dat
de Kurden een eigen volk zijn dat toevallig leeft in een
gebied waar andere volken aanspraak op denken te kunnen
maken... Wat mij betreft hebben Kurden net zoveel recht op
soevereiniteit als Amerikanen, Basken, Bretonnnen, Belgen,
Friezen, Ieren, Indiërs, Indonesiërs, Luxemburgers,
Nederlanders, enz. enz. Het zijn altijd de rechtse
regeringen die dat verzieken en daarmee terrorisme voeden.
En begrijp me niet verkeerd: iemand die een ander vermoordt
alleen omdat hij het niet eens met diens mening, mag w.m.b.
*nooit* meer in de samenleving terugkeren.
Iedereen baalt als een terrorist door vormfouten wordt
vrijgesproken dus we ontkomen niet aan soepeler wetgeving op
dit gebied. Maar wetgeving is, zoals vrijwel alle
regelgeving, voornamelijk symptoombestrijding.
Uch!

Zoals deze week uitgebreid in de media te vernemen viel
werden er hier PKK figuren getrained in het maken van
bommen, het plegen van aanslagen en verder gehersenspoeld
met marxistische praatjes. PKK=Partij Kommunistische
Koerden. Als er hier in Amsterdam een demonstratie is bijv.
laten we zeggen tegen woningsnood of zo, dan lopen zij er
ook altijd tussen met rode spandoeken met onleesbare
teksten. En filmen.
Je schrijft zelf dat je het niet precies weet; hoe kun je
dan tot zo'n uitgesproken mening komen. Raar hoor.
S.F.
De Fransen die eeuwen geleden in opstand kwamen en gewapend
verzet pleegden waren ook terroristen zeker? En indianen?
15-11-2004, 09:51 door Anoniem
Deze regeringb is aan de macht gekomen via een rechtse coup.
Er was geen "chemie" tussen Bak Ellende en Wouter Bos, weet
u nog wel? Sinsdien heeft dit in mijn ogen criminele kabinet
ons een illegale bezettings oorlog in gerotzooit en wordt
binnenkort de massamoordenaar Sharon ontvangen. Een
belangrijke oorzaak van het huidige "terroristen" probleem
is veroorzaakt door de buitenlandse politiek van deze
stiekume pro-amerikaanse terreur regerig
Gecombineerd met meest associale inkomens beleid sinds
wo-ii, de stiekeme invoering van een fascistische
politiestaat noopt mij om mijn heil elders te gaan zoeken
dan in dit land van witte pro-imperialistsche
schrijftafelmoordenaars.
15-11-2004, 19:29 door Anoniem
De Fransen die eeuwen geleden in opstand kwamen en gewapend
verzet pleegden waren ook terroristen zeker? En indianen?

Er is geen land ter wereld waar de immigranten beter geintregreerd zijn
dan de US of A, vraag maar aan de Indianen ;-(
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.