image

Microsoft bevestigt IE8-verwijder optie in Windows 7

zondag 8 maart 2009, 10:45 door Redactie, 12 reacties

Twee dagen na de ontdekking van het AeroXperience blog dat het mogelijk is om Internet Explorer 8 in Windows 7 te verwijderen, heeft Microsoft dit bevestigd. Met de uitgebreidere lijst van te verwijderen programma's, hoopt de softwaregigant consumenten een keuze te geven, zonder dat dit ten koste van de compatibiliteit gaat. Naast de browser is het ook mogelijk Windows Search, Windows Media Player en tal van andere programma's te verwijderen.

"We weten dat velen een specifiek idee hebben over wat een "feature" of "programma" in Windows is en wat een herkenbaar "onderdeel" van het besturingssysteem is", zegt group program manager jack Mayo. Volgens Mayo kun je features bepalen door als een eindgebruikers ernaar te kijken, maar ook vanuit het perspectief van een "architecturaal subsysteem", zoals opslag en veiligheid. "Als ontwikkelaars weten we dat geen enkel software systeem in een willekeurige laag of delen is op te breken en elke opdeling op den duur zal veranderen." De manager wil dan ook geen filosofische discussie over deze feature aangaan.

Verwijderen
Dat neemt niet weg dat het verwijderen van bepaalde programma's of features het ontwikkelteam wel voor problemen stelt. Veel onderdelen gebruiken dezelfde infrastructuur en API's. Het dupliceren van de code zou de snelheid niet ten goede komen en vergroot ook het gebied dat beveiligd moet worden. Windows Media Player en Windows Media Center delen bijvoorbeeld veel code, maar zijn los van elkaar te verwijderen.

"Als we API's hebben die ook ergens anders in gebruik zijn, dan hebben we de keuze om de software te breken die verwacht dat die API's er zijn of kunnen de API blijven ondersteunen. Als we de API blijven ondersteunen, dan zorgen we ervoor dat de eindgebruiker de feature niet via de traditionele eindgebruiker mechanismen kan aanroepen."

Niet voor installatie
Microsoft ontving ook feedback om het uitschakelen van IE8 en andere onderdelen al voor de installatie mogelijk te maken. "Sommige besturingssystemen bieden zo'n optie. Bij het verwerken van de feedback bleek dat de meerderheid een gestroomlijnde setup en zonder problemen de PC wil installeren", gaat Mayo verder. De optie om onderdelen uit te schakelen zal daarom pas na de installatie aanwezig zijn.

Reacties (12)
08-03-2009, 11:33 door Anoniem
Kunnen we dan microsoft een rekening sturen voor de tijd die nodig is om het te deinstalleren?
08-03-2009, 14:39 door Anoniem
Puur te maken met Jaloezie. Microsoft heeft een eigen os compleet. Door jaloezie van partijen zoals Firefox omdat ze ook geld willen maar niet in staat zijn een eigen os te maken krijgen we het grootste gezeik. Alles draait om geld.
Als je het er niet mee eens bent koop dan geen Windows en hou op met janken. Na het aanschaffen van een BMW ga je toch ook niet janken dat er geen Opel onderdelen inzitten. De mensheid is te zielig voor woorden.
08-03-2009, 18:06 door Anoniem
"Als we API's hebben die ook ergens anders in gebruik zijn, dan hebben we de keuze om de software te breken die verwacht dat die API's er zijn of kunnen de API blijven ondersteunen. Als we de API blijven ondersteunen, dan zorgen we ervoor dat de eindgebruiker de feature niet via de traditionele eindgebruiker mechanismen kan aanroepen."

Huh? Nooit gehoord van shared libraries?

Prutsers zijn het.
09-03-2009, 02:21 door Anoniem
"
Door AnoniemNa het aanschaffen van een BMW ga je toch ook niet janken dat er geen Opel onderdelen inzitten. De mensheid is te zielig voor woorden.

...en jij bent nogal vergeetachtig... of was je nog te jong toen Microsoft's illegale praktijken aan het licht kwamen, waarin bleek hoe ze menig bedrijf moedwillig naar de klote holpen? Microsoft is groot geworden, niet door innovatie, maar diefstal en een leger advocaten. Je hebt overigens wel gelijk, dat alles om geld draait. Maar als Microsoft moedwillige de markt verpest, ben jij als consument, het haasje. Concurrentie moet je hebben anders gaat het helemaal fout met "de mensheid". Het is natuurlijk wel fijn om een OS te hebben waar alles al inzit, maar geen verantwoording nemen als je product niet naar behoren werkt.... ik denk niet dat BMW, naar het afbreken van een wiel of stuur, zo makkelijk ervan afkomt als Microsoft. Ook niet als dat falende Opel onderdelen zijn.

Ook hebben ze meerdere keren getracht OpenSource op allerlei manieren onderuit te halen waaronder simpelweg te zeggen dat deels de kernel gestolen is van Microsoft (Ballmer, hééél kort door de bocht). Dus het is niet alleen het verdedigen van hun product, het is ook andere producten aanvallen, demoniseren en ze om zeep helpen door bedrijven te dreigen met rechtszaken als ze OpenSource gebruiken. Microsoft is gewoon een criminele organisatie en zijn er meerdere keren voor veroordeelt. Hoe kan je in godsnaam zo'n bedrijf verdedigen? Wordt eens wakker!
09-03-2009, 09:46 door Karel 1
Door Anoniem"
Door AnoniemNa het aanschaffen van een BMW ga je toch ook niet janken dat er geen Opel onderdelen inzitten. De mensheid is te zielig voor woorden.

...en jij bent nogal vergeetachtig... of was je nog te jong toen Microsoft's illegale praktijken aan het licht kwamen, waarin bleek hoe ze menig bedrijf moedwillig naar de klote holpen? Microsoft is groot geworden, niet door innovatie, maar diefstal en een leger advocaten. Je hebt overigens wel gelijk, dat alles om geld draait. Maar als Microsoft moedwillige de markt verpest, ben jij als consument, het haasje. Concurrentie moet je hebben anders gaat het helemaal fout met "de mensheid". Het is natuurlijk wel fijn om een OS te hebben waar alles al inzit, maar geen verantwoording nemen als je product niet naar behoren werkt.... ik denk niet dat BMW, naar het afbreken van een wiel of stuur, zo makkelijk ervan afkomt als Microsoft. Ook niet als dat falende Opel onderdelen zijn.

Ook hebben ze meerdere keren getracht OpenSource op allerlei manieren onderuit te halen waaronder simpelweg te zeggen dat deels de kernel gestolen is van Microsoft (Ballmer, hééél kort door de bocht). Dus het is niet alleen het verdedigen van hun product, het is ook andere producten aanvallen, demoniseren en ze om zeep helpen door bedrijven te dreigen met rechtszaken als ze OpenSource gebruiken. Microsoft is gewoon een criminele organisatie en zijn er meerdere keren voor veroordeelt. Hoe kan je in godsnaam zo'n bedrijf verdedigen? Wordt eens wakker!
Illegale praktijken? Geef dan eens bewijzen? En ben jij alweer vergeten hoe Netscape geprobeerd heeft om tegen een flinke betaling alleen met Netscape te moeten internetten? Is dat dan geen monopolie? Juist daarom is Microsoft indertijd met gratis IE gekomen.
09-03-2009, 09:47 door Karel 1
Door Anoniem
"Als we API's hebben die ook ergens anders in gebruik zijn, dan hebben we de keuze om de software te breken die verwacht dat die API's er zijn of kunnen de API blijven ondersteunen. Als we de API blijven ondersteunen, dan zorgen we ervoor dat de eindgebruiker de feature niet via de traditionele eindgebruiker mechanismen kan aanroepen."

Huh? Nooit gehoord van shared libraries?

Prutsers zijn het.
Ik snap niet dat jij met je superieure kennis nog geen baan hebt aangeboden gekregen bij Microsoft.
09-03-2009, 12:29 door Anoniem
Door AnoniemPuur te maken met Jaloezie. Microsoft heeft een eigen os compleet. Door jaloezie van partijen zoals Firefox omdat ze ook geld willen maar niet in staat zijn een eigen os te maken krijgen we het grootste gezeik. Alles draait om geld.
Als je het er niet mee eens bent koop dan geen Windows en hou op met janken. Na het aanschaffen van een BMW ga je toch ook niet janken dat er geen Opel onderdelen inzitten. De mensheid is te zielig voor woorden.

Jeetje wat een domme opmerking! jaloezie!!! pfffffffffff

windows gebruikers zijn ook gewoon weg dom ook

vreind een browser moet niet je hele OS als dependency. Dit heeft niets te maken met jalozie, kijk naar OSX bv daar kan je safari weg halen en er is niets aan de hand.

OS = OS browser = browser.. leuk dat je er eentje bij krijg maar weg = weg
09-03-2009, 12:30 door Anibal
Door AnoniemPuur te maken met Jaloezie. Microsoft heeft een eigen os compleet. Door jaloezie van partijen zoals Firefox omdat ze ook geld willen maar niet in staat zijn een eigen os te maken krijgen we het grootste gezeik. Alles draait om geld.
Als je het er niet mee eens bent koop dan geen Windows en hou op met janken. Na het aanschaffen van een BMW ga je toch ook niet janken dat er geen Opel onderdelen inzitten. De mensheid is te zielig voor woorden.

Jeetje wat een domme opmerking! jaloezie!!! pfffffffffff

windows gebruikers zijn gewoon weg dom zegt

Een browser moet niet je hele OS als dependency hebben. Dit heeft niets te maken met jalozie, kijk naar OSX bv daar kan je safari weg halen en er is niets aan de hand.

OS = OS browser = browser.. leuk dat je er eentje bij krijg maar weg = weg
09-03-2009, 14:59 door Anoniem
Door Karel 1
Illegale praktijken? Geef dan eens bewijzen? En ben jij alweer vergeten hoe Netscape geprobeerd heeft om tegen een flinke betaling alleen met Netscape te moeten internetten? Is dat dan geen monopolie? Juist daarom is Microsoft indertijd met gratis IE gekomen.

Bewijzen zijn er genoeg, of denk jij dat Microsoft gewoon voor de grap honderden miljoenen euri's aan boetes moet betalen. De grote Bill Gates zat zelfs als een klein kind te janken na zijn verhoor in de anti-trust zaak. Hij en zijn trawanten zijn gewoon witte borden criminelen, punt uit!

Overigens maak je jezelf behoorlijk belachelijk door te stellen dat juist Netscape fout was... en Microsoft de reddende engel. Ook Gates had een visie en dat was MSN, waar men tegen betaling op het door Microsoft gecensureerde "Internet" kon surfen...... maar dit terzijde, want het gaat niet over wie plannen had om de wet te overtreden, het gaat om wie uiteindelijk de wet heeft overtreden.

Fantaseren over het beroven van een bank, is niet strafbaar. Een bank echt beroven is dat wel! Dus die domme vraag of de fantasie van Netscape van een monopolie strafbaar is.... het antwoord is NEEN!

Ook dat Microsoft met een gratis browser kwam, was niet geheel het probleem. Hieruit blijkt overigens hoe weinig verstand je van deze zaken hebt. Het ging er om dat Microsoft het gebruik van software van derde wilde tegengaan via allerlei smerige spelletjes (bijv. door de hun producten samen te smelten met het OS, met als reden dat dat niet anders zou kunnen... wat gewoon gelul is) om zo hun browser, player etc. voorrang te geven. Aangezien ze 95% van de markt in handen hadden, is dat gewoon ongeoorloofd misbruik van hun marktpositie, omdat dit vroeg of laat, grote nadelige gevolgen zal betekenen voor de consument. Zouden ze daarentegen slecht 50% van de markt hebben, waren ze ook nooit veroordeeld voor zulk machtsmisbruik.

Het veroordeelt worden door meerdere onafhankelijke rechters, in ons westerse democratisch bestel en vervolgens hierdoor het moeten betalen van honderden miljoenen is volgens mij wel bewijs genoeg dat Microsoft gewoon een criminele organisatie is. Maar Microsoft staat niet alleen, want nagenoeg elk andere beurs genoteerde ondernemingen moet goed in de gaten gehouden worden. Elke bedrijf loopt immers het best als ze een monopolie heeft. Je moet maar eens naar de film "the Corporation" kijken. Hopelijk ben je dan iets minder positief over Microsoft.
09-03-2009, 21:39 door Anoniem
Door Anoniem. Door jaloezie van partijen zoals Firefox omdat ze ook geld willen maar niet in staat zijn een eigen os te maken krijgen we het grootste gezeik. Alles draait om geld.

sterk argument, firefox is opensource en dus.. juist... GRATIS!
10-03-2009, 15:04 door Anoniem
Gewoon zorgen dat de concurrentie niet lekker werkt icm Windows !
Moet de concurrentie zelf maar een OS bouwen .
En als ze het dan net zo gebruiksvriendelijk als windows kunnen maken hebben ze het voor elkaar .
Eerder moeten ze niet zielig doen .
En groot worden over de rug van een ander is zo moeilijk niet .
Kijk naar tnt , ing , fortis ,shell .
Oja en ik wil bij de aanschaf van mijn volgende Citroen C1 de optie hebben om daar een dikke Ferrari motor in te leggen !
Verder wil ik bij de lidl hetzelfde winkelwagentje als bij de ah omdat die lekkerder rijden , en op mijn iphone kan ik ook geen firefox kwijt en dat wil ik ook .
En ook google moet eraan geloven . Ik wil met vinden.nl net zoveel vinden als met google dus staan die hun database ook maar af .
Een hoop gelul hier .
Microsoft rules en dat zal altijd zo blijven .
De SP heeft ook ambities om net zo groot als het CDA te worden maar dit zal ze omdezelfde redenen mislukken als dat van firefox .

SF
11-03-2009, 06:48 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.