image

Vergeet Spyware, bespioneer jezelf met Myware

vrijdag 20 januari 2006, 12:01 door Redactie, 0 reacties

Bedrijven zoals Google, Microsoft en Yahoo proberen op allerlei manieren zoveel mogelijk informatie over gebruikers en bezoekers te verzamelen. Wanneer iemand zich aanmeldt voor een dienst wordt dit nauwkeurig bijgehouden. Het is slechts een kwestie van tijd voordat iemand aan de hand van zijn of haar digitale identiteit overal op het internet gevolgd kan worden. Als deze informatie zo waardevol is, waarom zou je het dan niet zelf gaan verzamelen?

Die vraag stelde ondernemer Seth Goldstein zich. Met zijn bedrijf Root Markets probeert hij hij de internetgebruiker meer inzicht in z'n eigen surfgedrag te geven. Goldstein wil gaan bijhouden welke sites iemand bezoekt, wanneer en hoevaak per dag. Aan de hand van allerlei grafieken kan de online identiteit van iemand in kaart worden gebracht. Nu zou dit de internetter moeten helpen bij het verwerken van de "information overload", het biedt ook financiele voordelen.

Root Markets wil de gegevens namelijk gaan verkopen en aanbieden aan bedrijven, maar dan wel onder strenge voorwaarden, in tegenstelling tot spyware en adware. De gegevens zijn het eigendom van de gebruiker, de gebruiker kan zijn gegevens aanbieden voor iets van waarde, en de gebruiker heeft het recht om te weten wie zijn gegevens gebruikt en op wat voor een manier.

De "myware service" van het bedrijf heet Root Vaults en is nog in de beginfase, maar volgens Goldstein en anderen is ieders clickstream straks geld waard.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.