image

Juridische vraag: Provider verliest e-mail na storing, en nu?

woensdag 28 april 2010, 11:20 door Arnoud Engelfriet, 14 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Ik neem een hosted e-maildienst af voor mijn zakelijke mail. Nu is er laatst een storing geweest waarbij een deel van mijn mailarchief is kwijtgeraakt. Ik heb een schadeclaim ingediend, maar het bedrijf wijst nu op de algemene voorwaarden en zegt dat ze daarvoor nooit aansprakelijk te stellen zijn. Ik had volgens hen zelf maar een backup van het archief moeten maken. Maar ik betaal ze toch om dat archief in de lucht te houden?

Antwoord: Dit hangt voor 99% af van wat er precies in het contract staat. Bij zakelijke dienstverlening heb je zeer ruime contractsvrijheid, oftewel je mag zelf afspreken wat je wilt. Er zijn maar weinig regels in de wet die je verplicht moet volgen bij een zakelijk contract.

Bij consumenten ligt dat anders, daar zijn uitsluitingen van aansprakelijkheid verdacht: het bedrijf moet bewijzen dat het echt redelijk was gezien prijs/kwaliteit en andere factoren om hun aansprakelijkheid te beperken. Lukt ze dat niet, dan zijn ze gewoon aansprakelijk ongeacht wat er in de algemene voorwaarden staat (art. 6:237 sub f BW).

Het idee hierachter is dat je als consument beschermd moet worden tegen grote boze bedrijven die je met wurgcontracten je geld proberen af te pakken zonder er iets voor te hoeven doen. Maar als bedrijf ben je zelf ook een grote jongen, je kunt een jurist inhuren en onderhandelen over de contracten die je tekent. Er is dan geen reden om in de wet vast te leggen dat je wederpartij aansprakelijk moet zijn. Dit mag je samen uitzoeken.

En zo gek is dat niet: het is goed denkbaar dat de klant bijvoorbeeld al verzekerd is voor dergelijke schade. Waarom zou de leverancier dan dure extra maatregelen moeten nemen tegen die schade? Dat drijft dan alleen maar de prijs op.

Verder zal in dit specifieke geval ook meespelen hoe de dienst is gepresenteerd en of daarbij gesproken is over backups. Als er bijvoorbeeld expliciet is gezegd dat de klant apart backups moet maken van de mail en dat de dienst niet gezien mag worden als langetermijnarchief, dan sta je nu heel erg zwak. Is er geadverteerd met "Uw mail 100% veilig bewaard" dan kun je daarmee de algemene voorwaarden onderuit krijgen. Een specifieke garantie (en dat is het) gaat boven de kleine lettertjes.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (14)
28-04-2010, 14:25 door SirDice
Ik had volgens hen zelf maar een backup van het archief moeten maken. Maar ik betaal ze toch om dat archief in de lucht te houden?
Ik zou zeggen, lees je SLA even goed door voordat je tekent. Nooit aannemen dat het wel geregeld zal zijn als er niet over wordt gesproken in de SLA.
28-04-2010, 21:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-04-2010, 21:44 door Anoniem
vertrouw nooit op emailservers van een provider. gebruik webmail.
28-04-2010, 22:04 door Anoniem
"Vraag: Ik neem een hosted e-maildienst af voor mijn zakelijke mail. Nu is er laatst een storing geweest waarbij een deel van mijn mailarchief is kwijtgeraakt. Ik heb een schadeclaim ingediend, maar het bedrijf wijst nu op de algemene voorwaarden en zegt dat ze daarvoor nooit aansprakelijk te stellen zijn. Ik had volgens hen zelf maar een backup van het archief moeten maken. Maar ik betaal ze toch om dat archief in de lucht te houden? "

wat had je anders verwacht ? een creditnota van een tientje?
29-04-2010, 10:21 door SirDice
Door unaniem:
Door SirDice:
Ik had volgens hen zelf maar een backup van het archief moeten maken. Maar ik betaal ze toch om dat archief in de lucht te houden?
Ik zou zeggen, lees je SLA even goed door voordat je tekent. Nooit aannemen dat het wel geregeld zal zijn als er niet over wordt gesproken in de SLA.

Die klopt niet (denk ik) bekende en onbekende post.

Daarbij; - dus door de bescherming die de wet me biedt, (en ik begon te strooien met een advocaat) werd m'n download-limiet opgeheven.

STOER !!
Sorry, maar dit raakt kant nog wal. Waar heb je het over?!?
29-04-2010, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem: vertrouw nooit op emailservers van een provider. gebruik webmail.

Waar draait die webmail? Bij een provider?
Waar staat de mail die je via webmail benadert? Bij een provider?

Peter
29-04-2010, 13:39 door Anoniem
"vertrouw nooit op emailservers van een provider. gebruik webmail."

Indien je niet vertrouwt op emailservers van providers, waarom vertrouw je dan wel op de webgui waarmee je de email op die servers kunt benaderen ?
29-04-2010, 19:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
03-05-2010, 09:27 door Thor
Door Anoniem: vertrouw nooit op emailservers van een provider. gebruik webmail.

En waar denk je dat de webmail jou mail vandaan haalt?
03-05-2010, 09:28 door Anoniem
Door Anoniem: vertrouw nooit op emailservers van een provider. gebruik webmail.

Webmail vertrouw ik al HELEMAAL NIET. Dan staat echt alles online en ben je dus volledig afhankelijk van je webmail aanbieder.

Gebruik een IMAP account en laat dit op meerdere machines syncen, zodat je LOKAAL, op MEERDERE MACHINES altijd een kopie van je archief hebt.
03-05-2010, 14:09 door SirDice
Door Anoniem: Gebruik een IMAP account en laat dit op meerdere machines syncen, zodat je LOKAAL, op MEERDERE MACHINES altijd een kopie van je archief hebt.
Alleen jammer dat als je een email verwijdert op een machine dat het dan op alle andere ook weg is.
06-05-2010, 15:16 door Silver
Door SirDice:
Door Anoniem: Gebruik een IMAP account en laat dit op meerdere machines syncen, zodat je LOKAAL, op MEERDERE MACHINES altijd een kopie van je archief hebt.
Alleen jammer dat als je een email verwijdert op een machine dat het dan op alle andere ook weg is.


Dat is een setting en dus afhankelijk van je eigen skills. Je kunt er ook voor kiezen om de mail op te halen en een kopie achter te laten op de server.

En die persoon die het over webmail heeft weet uberhaupt niet wat ie zegt. Webmail is een grafische front-end die eenvoudigweg de inhoud van je mailbox (op de webserver) weergeeft. Waarschijnlijk bedoelt hij dat hij zn belangrijke mails bij Hotmail of Gmail heeft staan, en in dat geval is dat nog stommer. Google heeft bijvoorbeeld expliciet in zn voorwaarden staan dat ALLE content op de servers van Google aan Google toebehoort. Juristen raden iedereen dan ook af om copyright-gevoelige materialen NIET via Google te laten verlopen.*


*: Bron: slashdot.org
13-05-2010, 23:37 door Anoniem
Ik zou sowieso de stelregel hanteren:

"If it isn't backuped it isn't important."

M.a.w. zelf backups maken van alles wat van belang is of van belang kan zijn, hoe betrouwbaar de host ook mag zijn. En dat geldt zowel voor bedrijven als particulieren.
13-05-2010, 23:39 door Anoniem
Ik gebruik zelf Gmail en download een kopie van elke mail via POP mbv Thunderbird. Werkt prima voor mij. :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.