image

Consumentenbond wil misbruik persoonsgegevens bestraffen

zaterdag 14 februari 2009, 09:28 door Redactie, 7 reacties

De Consumentbond is een nieuwe campagne over privacy gestart, waarbij het bedrijven en organisaties risicoaansprakelijk wil houden voor het beschermen van persoonsgegevens. Daarnaast moet er een laagdrempelig loket komen waar consumenten misbruik kunnen melden. Aan de hand van tien basisrechten gaat de bond de komende tijd nieuwe ontwikkelingen zoals het EDP en de OV-chipkaart toetsen.

De tien rechten zijn: anonimiteit, zeggenschap, informatie, gericht gebruik, toestemming, risicoaansprakelijkheid, kwaliteit, geschilbeslechting, educatie en tot slot toezicht en handhaving. Van deze privacy-rechten staat een aantal al in de wet, andere punten zijn een aanscherping of uitbreiding van geldende regels. De rechten zijn tweeledig: wat voor de consument een recht is, is voor bedrijven en overheden een plicht. Concreet komt het erop neer dat consumenten weten wat er met hun gegevens gebeurt, dat bedrijven en overheid informatie korter bewaren en als laatste een snelle afhandeling van klachten.

Reacties (7)
14-02-2009, 10:09 door Arnoud Engelfriet
Een goede zaak, deze campagne. De vraag is wel wat de Bond hierin kan bereiken. Ik had liever gehad dat het CBP een actie als deze was begonnen. Misschien dat samenwerking nog mogelijk is?

Bij Tweakers noemde ik al de suggestie om een vast boetebedrag te koppelen aan gelekte persoonsgegevens. Ik denk dat je daarmee een betere incentive geeft aan mensen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Als iemands naam en BSN 100 euro 'kosten', dan kijk je wel uit met een USB-stick met 80.000 van die dingen.
14-02-2009, 12:17 door Anoniem
Door Arnoud EngelfrietEen goede zaak, deze campagne. De vraag is wel wat de Bond hierin kan bereiken. Ik had liever gehad dat het CBP een actie als deze was begonnen. Misschien dat samenwerking nog mogelijk is?

Bij Tweakers noemde ik al de suggestie om een vast boetebedrag te koppelen aan gelekte persoonsgegevens. Ik denk dat je daarmee een betere incentive geeft aan mensen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Als iemands naam en BSN 100 euro 'kosten', dan kijk je wel uit met een USB-stick met 80.000 van die dingen.

Helemaal mee eens. Zonder boetes wordt die bescherming nooit iets. Marketeers kennen geen moraal. Dat blijkt steeds weer. Je kunt ze alleen in de portemonnee treffen. Geef de burgers nu eindelijk eens de mogelijkheid om dat effectief te doen.
14-02-2009, 13:10 door Eerde
Dat er boetes voor bedrijven en schadevergoeding aan de gedupeerden moet komen roep ik al enkele jaren. Daarnaast moeten we toch meer naar het persoonlijk aanspreken van bv de verantwoordelijke directie bij herhaling.

En zoals altijd; we zullen anders over privacy moeten gaan denken. De vreemde spagaat is nl dat men aan de ene kant vind dat b.v. zelfs zijn/haar eigen NAW gegevens privé zijn en aan de andere kant hele hordes roepen dat de inbreuk* op de privacy door de overheid best mag want: "Ik heb toch nix te verbergen".
Bizar !

*Natuurlijk altijd omdat het om KP verspreidende terroristen gaat, twee angsten die lekker uitgebuit worden.
14-02-2009, 13:49 door Arnoud Engelfriet
Veel mensen lijken onder de merkwaardige veronderstelling te verkeren dat als zij zelf persoonsgegevens invullen of afgeven, de andere partij daar zorgvuldig mee om zal gaan. Verkopen voor marketing? Koppelen aan andere databanken? "Ach dat zou Albert Heijn toch nooit doen!" Of "Dat mag toch niet zomaar? Nou dan."

De verontwaardiging richt zich vrijwel altijd op ongeautoriseerde verwerkingen door derden. Ongevraagde reclamerommel, gebeld worden tijdens het eten, een boze Marktplaats-koper die je 06 op ikbenopgelicht.nl noemt, enzovoorts. De spagaat zie ik dus niet; er is wel sprake van grote naïviteit.
14-02-2009, 15:48 door Eerde
De spagaat zit hem in het feit* dat dezelfde mensen die het hardst roepen om privacy, reeds bij NAW gegevens t/m EPD, desgevraagd wel accoord gaan met de inbreuk op de privacy door de overheid onder het valse mom: KP en/of terrorisme. En dat is vreemd.

Dat men vertrouwd op Albert Heijn e.d. is omdat die allemaal een z.g. 'privacy verklaring' hebben. Waarin veel beloftes gedaan worden maar, na later altijd blijkt, toch gewoon gegevens doorverkocht/gesluist worden via een door juristen bedachte kronkel waardoor het mag, want er is toestemming voor gegeven door de klant.
Er staat dan meestal iets verborgen in de trant van: "Albert Heijn of een door haar aangewezen organisatie...bla, bla, bla"

*Statistisch makkelijk aan te tonen
14-02-2009, 20:23 door Anoniem
Door Arnoud EngelfrietEen goede zaak, deze campagne. De vraag is wel wat de Bond hierin kan bereiken. Ik had liever gehad dat het CBP een actie als deze was begonnen. Misschien dat samenwerking nog mogelijk is?

Bij Tweakers noemde ik al de suggestie om een vast boetebedrag te koppelen aan gelekte persoonsgegevens. Ik denk dat je daarmee een betere incentive geeft aan mensen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Als iemands naam en BSN 100 euro 'kosten', dan kijk je wel uit met een USB-stick met 80.000 van die dingen.

Helemaal mee eens! Het CBP moet een keer handhaven en een rechtzaak starten. Het wordt tijd dat de "waakhond" een keer zijn tanden laat zien!
17-02-2009, 06:22 door Anoniem
Door Anoniem
Door Arnoud EngelfrietEen goede zaak, deze campagne. De vraag is wel wat de Bond hierin kan bereiken. Ik had liever gehad dat het CBP een actie als deze was begonnen. Misschien dat samenwerking nog mogelijk is?

Bij Tweakers noemde ik al de suggestie om een vast boetebedrag te koppelen aan gelekte persoonsgegevens. Ik denk dat je daarmee een betere incentive geeft aan mensen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Als iemands naam en BSN 100 euro 'kosten', dan kijk je wel uit met een USB-stick met 80.000 van die dingen.

Helemaal mee eens! Het CBP moet een keer handhaven en een rechtzaak starten. Het wordt tijd dat de "waakhond" een keer zijn tanden laat zien!

Als het CBP zijn tanden laat zien verliest het politieke draagkracht....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.