image

"Je moet een nerd zijn om je PC te beveiligen"

maandag 27 december 2004, 11:30 door Redactie, 30 reacties

Mensen die tijdens de feestdagen een nieuwe computer hebben gekocht of gekregen willen die, net als andere kerstcadeaus, meteen gebruiken. Heeft men echter een PC die niet van de laatste updates voorzien is, dan kan men van een koude kermis thuiskomen en vaak langer bezig zijn met het installeren van anti-virus en anti-spyware programma's dan met surfen zelf. Iets wat ook de 57-jarige Susan Love ontdekte. Zij kocht met kerst een nieuwe PC die niet goed beveiligd was. Inmiddels weet ze meer over beveiliging en laat ze haar computer altijd aanstaan, zodat die op elk moment geupdate kan worden. "Je moet een nerd worden om ervoor te zorgen dat je computer veilig is. Als je de computer niet elke dag onderhoudt, kun je getroffen worden." zo laat Love weten. Nieuwe computerbezitters doen er dan ook verstandig aan om eerst hun nieuwe PC te updaten en te beveiligen voordat ze verder gaan met internetten.

Update: tekst aangepast

Reacties (30)
27-12-2004, 11:49 door Anoniem
Welcome to the real world, Susan!
27-12-2004, 12:10 door Anoniem
Het verhaal van die Love is alledaagse realiteit en nerds en
non-nerds worden belast met de gevolgen ervan.

Keyword: Gebruik zo min mogelijk software uit Huize
Microsoft en dan zit je al een stuk safer....
Of... ga niet op internet met een windows PC, kun je beter
overlaten aan iets veiligs of even een knoppix ceedeetje
booten en daarmee browsen.
27-12-2004, 12:22 door Anoniem
ja je heb helemaal gelijk joh bij mij in de las zit ee suppr nerd hij heet
Andre'
toen hij vertelde waar hij hee nging op vakantie zij hij wij gaan naar
griekelandd naar een van de meest geliefde vakantie eilanden kreta en
toen zat hij aan zijn bril hij zit elke dag 5 uur achter de computer e is het
lievelingetje van de juf!!!!!
doi groestjes X
27-12-2004, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem
ja je heb helemaal gelijk joh bij mij in de las zit ee suppr nerd hij heet
Andre'
toen hij vertelde waar hij hee nging op vakantie zij hij wij gaan naar
griekelandd naar een van de meest geliefde vakantie eilanden kreta en
toen zat hij aan zijn bril hij zit elke dag 5 uur achter de computer e is het
lievelingetje van de juf!!!!!
doi groestjes X

Lees je bericht eens even terug, ik kan er echt geen touw aan vastknopen.
En doe eens iets aan je Nederlands.
27-12-2004, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem
Het verhaal van die Love is alledaagse realiteit en nerds en
non-nerds worden belast met de gevolgen ervan.

Keyword: Gebruik zo min mogelijk software uit Huize
Microsoft en dan zit je al een stuk safer....
Of... ga niet op internet met een windows PC, kun je beter
overlaten aan iets veiligs of even een knoppix ceedeetje
booten en daarmee browsen.



Bullshit, het probleem logt niet mij MS, het probleem ligt
bij de grootste. Ieder stukje software dat groot groeit, in
gebruik wel te verstaan, zorgt voor een risico. Ook LinBugs,
ook Mickeymouse soft... Alles. En stop nu eens met die
enorme bullshit. Klok en klepel verhalen noem ik dat. Je
hebt geen idee waar je het over hebt, maar je lult wel
lekker.. Doet het vast goed op verjaardagen...
27-12-2004, 13:13 door Anoniem
Door Anoniem
ja je heb helemaal gelijk joh bij mij in de las zit ee suppr
nerd hij heet
Andre'
toen hij vertelde waar hij hee nging op vakantie zij hij wij
gaan naar
griekelandd naar een van de meest geliefde vakantie eilanden
kreta en
toen zat hij aan zijn bril hij zit elke dag 5 uur achter de
computer e is het
lievelingetje van de juf!!!!!
doi groestjes X

Heeeeeel sterk!
27-12-2004, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het verhaal van die Love is alledaagse realiteit en nerds en
non-nerds worden belast met de gevolgen ervan.

Keyword: Gebruik zo min mogelijk software uit Huize
Microsoft en dan zit je al een stuk safer....
Of... ga niet op internet met een windows PC, kun je beter
overlaten aan iets veiligs of even een knoppix ceedeetje
booten en daarmee browsen.



Bullshit, het probleem logt niet mij MS, het probleem ligt
bij de grootste. Ieder stukje software dat groot groeit, in
gebruik wel te verstaan, zorgt voor een risico. Ook LinBugs,
ook Mickeymouse soft... Alles. En stop nu eens met die
enorme bullshit. Klok en klepel verhalen noem ik dat. Je
hebt geen idee waar je het over hebt, maar je lult wel
lekker.. Doet het vast goed op verjaardagen...

Vertel jij dan hoe het zit, wijsneus.
27-12-2004, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het verhaal van die Love is alledaagse realiteit en nerds en
non-nerds worden belast met de gevolgen ervan.

Keyword: Gebruik zo min mogelijk software uit Huize
Microsoft en dan zit je al een stuk safer....
Of... ga niet op internet met een windows PC, kun je beter
overlaten aan iets veiligs of even een knoppix ceedeetje
booten en daarmee browsen.



Bullshit, het probleem logt niet mij MS, het probleem ligt
bij de grootste. Ieder stukje software dat groot groeit, in
gebruik wel te verstaan, zorgt voor een risico. Ook LinBugs,
ook Mickeymouse soft... Alles. En stop nu eens met die
enorme bullshit. Klok en klepel verhalen noem ik dat. Je
hebt geen idee waar je het over hebt, maar je lult wel
lekker.. Doet het vast goed op verjaardagen...

gaap, droom maar lekker verder joh met je MS PR
27-12-2004, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem
ja je heb helemaal gelijk joh bij mij in de las zit ee suppr
nerd hij heet
Andre'
toen hij vertelde waar hij hee nging op vakantie zij hij wij
gaan naar
griekelandd naar een van de meest geliefde vakantie eilanden
kreta en
toen zat hij aan zijn bril hij zit elke dag 5 uur achter de
computer e is het
lievelingetje van de juf!!!!!
doi groestjes X
?

5 uur is erg weinig.. ik denk dat ik makkelijk aan de 10-15
uur kom :-)
27-12-2004, 13:55 door Jochem86
Door Anoniem
ja je heb helemaal gelijk joh bij mij in de las zit ee suppr nerd hij heet
Andre'
toen hij vertelde waar hij hee nging op vakantie zij hij wij gaan naar
griekelandd naar een van de meest geliefde vakantie eilanden kreta en
toen zat hij aan zijn bril hij zit elke dag 5 uur achter de computer e is het
lievelingetje van de juf!!!!!
doi groestjes X

Waar heeft zij/hij het over???
Heeft het iets te maken met het nieuwsbericht??
Leer idd NL... :S
27-12-2004, 14:42 door Anoniem
Flauwekul, je hoeft helemaal geen nerd te zijn.

Start je computer gewoon in "Windows Veilige modus" en je hebt al die
anti-spy/spam/virus en firewall shit helemaal niet nodig.
27-12-2004, 16:37 door Jeroen Straetemans
Door _stuffie_
Flauwekul, je hoeft helemaal geen nerd te zijn.

Start je computer gewoon in "Windows Veilige modus" en je hebt al die
anti-spy/spam/virus en firewall shit helemaal niet nodig.
Welcome in the word of fantasy en fables.
27-12-2004, 17:28 door Anoniem
hostlile zooitje hiero
27-12-2004, 18:04 door Anoniem
Dat iemand een nerd moet zijn is flauwekul: dat beveiliging
niet is weggelegd voor dood ordinaire gebruikers, ook niet
voor lievelingetjes van 'computerles' is wel een vast staand
feit.

Chronische denkfout is dat mensen het zelf kunnen doen of
leren, terwijl de materie een heus vak inhoud dat
aanzienlijk verder gaat dan waar men zich perperkt een
voorstelling van kan maken.

Wie helemaal niets van computers weet, zoals Susan Love,
neemt risico door naar de eerste de beste dozenschuiver te
gaan. Anders had zij afhankelijk van haar wensen wellicht
geen overgevoelige Windows op haar desktop gehad.
27-12-2004, 18:59 door Anoniem
"perperkt" moet natuurlijk beperkt zijn, de plaat sloeg over ;)
27-12-2004, 19:08 door Anoniem
Door Anoniem
Chronische denkfout is dat mensen het zelf kunnen doen of
leren, terwijl de materie een heus vak inhoud dat
aanzienlijk verder gaat dan waar men zich perperkt een
voorstelling van kan maken.
De materie gaat zeker veel verder.
Maar gewone gebruikers kunnen, ook zonder guru te worden,
een hoop inzichten rijker worden die hun veiligheid
vergroten. Zoals niet overal op klikken, goede software
gebruiken èn up-to-date houden.

Die Susan Love zette haar eerste stapjes in een, voor haar
blijkbaar, nieuwe wereld. En ze deelt haar ervaring met
iedereen. Ik hoop dat het vooral haar leeftijdsgenoten
aanspreekt en bewust maakt.
27-12-2004, 20:04 door Anoniem
Door Anoniem
De materie gaat zeker veel verder.
Maar gewone gebruikers kunnen, ook zonder guru te worden,
een hoop inzichten rijker worden die hun veiligheid
vergroten. Zoals niet overal op klikken, goede software
gebruiken èn up-to-date houden.
Gebruikers zullen er
op den duur niet aan ontkomen weer kundigen ter hand te
nemen zoals zij meestal ook niet zelf water, gas en licht
aanleggen.
Die Susan Love zette haar eerste stapjes in een, voor
haar
blijkbaar, nieuwe wereld. En ze deelt haar ervaring met
iedereen. Ik hoop dat het vooral haar leeftijdsgenoten
aanspreekt en bewust maakt.
Zo'n bewustzijn kan er
aan bijdragen dat men eerder geneigd zal zijn er niet meer
zelf mee te stoeien maar het uit handen te geven.
27-12-2004, 20:05 door Anoniem
Door AnoniemLeer idd NL... :S

Nee, dit is fatsoenlijk Nederlands.
27-12-2004, 20:15 door Anoniem
``They should be warned that the Net is a very, very
dangerous place.''

Oneens. De snelweg is niet gevaarlijk maar wie er met een
skelter op begeeft ...

Je moet geen stand-alone besturingssysteem met
netwerkextenties gebruiken in een networked wereld.
27-12-2004, 20:21 door QvanQenQ
Door Anoniem
Dat iemand een nerd moet zijn is flauwekul: dat beveiliging
niet is weggelegd voor dood ordinaire gebruikers, ook niet
voor lievelingetjes van 'computerles' is wel een vast staand
feit.

Chronische denkfout is dat mensen het zelf kunnen doen of
leren, terwijl de materie een heus vak inhoud dat
aanzienlijk verder gaat dan waar men zich perperkt een
voorstelling van kan maken.

Wie helemaal niets van computers weet, zoals Susan Love,
neemt risico door naar de eerste de beste dozenschuiver te
gaan. Anders had zij afhankelijk van haar wensen wellicht
geen overgevoelige Windows op haar desktop gehad.

Ik heb wat cursusjes gevolgd in omgaan met pingwings LPI, en ik kan me
er best aardig mee redden. Meer dan voldoende om laatst een PC met
Miro DC30 kaart eens over te zetten naar Pingwing, dus de laatste
Mandrake gedownload en 4 dagen bezig geweest om de installatie aan de
gang te krijgen, elke keer weer hield dat kreng er mee op op het moment
dat Linux zelf van de CD ging lezen om de installatie voort te zetten. Daarna
kom je in een ongehoorde hel om de drivers te instaleren.

Ik vertel dit niet om de Pingwing af te zeiken, maar ik wil aangeven dat de
overstap naar linux niet (altijd) zo geweldig is/gaat als de fanatici hier
willen doen geloven. Ik ben Windows gebruiker, ook zakelijk en ben hier
behoorijk hoog in opgeleid. Voor leken is de omschakeling mischien
makkelijker, maar een leek vertrouwd daarnaast ook weer op de buurman
als er iets niet werkt, en als de buurman nu net geen verstand heeft van
Pingwings dan houdt het op. Linux is er nog niet, te veel onderling verschil
in de distributies, net niet intuitief genoeg als Windows.

Ik houdt mij ten zeerste aanbevolen voor een Linux o.i.d. tegenhanger van
de Microsoft omgeving, Servers (Mail, file, print, etc...), Workstations, PDA's
etc. die eenvoudig aan te leren is voor gebruikers en ook centraal
beheersbaar is en blijft.

Mischien kunnen we hier iets met die europese miljarden die ergens in
een potje liggen.
27-12-2004, 21:01 door Anoniem
Door QvanQenQ
Ik vertel dit niet om de Pingwing af te zeiken, maar ik wil
aangeven dat de
overstap naar linux niet (altijd) zo geweldig is/gaat als de
fanatici hier
willen doen geloven.
Er werd gezegd en geef jij zelf
ook een demonstratie van dat je er niet zelf aan moet willen
klooien. Er is zelfs geen woord over Linux gerept, wel over
een beperkte voorstelling waarvan je eveneens fanatiek een
demonstratie geeft.
27-12-2004, 21:16 door Anoniem
Linux is er nog niet, te veel onderling verschil in
de distributies, net niet intuitief genoeg als
Windows.
Het feit dat je in de eerste plaats direct
aan Linux denkt als alternatief en ten tweede je
worstelingen met een distributie aangeeft zijn tekenen dat
je een zeer beperkt bent als leek. Hiermee onderken je het
belang van installatie en beheer door een kundige, ongeacht
platform.
Je hebt het nodig om het stand-alone O.S. als Windows
redelijk veilig aan een netwerk te kunnen plaatsen alsook
voor de installatie en beheer van systemen.
Het onderstreept temeer dat het voor gebruikers veel te
complexe materie is en dat zij er niet zelf mee aan moeten
rommelen. Voor een leek is het zelfstandig overstappen op
een ander systeem of het veilig maken van het huidige
systeem onbegonnen werk, blijkt.
Ook een hoog opgeleide icoontjes aanklikker is veelal een
leek op wezenlijke systeem-eigen vlakken.
27-12-2004, 21:42 door Anoniem
Door QvanQenQ
Ik heb wat cursusjes gevolgd in omgaan met pingwings LPI, en
ik kan me
er best aardig mee redden. Meer dan voldoende om laatst een
PC met
Miro DC30 kaart eens over te zetten naar Pingwing, dus de
laatste
Mandrake gedownload en 4 dagen bezig geweest om de
installatie aan de
gang te krijgen, elke keer weer hield dat kreng er mee op op
het moment
dat Linux zelf van de CD ging lezen om de installatie voort
te zetten. Daarna
kom je in een ongehoorde hel om de drivers te instaleren.

Ik vertel dit niet om de Pingwing af te zeiken, maar ik wil
aangeven dat de
overstap naar linux niet (altijd) zo geweldig is/gaat als de
fanatici hier
willen doen geloven.

Mischien kunnen we hier iets met die europese miljarden die
ergens in
een potje liggen.

Tja... de installatie en configuratie kun je ook beter
overlaten aan iemand die er verstand van heeft.
Niet iedereen hoeft een PC te kunnen configureren... daar is
de hele ellende ook mee begonnen... al die miljoenen "PC
experts" met muis die nederland nu "rijk" is en nu menen te
moeten verkondigen wat goed en fout is op IT gebied...

Kijk, als jij een superstabiel en veilig werkend systeem
hebt waarmee je alles kan .. dan ben je daar toch mee geholpen ?
27-12-2004, 22:04 door Anoniem
Door Anoniem
``They should be warned that the Net is a very, very
dangerous place.''

Oneens. De snelweg is niet gevaarlijk maar wie er met een
skelter op begeeft ...
Oneens. Op internet zijn heel andere dingen gaande dan op de
snelweg. En in elk geval op een heel andere schaal. Er is
b.v. nog steeds geen programma 'Blik op de digitale
snelweg', waar wat phishers en wormen achtervolgd worden
door de (welke?) politie.


Je moet geen stand-alone besturingssysteem met
netwerkextenties gebruiken in een networked wereld.
Als je daar Windos XP (SP2) mee bedoelt, dan sla je de plank
toch een beetje mis denk ik. Als je Windows 9x bedoelt...
Maar zelfs zo'n systeem is redelijk te beveiligen maar dat
vereist nogal wat extra software.

Ik geef je een 3 voor dit commentaar. Een 1 voor de moeite
en 2 extra punten omdat je met je tweede zin laat zien toch
iets van computers af te weten.
27-12-2004, 22:08 door Anoniem
Niet iedereen hoeft een PC te kunnen configureren...
daar is
de hele ellende ook mee begonnen... al die miljoenen "PC
experts" met muis die nederland nu "rijk" is en nu menen te
moeten verkondigen wat goed en fout is op IT
gebied...
Precies.
Kijk, als jij een superstabiel en veilig werkend systeem
hebt waarmee je alles kan .. dan ben je daar toch mee
geholpen ?
Inderdaad, ookal heb je het niet zelf zo
voor elkaar gekregen maar het laten doen.
27-12-2004, 23:48 door Anoniem
Door Anoniem
Ik geef je een 3 voor dit commentaar. Een 1 voor de moeite
en 2 extra punten omdat je met je tweede zin laat zien toch
iets van computers af te weten.

Jij wilt later zeker leraar worden. http://pabo.pagina.nl/
28-12-2004, 00:30 door Anoniem
Door Anoniem
Oneens. De snelweg is niet gevaarlijk maar wie er met een
skelter op begeeft ...
Oneens. Op internet zijn heel andere dingen gaande dan op de
snelweg. En in elk geval op een heel andere schaal. Er is
b.v. nog steeds geen programma 'Blik op de digitale
snelweg', waar wat phishers en wormen achtervolgd worden
door de (welke?) politie.
Wat is het verschil? Ik
stel het berijden van de snelweg (internet) met een skelter
(kleuterkleurige Windowsomgeving) qua risico's gelijk aan
elkaar, met ieder andere gevolgen welliswaar.

Je moet geen stand-alone besturingssysteem met
netwerkextenties gebruiken in een networked wereld.
Als je daar Windos XP (SP2) mee bedoelt, dan sla je de plank
toch een beetje mis denk ik. Als je Windows 9x
bedoelt...
Wanneer je je in het systeem ontwerp zou verdiepen, zal dat
teleurstellend voor je zijn.
Maar zelfs zo'n systeem is redelijk te beveiligen
maar dat
vereist nogal wat extra software.
Neen, het inzetten
van lapmiddeltjes getuigt zelfs van onmacht.
Door Anoniem
Door Anoniem
Ik geef je een 3 voor dit commentaar. Een 1 voor de moeite
en 2 extra punten omdat je met je tweede zin laat zien toch
iets van computers af te weten.

Jij wilt later zeker leraar worden.
http://pabo.pagina.nl/
Dat hopelijk niets met ICT te maken heeft.
28-12-2004, 11:45 door Anoniem
Linux , Windows. 1 pot nat. Linux is ook niet de snelde met security
updates en het aantal bugs wat er gevonden en actief gezocht wordt is
groter dan bij closed-source producten. Kijk eens naar de CERT
mededelingen die voor Linux uitgegeven worden. Vergelijk die tientallen
Linux advisories eens met de paar jaarlijkse advisories van een BSD OS.
28-12-2004, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem
Linux , Windows. 1 pot nat. Linux is ook niet de snelde met
security
updates en het aantal bugs wat er gevonden en actief gezocht
wordt is
groter dan bij closed-source producten.
Dat maakt het
op voorhand Linux wel een stuk veiliger door met proactief
zoeken mogelijke uitbaters voor te zijn, een privilege dat
closed-source niet kent. In tegenstelling tot de Redmondse
gewoonte kent Linux ook geen months of risk.
Kijk eens naar de CERT mededelingen die voor Linux
uitgegeven worden. Vergelijk die tientallen Linux advisories
eens met de paar jaarlijkse advisories van een BSD
OS.
BSD heeft ook zo haar updates hoor, waar wellicht
minder poeha aan wordt gegeven. Maar ben ik met je eens dat
het relaxed werkt onder BSD, niet enkel als server maar ook
op de desktop.
28-12-2004, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem
Linux , Windows. 1 pot nat. Linux is ook niet de snelde met
security updates
Snelste ==> snelde, de d zit inderdaad wel tussen de S en de
T in :)

Door Anoniem
met proactief zoeken
Wat is het verschil tussen gewoon zoeken en
proactief zoeken naar veiligheidsfouten?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.