image

Duitse overheid roept burgers op tot het maken van back-ups

maandag 30 maart 2026, 13:22 door Redactie, 21 reacties

In aanloop naar World Backup Day, dat morgen plaatsvindt, roept de Duitse overheid burgers op om back-ups van hun belangrijke gegevens te maken. Uit onderzoek van de autoriteiten blijkt dat tachtig procent van de ondervraagde Duitsers niet regelmatig back-ups maakt. Volgens het Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI), onderdeel van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken, is het maken van back-ups geen lastig proces en beschikken de meeste besturingssystemen over programma's om dit te doen.

"Of het nu familiefoto's, contacten of documenten zijn, heel veel belangrijke data bevindt zich op onze computers, smartphones en tablets. Als het apparaat kapot gaat, gaat deze data verloren. Hetzelfde kan gebeuren bij een cyberaanval of menselijke fout van de gebruiker. Daarom is het belangrijk om data te back-uppen", zegt Marie Menke van het BSI. De Duitse overheidsinstantie heeft een korte handleiding gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe op Windows, macOS, Android, iOS, iPadOS en Linux / Ubuntu back-ups te maken zijn.

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) adviseert de 3-2-1 regel voor het maken van back-ups. Daarbij zijn er drie kopieën van de data op twee verschillende media, waarbij één kopie op een andere locatie wordt bewaard. "Het noodlot kan op meerdere manieren toeslaan. Zo heeft een fysieke back-up andere risico's dan een digitale back-up. Bewaar je back-up dus op verschillende locaties, fysiek (bijvoorbeeld op een externe harde schijf) én digitaal."

Reacties (21)
30-03-2026, 13:26 door Anoniem
Mwah, over 20 jaar ben ik wel dood, en dan blijft die troep alleen maar achter en zitten anderen er mee.
Een backup van wat? Iets dat hoe dan ook wel vergaat, alles is vergankelijk, zelfs het leven en dees aarde.
30-03-2026, 14:05 door Anoniem
Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.
30-03-2026, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: Mwah, over 20 jaar ben ik wel dood, en dan blijft die troep alleen maar achter en zitten anderen er mee.
Een backup van wat? Iets dat hoe dan ook wel vergaat, alles is vergankelijk, zelfs het leven en dees aarde.

Nou dan doe je het toch niet .
Anders gooien je nabestaanden het wel weg.


Maar heel simpel : wipe gewoon NU je hele computer en telefoon.
Oh - heb je er last van dat er dingen staan die nu bij leven toch lastig zijn om te missen ?
Dan weet je meteen waarom het handig is om een backup te maken.
30-03-2026, 15:10 door Anoniem
NAS in raid5 configuratie.
Daar staat alle belangrijke data op.

Met extra kopieen van bepaalde datasets op extra offline datadragers.
Voor het geval dat.
30-03-2026, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Wat raar .

Open source is gewoon ENORM RUK als het gaat om "gewoon simpel backuppen" , dus blijkbaar is "niet big tech" geen garantie voor "is wel voor elkaar" .
Komen al die hobby bob's weer met scrippies om een super snapshot hip filesystem te backuppen en de enorme hoop moeite die je als gebruiker moet doen.

Inderdaad is Apple timemachine een van de meest simpele manieren om lokale machines te backuppen - maar wie verwijt er "bigtech" nu dingen en doet alsof Apple GEEN BIGTECH is ? !

Inderdaad heeft Apple voor lokaal backuppen van lokale machine gewoon de beste en simpelste oplossing , en mag daarvoor geprezen worden.
Maar Apple is evenveel (of even weinig) "big tech" als Microsoft.
30-03-2026, 15:41 door Anoniem
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Zucht. Daar komt het Windows/Microsoft bashen weer op basis van onzin.

Geloof me, ik snap écht dat mensen een hekel aan Windows hebben, en ik gebruik het zelf ook alleen maar in noodgevallen (bij opdrachtgevers) maar als je er een hekel aan hebt, kom dan eens met argumenten die stand houden.

Windows Backup is nog steeds standaard onderdeel van Windows (ook 11), het is nu alleen Onedrive centric. Ben je het misschien mee eens, maar het is er wel; en het werkt ook goed. Zolang je maar een Microsoft account wilt koppelen aan een Windows device. (zoals dat ook verplicht is bij Mac)

Bitlocker; als Encryptie is al standaard Windows onderdeel sinds Vista. Toen moest je het nog handmatig activeren, nu staat het standaard aan.
30-03-2026, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Zucht. Daar komt het Windows/Microsoft bashen weer op basis van onzin.

Ik heb sinds Windows 10 (of was het nog langer geleden?) gewoon backups maken naar externe schijf of een Nas aan staan, daarnaast kan je ook gebruiken maken van Bestandsgeschiedenis naar een externe schijf of een Nas.
30-03-2026, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mwah, over 20 jaar ben ik wel dood, en dan blijft die troep alleen maar achter en zitten anderen er mee.
Een backup van wat? Iets dat hoe dan ook wel vergaat, alles is vergankelijk, zelfs het leven en dees aarde.

Nou dan doe je het toch niet .
Anders gooien je nabestaanden het wel weg.


Maar heel simpel : wipe gewoon NU je hele computer en telefoon.
Oh - heb je er last van dat er dingen staan die nu bij leven toch lastig zijn om te missen ?
Dan weet je meteen waarom het handig is om een backup te maken.
Ik heb geen telefoon, en er staat niks op mijn computer.
Ik browse er weleens mee op het web zoals nu
30-03-2026, 17:01 door Anoniem
Het is beter om een VERSLEUTELDE backup te maken... Anders kan de overheid er straks heel makkelijk bij...
Individuele bestandsversleuteling met een zeer lang en complex onwillekeurig wachtwoord is nog het beste.
30-03-2026, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Zucht. Daar komt het Windows/Microsoft bashen weer op basis van onzin.

Ik heb sinds Windows 10 (of was het nog langer geleden?) gewoon backups maken naar externe schijf of een Nas aan staan, daarnaast kan je ook gebruiken maken van Bestandsgeschiedenis naar een externe schijf of een Nas.
Ik heb zelf nog nooit gehoort van time machine, ik gebruik zelf altijd gewoon timeshift en maak een lokale versleutelde backup.
Misschien zijn er meer mensen die timeshift gebruiken?
30-03-2026, 18:15 door Anoniem
Door Anoniem: NAS in raid5 configuratie.
Daar staat alle belangrijke data op.

Met extra kopieen van bepaalde datasets op extra offline datadragers.
Voor het geval dat.
Raid is geen backup. Nooit geweest. Het zorgt voor hogere beschikbaarheid, niet voor datazekerheid.

Ik heb 2 ZFS arrays, 1 thuis en 1 elders, met iedere dag mirrors en ieder uur snapshots.
30-03-2026, 18:19 door Anoniem
Door Anoniem: Het is beter om een VERSLEUTELDE backup te maken... Anders kan de overheid er straks heel makkelijk bij...
Individuele bestandsversleuteling met een zeer lang en complex onwillekeurig wachtwoord is nog het beste.
Of Cryptomator. (-;
30-03-2026, 18:31 door Anoniem
Door Anoniem: Het is beter om een VERSLEUTELDE backup te maken... Anders kan de overheid er straks heel makkelijk bij...
Individuele bestandsversleuteling met een zeer lang en complex onwillekeurig wachtwoord is nog het beste.

onwillekeurig ?????

Is dat wel verstandig.
Kun je dan niet beter een hele lange hash als wachtwoord gebruiken. Of een met speciale tekens en cijfers aangepaste zin.
30-03-2026, 18:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Zucht. Daar komt het Windows/Microsoft bashen weer op basis van onzin.

Ik heb sinds Windows 10 (of was het nog langer geleden?) gewoon backups maken naar externe schijf of een Nas aan staan, daarnaast kan je ook gebruiken maken van Bestandsgeschiedenis naar een externe schijf of een Nas.
Ik heb zelf nog nooit gehoort van time machine, ik gebruik zelf altijd gewoon timeshift en maak een lokale versleutelde backup.
Misschien zijn er meer mensen die timeshift gebruiken?

Is timeshift niet linux ipv apple?
30-03-2026, 22:25 door Anoniem
Ik hoop dat mijn reactie mag van de redactie, want sjongejonge wanneer snappen wij reaguurders nou eens dat ICT ook geopolitiek is, en niet sinds gisteren.

Ik vind de oproep aan Duitse burgers om back ups te maken een charmante oproep: hoe onbelangrijk het ook voor je lijkt, jouw herinneringen kunnen belangrijk zijn, of worden.

Ik heb wel eens oude dagboeken(handgeschreven) ritueel verbrand, ik heb daar nog spijt van, al begreep ik mijn motivatie om dat toen te doen. Dit gaat niet alleen om cyberdreigingen richting burger, het gaat ook om herinneringen van de verzameling van burgers. Niet zo negatief of historisch onbewust jongens!
30-03-2026, 23:16 door Anoniem
Door Anoniem: Het is beter om een VERSLEUTELDE backup te maken... Anders kan de overheid er straks heel makkelijk bij...
Individuele bestandsversleuteling met een zeer lang en complex onwillekeurig wachtwoord is nog het beste.

Wat heb je nu eigenlijk staan dat je in de problemen brengt bij een justitie inval ?
Barst blijkbaar van de criminelen hier , of overspannen scholieren natuurlijk .

Dingen die ik zelf wat prive wil houden "voor de buitenwereld" weet de overheid toch al (salaris, belasting etc ) .
31-03-2026, 10:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het is beter om een VERSLEUTELDE backup te maken... Anders kan de overheid er straks heel makkelijk bij...
Individuele bestandsversleuteling met een zeer lang en complex onwillekeurig wachtwoord is nog het beste.

Wat heb je nu eigenlijk staan dat je in de problemen brengt bij een justitie inval ?
Barst blijkbaar van de criminelen hier , of overspannen scholieren natuurlijk .

Dingen die ik zelf wat prive wil houden "voor de buitenwereld" weet de overheid toch al (salaris, belasting etc ) .
Dat betekend niet dat ze er persé bij hoeven, ze hebben er gewoon niks te zoeken, en de overheid wordt steeds agressiever qua surveillance, dus ben ik goed voorbereid.
Het is mijn privacy en mijn grondwet.
Ik ben niet het schoothondje van de overhied die alles doet wat ze zeggen.
Het is jammer dat u mensen zwart maakt door ze criminelen te noemen, ik zou het bijna smaad of laster noemen was het niet dat ik anoniem was.
31-03-2026, 12:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Wat raar .

Open source is gewoon ENORM RUK als het gaat om "gewoon simpel backuppen" , dus blijkbaar is "niet big tech" geen garantie voor "is wel voor elkaar" .
Komen al die hobby bob's weer met scrippies om een super snapshot hip filesystem te backuppen en de enorme hoop moeite die je als gebruiker moet doen.

Inderdaad is Apple timemachine een van de meest simpele manieren om lokale machines te backuppen - maar wie verwijt er "bigtech" nu dingen en doet alsof Apple GEEN BIGTECH is ? !

Inderdaad heeft Apple voor lokaal backuppen van lokale machine gewoon de beste en simpelste oplossing , en mag daarvoor geprezen worden.
Maar Apple is evenveel (of even weinig) "big tech" als Microsoft.
Er zijn enorm veel goede open source oplossingen. B.v. de wat ingewikkelde ala HP dataprotector https://www.baculasystems.com/ minder ingewikkeld maar wel webbased https://github.com/backuppc/backuppcen de krachtige simpele https://apps.gnome.org/nl/DejaDup/
Voor image en snapshot based specifieke oplossingen is de lijst te lang.
31-03-2026, 12:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat komt onder meer omdat Microsoft computers voor consumenten geen standaard backup functie naar externe harde schijven bieden. Dat heeft macOS vanaf het begin goed gedaan: er wordt een standaardprogramma voor het maken van backups op een externe harde schijf mee geleverd (Time Machine).
Ook goed aan macOS is dat er vanaf het begin schijf encryptie (File Vault) is mee geleverd, al moet je het wel handmatig aan zetten.

Dit maakt duidelijk hoe slecht de producten van Big Tech nog zijn. Ze zijn alleen uit op korte termijn voordelen en besteden nul aandacht aan de belangen van mensen.

Zucht. Daar komt het Windows/Microsoft bashen weer op basis van onzin.

Geloof me, ik snap écht dat mensen een hekel aan Windows hebben, en ik gebruik het zelf ook alleen maar in noodgevallen (bij opdrachtgevers) maar als je er een hekel aan hebt, kom dan eens met argumenten die stand houden.

Windows Backup is nog steeds standaard onderdeel van Windows (ook 11), het is nu alleen Onedrive centric. Ben je het misschien mee eens, maar het is er wel; en het werkt ook goed. Zolang je maar een Microsoft account wilt koppelen aan een Windows device. (zoals dat ook verplicht is bij Mac)

Bitlocker; als Encryptie is al standaard Windows onderdeel sinds Vista. Toen moest je het nog handmatig activeren, nu staat het standaard aan.
Die argumenten hoeft je tegenwoordig niet meer te noemen. Iedereen weet dat. Ik doe gelukkig geen windows meer maar weet nog wel wat een drama dat backuppen was. Belangrijke gelockte files kwamen niet mee. Dat moest worden opgelost met iets als Volume Shadow Copy Service. En zo zit het vol met software bulten. In Linux is alles een file en dat is ook zo veel sneller. In windows zit er een object manager tussen en dat is zo traag. Dan ook nog die file fragmentatie met NTFS. De machines werden zo traag dat mensen opnieuw gingen installeren of dachten dat er een nieuwe computer nodig was. Tegenwoordig wordt er gedefragmenteerd in de background (als je denkt waarom de computer langzaam is en dit in cpu resource gebruik niet terug te zien is. Dit is het dus, naast dat er van alles ge-indexeerd moet worden anders is het niet vooruit te branden. Windows7 werd ook alleen maar sneller dan Vista omdat er allerlei truucjes werden uitgehaald (indexatie was er 1 van). Nog een mooi voorbeeld browse eens met de verkenner een map met duizenden files. Windows is er minuten lang zoet mee, een beetje Linux distributie is er in 1 sec klaar mee.
31-03-2026, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem: NAS in raid5 configuratie.
Daar staat alle belangrijke data op.

Met extra kopieen van bepaalde datasets op extra offline datadragers.
Voor het geval dat.
En dan die offline datadragers naast je NAS in raid5 bewaren?
31-03-2026, 15:39 door Anoniem
Mocht je een, externe, back-up in de cloud maken gebruik dan een Europese cloud provider.

Welke?
pCloud
Icedrive
Jottacloud
Proton Drive
Cozy Cloud
....
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.