image

Google: veertig procent Androidtelefoons ontvangt geen updates meer

donderdag 5 februari 2026, 13:33 door Redactie, 27 reacties

Meer dan veertig procent van de Androidtelefoons draait een versie van het besturingssysteem die geen beveiligingsupdates meer ontvangt, zo heeft Google laten weten. Het techbedrijf publiceerde een overzicht van het marktaandeel van de verschillende Androidversies. Op dit moment worden alleen nog Android 13, 14, 15 en 16 met beveiligingsupdates ondersteund. Deze versies hebben volgens Google bij elkaar een marktaandeel van 58 procent.

De resterende 42 procent van de Androidtoestellen draait op versie 12 en ouder. Zo draait bijna veertien procent van de Androidtelefoons nog op Android 11. Deze versie ontvangt sinds maart 2024 geen beveiligingsupdates meer. Android 9, end-of-life sinds februari 2022, heeft nog een marktaandeel van bijna vijf procent, zo blijkt uit de cijfers die 9to5Google publiceerde. Bij elkaar gaat het om bijna een miljard Android-apparaten die geen patches meer krijgen. Uit cijfers van Apple blijkt dat een veel kleiner percentage iPhones een niet meer ondersteunde iOS-versie draait.

Reacties (27)
05-02-2026, 14:04 door Anoniem
Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.
05-02-2026, 14:46 door Anoniem
Oude mobiele telefoon.

Maar per 1 december 2027 stopt KPN met de ondersteuning van 2G.
05-02-2026, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.

Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.
05-02-2026, 15:33 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.
Helaas ik ook, een oude OnePlus Nord, geen beveiligingsupdates meer, maar de telefoon werkt prima.
Dit werkt cybercrime in de hand.
Ik gebruik hem zelf nog wel, maar alleen met onpersoonlijke dingen, al kan mijn netwerk waarin dat ding verbonden is eventueel gecompromiteerd worden gezien ik deze telefoon aan mijn WiFi heb gehangen...
Hoe erger de beveiligingsupdates verouderen, des te groter de kans op een exploit.
Daarnaast zal ik op een gegeven moment geen nieuwere versies van apps meer kunnen installeren aangezien deze een hogere SDK-versie vereisen.
Eennfabrikant kan dit verhelpen via updates, maar dat doen ze niet, de telefoon zelf in fundamentwel capabel zoals u al zei.
Een soort planned obsolensence lijkt het wel...
05-02-2026, 15:49 door Reinder
Ik heb ook nog zo'n oudere telefoon, een Nokia 8 Sirocco. Prachtig toestel; reageert nog vlot, scherm is nog helder, batterij gaat nog anderhalve dag mee. Het draait alle apps die ik wil gebruiken zonder problemen.. Maar ja, het draait Android 10. Ik wil er niet van af alleen om dat, het toestel werkt nog prima. Ergens is het raar dat we toestaan dat een fabrikant simpelweg kan besluiten om geen security updates meer aan te bieden na een schijnbaar te korte periode. Ik heb het niet over nieuwe features; dingen die er niet op zaten toen ik hem kocht kan ik niet verlangen. Maar als het product wat me verkocht is blijkbaar kapotte c.q. lekke software had, en het is mogelijk om die bug te verhelpen met een update, waarom hoeven fabrikanten dat dan niet te doen? Er moet natuurlijk op enig moment een einde aan komen, maar alleen al het gegeven dat 42% van de gebruikers nog zo'n ouder apparaat gebruikt geeft voor mij aan dat die termijn veel langer moet dan die nu is.
05-02-2026, 16:20 door Anoniem
In deze context is PostmarketOS een mooi project. Het probeert EOL Android te vervangen door Alpine Linux om het op die manier uptodate te houden met security patches van Alpine.
https://postmarketos.org

AXP.OS is net zoiets maar dan wel gewoon Android. Het zal wat minder spartaans maar ook wat minder veilig zijn als ik het goed begrijp, want zonder security patches van de fabrikant (closed source drivers) kan je gewoon niet alles afdekken. Maar wel mooi dat dit soort projecten bestaan
https://axpos.org
05-02-2026, 16:23 door Anoniem

Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.
Stel dat een eigenaar voor elke telefoon 1 euro/per/jaar betaald voor updates dan hebben ze genoeg geld om mensen te blijven betalen om update uit te bregen. 1 SMS `update` naar x nummer.
Andere kant verplichten dat hun hardware in de Linux kernel zit dan hoeven ze het minder zelf te ondersteunen. PC blijft ook alles werken dat kan op een telefoon ook. UEFI spec bestaat ook voor ARM en wordt al gebruik op PC achtige platformen.

Daarnaast zou elke telefoon custom boot keys moeten ondersteunen zodat andere ook een OS kunnen ontwikkelen.
Mijn Pixel 6a kan ik unlocken om een ander OS op te installeren en de bootkeys voor dat OS inladen.
Maar ook weer terug flashen naar orginele staat hoe Google hem heeft geleverd.
05-02-2026, 16:45 door Apke
Updates waren voor mij één van de redenen om veel geld uit te geven aan een iPhone. Mijn laatste Android toestel, waanzinnig fijn ding, lekker snel en een goede accu tot er geen updates meer voor beschikbaar kwamen en steeds meer apps niet meer werken (logisch vanwege de veiligheid).

Je kan zeggen van Apple wat je wil, maar voor de iPhones zijn er lang updates beschikbaar.
05-02-2026, 16:45 door Anoniem


Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.

Zelfs 5 jaar was tot voor kort nog geen standaard. Dat begint nu pas een beetje gewoonte te worden.

Ik snap vanuit duurzaamheidsperspectief ook niet waarom patching perse door de apparaatfabrikant gedaan moet worden.
05-02-2026, 17:29 door Anoniem
Door Apke: Updates waren voor mij één van de redenen om veel geld uit te geven aan een iPhone. Mijn laatste Android toestel, waanzinnig fijn ding, lekker snel en een goede accu tot er geen updates meer voor beschikbaar kwamen en steeds meer apps niet meer werken (logisch vanwege de veiligheid).

Je kan zeggen van Apple wat je wil, maar voor de iPhones zijn er lang updates beschikbaar.

Samsung en Google ( beide android), geven netjes 5, danwel 7 jaar lang elke maand updates voor resp. de S-klasse en de Pixel 8 en hoger.
Goedkoop is duurkoop. De Samsung A56 (als voorbeeld) krijgt in dit geval om de 3 maanden een update, 5 jaar lang...
05-02-2026, 20:23 door Anoniem
Tijd voor betaalde OS updates voor Telefoons ... Hoe moeilijk kan het zijn om 20 euro te vragen voor een volgende OS release na de support-termijn? Maar goed, kennelijk een ander business-model.
05-02-2026, 21:25 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor betaalde OS updates voor Telefoons ... Hoe moeilijk kan het zijn om 20 euro te vragen voor een volgende OS release na de support-termijn? Maar goed, kennelijk een ander business-model.

Ja, vast een goudmijn, die lui met hun 8 jaar oude telefoon zijn precies de mensen die in de rij gaan staan om te betalen voor een OS update.

Zou jij je eigen geld investeren in dit businessplan ?
05-02-2026, 22:08 door Anoniem
Mijn meest gebruikte telefoon heeft nog nooit, en zal nooit updates ontvangen.
Mijn telefoon werkt prima.
(Ericsson 1978)

Door Anoniem: Oude mobiele telefoon.

Maar per 1 december 2027 stopt KPN met de ondersteuning van 2G.

Idem hier, maar dan Ziggo.
Ben me nu aan het oriënteren op vervanging voor een nieuwe GSM (mijn oude is een Samsung uit 2011)
GSM telefoons? Zijn er nog genoeg. Zoek en vind. Uiteraard met minimaal 4G.


#NoSmartPhone.
05-02-2026, 22:42 door cyberpunk
Door Anoniem: Tijd voor betaalde OS updates voor Telefoons ... Hoe moeilijk kan het zijn om 20 euro te vragen voor een volgende OS release na de support-termijn? Maar goed, kennelijk een ander business-model.

Laat maar zijn. Ik heb genoeg betaald voor mijn Piixel 10. Die krijgt 7 jaar updates.
06-02-2026, 06:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.

Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.
Zo duur is het onderhouden van het updaten van firmware niet, Google doet het meeste werk voor fabrikanten, de fabrikant hoeft alleen maar hun eigen template te updaten en drivers bijwerken.
En hoe lang ze moeten ondersteund worden? -Zo lang dat een telefoon redelijkerwijs functioneert, dus wanneer de chip te langzaam is of het werkgeheugen niet meer afdoende is voor nieuwere firmware versies, ik schat na een jaar of 10.
Ook bij nieuwe processor architecturen wordt het tijd de oude te vervangen.
Het hoeft niet voor eeuwig, maar het hoeft nou ook weer niet na 5 jaar op de vuilnisbelt als e-waste van goedwerkende hardware met slecht onderhouden software.
06-02-2026, 06:33 door Anoniem
Door Anoniem:


Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.

Zelfs 5 jaar was tot voor kort nog geen standaard. Dat begint nu pas een beetje gewoonte te worden.

Ik snap vanuit duurzaamheidsperspectief ook niet waarom patching perse door de apparaatfabrikant gedaan moet worden.
5 jaar was al te zot voor woorden.
En de fabrikant is verantwoordelijk voor het op slot zetten van de telefoon met een bootloader, veelal wordt men geen keuze gegeven voir het installeren van een eigen/alternatief OS.
Google pakt dat zelf wat beter aan met haar Pixel telefoons waarbij een alternatief OS installeerbaar is met verified boot.
06-02-2026, 06:35 door Anoniem
Door Anoniem: Tijd voor betaalde OS updates voor Telefoons ... Hoe moeilijk kan het zijn om 20 euro te vragen voor een volgende OS release na de support-termijn? Maar goed, kennelijk een ander business-model.
Ik zou best een redelijk bedrag willen betalen om mijn OnePlus Nord te laten updaten.
€20 is geen wereldbedrag voor behoud van mijn telefoon, zolang het geen maar geen kwakzalverij is.
Helaas is die betalingskeuze er niet.
06-02-2026, 06:40 door Anoniem
https://wiki.lineageos.org/devices/sailfish/
Ziehier, de Pixel 1 telefoon, al weer 10 jaar ondersteuning, maar niet door Google...
Alleen zo nu en dan even de batterij vervangen na 800 cycles.
06-02-2026, 07:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.

Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.

Dat is natuurlijk maar net wat je zien wilt. Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat je je telefoon na ongeveer 2 jaar weer inruilt voor een ander. Of nou ja, ruilen.... de oude goede telefoon verdwijnt ergens tussen hoopje stof.
Ik zou inderdaad graag zien dat telefoons minimaal 5 jaar en mogelijk langer voorzien worden van updates, dan kost dat ze maar geld want zo zielig zijn ze niet. Ze verdienen namelijk genoeg.
06-02-2026, 09:06 door Anoniem

Ja, vast een goudmijn, die lui met hun 8 jaar oude telefoon zijn precies de mensen die in de rij gaan staan om te betalen voor een OS update.

Zou jij je eigen geld investeren in dit businessplan ?

20 euro is ook gewoon te veel, staat niet in verhouden met de kosten die ze moeten maken om het te onderhouden.

Zeker niet voor de grote bedrijven als Apple Google Samsung die mijarden telefoons maken.
Dus 1 euro per/jaar lijkt me meer dan redelijk, zeker omdat het om z'n grote schaal gaat en dan geen account maar gewoon een website waarin je een telefoon ID moet invullen, betalen, en dan een upgradekey terug krijgt, of via betaald SMS als je toch beltegoed over hebt.
De fabriekant mag pas stoppen met ondersteunen na standaard 5 jaar en dat er nog of minder 10% van de totale verkochte telefoons nog actieve telefoons zijn of minder 1.000.000 betaalde gebruikers zijn.
Die voelt voor mij ook meetbaar en 1 mijoen euro moet je toch wel een telefoon model actief kunnen houden.
Zeker omdat grote fabrikanten toch meerdere modellen hebben is dit gewoon te stroomlijnen en zullen ze er gewoon winst op maken wat ook prima is.
06-02-2026, 10:45 door Anoniem
Door Apke: Updates waren voor mij één van de redenen om veel geld uit te geven aan een iPhone. Mijn laatste Android toestel, waanzinnig fijn ding, lekker snel en een goede accu tot er geen updates meer voor beschikbaar kwamen en steeds meer apps niet meer werken (logisch vanwege de veiligheid).

Je kan zeggen van Apple wat je wil, maar voor de iPhones zijn er lang updates beschikbaar.
Google pixel en bv Galaxy S- en Z-serie 7j lang updates. Dat is net als bij IPhone.
06-02-2026, 10:47 door Anoniem
Veertig procent van de Androidtelefoons geen updates meer en dan nog zo weinig problemen. Dat zegt ook wel iets over het gebruikte besturingssysteem.
07-02-2026, 02:19 door Anoniem
Door Anoniem:

Ja, vast een goudmijn, die lui met hun 8 jaar oude telefoon zijn precies de mensen die in de rij gaan staan om te betalen voor een OS update.

Zou jij je eigen geld investeren in dit businessplan ?

20 euro is ook gewoon te veel, staat niet in verhouden met de kosten die ze moeten maken om het te onderhouden.

Zeker niet voor de grote bedrijven als Apple Google Samsung die mijarden telefoons maken.
Dus 1 euro per/jaar lijkt me meer dan redelijk, zeker omdat het om z'n grote schaal gaat en dan geen account maar gewoon een website waarin je een telefoon ID moet invullen, betalen, en dan een upgradekey terug krijgt, of via betaald SMS als je toch beltegoed over hebt.
De fabriekant mag pas stoppen met ondersteunen na standaard 5 jaar en dat er nog of minder 10% van de totale verkochte telefoons nog actieve telefoons zijn of minder 1.000.000 betaalde gebruikers zijn.
Die voelt voor mij ook meetbaar en 1 mijoen euro moet je toch wel een telefoon model actief kunnen houden.

1M betaal je 5-6 behoorlijke developers van .
(salaris krapppe 100K , werkgeverskosten *2 ) . Of wat meer medior mensen .

De taak is dus het backporten van fixes of misschien features van min of meer "een hele distributie" - kernel + een bak applicaties , en natuurlijk vooral alles testen.

Klinkt me heel krap .


Zeker omdat grote fabrikanten toch meerdere modellen hebben is dit gewoon te stroomlijnen en zullen ze er gewoon winst op maken wat ook prima is.

Ben je een heel onervaren project manager, of juist heel ervaren ?

(onervaren - budget/tijd enorm onderschatten . heel ervaren - budget omlaag liegen want als het eenmaal gestart op een lage planning gaan ze het niet meer stoppen als er een paar "tegenvallers" komen. )
07-02-2026, 07:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.

Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.
Zo duur is het onderhouden van het updaten van firmware niet, Google doet het meeste werk voor fabrikanten, de fabrikant hoeft alleen maar hun eigen template te updaten en drivers bijwerken.
En hoe lang ze moeten ondersteund worden? -Zo lang dat een telefoon redelijkerwijs functioneert, dus wanneer de chip te langzaam is of het werkgeheugen niet meer afdoende is voor nieuwere firmware versies, ik schat na een jaar of 10.
Ook bij nieuwe processor architecturen wordt het tijd de oude te vervangen.
Het hoeft niet voor eeuwig, maar het hoeft nou ook weer niet na 5 jaar op de vuilnisbelt als e-waste van goedwerkende hardware met slecht onderhouden software.
Precies! Bijvoorbeeld LineageOS is non-profit, ze doen het gratis, en zij onderhouden veel meer apparaten dan een bedrijf ooit zou doen, en vaak ook nog veel langer. Maar een multi-miljarden bedrijf kan het niet bekostigen voor hun eigen serie telefoons?
08-02-2026, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem:

Ben je een heel onervaren project manager, of juist heel ervaren ?

(onervaren - budget/tijd enorm onderschatten . heel ervaren - budget omlaag liegen want als het eenmaal gestart op een lage planning gaan ze het niet meer stoppen als er een paar "tegenvallers" komen. )

Dan kan je je starters/beginners die je net binnen hebt gehengeld door je recruiters en headhunters op die klus zetten voor wat werkervaring. De tegenvallers zijn voorgeprogrammeerd in de offerte. Indien er al genoeg prutswerk is afgeleverd, zet je ze op de volgende klus en ga je in troubleshooter modus verder met het project. /i
09-02-2026, 09:55 door Anoniem
Door Apke: Je kan zeggen van Apple wat je wil, maar voor de iPhones zijn er lang updates beschikbaar.
De (eigen) hardware die hun iOS moet ondersteunen is dan ook uitermate beperkt,
in tegenstelling tot de duizenden(!) varianten van Android hardware.

Edoch, (minimaal) 7 jaar support op https://grapheneos.org/ op Pixel hardware...
09-02-2026, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een ellende voor het millieu dat goed-werkende telefoons opndeze wijze worden afgedankt...
Zo heb ik er ook eentje liggen, triest.
Dat is nou e-waste van de ergste kant.
En dat terwijl de telefoons in principe nog updatebaar zijn, alleen zijn fabrikanten zijn te laks om dit te doen.
Ik stel nieuwe regels voor omtrent dit probleem.

Fabrikanten zijn niet laks, het kost de fabrikanten geld om een update uit te brengen.
En hoe lang is het redelijk dat fabrikanten een telefoon blijven updaten? 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Van een gemiddelde Android telefoon van 400-500 euro lijkt het mij niet realistisch dat deze langer dat 5 jaar updates krijgen.
Eu wetgeving verklaard:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1670 6a
indien zij beveiligingsupdates, corrigerende updates of functionele updates verstrekken, stellen fabrikanten, importeurs of gemachtigde vertegenwoordigers vanaf de datum waarop het product voor het laatst in de handel wordt gebracht tot ten minste vijf jaar na die datum die updates gratis beschikbaar voor alle eenheden van een productmodel met hetzelfde besturingssysteem;
Nieuwe eu wetgeving vereist dat bij de aanschaf van apparaten de minimale update periode door de leverancier wordt gegarandeerd net als de energie-efficiëntie.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.