image

"Router hacken erger dan verkrachting"

maandag 3 september 2007, 13:46 door Redactie, 28 reacties

Een tiener die een router hackte waardoor de mensen van een Amerikaans dorpje geen internettoegang meer hadden, moet mogelijk 14 en een half jaar de cel in, en dat is een hogere straf dan in veel staten voor verkrachting wordt gegeven. De 18-jarige wist in te breken in de computers van een lokale internetprovider en verkreeg toegang tot een console. Via de console wist hij verschillende apparaten uit te schakelen, waaronder een router. Hierdoor had tijdelijk niemand meer in het gebied van Marshfield internettoegang.

Oorspronkelijk was er zes jaar tegen de tiener geëist, maar de strafmaat is nu verhoogd. Op 19 oktober is de volgende hoorzitting gepland. Voor verkrachting staat in veel Amerikaanse staten een straf van 13 jaar of minder.

Reacties (28)
03-09-2007, 14:02 door Anoniem
dit slaat natuurlijk nergens op. Financiele schade, indien die er uberhaubt
is, tegen fysiek geweld/schade. En dat zulke zware straf erop wordt gezet.

Ik zou hem een taak straf geven van 120 uur plantsoenen dienst ofzo, maar
zoveel als het nu is belachelijk.
03-09-2007, 14:02 door Anoniem
Het is een beetje ongenuanceerd om hacken met verkrachten te
vergelijken. deze hack heeft voor 'tijdelijk ongemak' gezorgd, maar een
verkrachting zorgt in de meeste gevallen voor 'blijvend geestelijk letsel'. Ik
denk dat iedere misdaad opzichzelf bekeken moet worden, zonder het
(onnodig) te vergelijken met andere.
03-09-2007, 14:06 door Anoniem
Beetje onzinnig om deze twee totaal ongerelateerde delicten
met elkaar te vergelijken. Een erg hoge straf is het wel.
03-09-2007, 14:17 door Anoniem
laat het een voorbeeld zijn voor de rest van het tuig.
03-09-2007, 14:29 door Anoniem
14 jaar is overdreven.
maar 6 jaar lijkt me wel terecht..
03-09-2007, 14:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-09-2007, 14:33 door Anoniem
>laat het een voorbeeld zijn voor de rest van het tuig.

tja, wat wil jij nog meer zien, de doodstraf voor kinderen die belletje
trekken ? ;)
03-09-2007, 14:34 door Anoniem
Het gaat wel over de maximum straf, en niet over een uitspraak van de
rechter. Ik vermoed dat deze uitspraak VER onder deze maximum straf zal
liggen ?
03-09-2007, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem
laat het een voorbeeld zijn voor de rest van het tuig.



Nou, in dit geval mag je medelijden hebben met de jongen.
Hij heeft namelijk geen router gehacked, maar een
spanningsslof waar een router op aangesloten zat.

Als de router geen redundante voeding had, heeft de ISP een
lastige zaak, want dan heeft het geen rekening gehouden met
normale berijfsrisico's.

Bovendien hoop ik dat mijn ISP er geen uren over doet om de
spanning terug te krijgen op een systeem. En het was ook gen
wereldbedrijf als deze uitval een schadepost van 4100 heeft
opgeleverd. Daar kan je in NL niet eens een monteur voor
laten rijden...

Als hij echt een router gehached had en wist wat de gevolgen
waren geweest had, dan mocht ie van mij wel een paar jaar
zitten, maar in dit bizarre geval ...
03-09-2007, 14:57 door Anoniem
Waarschijnlijk niet. Amerikanen houden van overdrijven.
03-09-2007, 15:20 door Anoniem
Wat een onzin, dat bedrijf had zn zooi niet op orde dus moeten ze niet
janken.... die jongen mag van mij vijuit. Het is namelijk niet zijn schuld dat
de beveiliging bij een bedrijf weer eens niet op orde was....
03-09-2007, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, dat bedrijf had zn zooi niet op orde dus
moeten ze niet
janken.... die jongen mag van mij vijuit. Het is namelijk
niet zijn schuld dat
de beveiliging bij een bedrijf weer eens niet op orde
was....

Waar woon je, dan kom ik eens kijken of jij je beveiliging
'op orde hebt' !?
Ik neem tenminste aan dat een inbreker die jouw voordeurslot
weet te 'Brute Frocen' dan ook vrij uit mag? ;)
03-09-2007, 16:32 door Anoniem
14 en een half jaar is niet te veel , daar hij maar ééns moet leren met zijn
pollen van ander mans zaken te blijven .
Er bestaat ook nog en boete voor , en deze is minimum 25.000 € mocht er
van mij ook nog bij , want er zijn er altijd die hardleers zijn .
03-09-2007, 16:38 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, dat bedrijf had zn zooi niet op orde dus
moeten ze niet
janken.... die jongen mag van mij vijuit. Het is namelijk
niet zijn schuld dat
de beveiliging bij een bedrijf weer eens niet op orde
was....

Waar woon je, dan kom ik eens kijken of jij je beveiliging
'op orde hebt' !?
Ik neem tenminste aan dat een inbreker die jouw voordeurslot
weet te 'Brute Frocen' dan ook vrij uit mag? ;)

Ja goed man, idd moet je een thuis situatie vergelijken met een bedrijfs-
situatie, want dan krijg je een objectieve conclusie.... :')

Mocht het idd zijn dat dit bedrijft de powe-toevoer naar de routers niet
redundant uit heeft gevoerd, dan lijkt het me duidelijk dat het bedrijft in
kwestie nogal nalatig is geweest....welke ISP heeft nou niet z'n hardware
redundant uitgevoerd tegenwoordig? :?
03-09-2007, 16:48 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, dat bedrijf had zn zooi niet op orde dus
moeten ze niet
janken.... die jongen mag van mij vijuit. Het is namelijk
niet zijn schuld dat
de beveiliging bij een bedrijf weer eens niet op orde
was....

Waar woon je, dan kom ik eens kijken of jij je beveiliging
'op orde hebt' !?
Ik neem tenminste aan dat een inbreker die jouw voordeurslot
weet te 'Brute Frocen' dan ook vrij uit mag? ;)

Ja goed man, idd moet je een thuis situatie vergelijken met een bedrijfs-
situatie, want dan krijg je een objectieve conclusie.... :')

Mocht het idd zijn dat dit bedrijft de powe-toevoer naar de routers niet
redundant uit heeft gevoerd, dan lijkt het me duidelijk dat het bedrijft in
kwestie nogal nalatig is geweest....welke ISP heeft nou niet z'n hardware
redundant uitgevoerd tegenwoordig? :?
Het is wel zijn schuld dat die ene, niet redundante aansluiting moedwillig
is afgesloten door dezelfde onschuldige jongeman.
03-09-2007, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, dat bedrijf had zn zooi niet op orde dus
moeten ze niet
janken.... die jongen mag van mij vijuit. Het is namelijk
niet zijn schuld dat
de beveiliging bij een bedrijf weer eens niet op orde
was....

Waar woon je, dan kom ik eens kijken of jij je beveiliging
'op orde hebt' !?
Ik neem tenminste aan dat een inbreker die jouw voordeurslot
weet te 'Brute Frocen' dan ook vrij uit mag? ;)

Lukt m toch niet, ga daar maar vanuit... zit een zooi zware sloten hier aan
de binnenkant, daar kom jij echt niet doorheen wat je der ook tegenaan
beukt... En trouwens kap es met die achterlijke vergelijking van real-life
met computers... Dat is echt appels met peren vergelijken.. En van mij part
mogen ze het hacken van andermans computer ook legaliseren.. dan
leren die huilies bij die bedrijven t vanzelf wel om te securen.. .
03-09-2007, 18:10 door Anoniem
Hij heeft niets te zoeken bij een ISP.
Die leveren 24/7 services.

Je moet weten dat als je daar iets uitschakeld En zeker als
het eenrouter is dat de isp of klanten daar last van zullen
hebben.

voordat je het uitschakeld. kon hij beter naar de throughput
kijken.
en bij een isp router zou je hdaar best hooge cijfers zien.

iets in de trand van 2 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk.
of zoiets.

dat zou een wake up call voor hem zijn en goed kan na denken
over wat de nut van zijn acties waren.
03-09-2007, 18:54 door Anoniem
Alhoewel ik ook wel eens last heb van digitale vandalisme,
lijkt me 14 jaar nogal zwaar. Je moet gewoon zorgen dat je
alles goed dicht timmert, want ooit... ooit komt iemand
langs die moedwillig of per ongeluk iets doet uit
nieuwsgierigheid en de rapen zijn gaar. Gelukkig is het nu
een knaap van 18, straks is het een theedoek, die bereid is
te sterven voor die almachtige!

Het probleem is eerder een geld kwestie... je kunt je huis
beveiligen met een triplex plaatje van 8 mm en een touwtje
om het dicht te knoppen, maar welke idioot doet dat? ...en
hoewel het geheel duidelijk is dat je niet zomaar iemands
huis in mag, ben ik toch blij met mijn deur van 60 mm
tropisch hardhout en verzwaard hardmetaal sloten...
03-09-2007, 19:12 door Anoniem
14 jaar is te lang, 6 jaar is te lang, hell iedere
gevangenis straf is te lang. Als ik mijn navigatiesysteem op
me dashboard laat liggen krijg ik ook een boete voor
uitlokking. Deze jongen had geen kwaad in de zin, hij was
alleen nieuwsgierig. Dat de meeste "security professionals"
of "systeembeheerders" slechts doen wat in het boekje staat
en geen moment verder kijken, dat zie je hier wel. Security
en computers gaat over dingen ontdekken, over de prachtige
wereld die de computer heet. Je geeft een jongen van 18 niet
bijna een even lange straf als dat hij tot dan toe bestond,
alleen omdat hij nieuwsgierig was en per ongeluk 1 of ander
lame dorpje haar internet plat heeft gelegd voor een tijdje.
03-09-2007, 19:35 door SirDice
Wat een hoop onzin weer zeg, lekker iedereen afzeiken, da's
makkelijk.

Ok. Hij heeft weten in te breken bij die ISP. Goed, wat
strafvermindering omdat die ISP klaarblijkelijk z'n zaakjes
niet op orde had is dan wel op z'n plaats lijkt me. Die
router uitzetten, nogal dom, dan mogen er wel weer een paar
jaartjes bij. Als'ie al zo slim was om in te breken had'ie
ook zo slim moeten zijn om de consequenties daarvan in te
kunnen zien.

Neemt verder niet weg dat 14,5 jaar, tegen 13 jaar voor
verkrachting, natuurlijk belachelijk krom is. Zoals eerder
opgemerkt heeft een slachtoffer van een verkrachting
blijvend geestelijke schade en deze actie is men volgende
week alweer vergeten.
04-09-2007, 01:42 door Anoniem
Door Anoniem
dit slaat natuurlijk nergens op. Financiele schade, indien
die er uberhaubt
is, tegen fysiek geweld/schade. En dat zulke zware straf
erop wordt gezet.


Je kan wel stellen dat dit de ultieme uiting van kapitalisme
is. (deze mogelijke straf zal ook gewaardeerd worden door
slachtoffers van verkrachting, die zullen zich echt gesteund
voelen door de Amerikaanse samenleving)
04-09-2007, 08:07 door Anoniem
Veertien jaar brommen voor zoiets als dit... Het lijkt mij
een tikje overdreven. Het doet me denken aan een aflevering
van Family Guy, waarin hij de centrale tv-antenne omrijdt.
Hij wordt bijna gelynched door de plaatselijke bevolking.
En het is blijkbaar ernstiger dan een verkrachting...
Ik kan alleen maar hopen dat Amerika's wetten nooit de onze
worden.
04-09-2007, 08:48 door e.r.
Hmm, even rekenen...

18 jaar + 14,5 = 32,5 jaar.

Dus je bent net of net niet begonnen met je leven en werken etc.
Vervolgens ga je voor het cracken van een ISP en een router of
spanningsslof ofzo 14,5 jaar de bak in.
Als je voor zoiets lulligs nou 6 maanden tot een jaar weggestopt wordt zou
ik er nog mee eens kunnen zijn. Dan kan je erna nog verder leven.
Maar nu bent je 18 en 32 en een half als je weer het leven in mag. In een
eerdere post van een andere topic werd al gezegd: dat wordt een visieuze
(ofzo) cirkel. Dat kan dit nooit volhouden...
04-09-2007, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem
Hij heeft niets te zoeken bij een ISP.
Die leveren 24/7 services.

Je moet weten dat als je daar iets uitschakeld En zeker als
het eenrouter is dat de isp of klanten daar last van zullen
hebben.

voordat je het uitschakeld. kon hij beter naar de throughput
kijken.
en bij een isp router zou je hdaar best hooge cijfers zien.

iets in de trand van 2 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk.
of zoiets.

dat zou een wake up call voor hem zijn en goed kan na denken
over wat de nut van zijn acties waren.

Tja...straf die jongen, zodat die ISP vooral niks leert van hun eigen
nalatigheid, want tja..men zal redeneren, als we gehacked worden, dan is
iemand anders schuldig en niet wij als ISP.

Waneer leert het bedrijfsleven nou eens, dat waneer je gehacked wordt, de
schuld toch echt bij jouw als bedrijf ligt en niet de hacker. Wat het hacken
betreft....de hacker is uiteraard wel schuldig aan de eventuele schade die
hij/zij creeert en dat de schade op de hacker wordt verhaalt is terecht.

Die hacker had namelijk die ISP moeten waarschuwen dat 1 hun
beveiliging niet goed genoeg was en dat men risico liep omdat de
stroomtoevoer van de routers niet redundant zijn uitgevoerd.

Maar het gehacked worden opzich is enkel het bedrijf aan te rekenen....dat
lijkt me gewoon logisch...een ISP hoort gewoon verder te kijken dan hun
neus lang is wat beveiliging betreft.

De opmerking "Hij heeft niets te zoeken bij een ISP.
Die leveren 24/7 services." slaat uiteraard nergens op. JUIST omdat die ISP
een 24/7 service heeft, houd in dat deze ISP hun zaakjes goed op orde
moet hebben, ze zijn nalatig geweest..Klaar! En ik mag hopen dat dat een
"wake-up" call is voor die ISP. Stelletje Prutsers!
04-09-2007, 11:03 door Anoniem
Door Anoniem
Het is een beetje ongenuanceerd om hacken met verkrachten te
vergelijken. deze hack heeft voor 'tijdelijk ongemak'
gezorgd, maar een
verkrachting zorgt in de meeste gevallen voor 'blijvend
geestelijk letsel'.

Gebruik van Microschoft resulteert ook in permanent
geestelijk letsel...
04-09-2007, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Het is een beetje ongenuanceerd om hacken met verkrachten te
vergelijken. deze hack heeft voor 'tijdelijk ongemak'
gezorgd, maar een
verkrachting zorgt in de meeste gevallen voor 'blijvend
geestelijk letsel'.

Gebruik van Microschoft resulteert ook in permanent
geestelijk letsel...

En deze posting voegt wat precies toe aan de discussie?
04-09-2007, 23:42 door Anoniem
Door Anoniem op dinsdag 04 september 2007 01:42

quote:Door Anoniem
dit slaat natuurlijk nergens op. Financiele schade, indien
die er uberhaubt
is, tegen fysiek geweld/schade. En dat zulke zware straf
erop wordt gezet.


Je kan wel stellen dat dit de ultieme uiting van kapitalisme
is. (deze mogelijke straf zal ook gewaardeerd worden door
slachtoffers van verkrachting, die zullen zich echt gesteund
voelen door de Amerikaanse samenleving)
Absoluut mee eens. Maar ik mis de onderbouwing van 'ultieme
uiting van kapitalisme'. Als deze meneer dit in het
voormalig oostblok gedaan zou hebben, of in Cuba of China,
zou hij er dan wel met 1 jaartje vanaf gekomen zijn?
10-09-2007, 12:59 door Anoniem
Knettergek, die Amerikanen!!!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.