image

Hoe hack je een manager (Podcast)

donderdag 18 december 2008, 12:06 door Redactie, 6 reacties

Waarom gaan managers zo slecht met beveiliging om? Wat is de betekenis van cijfers? Wat betekent nul? Deze week is Ian Angell, professor voor informatiesystemen bij de London School of Economics and Political Science, aan het woord in de podcast. Volgens hem moeten we de fundamentele manier aanpassen waarop organisaties worden gemanaged. "Als je denkt dat cijfers je in staat stellen om de wereld te controleren dan heb je het mis."

Toch is dat precies de mentaliteit die bij veel managers aanwezig is. Angell geeft als voorbeeld de kredietcrisis, waarbij financiële instellingen dachten dat ze aan de hand van de cijfers de wereld controleerden, maar dat is niet de realiteit. "Het probleem met statistieken is dat het alleen naar het verleden kijkt. Het is net als met een achteruitkijkspiegel, het gaat goed zolang er geen bocht in de weg zit. Nummers vertellen je over gisteren." De professor haalt ook uit naar het gebruik van modellen, die alleen maar naar de cijfers kijken in plaats van het echte leven in beschouwing nemen, waar zaken als ervaring een rol spelen, iets wat je vaak niet in modellen terugziet.

Ook tips om met cijfergeile managers om te gaan of zijn modellen onmisbaar in de hedendaagse samenleving? laat het ons weten

Reacties (6)
18-12-2008, 13:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
18-12-2008, 13:13 door Anoniem
bell-curve vs mandlebrot ;P

lees ook eens: The Black Swan, the impact of the highly improbable
18-12-2008, 13:15 door Arno Nimus
Het probleem met statistieken is dat het alleen naar het verleden kijkt.
Dat is niet het enige probleem. Een ander belangrijk probleem is dat statistieken vaak onjuist of onvolledig zijn en/of verkeerd geïnterpreteerd worden. (uiteraard in het voordeel van de belanghebbende)

Ik met cijfergeile managers is dat ze het niet prettig vinden als je door hun cijfermatige werkelijkheid prikt.
19-12-2008, 13:25 door Anoniem
Als een manager verstand van zaken zou (willen) hebben zou hij geen manager geworden zijn maar consultant.
Ergo: een manager vestopt zich 't liefst achter deuren om vooral veel geld te beuren en niets te betreuren.
20-12-2008, 20:59 door Anoniem
Ik vind het een mooie analyse. Ik denk dat ik de link maar eens door moet sturen naar wat managers bij mij op het werk....
28-12-2008, 18:40 door Anoniem
Waarom zijn managers zo bezig met cijfers? Dat begint al bij hun management-opleiding/cursus, waarin allerlei managementstijlen en -modellen worden bestudeerd en waarin het idee vorm krijgt dat het ene of andere model hen in staat zal stellen om een bedrijf goed te besturen. Vaak komt daarin naar voren dat je door allerlei gegevens op te vragen (in de vorm van cijfers, statistieken, plaatjes) de organisatie of afdeling op hun resultaten kunt "sturen". Maar nogal eens wordt vergeten, dat uiteindelijk de organisatie draait door het enthousiasme en de toewijding van mensen en daarbij zijn cijfers slechts beperkt bruikbare hulpmiddelen. Met andere woorden: zoek de oorzaak bij de managementopleidingen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.