Archief - De topics van lang geleden

Slechts 25% Nederlanders weet zich te beveiligen

05-04-2005, 10:27 door Redactie, 23 reacties

Dat het internet een plaats is waar cybercriminelen en ander digitaal tuig zich graag begeven is geen nieuws. Gelukkig gebruikt 98% van het publiek een virusscanner en vier van de vijf Nederlandse internetters een firewall. Tevens worden steeds meer gebruikers zich bewust van mogelijke security gevaren. Toch voelt 75% van de Nederlanders zich sinds vorig jaar minder veilig op het internet. Nederlanders maken zich vooral zorgen over virussen en hackers. Over spam, Trojaanse paarden en wormvirussen is men minder bezorgd, zo blijkt uit een onderzoek van XS4ALL. Ondanks de aanwezigheid van een virusscanner en firewall maakt men zich dus nog altijd zorgen. Nu is het hebben van een security oplossing geen garantie dat men nooit door een digitale aanval getroffen wordt. Het geeft wel aan dat een meerderheid van de Nederlanders geen vertrouwen in hun digitale beveiliging heeft of niet weet hoe ze zich moeten beveiligen. Onze stelling luidt derhalve: Slechts 25% Nederlanders weet zich te beveiligen

Reacties (23)
05-04-2005, 10:53 door Walter
Als het al 25 % is.....
Veel gebruikers vergeten hun virusscanner te updaten, of
weten niet hoe ze hun firewall moeten configureren, en dit
is meer dan 75% ben ik bang.....
05-04-2005, 12:16 door Anoniem
o/ ik ben 1 van die 25% :D heb al 1 jaar en 3 maanden xp lopen zonder
een virus en worm te hebben o/
05-04-2005, 13:20 door Mr T
Door Anoniem
o/ ik ben 1 van die 25% :D heb al 1 jaar en 3 maanden xp
lopen zonder
een virus en worm te hebben o/

Mag ik uw IP hebben?
05-04-2005, 13:27 door Anoniem
Ik ben het niet met de stelling eens.

Ik denk dat als er al een percentage van 25% zou zijn, dat
het dan gaat om mensen die geen virus of spyware detecteren
op hun systeem, en zich na hun beste kunnen hebben beveiligd.

Wanneer je geen virus etc detecteerd wil dat niet altijd
zeggen dat je pc schoon is...
05-04-2005, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem
o/ ik ben 1 van die 25% :D heb al 1 jaar en 3 maanden xp
lopen zonder
een virus en worm te hebben o/

Hoe weet je dat? ;-)
05-04-2005, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
o/ ik ben 1 van die 25% :D heb al 1 jaar en 3 maanden xp
lopen zonder
een virus en worm te hebben o/

Hoe weet je dat? ;-)
uit ervaring....er kunnen talloze virussen/spyware op de achtergrond bezig
zijn op JOU pc...
05-04-2005, 15:03 door tifkap
Ik denk dat het totale onzin is om te zeggen dat 75% van de bevolking op het
internet zich niet weet te beveiligen, als 98% van de mensen bewust een
virusscanner gebruikt, en 80% van de mensen ook nog een firewall.

Dit suggereerd op zijn minst dat deze personen advies ingewonnen
hebben bij iemand die er wel verstand van (zou moeten hebben) heeft.

Dat is alles wat iemand die niet zelf expert is in staat zou moeten zijn
om te doen. Het idee dat maar 25% van de Nederlanders zich weet te
beveiligen omdat de rest niet zelf in staat is om handmatig een trojan te
herkennen, is vergelijkbaar met het stellen dat America geen nucleaire
kernmacht is, omdat meer dan 75% van de bewoners niet in staat is om
zelf een waterstofbom in elkaar te zetten.
05-04-2005, 16:30 door bustersnyvel

Dat is alles wat iemand die niet zelf expert is in staat zou
moeten zijn om te doen. Het idee dat maar 25% van de
Nederlanders zich weet te beveiligen omdat de rest niet
zelf in staat is om handmatig een trojan te herkennen, is
vergelijkbaar met het stellen dat America geen nucleaire
kernmacht is, omdat meer dan 75% van de bewoners
niet in staat is om zelf een waterstofbom in elkaar te zetten.

Bedenk we dat de stelling gaat over mensen die
zichzelf weten te beschermen, niet mensen die zich
weten te laten beschermen.
05-04-2005, 18:56 door GateHawk
Zelf heb ik een poll gehouden op mijn pagina met de vraag
"Computers zijn tegenwoordig te complex." ruim 40% van mijn
bezoekers was het hier mee eens. Complexiteit staat bij mij
gelijk aan een slechte beveiliging. Daarom zijn goede
security-pro's zeldzaam.
05-04-2005, 19:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-04-2005, 00:06 door Anoniem
Het is eigenlijk een kwestie van blijven hameren op het volgende:
- Dat Microsoft updates uitbrengt die de beveiliging van een pc ten goede
komen, en dat deze updates ook gedownload en geïnstalleerd moeten
worden.
- Dat een virusscanner zonder updates net zo goed is als geen
virusscanner. Ook deze dient dus regelmatig (minimaal één keer per
week, maar dat is naar mijn idee toch nog aan de lage kant) ge-update te
worden.
- Dat een firewall aan de dag van vandaag een MUST is. Neem als
voorbeeld virussen die gebruik maken van fouten in de software van
Windows, maar door het draaien van een firewall toch niet op de pc
kunnen komen. Het goed configureren is natuurlijk een punt op zich en ook
hier geldt dat het programma up to date gehouden moet worden.
- Gebruik eens een browser als bijvoorbeeld Firefox van Mozilla. Ik zeg
hiermee niet dat het ding volledig veilig is, maar veel problemen zijn ermee
te voorkomen. Ook in dit geval: Regelmatig updaten!
- Verwijder alle mail die je niet verwacht ongelezen van het systeem, en klik
niet domweg op een link die je op wat voor manier dan ook tegen komt
(mail, msn, web).

Het hameren op deze punten werpt naar mijn idee toch wel zijn vruchten af
omdat er steeds meer mensen zijn die ooit eens in de problemen zijn
gekomen en daarvan geleerd hebben. We zijn immers allemaal ergens
begonnen, en ik ben het met de stelling dus niet eens. Maargoed, het
belangrijkste van alles is: Breng het in begrijpelijke taal en noem
voorbeelden. Alleen op deze manier is het voor een normaal iemand te
begrijpen waarom de beveiliging van een systeem zo belangrijk is. Laatst
kwam ik een leuk voorbeeld tegen: http://www.virushelp.nl. Die mensen
krijgen het voor elkaar om in Jip en Janneke taal problemen uit te leggen
en oplossingen te bieden voor mensen die een virus op hun pc hebben.
Hier kan menige helpdesk naar mijn idee een voorbeeld aan nemen, want
vaak komt men met wazige oplossingen of termen waar mensen die geen
verstand hebben van een pc nooit van gehoord hebben. Misschien iets TE
eenvoudig voor de mensen die een security site als deze bezoeken, maar
daar heb je het weer: We zijn allemaal ergens begonnen.........
06-04-2005, 08:45 door Peter_
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
o/ ik ben 1 van die 25% :D heb al 1 jaar en 3 maanden xp
lopen zonder
een virus en worm te hebben o/

Hoe weet je dat? ;-)
uit ervaring....er kunnen talloze virussen/spyware op de achtergrond bezig
zijn op JOU pc...

Had ik ook. Een gloednieuwe virus die gewoon draaide (Symantec
herkende het nog niet). Maar mijn Linux firewall hielde de uitgaande
connectie tegen. Na drie dagen ploeteren om het weg te krijgen had
Symantec het eindelijk in de Dev-files zitten.
06-04-2005, 08:55 door Anoniem
Door Mr T
Mag ik uw IP hebben?

Tuurlijk, 127.0.0.1
06-04-2005, 10:02 door Anoniem
Ik ben het ook niet mee eens met de stelling. Misschien
DENKT 25% van de nederlanders dat ze zichzelf goed hebben
beveiligd maar daarin schuilt natuurlijk het grootste gevaar.
Security blijft nou eenmaal iets waar je mee bezig blijft en
vaak moet je je er echt helemaal in verdiepen wil je echt
weten hoe het in elkaar zit. Voor je alles door hebt, zijn
er weer andere gevaren waardoor je altijd achter de feiten
aan blijft lopen.

T
06-04-2005, 10:30 door Anoniem
ik ben opgehouden te waarschuwen voor loggers,
virussen,spyware,etc,
je wordt in je gezicht uitgelachen ,tot ze besmet zijn,dan
mag ik op komen draven om de rotzooi te herstellen.
06-04-2005, 11:43 door Anoniem
niks firewall niks virusscanner alleen HITMAN PRO en
PEERGUARDIAN 2 ik heb nergen last van en ik download me eigen
helemaal scheel en heb nu al ruim 2 jaar win xp er op en heb nergens
last van mag je mij vertellen hoe dat komt en kom niet met dan heb je
gewoon geluk
06-04-2005, 12:14 door Anoniem
Hou toch eens op met die 'ik verhalen'. Heel fijn dat jij
thuis wel alles voor elkaar hebt, maar daar hebben de rest
van de bezoekers zo weing aan he. Mijn eerste reactie op
jouw verhaal is dat je OF niet weet wat er allemaal op je pc
bakkie draait, OF wel veel geluk hebt, OF (en meest voor de
hand liggend) je denkt na bij alles wat je doet. (dwz geen
rare mails openen, of op rare links klikken en download/
shared alleen van 'schone netwerken)

Zoals ik al eerder aangaf; het is gevaarlijker om te denken
dat jou niets kan gebeuren!

Wel succes ermee!

T
07-04-2005, 00:15 door Anoniem
Dit kun je op je vingers natellen. Hoeveel thuisgebruikers
hebben hun pc niet onder bekwaam beheer?
14-04-2005, 06:47 door Anoniem
Door tifkap
Ik denk dat het totale onzin is om te zeggen dat 75% van de bevolking op
het
internet zich niet weet te beveiligen, als 98% van de mensen bewust een
virusscanner gebruikt, en 80% van de mensen ook nog een firewall.

Dit suggereerd op zijn minst dat deze personen advies ingewonnen
hebben bij iemand die er wel verstand van (zou moeten hebben) heeft.

Dat is alles wat iemand die niet zelf expert is in staat zou moeten zijn
om te doen. Het idee dat maar 25% van de Nederlanders zich weet te
beveiligen omdat de rest niet zelf in staat is om handmatig een trojan te
herkennen, is vergelijkbaar met het stellen dat America geen nucleaire
kernmacht is, omdat meer dan 75% van de bewoners niet in staat is om
zelf een waterstofbom in elkaar te zetten.
Ik denk dat je kennis voor wat betreft computers, netwerken en internet van
de gemiddelde Nederlander veel te hoog inschat. 25% kon nog wel eens
te veel zijn
15-04-2005, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem
Door Mr T
Mag ik uw IP hebben?

Tuurlijk, 127.0.0.1

LOL. Ik heb geen internetverbinding en concentreer me volledig op fysieke
beveiliging.
17-04-2005, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Mr T
Mag ik uw IP hebben?

Tuurlijk, 127.0.0.1

LOL. Ik heb geen internetverbinding en concentreer me
volledig op fysieke
beveiliging.
concentreer me volledig op fysieke
beveiliging.
Dat houdt dus in dat gij een brandkluis om uwe PC heeft
gebouwd met geen fysieke verbinding naar buiten dus ook geen
wireless

Ik vind het zeer grappig en tegelijk tamelijk asociaal, dat
er in het huidige verkeer op het Pretnet er nog steeds
mensen zijn die denken , ik zie geen virus dus er is geen virus.
Waarom aso omdat zij zonder te weten gezellig voor bijv.
postkantoortje zitten te spellen en zij weten het niet (
want ik zie toch niks ) wees fijn blind.
Nu uit eigen ervaring, weet ik dat je niet snel genoeg kan
zorgen dat je beveilligd het Pretnet op kan.
na installatie van een nieuwe verse PC had ik binnen de 2min
de eerste 2 aanvallen van poortscannen gekregen.
18-04-2005, 09:07 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Mr T
Mag ik uw IP hebben?

Tuurlijk, 127.0.0.1

LOL. Ik heb geen internetverbinding en concentreer me
volledig op fysieke
beveiliging.
concentreer me volledig op fysieke
beveiliging.
Dat houdt dus in dat gij een brandkluis om uwe PC heeft
gebouwd met geen fysieke verbinding naar buiten dus ook geen
wireless

Ik vind het zeer grappig en tegelijk tamelijk asociaal, dat
er in het huidige verkeer op het Pretnet er nog steeds
mensen zijn die denken , ik zie geen virus dus er is geen virus.
Waarom aso omdat zij zonder te weten gezellig voor bijv.
postkantoortje zitten te spellen en zij weten het niet (
want ik zie toch niks ) wees fijn blind.
Nu uit eigen ervaring, weet ik dat je niet snel genoeg kan
zorgen dat je beveilligd het Pretnet op kan.
na installatie van een nieuwe verse PC had ik binnen de 2min
de eerste 2 aanvallen van poortscannen gekregen.


Zoals ik al aangaf ***LOL**** geen verbinding is de beste beveiliging....je
ziet geen virus en hebt geen virus. Dit was de laatste keer, als je het niet
helemaal in de juiste context kan plaatsen verwijs ik u gaarne naar
netwerken voor dummies.

Trouwens, een poortscan is geen aanval. Het risico ziet namelijk niet in het
aantal openstaande poorten, maar in de configuratie van de services
achter die poorten en de kwaliteit van die services zelf (dus bijtijds patchen
e.d.)
18-04-2005, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem
Door Mr T
Mag ik uw IP hebben?

Tuurlijk, 127.0.0.1

of 192.168.1.1
of 10.1.1.1
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.