image

OPTA opent spamklacht.nl voor bedrijven

donderdag 1 oktober 2009, 14:13 door Redactie, 3 reacties

Vanaf vandaag kunnen ook bedrijven klagen over spam die ze ontvangen en speciaal daarvoor heeft de OPTA de website spamklacht.nl vernieuwd. Het moeten dan wel klachten over vanaf vandaag verstuurde berichten zijn. Voor natuurlijke personen geldt het spamverbod al sinds 2004. Sindsdien is het aantal verzonden spamberichten vanuit Nederland aan consumenten met 85% gedaald. Naast het indienen van klachten over spam, staat er op www.spamklacht.nl ook informatie waar verzenders van elektronische berichten op moeten letten en tips om het ontvangen van spam zoveel mogelijk te voorkomen.

Via het nieuwe verbod wil de OPTA de overlast en economische schade van ongevraagde elektronische berichten zoveel mogelijk bestrijden. Sinds 2004 ontving de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit via www.spamklacht.nl bijna 64.000 klachten. Op basis van deze klachten werden tot nu toe 37 boetes opgelegd van in totaal ruim 2,1 miljoen euro voor het verspreiden van spam en spyware. De hoogste boete voor het verspreiden van spam werd in juli van dit jaar opgelegd en bedroeg 250.000 euro.

Reacties (3)
01-10-2009, 23:39 door spatieman
ja..
en ik al normale burger,kuch..
mag ik niet klagen voor de nederlandstalige bedrijven spam.
die trouwens volgens de header echt uit nederland komt.
02-10-2009, 17:15 door Anoniem
Door spatieman: ja..
en ik al normale burger,kuch..
mag ik niet klagen voor de nederlandstalige bedrijven spam.
die trouwens volgens de header echt uit nederland komt.
Waarom niet? De eerste van 00h19 ligt al bij de Opta hoor.
09-10-2009, 16:39 door Anoniem
Ik gooi alle Nederlandse spam tegen spamklcht (de rest alleen tegen spamcop). Nederlandse spam vis ik zelfs speciaal uit mijn spambox om te kunnen rapporteren. Niet omdat ik nu zo'n gore hekel heb aan spammers (ik heb slechsts een grote hekel aan spammers), maar om spam zoveel mogelijk te reduceren tot criminele spam (de botnet spam voor viagra achter bulletproof hosting).
Dat maakt mijn werk (oa. het onderhouden en bedenken van anti-spam maatregelen) namelijk een stuk makkelijker.

Waar ik echt een gore hekel aan heb zijn die randdebielen die plotseling besluiten dat alle mensen/klanten waar ze een email van hebben plosteling op een *nieuwsbrief* zitten. Heb je ooit ergens een boek besteld, en vervolgens krijg je elke week aanbiedingen en ander slap gewauwel binnen van een of andere randebiel die de mavo niet afgemaakt heeft, maar opgevangen heeft dat je echt niet meedoet als je niet een "proactieve direct delivery e-commerce strategie" hebt (spam).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.