image

1160 vluchten geschrapt vanwege computer crash

maandag 27 december 2004, 09:58 door Redactie, 12 reacties

De Amerikaanse vliegmaatschappij Comair heeft vanwege een computer crash alle 1160 geplande vluchten tijdens eerste en tweede kerstdag moeten schrappen. Het boekprogramma voor de piloten zou, door nog onbekende redenen, gecrashed zijn en aangezien er geen backup systeem aanwezig was strandde tienduizenden reizigers op de luchthaven. De vliegmaatschappij wilde niet zeggen waarom het backup systeem ontbrak. Door de chaos en het wachten op de bagage moesten sommige reizigers de nacht op de luchthaven doorbrengen. Op maandag zou Comair volgens een aangepast rooster gaan vliegen, aldus dit artikel.

Reacties (12)
27-12-2004, 11:31 door Anoniem
Foute systeembeheerder !! Foei !!
27-12-2004, 12:02 door Anoniem
Santy! ~:-)
27-12-2004, 14:22 door Anoniem
Was zeker weer zo'n Linux bakkie ;-)
27-12-2004, 14:56 door Anoniem
ze dachten zo iets als "wij hebben linux wij zijn veilig"
27-12-2004, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem
ze dachten zo iets als "wij hebben linux wij zijn veilig"
Ja maar toen de MCSE-beheerder aan die linux-machine ging
zitten, bleek opeens dat-ie eigenlijk maar verrot weinig van
computers had geleerd met Microsoft-cursussen en
braindump-examens. En toen begon de ellende :)
27-12-2004, 19:37 door 7.12 E
Door Anoniem
Door Anoniem
ze dachten zo iets als "wij hebben linux wij zijn veilig"
Ja maar toen de MCSE-beheerder aan die linux-machine ging
zitten, bleek opeens dat-ie eigenlijk maar verrot weinig van
computers had geleerd met Microsoft-cursussen en
braindump-examens. En toen begon de ellende :)


Het is niet zo moeilijk hoor begrijpend lezen wat er staat, nergens word
melding gemaakt van een O/S dat problemen zou hebben veroorzaakt. Als
er dan toch suggesties in die richting gedaan worden:

1. *nux systeembeheerders weten waarmee ze bezig zijn en hoe belangrijk
goede backup's (kunnen) zijn
2. Windows systeembeheerders vertrouwen op de go-to-previous-situation
knop (thuis werkt het immers ook...)
3. een *nux sysop kent zijn systeem van haver tot gort en weet ook
voldoende af van andere systemen, Windows sysop's denken slechts dat
ze weten hoe "hun" O/S werkt.

Trek zelf je conclusie, ik voor mijzelf denk dat er andere oorzaken spelen
zoals misschien wel een corrupte database, moet haast wel MYSQL of
MSAccess zijn geweest. De andere die ik ken zijn wel stabiel genoeg om
écht mee te werken.

Jammer dat er verder niets constructiefs uit komt zodat anderen van deze
fout(en) kunnen leren.
27-12-2004, 21:33 door Anoniem
inderdaad, gewoon een linux systeembeheerder, die denkt dat hij z'n
systeem van haver tot gort kent, maar daardoor geen rekening houdt met
een eventuele HDD crash... hehehe

Weer een blijk van het feit dat de menselijke schakel het zwakste is in de
automatisering ;)

Mooi stom dus :D
TxN
27-12-2004, 22:28 door Anoniem
Het klinkt toch eerder als slecht Change Management. Gewoon dom om
je systeem aan te passen kort voor de drukste dag van het jaar van de
Amerikaanse luchtvaart en blijkbaar geen goed roll back scenario.

There was "a lot of stress because of multiple changes going through the
system," Bornhorst said.

Daarnaast is het opmerkelijk dat piloten dan geen eigen initiatief kunnen
tonen om een handmatige planning te maken om alsnog te kunnen
vliegen.
27-12-2004, 23:42 door Anoniem
God. Je kan wel weer merken dat het schoolvakantie is.
28-12-2004, 12:51 door Anoniem
Ontslag van de CIO lijkt me hier wel de meest gepaste maatregel om
herhaling te voorkomen. Dat geldt overigens ook voor de Chief Security van
Comair!!
28-12-2004, 12:52 door Anoniem
Ontslag van de CIO lijkt me hier wel de meest gepaste maatregel om
herhaling te voorkomen. Dat geldt overigens ook voor de Chief Security van
Comair!!
03-01-2005, 09:10 door splatx
Door Anoniem
ze dachten zo iets als "wij hebben linux wij zijn veilig"

Goh, dan weet je meer dan ik, ik zie dat nergens terug in het artikel..
Ik dacht zoiets van "Wat een argumentloze zielepeut"
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.