image

Juridische vraag: is hosting eerste levensbehoefte?

woensdag 27 oktober 2010, 09:06 door Arnoud Engelfriet, 13 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Wij leveren hosting en aanverwante diensten aan een IT-bedrijf dat onlangs failliet verklaard is. Omdat deze klant ook naar ons de nodige betalingsachterstand had, hebben we hun account geblokkeerd. De curator sommeert ons nu echter de boel weer open te zetten, omdat hij anders zijn werk niet kan doen zegt hij. Op zijn minst wil hij bij de online backups kunnen. Ben ik verplicht hieraan mee te werken? Ik heb toch ook gewoon recht op mijn geld.

Antwoord: Inderdaad, je hebt recht op je geld, maar de Faillissementswet kan onder omstandigheden een leverancier verplichten om toch te leveren. Het idee daarachter is dat het failliete bedrijf een kans(je) moet hebben om de boel te redden. Dat geldt des te sterker bij surseance (uitstel van betaling): dan wordt er gezocht naar een doorstart, en als dan de website, mail en internet eruit liggen dan zal voor een IT-bedrijf die doorstart vrijwel zeker falen.

In de Faillissementswet staat expliciet dat gas-, water-, elektrabedrijven en leveranciers van "eerste levensbehoeften" niet zomaar mogen stoppen met leveren bij faillissement of surseance (art. 37b en 237b Faillissementswet). Zo mag een woningstichting niet zomaar tot ontruiming overgaan als iemand in de schuldsanering zit (waarvoor dezelfde regeling geldt als bij faillissement). Huisvesting is een "eerste levensbehoefte".

In dit artikel staat echter ook dat leveranciers van diensten die "voor het voortzetten van de door de schuldenaar gedreven onderneming" essentieel zijn, niet zomaar daarmee mogen stoppen. Ook niet als er reeds voor het faillissement een schuld is ontstaan. En ook niet als in de algemene voorwaarden staat dat bij faillissement de dienstverlening mag worden gestaakt. Hiermee wil de wetgever voorkomen dat zogeheten "dwangcrediteuren" al te exorbitante eisen gaan stellen onder dwang van afsluiting van hun diensten.

De grote vraag is dus of levering van internettoegang, mail, hosting en dergelijke daaronder valt. Daarover is in 2009 een rechtszaak gevoerd tussen het toen in surseance zijnde kledingbedrijf Oilily en hun IT-dienstverlener SaaSplaza. Er stond ten tijde van het faillissement zo'n twee ton aan facturen open, dus werd de stekker uit de IT infrastructuur getrokken. Reden voor Oilily om naar de rechter te stappen: zij kon nu haar verkopen, voorraden en bevoorrading wereldwijd niet meer registreren. De rechter vond het middel hier inderdaad te sterk: er moest op zijn minst een overgangsperiode gegund worden zodat Oilily over kon stappen op een alternatief. Men kreeg daarvoor een maand, maar moest wel een bedrag van € 40.000,00 betalen voor die maand voortgezette dienstverlening.

Persoonlijk vind ik dit een goede uitspraak: IT is voor veel bedrijven een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering, en als daar de stekker uit gaat in moeilijke tijden dan is vrijwel iedere kans op een doorstart verkeken. Ik denk dus dat je als dienstverlener inderdaad moet meewerken aan zulke verzoeken van een curator, hoewel je er wel een redelijke vergoeding voor mag eisen. Maar eisen dat eerst alle achterstallige facturen worden betaald, gaat te ver.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (13)
27-10-2010, 09:23 door Anoniem
Duidelijk, dus in zo'n situatie kun je het beste de curator vertellen dat je alle medewerking wilt verlenen, maar dat je wel kosten zult moeten maken en dat die dan ook betaald dienen te worden.
27-10-2010, 15:34 door Anoniem
ik kan niet zonder hosting, dan sterf ik
27-10-2010, 15:45 door Prlzwitsnovski
@09:23 door Anoniem:
Betaald krijgen is het verkeerde woord. Vergoed krijgen lijkt me eerder op zijn plaats.
27-10-2010, 16:28 door Anoniem
Arnoud, is het ook niet zo dat de vergoeding die je krijgt een hoge preferentie qua vordering heeft, dwz dat als er weinig te halen valt die vergoeding (net als het salaris van de curator) nog voor de vordering van bijvoorbeeld de Belastingdienst gaat?
27-10-2010, 17:08 door Anoniem
Ik geloof dat er een andere rechtzaak is geweest waarbij de curator wilde dat de dienstverlening werd voortgezet tijdens de afhandeling van het faillisement en bij het binnenhalen van kopers van het bedrijf. In dat geval is, dacht ik, wel beslist dat de curator de facturen van de periode vanaf het moment van het faillisement zou moeten voldoen. Deed hij dat niet, dan stond het de aanbieder vrij om alsnog de dienstverlening te staken.

Peter
27-10-2010, 18:07 door Arnoud Engelfriet
@Anoniem 16:28: het is geen preferente vordering maar een aparte afspraak die je maakt met de curator dat jij geld krijgt en in ruil daarvoor de boel een maand in de lucht houdt. De curator moet dus gewoon jou geld geven.

@Peter: mocht je weten welke zaak, dan houd ik me aanbevolen. Het klinkt als vrijwel hetzelfde als de Oilily-zaak, dus dat zou mooie versterking van het punt zijn.
28-10-2010, 09:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-10-2010, 10:04 door Wim ten Brink
Even de boel omdraaien! Je bent een hosting provider en een klant heeft een complete website met data op je server staan. Het bedrijf gaat failliet en de curator vraagt de host om de webserver nog even in de lucht te houden. Bedreif gaat ten slotte toch ten onder en de host krijgt geen cent. Mag hij zich dan alle data op de webserver toe-eigenen? Dus het klantenbestand en alle informatie die er verder op staat? Mag hij zelf die site verder exploiteren en doorverkopen aan een ander bedrijf die concureerde met hun klant? Immers, die data heeft mogelijk nog een bepaalde, financiele waarde.
Of is die data dan nog steeds van de klant en moet deze vernietigd worden als het bedrijf ophoudt? Zonde van de mogelijke licenties die de software op de server mogelijk allemaal heeft...
28-10-2010, 10:10 door Arnoud Engelfriet
@WorkshopAlex: Nee, dat mag niet. Die data is aan de klant gegeven door de betrokken eindklanten voor het doel van zakendoen met die klant. Je schendt dus de privacywet als je je die data toe-eigent en acquisitie gaat doen.

Ook als het geen klantgegevens zijn maar bv. software of databases ligt dit lastig. Je moet de auteursrechten, licenties of databankrechten krijgen, maar die kun je alleen via de curator overnemen.

Dit is dus wezenlijk anders dan een leverancier die een stapel fysieke producten van een failliete klant onder zich heeft en die gaat verkopen om de open facturen te dekken. Informatie is geen eigendom en kan niet zomaar worden toegeëigend.

@Peter V: ook mijn bedrijf ICTRecht biedt juridische bijstand, maar dan alleen op het gebied van ICT-recht en alleen advies. We zijn wel lekker goedkoop ;)
28-10-2010, 11:00 door Wim ten Brink
Peter V, dat heb ik in het verleden dus meegemaakt! Mijn rechtsbijstand bleek niet inclusief een inkomstendekking of iets dergelijks, waardoor ik zelf voor de advokaat-kosten opdraaide bij een vorige werkgever. En hoewel ik de zaak won en mijn werkgever moest opdraaien voor de kosten plus een forse ontslagvergoeding, ging de werkgever doodleuk failliet en was het bedrijf zo platzak dat zelfs de curator er niets aan verdiende...
En dan is het best duur. Kostte wel een paar duizend euro's...
Heb sindsdien mijn verzekering maar uitgebreid dat ook dit nu door de verzekering opgevangen wordt.
29-10-2010, 10:35 door Anoniem
@WorkshopAlex: Dan zou je bij voorkoop van de eigendommen je aankunnen melden bij de curator en de openstaande kosten verrekenen.

Is het ontoegankelijk maken van de website (alleen toegang), dus mail alles blijft bereikbaar en back-ups kunnen gewoon worden gemaakt ook een optie? Desnoods kan je een statige pagina plaatsen waarin word uitgelegd dat een faillissement is uitgesproken met verdere informatie voor schuldeisers.
29-10-2010, 11:34 door Anoniem
Door Arnoud Engelfriet: @Peter: mocht je weten welke zaak, dan houd ik me aanbevolen. Het klinkt als vrijwel hetzelfde als de Oilily-zaak, dus dat zou mooie versterking van het punt zijn.

2009: ICT-leverancier Siennax vs. failliete kledingbedrijf Oilily. De curator was MR. CORNELIS MARIMUS MOLHUYSEN. De uitspraak zelf heb ik niet kunnen vinden.

Iets vergelijkbaars met een andere interpretatie is e-PrivateOffice v.s Eneco.

Peter
29-10-2010, 12:12 door Dev_Null
Persoonlijk vind ik dit een goede uitspraak: IT is voor veel bedrijven een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering, en als daar de stekker uit gaat in moeilijke tijden dan is vrijwel iedere kans op een doorstart verkeken.

Ben ik het niet mee eens.
Als je als bedrijf van te VOREN weet dat IT belangrijk voor je is, dien je er - als bedrijf - ook verantwoording voor te NEMEN om te zorgen dat die rekeningen in ieder geval betaald kunnen worden... anders stort je bedrijf in elkaar. (in goede en in moeilijke tijden). Door deze "wettelijke uitspraak" lijkt het erop dat iedereen maar wat aan kan klooien en als het fout gaat, dan draait een andere partij voor de geleden schade op!

Persoonlijk zou ik het pas fair vinden dat een afsluitende dienstverleners EERST de achterstallige facturen betaald krijg en DAN pas weer service gaat verlenen. Of een bankgarantie van de curator krijgen alvorens weer te gaan leveren.
Het is toch belachelijk dat een staats-schuldeiser (belastingdienst) als eerste lijkenpikker op het kadaver van een stervend bedrijf mag worden losgelaten en de rest van de (andere) schuldeisers het moet doen met de restjes die dan nog achterblijven...


Vraag aan Arnound:
Kun je - als (ICT) dienstverlener - ook in je algemene / betalingsvoorwaarden en/of contracten een "wettelijke clausule" laten opnemen om ervoor te zorgen dat je in je recht staat als je niet betaald word en dus je service eenzijdig kunt opzeggen?

Voorbeeld:
- Hosting van website word - strak schema - 1x maand betaald (of via automatische incasso)
- Bij niet betalen 1x aanmaning (2 weken betaaltijd)
- Na verloop aanmanings-betaal-tijd -> stekker eruit -> totdat achterstand betaald is

Zo kun je je afnemer motiveren om ook aandacht voor jouw dienstverlenig te hebben en blijven houden
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.