image

Gartner: Vermijd Apple's iPhone

woensdag 20 juni 2007, 11:09 door Redactie, 16 reacties

Op 29 juni verschijnt Apple's iPhone op de Amerikaanse markt, maar bedrijven doen er verstandig aan de nieuwe telefoon te negeren, zo waarschuwt onderzoeksbureau Gartner. De iPhone mist beveiligingsmaatregelen zoals een firewall, en ondersteunt geen Microsoft Exchange of Lotus Notes, waardoor zakelijke gebruikers hun e-mail naar hun internetprovider moeten doorsturen.

"Je hebt e-mail op een plek die niet beveiligd is. Er zijn geen firewalls op het apparaat. Er is geen mogelijkheid om gegevens te verwijderen als het apparaat verloren wordt," zegt Gartner analist Ken Dulaney, die verder opmerkt dat de iPhone niet op de IT-wereld is gericht.

Ook beveiligingsexpert Andrew Storms heeft de nodige vraagtekens bij Apple's nieuwe speeltje. "Is de data tijdens transport versleuteld? is de data op het apparaat versleuteld? is de data op het verwijderbare geheugen versleuteld? is er gebruikers authenticatie? worden encryptie sleutels op het apparaat bewaard en zijn die ook versleuteld? Storms is dan ook van mening dat de iPhone een beveiligingsnachtmerrie voor de automatiseringsafdeling wordt.

Reacties (16)
20-06-2007, 11:17 door Anoniem
Als er gewoon OSX op draait dan zit er wel data encryptie op, ook een login
en ook een firewall.... Ik vraag me dus af of deze mensen ooit met een
Apple gewerkt hebben.

Daarnaast..... zijn er ook Windows mobile telefoons... die doen dit ook niet.

Dus zouden ze deze opmerkingen niet beter algemeen kunnen plaatsen?
20-06-2007, 11:30 door SirDice
Gartner weer in de bocht... Zucht..

Enne die andere pipo:
Ook beveiligingsexpert Andrew Storms heeft de nodige
vraagtekens bij Apple's nieuwe speeltje. "Is de data tijdens
transport versleuteld? is de data op het apparaat
versleuteld? is de data op het verwijderbare geheugen
versleuteld? is er gebruikers authenticatie? worden
encryptie sleutels op het apparaat bewaard en zijn die ook
versleuteld? Storms is dan ook van mening dat de iPhone een
beveiligingsnachtmerrie voor de automatiseringsafdeling
wordt.
Die moet eens naar zo'n Windows Mobile smartphone kijken.
Die kunnen dit ook niet.
20-06-2007, 11:32 door Anoniem
Door SirDice
Gartner weer in de bocht... Zucht..

Enne die andere pipo:
Ook beveiligingsexpert Andrew Storms heeft de nodige
vraagtekens bij Apple's nieuwe speeltje. "Is de data tijdens
transport versleuteld? is de data op het apparaat
versleuteld? is de data op het verwijderbare geheugen
versleuteld? is er gebruikers authenticatie? worden
encryptie sleutels op het apparaat bewaard en zijn die ook
versleuteld? Storms is dan ook van mening dat de iPhone een
beveiligingsnachtmerrie voor de automatiseringsafdeling
wordt.
Die moet eens naar zo'n Windows Mobile smartphone kijken.
Die kunnen dit ook niet.

ACK! :-)
20-06-2007, 11:36 door Walter
Bij Blackberry is in ieder geval de blackberry remote te wipen (ding is dan
gewoon leeg), hierna moet er opnieuw geautenticeerd worden met de
BES. Weet je niet met welk e-mail adres of wachtwoord, zul je dus niet
meer bij de data komen die op de BB stond.

Ik vind een Blackberry niet geweldig (omdat alle data via RIM wordt
verstuurd en je het dus niet zelf in de hand houdt), maar dat hebben ze wel
goed geregeld.
20-06-2007, 11:36 door Anoniem
Gartner is altijd al een MS's puppet geweest!
20-06-2007, 11:38 door Anoniem
Ik: Vermijd alle mobiele apparaten! Welke pda of telefoon heeft een firewall of
encrypt de dat? En wie zegt dat de iPhone dat niet heeft?
20-06-2007, 11:43 door Alain N.
Zucht. Weeral een FUD-bericht.

Gartner heeft veel praatjes, maar weet niets. De specificaties van de iPhone
zijn nog niet volledige bekend en toch menen ze al een groot risico te zien.

Het is verstandig om eerst de iPhone in handen te hebben en het toestel
aan een grondig onderzoek te onderwerpen, en DAN pas uitspraken te
doen. Apple is namelijk berucht om verschillende specificaties te verzwijgen
tot de productlancering.
20-06-2007, 11:53 door Eerde
Welk mobile-OS heeft dat -allemaal- wel dan ? Oftewel waarom
de iPHone nu aanvallen ?

Ik vind zelf Symbian met F-secure voldoende. Je moet
natuurlijk ook niet gaan overdrijven met al die "security".

Toeristen mijden de USofA vanwege te strenge beveiliging,
erger nog dan Israel en die houden ook maar weinig
bomgordeldragende Balesteinen of raketten tegen.
Een keer per jaar meldt Balkie ook dat er weer een 'plot'
verijdeld is :(
Tsja je moet de beveiligingsindustrie en de giga sommen geld
die je daar de belastingbetaler voor laat dokken wel blijven
voeren want daar werken inmiddels te veel mensen om te
zeggen; "Niet meer nodig'.

Dat er via mobieltjes emails worden verzonden en gelezen die
staatsgeheimen zouden bevatten of ander zeer gevoelige
-bedrijfs-gegevens geloof ik niet.
Iedereen die met dat soort gegevens omgaat moet zich van de
veiligheidsrisico's bewust zijn, anders zou die persoon de
bevoegdheid of toegang daartoe niet moet hebben, makkelijk zat.

En I-Spy in 't veld heeft echt wel andere middelen.
Ergo dit bericht is FUD !
20-06-2007, 12:19 door Anoniem
Blackberry ban for French elite

French government officials have been ordered not to use
handheld Blackberry devices amid fears that foreigners could
spy on them, reports say.

bron:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6221146.stm
20-06-2007, 12:58 door wimbo
Encryptie tijdens transport wordt door alle Windows Mobile
en SYmbian based PDA's/smartphones gewoon ondersteund. De
vraag is of de provider ook Secure POP3, SMTPS en Secure
IMAP4 ondersteund.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de iPhone dat niet
ondersteund.

Binnen de meeste corporate mail servers is het mogelijk om
(secure) pop3, smtps en secure imap aan te zetten.
De middelen zijn er, maar als je ze als bedrijf niet
ondersteunt.......

Encryptie van data op de telefoon/pda.. Hoeveel bedrijven
versleutelen daadwerkelijk de gegevens op de computers/laptops?

Dus iets met een F, een U en een D

Overigens wordt de iPhone ook niet echt als een corporate
phone in de markt gezet (zoals bijv. de blackberry).
20-06-2007, 15:02 door Anoniem
@ Wimbo:

Bij symbian ben je wel afhankelijk van de telecomprovider
die naar believen functionaliteiten uit het toestel kan en
mag 'slopen', zo als nu al het geval is met SIP VOIP voor
Orange en Vodafone klanten.. (ook van toepassing op de email
configuratie)

Ok, dit is te 'herstellen' door een symbian toestel te
unlocken en een firmwareupdate te doen met een KPN simmetje
in het app.
Met een KPN sim krijgt men de beschikking over vrijwel alle
functionaliteiten die een symbian toestel biedt (o.a. N80
en/of N95).
Daarna de 'eigen' sim weer in het toestel en klaar is klara..

Fred
21-06-2007, 10:34 door LaVolpe
Inderdaad. Een hoopje FUD.

Ik weet één ding: de dag dat de iPhone in Europa beschikbaar is ... koop ik
zo'n ding :)
21-06-2007, 12:29 door Anoniem
juist... hij heeft niet eens verwijderbaar geheugen.
21-06-2007, 13:25 door wimbo
Door Anoniem
@ Wimbo:

Bij symbian ben je wel afhankelijk van de telecomprovider
die naar believen functionaliteiten uit het toestel kan en
mag 'slopen', zo als nu al het geval is met SIP VOIP voor
Orange en Vodafone klanten.. (ook van toepassing op de email
configuratie)

Ok, dit is te 'herstellen' door een symbian toestel te
unlocken en een firmwareupdate te doen met een KPN simmetje
in het app.
Met een KPN sim krijgt men de beschikking over vrijwel alle
functionaliteiten die een symbian toestel biedt (o.a. N80
en/of N95).
Daarna de 'eigen' sim weer in het toestel en klaar is klara..

Fred
Daarom koop ik mijn toestellen ook simlock vrij. Gewoon los
zonder abbootjes.
23-06-2007, 09:17 door Anoniem
Weetje, dit is gewoon weer en mannetje dat alles tegen mac heeft,
waarschijnlijk nog nooit een back gehad. Het zijn mensen die de massa
moeten volgen... ze denken omdat iedereen windows heeft het automatisch
goed is. Ik zou niet weten hoevaak ik de discussie heb gehad waarom mac
beter is em zoweizo neit slechter dan windows:P, en altijd hebben ze veel
argumenten en dan vraag, heb je ooit een mac gebruikt laat staan gehad...
en dan is het van owjaa... Dus ik negeer deze mensjes gewoon als. en nog
1 leuk dingetje, allemaal zeggen mac is slecht, niet wetende dat windows op
mac is gebaseerd. waarom omdat de uitvinders van mac nooita copyright
hebben aangevraagt in die tijd, waarom denk je dat vista erg veel op tiger
lijkt. maar als leopard weer uitkomt pwnen we ze hard.

BabyFace
28-06-2007, 22:37 door Anoniem
Anoniem op donderdag 21 juni 2007 12:29:

Waarom zou je dat willen op een apparaat met een berg GB aan
opslag en WiFi om dat te verplaatsen? Ik wil m zonder
verwijderbaar geheugen ook wel ;)

Hart_Koor
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.