image

"Google reclame toont gevaar zoekmachines"

dinsdag 9 februari 2010, 10:54 door Redactie, 13 reacties

De reclame die Google tijdens de Amerikaanse Super Bowl heeft laten zien, toont het gevaar van zoekmachines, aldus burgerrechtenbeweging EFF. In het 52 seconden durende filmpje is te zien hoe iemands levensverhaal via een aantal zoekopdrachten in kaart is te brengen. Alleen aan de hand van een paar muisklikken en zoekopdrachten vertelt Google het verhaal van iemand die in Parijs studeert, daar de liefde van zijn leven ontmoet, naar Parijs verhuist, trouwt en een kind krijgt.

Anonimiseren
"Het aangrijpende verhaal, samen met Google's zoekverhalen, laat zien hoe de meest intieme informatie van ons leven, van het plannen van een reis tot politiek activisme, in onze interactie met Google is terug te vinden, wat de noodzaak voor goede bescherming onderstreept", zegt Kurt Opsahl van de Electronic Frontier Foundation (EFF).

Hij vindt het fantastisch dat de eerste advertentie van Google op nationale televisie het belang van privacybescherming bij zoekmachines illustreert. "Nu Google heeft laten zien hoe persoonlijk de gegevens zijn die het van gebruikers heeft, moet het die informatie beschermen door zoekopdrachten te anonimiseren." De zoekgigant moet daarbij volgens Opsahl het voorbeeld van Microsoft volgen, dat het gehele IP-adres van een zoekopdracht na zes maanden verwijdert. "Google zou op dezelfde manier zoekopdrachten na zes maanden of minder moeten anonimiseren."

Reacties (13)
09-02-2010, 12:09 door Anoniem
Waarom 6 maanden wachten? Waarom niet meteen anonimiseren?
09-02-2010, 12:11 door Anoniem
Goolge mag van mijn doen wat ze wil, maar stop als je blieft met mijn achtervolgen via " geo locate ip".
Geo ip wordt vaak gebruikt bij reclame advertezie, ben je op een australische news.com.au krijg je gesponsorden reclame van KLM, Je kan mijn niet bozer maken, ik blockeer zonder enkle redenen deze reclame of de website. Ik heb hier geen respect voor.
09-02-2010, 12:16 door Eerde
...vertelt Google het verhaal van iemand die in Parijs studeert, daar de liefde van zijn leven ontmoet, naar Parijs verhuist, trouwt en een kind krijgt.
Ja, ja alsof belanghebbende dat allemaal al niet weten !

1. Ingeschreven aan de Sorbonne,
2. verblijfsvergunning voor studie in Frankrijk,
3. uitgeschreven bij je 'oude' woonplaats,
3. tickets naar Parijs,
4. geld overmakingen en eventueel beurs(Zelfs Hillarius -de ex van Bill- wil al onze banktransacties weten - mijn vraag is alleen of de NL/EU overheid ook alle banktransacties van Yankees krijgt ?),
5. tel gesprekken zowel vast als mobiel,
6. email-verkeer (denk Echelon),
7. .fr IP-nummer,
8. huishuur,
9. zwangere vrouw,
10. aangifte geboorte.
etc. etc.

Nee, want Google moet het gevaar zijn :(
09-02-2010, 12:41 door Anoniem
En wat met de informatie die de Google Toolbar doorstuurt naar Google? Of Google Chrome?
Hoort deze ook bij 'zoekopdrachten' ??
09-02-2010, 12:43 door wimbo
Door Eerde:
[...]
mijn vraag is alleen of de NL/EU overheid ook alle banktransacties van Yankees krijgt ?)
[...]
Wat denk je zelf?
09-02-2010, 13:29 door Eerde
@Vandaag, 12:43 door wimbo

Nee :(
Maar dat zou ik als EC wel eisen !
Gelijke monniken, gelijke kappen. Maar beter; gelijk mee kappen ;)
09-02-2010, 14:54 door Anoniem
Door Eerde:
...vertelt Google het verhaal van iemand die in Parijs studeert, daar de liefde van zijn leven ontmoet, naar Parijs verhuist, trouwt en een kind krijgt.
Ja, ja alsof belanghebbende dat allemaal al niet weten !

1. Ingeschreven aan de Sorbonne,
2. verblijfsvergunning voor studie in Frankrijk,
3. uitgeschreven bij je 'oude' woonplaats,
3. tickets naar Parijs,
4. geld overmakingen en eventueel beurs(Zelfs Hillarius -de ex van Bill- wil al onze banktransacties weten - mijn vraag is alleen of de NL/EU overheid ook alle banktransacties van Yankees krijgt ?),
5. tel gesprekken zowel vast als mobiel,
6. email-verkeer (denk Echelon),
7. .fr IP-nummer,
8. huishuur,
9. zwangere vrouw,
10. aangifte geboorte.
etc. etc.

Nee, want Google moet het gevaar zijn :(
Het gaat er volgens mij over dat al deze informatie allemaal in het bezit is van één en hetzelfde bedrijf, die niet eens iets met de overheid te maken heeft (allemaal privé-bezit dus) en dat daarenboven ook niet-belanghebbenden deze informatie hebben + dat deze informatie allemaal via het internet 'beschikbaar' is (recente hackgebeurtenis ?). Ik weet ook wel dat deze niet zomaar voor het rapen ligt, maar toch heeft het er iets mee te doen denk ik.
09-02-2010, 18:05 door Eerde
@Vandaag, 14:54 door Anoniem

Als jij op zaterdag bij de suup aankomt rijden, je stapt uit en ik sta toevallig achter je bij de kassa, weet ik heel veel van je.
1. Je sociale achtergrond
2. Je opleidingsniveau
3. Je taalgebruik (regio en/of afkomst)
4. Type baan
5. Inkomensniveau
6. Vrijgezel, met vriendin of dat je kinderen hebt
7. Bij welke bank je zit
8. Wat je budget voor eten per maand is
9. Of je je zorgen maakt over je gezondheid/gewicht
10. Je alcoholgebruik
etc. etc.

En Appie weet het allemaal, want als zunnige Nederland haal je je bonuskaart door 't apparaat. En ook Appie is ook geen overheid.
09-02-2010, 23:42 door Erwtensoep
@Eerde
Niemand zegt hier ook niet dat de Appie lief voor je privacy is, maar nu gaat het over Google.
10-02-2010, 11:48 door spatieman
Door wimbo:
Door Eerde:
[...]
mijn vraag is alleen of de NL/EU overheid ook alle banktransacties van Yankees krijgt ?)
[...]
Wat denk je zelf?

nee dus xD
10-02-2010, 12:09 door Anoniem
Het argument dat die informatie toch al bekend is, is niet sterk.
Ik neem aan dat je er problemen mee hebt als ik in 1 klap alle beschikbare informatie centraal online knal, waardoor het makkelijker is deze informatie te koppelen?
dat de info bekend is klopt... maar wat ze ermee doen (staat zelden in het belang van de gebruiker) is de ware terror.
12-02-2010, 21:55 door Anoniem
@ Eerde, dinsdag 18.05

Ja, tuurlijk. En jij onthoudt die informatie dan anderhalf jaar?

Er is nog een verschil, want ben jij uit op die informatie?
En Google?
Als iemand zoveel informatie wil vertellen, mag dat. Anders vertel je ze niet. Maar hoe goed kan je om Google heen?

En niet iedereen geeft zoveel zoveel informatie aan de winkelbediende of de personen die rond zich staan.
15-02-2010, 02:06 door Anoniem
Door Eerde: @Vandaag, 14:54 door Anoniem

Als jij op zaterdag bij de suup aankomt rijden, je stapt uit en ik sta toevallig achter je bij de kassa, weet ik heel veel van je.
1. Je sociale achtergrond
2. Je opleidingsniveau
3. Je taalgebruik (regio en/of afkomst)
4. Type baan
5. Inkomensniveau
8. Wat je budget voor eten per maand is

Ja? Hoe zou je deze dingen te weten komen door achter mij te staan aan de kassa? Je kan gokken naar 1,2,4 en 5 aan de manier waarop ik me kleed, maar hoogstwaarschijnlijk zal je je erg vaak vergissen. Maar wat ik uitgeef aan eten in de winkel heeft heel weinig met mijn inkomensniveau te maken. Hoe weet jij hoe vaak ik naar een supermarkt ga? Als ik 1 maal op de 3 dagen ga of 1 maal per week of 1 maal per maand, kan je daar moeilijk 8 van afleiden. Daarnaast koop ik niet alles in 1 supermarkt en ga ik vaak uit eten, dus nogmaals je hebt geen idee wat ik doe gewoon door achter mij te staan in de supermarkt. Je kan gokken, maar er is een groot verschil tussen gokken en of ik je alles gewoon vertel (zoals je bij google dus doet).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.