image

Boze menigte verjaagt Google Street View auto

vrijdag 3 april 2009, 14:44 door Redactie, 19 reacties

Inwoners van het Britse dorpje Broughton hebben uit angst voor inbraken de auto van Google Street View verjaagd. Net als in Nederland is Street View sinds kort ook actief in Groot-Brittannië. Het historische dorpje is bang dat de online foto's van hun huizen alleen maar voor problemen zorgen. Daarom vormden ze een menselijke barrière om zo de auto te stoppen en te dwingen het dorp te verlaten.

Volgens één van de inwoners is Street View de droom van elke inbreker. "In eerste instantie was ik woedend. Hoe durft iemand zonder mijn toestemming een foto van mijn huis te maken. Ik rende naar buiten en vertelde de bestuurder dat hij niet alleen mijn privacy schond, maar ook meehielp in het plegen van een misdrijf. Dit is een welvarend gebied. Als onze huizen overal op Google te zien zijn, is het een uitnodiging voor inbrekers om langs te komen."

Ook andere burgers ervoeren de komst van de Steet View auto als een schending van hun privacy. Google laat weten dat huiseigenaren hun foto kunnen laten verwijderen zodra die online is verschenen.

Reacties (19)
03-04-2009, 15:03 door Anoniem
Als het bekend is dat het een welvarende buurt is, komt die inbreker zelf wel even langs in zijn auto met een handlanger....
03-04-2009, 15:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-04-2009, 15:38 door Anoniem
Wat een zorgen heb je aan je hoofd als je rijk bent :(
03-04-2009, 15:39 door Anoniem
Google laat weten dat huiseigenaren hun foto kunnen laten verwijderen zodra die online is verschenen. ---- TUURLIJK

Of komt er een vinkje bij de foto, net zoals het EPD
03-04-2009, 15:51 door Anoniem
Bedankt voor het protest, nu weet ik ook waar de betere gesitueerden in GB woont. Lekker slim van ze.
03-04-2009, 16:03 door Anoniem
1maal online, altijd online :)

Gaan deze mensen ook klachen als een vliegtuige foto's maakt of een sat?
03-04-2009, 16:18 door Preddie
vroegah ...... was het zo dat je je ergens voor aan moest melden voor dat je ergens gebruik van wilt maken..... Tegenwoordig wordt je zonder dat er wat gevraagd wordt overal aan toe gevoegd en mag je zelf overal achteraan lopen om je af te melden.....

Google maps ( satalite )
Google Steet view
EPD
CHD ( <--- dat is het zelfde als het EPD maar dan alleen voor de regio Brabant, lekker dubbelop en onzinnig. Moet je je twee keer afmelden voor die rotzooi)

This als geld automatisch afschrijven bij een groot aantal mensen tegelijk en de mensen die het er niet mee eens zijn kunnen vervolgens bellen of een formulier invullen om vervolgens hun geld weer terug te krijgen.....
03-04-2009, 16:46 door Anoniem
Veruit de meeste inbraken worden gepleegd in aandachtswijken.
Veruit de meeste inbraken worden minder dan 60 seconden van tevoren gepland.

Bovendien, als je goed voorbereid wilt inbreken in een welgestelde buurt, zoek je sowieso iets bereikbaars op. Dan kan je net zo goed de voorbereiding ook ter plaatse doen. Nederlandse inbrekers gaan nu echt niet massaal naar Engeland.
03-04-2009, 16:46 door Anoniem
Iedereen moet massaal foto's laten verwijderen.
Misschien dat ze dan stoppen.
Maar ze rekenen natuurlijk op de luiheid of desinteresse van de mensen.
03-04-2009, 17:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-04-2009, 19:31 door Kukel
Ten eerste is het *street*view, niet achterdeur/donkere tuin view...
Ten tweede is het overdag en inbrekers zijn toch meer geïnteresseerd hoe het er gedurende de nacht uit ziet
Ten derde kunnen ze nog steeds niet zien dat ik een hele goedkope oude niet-lcd televisie heb en ze mij maar moeten overslaan
Ten vierde is het juridisch niet verboden (openbare weg, dus aanmelden e.d. hoeft niet)
Ten vijfde haalt Google wel degelijk foto's weg
Ten zesde is vluchtwegen plannen makkelijker met de satelliet view dan met de streetview.

En om het dan maar nog meer in het belachelijke te trekken (volgens mij trouwens een herhaling) Ze klagen de auto leveranciers of de zaklamp leveranciers toch ook niet aan voor meewerken aan (het plannen van) een misdrijf.

Ik snap echter wel dat als men er direct mee geconfronteerd wordt, zoals met deze auto, het makkelijker is om mensen er op aan te spreken dan een organisatie als Google.
03-04-2009, 20:41 door Anoniem
De paupers, als het een echt welvarend gebied was zouden de bewoners niet zelf naar buiten gerend zijn maar hun butler of chaufeur gestuurd hebben. En Google zou wel brieven van een duur advocatenkantoor gekregen hebben.
03-04-2009, 21:06 door Anoniem
Zeer begrijpelijk, privacy is een belangrijk goed, waaraan mijns inziens te weinig wordt gehecht
De foto kan dan wel achteraf verwijderd worden, maar dan is de foto reeds gepubliceerd
Mijns inziens zou het dus andersom moeten zijn, google zou moeten vragen om toestemming.
Het gevolg zou waarschijnlijk de ondergang van google streetview zijn, hoe mooi het ook soms is.
03-04-2009, 21:28 door Anoniem
Er is een groot verschil tussen een foto in een lokaal sufferdje of een foto in een google database. Eens en voor altijd, door iedereen doorzoekbaar.

De rest van de argumenten is downplayen.
03-04-2009, 22:58 door extranion
Kijk google zoekt wel een bepaalde grens op, maar ik vind ook dat het tot daar wel moet kunnen.
Street view is erg handig, denk is na als over 5 jaar iedereen met google streetview navigeert.

Dan is het helemaal duidelijk of je nu de eerste of de tweede afslag moet hebben.

Natuurlijk heb je met dit soort foto's ook altijd mensen die het niet leuk vinden.
Ze hebben bepaalde gedachten waarom ze denken dat het niet goed zou zijn.

Inbrekers die plannen,
zullen eerder gebruik maken van mensen die vaak bij andere mensen thuis komen.
Zoals bijvoorbeeld een loodgieter, tegelzetter, iemand die 2e hands iets van je wilt over kopen (via marktplaats), enz.
Zijn genoeg manieren om bij mensen thuis te kijken.

En ja als je gewoon langsrijd met de auto en zelf een paar foto's maakt heb je je eigen streetview van de buurt :P
04-04-2009, 10:13 door Anoniem
Door KukelTen derde kunnen ze nog steeds niet zien dat ik een hele goedkope oude niet-lcd televisie heb en ze mij maar moeten overslaan
.

hahahahaha ehhhh daar wordt aan gewerkt middels de " slimme " energie meter he
Daar op kan je als crimineel, straks precies zien wat er in een huis aanwezig is, en of de mensen een regelmaat hebben zodat je weet wanneer ze niet thuis zijn.
Om het hack baarder te maken zal die data stroom ( per kwartier ) ook eerst naar je netwerk beheerder worden gestuurd ( whireless) en dan worden verdeeld over de diverse leveranciers.

Een beetje inbreker van de toekomst, gaat eerst thuis in zijn luie stoel gegevens verzamelen
1) street viuw om te zien of het de moeite waard is
2) sateliet beelden en maps, om de lay out en eventuele vluchtwegen en ingangen te bekijken , en natuurlijk is het zo ook eenvoudiger te zien / schatten hoe de response tijd van de politie zou zijn.
3) "slimme "energie meter gegevens ophalen van de gewenste panden, om te zien of de bewoners, regelmatig weg zijn, bv naar hun werk
4) elektronisch patiënten dossier lichten, chronisch zieken zijn vaker weg en je weet dan ook hoe lang ze weg zijn. die gegevens kun je dat overigens weer verifiëren met de energie meter data.

even geduld hoor. de inbreker hulp tools worden in orde gemaakt, maar dat gaat natuurlijk niet allemaal van de ene dag op de andere.
Niet zo ongeduldig.

Met vriendelijke groet,
De Hooge
04-04-2009, 13:04 door spatieman
tuurlijk worden de foto's verwijderd.
Maar ze zullen wel nog in de cache staan..
05-04-2009, 16:59 door Anoniem
ook zijn de "gecensureerde" foto's alleen voor internetbezoekers gecensureerd, google (en wie nog meer) heeft nog steeds de volledige ongecensureerde foto's in hun bezit...

en voor de rest ben ik het helemaal met die mensen eens, als ik nu met mijn camera naar het huis van balkenende ga en vanaf de stoep hem het kaas van zn boterham af fotografeer, hoe groot is de kans dat ik dat mag doen? ik denk dat ik snel verzocht word weg te gaan, op zn minst... en als ik hetzelfde bij mijn buurman doe grote kans dat onze vriendschap er niet op vooruit gaat, en ik vind dat ook niet vreemd dat ik niet met een camera bij mijn buren in huis/tuin mag kijken én vastleggen, zelfs niet vanaf de openbare weg.

maar waarom mag een commerciële partij datzelfde dan wel doen bij elke nederlander, en als je protesteert word heel misschien die foto weggehaald, en anders kan je maar een rechtszaak tegen google beginnen? dat is toch niet normaal te noemen dat ik mijn eigen privacy niet eens voor waar kan nemen, en als ik mij geschaad vind dat ik het dan maar op moet nemen tegen een globale gigant als google?

zou het niet andersom moeten zijn, dat google eerst maar eens toestemming moet hebben, voordat ze dat recht zich gewoon maar toe-eigenen, het lijkt nu net alsof google alles maar kan maken en als je het er niet mee eens bent dan moet je het zelf maar opnemen tegen deze reus, en dat is fout, vind ik...
06-04-2009, 13:43 door Preddie
Door KukelTen eerste is het *street*view, niet achterdeur/donkere tuin view...
Ten tweede is het overdag en inbrekers zijn toch meer geïnteresseerd hoe het er gedurende de nacht uit ziet


ga jij ff bijscholing volgen ofzo .......
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.