Archief - De topics van lang geleden

Security moet verplicht vak op voortgezet onderwijs worden

30-08-2005, 13:37 door Redactie, 28 reacties

Computers zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Of het nu gaat om persoonlijk of zakelijk gebruik, bijna iedereen werkt met een PC. Hierdoor kan computercriminaliteit grote gevolgen hebben. Aangezien de eerste stap in de beveiliging met een stuk bewustzijn en kennis begint, is het van groot belang om computergebruikers dit in een zo vroeg mogelijk stadium bij te brengen. Tenslotte is jong geleerd, oud gedaan. Het voortgezet onderwijs is een uitstekende plek om kinderen de principes van veiliger surfen en computerbeveiliging bij te brengen. Zeker deze leeftijdsgroep, die veel op internet zit, is kwetsbaar voor virussen, spyware en andere online dreigingen. Onze stelling luidt derhalve: Security moet verplicht vak op voortgezet onderwijs worden

Reacties (28)
30-08-2005, 13:47 door Anoniem
Alsof dat dan beter zou blijven hangen bij jongeren dan bijvoorbeeld het
verkeersdiploma....

Niks mis met het initiatief, maar mijn ervaring is dat een gemiddelde
jongere (heb er eentje thuis rondlopen van 15) 'belangrijkere' zaken aan
zijn/haar hoofd heeft.

Als je ze gaat vertellen wat *niet* mag, doen ze het juist.

my 2 cents...

Peter
30-08-2005, 13:55 door Anoniem
verplicht vak lijkt me niet nodig, maar onderdeel van
computer onderwijs lijkt me zeker een goed idee.
30-08-2005, 13:58 door Niels H
Uitstekend idee, ik stel me direct beschikbaar om mee te
werken aan het programma voor dit vak!
30-08-2005, 14:08 door Anoniem
ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met computerles daar
maar toen ik er zat kregen was het te nep, je leerde er echt
niets van, alleen maar hoe je met een bepaald programma een
bepaald ding deed, niet waarom of hoe je erbij zou komen dat
te doen. ik vrees dat 'security' les ook zoiets zou worden...
30-08-2005, 14:14 door raboof
Over het algemeen zeggen mensen veel te snel "dit zou in het
voortgezet onderwijs behandeld moeten worden". Het kan wel
een onderdeel zijn in het vak Informatica.

Op de meeste middelbare scholen is het Informatica-onderwijs
slecht. Dat komt, volgens mij, vooral omdat Den Haag nog
steeds geen toestemming heeft gegeven om een eerstegraads
lerarenopleiding Informatica op te zetten.

Concreet betekent dat, dat informaticadocenten altijd eerst
een andere eerstegraadsbevoegdheid moeten halen
(bijvoorbeeld scheikunde of wiskunde). Daarna kunnen ze zich
dan laten bijscholen tot informaticadocent.

Zo krijg je dus zo goed als geen `echte' informatici voor de
klas.
30-08-2005, 14:15 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-08-2005, 14:30 door Anoniem
Dit soort stof is iets wat bij ons tijdens de ICT-lessen
behandeld wordt.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet zou gebeuren.
Leerlingen willen juist graag weten hoe ze van irritante
virussen af kunnen komen en na een eng voorbeeld uit het
nieuws slaat een lesje veilig internetten ook altijd goed aan.
We leren ze dan ook dat je op internet alles kan doen maar
dat de gevolgen groot kunnen zijn dus dat ze bewust ermee om
moeten gaan.
Zeg maar, net als in het echt.
30-08-2005, 14:59 door Anoniem
Geen apart vak, maar wel onderdeel van de basisvorming. Mij
hebben ze er in ieder geval niets over verteld. Maar toen
was de enige internetverbinding in school een Pentium75 met
ISDN lijn en draaide de rest van de machines DOS :-)
30-08-2005, 15:51 door Anoniem
Security is wellicht een groot woord, maar er valt iets te
zeggen over informatie over computergebruik waar security
dan een onderdeel van uitmaakt.

In welke vorm ? geen flauw idee. Laat daar maar een
werkgroep over buigen, ik hoef tenslotte niet alles te
bedenken, toch ?

Goed initiatie, nu nog uitwerken zonder overkill te veroorzaken.
30-08-2005, 16:07 door Anoniem
Een apart vak? Laat me niet lachen. Beveiliging is altijd
een bijkomstigheid bij hoofdzaken. Veiligheid op ict gebied,
in en om het huishouden, financiele zaken, het verkeer, etc:
dat kan je niet als apart vak gaan geven zonder het uit zn
verband te trekken van de achterliggende hoofdzaak. Gewoon
geven als onderdeel van de hoofdzaken dus. Daarbij
verplichten zou veel meer problemen schelen.
30-08-2005, 21:12 door Preddie
lijkt me onzin .... heb al genoeg vakken opschool gehad waar
ik het nut niet van inzag ....ik denk voor het merendeel dat
de meeste dat ook denken van dit vak .... behalve voor
diegene die er intresse in heeft ... ik ben er daar 1 van !
30-08-2005, 21:43 door Anoniem
laat ze er dan een keuze vak van maken die genen die zich daar voor
interesseren kunnen er dan voor kiezen
30-08-2005, 23:58 door Anoniem
Door Anoniem
laat ze er dan een keuze vak van maken die genen die
zich daar voor
interesseren kunnen er dan voor kiezen
Ik wist niet dat het genetisch bepaald is. Zijn er ook genen
die zich er niet voor interesseren?
31-08-2005, 10:50 door jkfjkhfdkjhdfkhjdfkjhfdg
Nou, ik ben zelf 17 en het lijkt mij ONZIN!

Zelf ben ik echt fanatiek computeraar, kan een digitaal
rijbewijs halen als ik wil en mag zelf lesgeven in het
Officepakket aan medestuntenten.

Security is iets wat de bedrijven opzich moeten nemen
(Microsoft/Intel etc..) en eventueel met voorlichting van de
overheid.
Bij aanschaf van een nieuwe PC moet je daarmee kunnen werken
zonder tig cursussen gevolgd te hebben, inclusief een over
security.

Ik weet zo al dat zeker 7/10 van mijn klasgenoten alleen al
er niets inzien omdat het totaal niet interessant oogt.
31-08-2005, 11:01 door Anoniem
Door J-P
Nou, ik ben zelf 17 en het lijkt mij ONZIN!

Zelf ben ik echt fanatiek computeraar, kan een digitaal
rijbewijs halen als ik wil en mag zelf lesgeven in het
Officepakket aan medestuntenten.

Security is iets wat de bedrijven opzich moeten nemen
(Microsoft/Intel etc..) en eventueel met voorlichting van de
overheid.
Bij aanschaf van een nieuwe PC moet je daarmee kunnen werken
zonder tig cursussen gevolgd te hebben, inclusief een over
security.

Ik weet zo al dat zeker 7/10 van mijn klasgenoten alleen al
er niets inzien omdat het totaal niet interessant oogt.

Deze reactie geeft m.i. precies aan hoe nuttig het is om op de juiste wijze
de doelgroep duidelijk te maken wat het belang van security is...... Dank je
J-P!
31-08-2005, 11:10 door Anoniem
J-P: je betaald zelf ook voor AV, FW etc ... of doen je ouders dat?
31-08-2005, 11:42 door Anoniem
zodra mensen hun verslagen / opdrachten kwijt zijn aan een
virus ofzo dan begrijpen ze snel genoeg hoe belangerijk
security is. zo lastig zal het niet zijn om ze het nut er
van in te laten zien.
31-08-2005, 11:42 door raboof
J-P: je betaalt zelf ook voor AV, FW etc ... of doen
je ouders dat?
Daar zijn tegenwoordig voor thuisgebruik prima gratis te
gebruiken tools voor toch?
31-08-2005, 12:58 door Anoniem
Door J-P
Nou, ik ben zelf 17 en het lijkt mij ONZIN!

Zelf ben ik echt fanatiek computeraar, kan een digitaal
rijbewijs halen als ik wil en mag zelf lesgeven in het
Officepakket aan medestuntenten.

Security is iets wat de bedrijven opzich moeten nemen
(Microsoft/Intel etc..) en eventueel met voorlichting van de
overheid.
Bij aanschaf van een nieuwe PC moet je daarmee kunnen werken
zonder tig cursussen gevolgd te hebben, inclusief een over
security.

Ik weet zo al dat zeker 7/10 van mijn klasgenoten alleen al
er niets inzien omdat het totaal niet interessant oogt.


Ik herzie mijn mening, direct verplicht stellen !
Ongeacht of het Microsoft is, security is eigenbelang, en
niet dat
van een ander.

Daarnaast gaat het hier niet enkel en alleen om product
security. Als je een keer tijd hebt zou je jezelf kunnen
verdiepen
in bijvoorbeeld de ISO17799. Maar ja, dat zal wel niet
interessant ogen !
31-08-2005, 15:05 door Anoniem
Door J-P
Nou, ik ben zelf 17 en het lijkt mij ONZIN!

Zelf ben ik echt fanatiek computeraar, kan een digitaal
rijbewijs halen als ik wil en mag zelf lesgeven in het
Officepakket aan medestuntenten.

Security is iets wat de bedrijven opzich moeten nemen
(Microsoft/Intel etc..) en eventueel met voorlichting van de
overheid.
Bij aanschaf van een nieuwe PC moet je daarmee kunnen werken
zonder tig cursussen gevolgd te hebben, inclusief een over
security.

Ik weet zo al dat zeker 7/10 van mijn klasgenoten alleen al
er niets inzien omdat het totaal niet interessant oogt.

Goeie reactie hoor; je merkt dat een heel aantal 'security experts' hier totaal
los van de realiteit zijn.

Bij scheikunde krijg je toch ook geen onderdeel explosieven opruimen? En
bij Nederlands toch ook geen onderdeel juridisch lezen?
31-08-2005, 15:36 door Anoniem
Goeie reactie hoor; je merkt dat een heel aantal 'security experts'
hier totaal los van de realiteit zijn.

Bij scheikunde krijg je toch ook geen onderdeel explosieven opruimen? En
bij Nederlands toch ook geen onderdeel juridisch lezen?

Hoevaak kom je in het echt een bom tegen of moet je een juridische brief
lezen?
Hoevaak kom je in het echt spyware en virussen tegen?

gewoon verplicht stellen die hap!
01-09-2005, 07:07 door Anoniem
ja goed idee uhum ze zitten toch al niet zo vaak achter de comp toch
LOL.laat ze lekker sporten en bewegen of moeten het meteen computer
programeurs worden .onderdeel van informatica lijkt me een pré .laat
microsoft zijn software maar is zo compleet mogelijk maken de kennis is
er en het is mogelijk dus waarom zo moeilijk doen .
01-09-2005, 13:22 door Anoniem
Wat jammer dat er zo weinigen zijn die snappen waar het bij securtiy om
gaat! Het is niet een verzameling tools of trucs die je moet leren. Dus de
vergelijking met de scheikunde-bom of de jurische brief gaat echt mank.

Wat we allemaal op school hebben geleerd (hoop ik) zijn dingen als:
Je taken afmaken
Afspraken nakomen
Respect tonen
Leren hoe je informatie kan opnemen (leren om te leren zeg maar).

En zo moet je ook naar security kijken. Dus leren waar je allemaal aan
moet denken om je omgeving veiliger te maken. Dat is je ICT-omgeving,
maar ook de omgeving van je ICT omgeving.

Volgens mij hebben velen nog een hoop te leren, dus start maar vast op
school. En voor diegenen die al in de pratijk werkzaam zijn en bovenstaand
blijk geven van hun incompetentie: leer ook nog eens wat verder!
01-09-2005, 14:06 door Nabulafia
Een open deur intrappen : twee aspecten aan security
1) ethiek
2) techniek.
Het eerste zou impliciet deel moeten uitmaken van elk curriculum en komt
expliciet aan bod wanneer en als de docent diepte aan zijn vak wil geven
(gebruik van cases, nieuwsberichten etc... actualisering van de
lesinhouden).
Beveiligingstechnieken kunnen perfect geïmplementeerd worden in de
bestaande lespakketten. Beveiliging als appart vak wordt gedoceerd in de
relevante specialisaties.
Ik zie geen reden om in het voortgezet onderwijs een nieuw vak in te
voeren als de inhoud in het bestaande curriculum ingepast kan worden.

Ik ben Belg en ik ben mij ervan bewust dat de Nederlandse
onderwijsstructuren verschillen van de onze. Bij ons volgt "voortgezet
onderwijs" op "algemeen vormend hoger middelbaar onderwijs'
(HAVO/MAVO in Nederland?) Toch denk ik dat de leerinhouden zowat
dezelfde zijn.

I.v.m. de beschikbaarheid van IT-professionals in het onderwijs : de pro's
verdienen pakken meer in het bedrijfsleven dan in het onderwijs. Werk die
discrepantie weg en je hebt er een pak bereidwillige leraars bij. Er gaan
veel mogelijkheden tot kennisoverdracht verloren omdat kennis gezien
wordt als handelswaar. A.h.w. 'het kennisdeficiet van de vrije
markteconomie'.

Patrick.
01-09-2005, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem
Goeie reactie hoor; je merkt dat een heel aantal 'security
experts' hier totaal
los van de realiteit zijn.

Bij scheikunde krijg je toch ook geen onderdeel explosieven
opruimen? En
bij Nederlands toch ook geen onderdeel juridisch lezen?

nee, jouw reacties is geniaal hoor, erg goede vergelijking
bommen opruimen en een virus herkennen / oplossen. er is
toch al een een stroming om de school wat toepasbaarder maken.
03-09-2005, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem
Goeie reactie hoor; je merkt dat een heel aantal
'security experts'
hier totaal los van de realiteit zijn.

Bij scheikunde krijg je toch ook geen onderdeel explosieven
opruimen? En
bij Nederlands toch ook geen onderdeel juridisch lezen?

Hoevaak kom je in het echt een bom tegen of moet je een
juridische brief
lezen?
Hoevaak kom je in het echt spyware en virussen tegen?

gewoon verplicht stellen die hap!

Kinderen vertellen dat ze geen Internet Explorer, MSN,
Outlook Express en WIndows moeten gebruiken kost een paar
minuten en geen vol lesuur.

Verder vind ik dat je de verantwoordelijkheid van een veilig
systeem grotendeels bij de fabrikant mag neerleggen. Dat
doen we met andere produkten ook zo. Waarom is het in deze
dan algemeen geaccepteerd dat we het zelf maar moeten
oplossen ????
Je hebt geen inzage in de broncode dus je bent niet bij
machte om je eigen systeem te controleren of veiliger te maken.

Met dit als mening en constatering lijkt mij de stelling
alleen maar nut hebben in het informatica onderwijs. Het
heeft absoluut geen plaats in het normale onderwijs.
Netals: hoe leg je een alarmsysteem in je huis aan ? wat
zijn de meestvoorkomende zakkenroller-truucs, hoe jat ik een
autoradio en welke fietssloten zijn het slechtst.......
05-09-2005, 12:11 door Anoniem
De eerste auto kon ook de de eerste de beste idioot worden
gereden. Met de toename ervan nam het aantal regels om eea
in goede banen te leiden ook toe. Dat er dan een rij-examen
komt, vindt niemand meer vreemd (alhoewel het er niet
veiliger op is geworden).
Computers zijn inmiddels ook een deel van 'het leven'. Het
maakt sommige zaken die we misschien liever niet willen
weten, scherper. (Kinder)porno is niet ontstaan agv
computers, maar wel ineens bereikbaarder voor meer mensen.
De 'onderwereld' komt meer naar boven.
In zo'n situatie moet je, denk ik, eerder denken aan
'opvoeden': wat is mag wel, wat is wel geaccepteerd, hoe doe
je dat? Dan zal de opvoeder daar zelf wel een beetje
verstand van moeten hebben. Sommige dingen besteed je dus
uit (auto rijles). Ik weet niet of er veel ouders zijn die
hin kinderen in de opvoeding al iets kunnen meegeven over
veiligheid op het Internet. Daarvoor is het te nieuw en
ontwikkelt zich te snel....... waarschijnlijk. In die
gevallen kan een school (tijdelijk) een tussenoplossing
zijn. Maar maak er inderdaad geen vak van: het is niet iets
losstaands, maar integraal onderdeel van 'je leven'.
11-04-2006, 14:01 door gmlk
Persoonlijk vind ik dat programmeren een verplicht vak moet worden in het
basis onderwijs, naast leren lezen, schrijven en rekenen. Zodra een hele
generatie kinderen heeft leren programmeren weten ze beter hoe een
computer werkt en kunnen ze ook met kennis eisen stellen aan de werking
er van.

Hoewel C, Java en zo best wel veel expertise vragen van de programmeur
om er goed mee te werken kan vrijwel iedereen veilig en makkelijk leren
programmeren in Ruby of Scheme.

Dit is te vergelijk met de overgang van romeinse cijfers na onze huidige
hindoe-arabische cijfers. Het vereist veel meer kennis en kunde om
MCMXCVI te delen door IV (antwoord: CDXCIX ) terwijl iedereen
tegenwoordig leert hoe hij 1996/4 kan uitrekenen in een paar seconden.

Netwerk en Computer Security lijkt me een vrij nutteloos vak.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.