Poll
image

reCaptcha's:

maandag 11 mei 2026, 11:10 door Redactie, 12 reacties
Als het moet
24.62%
Achterhaald
39.16%
Achterbaks
36.23%
Reacties (12)
11-05-2026, 14:10 door Anoniem
"Google"-reCaptchas...
11-05-2026, 14:48 door Anoniem
Nodig.
11-05-2026, 18:26 door Anoniem
Elke site die hiermee bij mij komt afzakken krijgt meteen een niet vertrouwd kenmerk in NoScript en een dikke vette rode -- (dubbele min) in uBlock Origin.
11-05-2026, 19:18 door Anoniem
reCaptcha's zijn wat mij betreft achterbaks. Heb je de privacy policy van reCaptcha wel eens bekeken? Iedere bezoeker moet daar mee akkoord gaan om jouw dienst te kunnen gebruiken.
Er zijn ook genoeg privacy vriendelijke mogelijkheden, zoals iets zelf hosten of als je je zo nodig van een externe dienst afhankelijk wil maken bijvoorbeeld Private Captcha of hCaptcha.
12-05-2026, 10:31 door Anoniem
Voordat men een oordeel velt is het belangrijk dit even door te lezen, het gaat over reCaptchas van Google en hoe dit de FOSS-community beschadigd evenals mensen die een deGoogled telefoon hebben of geen big-tech Google willen gebruiken.
https://discuss.grapheneos.org/d/35428-recaptcha-mobile-verification-is-bringing-the-play-integrity-api-to-desktops
12-05-2026, 10:34 door Anoniem
Misschien is dit waardig voor een nieuwsbericht op security.nl ?
Zo is men beter geïnformeert over de schade die deze vorm van reCaptchas kunnen aanrichten.
12-05-2026, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien is dit waardig voor een nieuwsbericht op security.nl ?
Zo is men beter geïnformeert over de schade die deze vorm van reCaptchas kunnen aanrichten.

Dat ariktel is er al sinds 9 mei jl.:

https://www.security.nl/posting/935865/%27Google+raakt+deGoogled+Androidtelefoons+met+nieuwe+reCaptcha-controles%27
12-05-2026, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem: Elke site die hiermee bij mij komt afzakken krijgt meteen een niet vertrouwd kenmerk in NoScript en een dikke vette rode -- (dubbele min) in uBlock Origin.
In uBlock kun je beter onder 'Mijn filters' ||gewenste-link (voorbeeld: ||google.com) toevoegen. Probeer dan nog maar eens die betreffende website te openen.
Daarnaast kun je ook globaal altijd alle scripts (of van derden) blokkeren, dan heb je NoScript eigenlijk niet meer nodig.
12-05-2026, 15:14 door Anoniem
Ook de Nederlandse Spoorwegen zijn nu gevallen voor Google reCaptcha. Dit bij het kopen van een 'simpel' treinkaartje. Echter werkt dit in een fatsoenlijke browser niet (voor de NS: het kopen van een treintje is dan niet mogelijk).
Helaas beschikt het bedrijf niet over een klantenservice waar je dit duidelijk kunt maken. Aan de andere kant maakt het hun uiteraard niet uit, hoe slecht het daar ook gaat de staat altijd financieel bijspringen.
12-05-2026, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien is dit waardig voor een nieuwsbericht op security.nl ?
Zo is men beter geïnformeert over de schade die deze vorm van reCaptchas kunnen aanrichten.

Dat ariktel is er al sinds 9 mei jl.:

https://www.security.nl/posting/935865/%27Google+raakt+deGoogled+Androidtelefoons+met+nieuwe+reCaptcha-controles%27
Ah nee, dat wist ik niet of was het vergeten! Bedankt voor de informatie, top!! Ik begeef me momenteel in een erg turbulente tijd dus heb ik mijn hoofd er even niet bij, haha!
12-05-2026, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ook de Nederlandse Spoorwegen zijn nu gevallen voor Google reCaptcha. Dit bij het kopen van een 'simpel' treinkaartje. Echter werkt dit in een fatsoenlijke browser niet (voor de NS: het kopen van een treintje is dan niet mogelijk).
Helaas beschikt het bedrijf niet over een klantenservice waar je dit duidelijk kunt maken. Aan de andere kant maakt het hun uiteraard niet uit, hoe slecht het daar ook gaat de staat altijd financieel bijspringen.
Ook niet leuk voor de mensen die geen smartphone hebben of willen. Dat de NS mensen afhankelijk maakt van Google is ongeloofelijk dom of kwaadwillig.
En ik had toch al zo'n hekel aan de NS op de manier waarop de alles digitaal insluiten in een kooi van proprietaire mensonvriendelijke privacy-schendende troep.
17-05-2026, 20:24 door Anoniem
Met de opkomst van A.I. kunnen recapcha's binnenkort de prullebak in,
want A.I. lost zo'n recapcha vliegensvlug zelf wel op.

Zo goed als achterhaald dus.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.