Privacy - Wat niemand over je mag weten

De OV-chipkaart: verbetering voor de samenleving of een inbreuk op privacy?

30-05-2011, 15:59 door Anoniem, 47 reacties
Beste,

Voor een schoolproject heb ik JOUW mening nodig op onderstaande vraagstelling. Ik ben met elke reactie/opinie m.b.t dit onderwerp tevreden.

Er komen steeds meer digitale mogelijkheden in openbare ruimtes, zoals de OV-chipkaart. Vind jij dit een positieve ontwikkeling (vergroting van de mogelijkheden van de gebruikers) of vind je dit een negatieve ontwikkeling (aantasting van de vrijheid/privacy van de burgers)?

Groeten.
Reacties (47)
30-05-2011, 19:36 door Anoniem
Er zitten meerdere kanten aan deze kwestie, met positieve en negatieve aspecten. Services zoals de OV-chipkaart kunnen, tenzij het systeem naar behoren werkt ;), voor meer gemak zorgen. De digitalisering van de openbare ruimte kan ook voor nadelen zorgen als bijv. instanties, overheid enz. over mogelijkheden beschikt (met een netwerk om ons heen van chips, sensoren >> denk aan: RFID, internet of things etc.) om ons constant in de gaten houden.
30-05-2011, 20:25 door Anoniem
Beste mede-student,

Als eerste vind ik het echt een vooruitgang als het om snelheid gaat, ik mis steeds minder vaak de trein doordat ik snel kan inscannen. Echter heb ik als ex-student zijnde geen idee wat ze met al mijn informatie doen en waar het heen gaat. Wat kan men met mijn gegevens en slaan ze het op, zo ja, voor hoelang? Dat is een vraag wat waarschijnlijk meer mensen zich afvragen. Er zou openheid moeten komen wat men met de gegevens zou kunnen en ook doet. Als enkel NS/connection zich bezig houdt met mijn reisgegevens om het openbaar vervoer beter te kunnen regelen heb ik er zelf geen problemen mee en zou het juist een vooruitgang kunnen betekenen. Maar misschien weet iemand meer van wat er met gegevens gebeurt?

Succes met je project!
30-05-2011, 20:47 door Anoniem
Ik vind dit een hele positieve ontwikkeling .
Het gezeik rond die OV-chipkaart bijvoorbeeld heeft me doen besluiten om de auto weer te pakken .
Zonder dat duwtje in de rug was ik er waarschijnlijk nooit achter gekomen dat reizen met de auto veel plezieriger , sneller en betrouwbaarder is .
( in mijn situatie althans )

mvg B|T
30-05-2011, 20:48 door Anoniem
Absoluut een positieve ontwikkeling. OV-chipkaart is universeel, dus handig. Nadeel is dat je altijd afhankelijk bent van techniek, storingen zijn snel fataal. Tuurlijk is het een schending van mijn privacy, maarja, daar kies ik zelf voor. De hele maatschappij gaat immers die kant op en zolang je normaal leeft zal je er geen last van hebben.
30-05-2011, 21:34 door Anoniem
Ik heb er gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant brengt elektronisch betalen gemak, maar aan de andere kant vraag ik me net als veel anderen af hoe er omgegaan wordt met de locatiedata die mijn OV check-ins genereren.
Tel daarbij op dat het systeem toch al zo lek als een mandje is (hackers etc.) en dat de incheckmachines vaak niet werken en bingo! weer iets dat de burger miljoenen gekost heeft maar voor geen meter werkt.
Ik vind dat de overheid en vervoersbedrijven ook meer duidelijkheid moeten gaan verschaffen over wat ze met onze gegevens gaan doen; waarom worden deze opgeslagen? Op zich maak ik me niet eens veel zorgen over het feit dat ze precies weten waar ik uithang, ik denk eerder dat de gegevens voor commerciele doeleinden gebruikt gaan worden (speciale aanbiedingen die afgestemd zijn op jouw reisgedrag).

Hoop dat je hier wat aan hebt! Groetjes, Tien.
30-05-2011, 21:43 door Anoniem
Het idee erachter is goed, simpel, eenvoud voor de reiziger, etc.
Echter is de waarborg van privacy toch best in het geding.
Door alle slechte gebeurtenissen rondom te ov-chipkaart, maakt dit dat het een grote flop is geworden.
Maar nogmaals, het idee erachter is goed (overal met één reisproduct reizen), maar de beveiliging en privacy moeten goed op orde zijn.
31-05-2011, 08:13 door Anoniem
negatief, het reisgedrag wordt tot in grote detail opgeslagen en er worden zelfs een soort profielen aangemaakt die opslaan waar je heen reist en hoevaak.

Deze reisinformatie wordt ook langer opgeslagen als nodig, de strippenkaart was een veel beter betaalmiddel.

Ook is de beveiliging van de OV-chip kaart gewoon ruk.
31-05-2011, 09:58 door Anoniem
Het idee van de kaart is op zich leuk, de uitvoering is echter weer typisch voor een overheidsproject van dit formaat: Knudde.

De opslag van alle reisgegevens is uiteraard een groot privacy bezwaar, maar ook functioneel klopt het geheel niet. De kaart zelf is niet erg goed beveiligd, en toch kiezen ze ervoor het saldo daar op te slaan, dat is natuurlijk vragen om problemen.
Zo'n onveilige en privacy schendende kaart zal ik nooit gebruiken voor wat voor transactie dan ook.

Tips voor wie ook zonder wil blijven:
- In de bus/tram kan je vaak ook 30 of 60 minuten kaartjes kopen, die zijn gewoon papieren dingen zonder enige registratie
- Let wel op, soms hangt er alleen een automaat (vooral in de randstadrail), dan moet je met een chipknip betalen (mogelijke registratie)
31-05-2011, 11:38 door Anoniem
Beste student,

Je stelt deze vraag op het verkeerde forum, omdat hier heel veel security-experts zitten, en de OV-chipkaart een dikke faal is geworden op security gebied.

De antwoorden zijn dus gekleurd, en je resultaten zullen in het rijtje onderzoeken vallen waar ook de enquete op een markt, met de vraag of vers fruit goed voor je is, gesteld wordt.
of een telefonische enquete over de populatiteit van de telefoon.
of je schrijft een app om te onderzoeken of apps wel nuttig zijn.
31-05-2011, 12:33 door Anoniem
Beide. Positief aan de OV-chipkaart: je hoeft je niet vast te leggen op een hele reis, in bus en tram gaat het instappen veel sneller, de ov-bedrijven krijgen eindelijk een goed inzicht in de feitelijk gebruikte vervoersrelaties (hoeveel wanneer van waar naar waar). Maar inderdaad: je hele mobiliteit ligt voor godweet hoe lang opgeslagen voor godweet wie (tenzij je een anonieme kaart gebruikt, maar die geeft weer geen korting). Iets soortgelijks kun je zeggen over de pinpas, de credit card, de mobiele telefoon, het internet etcetera.

Lopen en fietsen stijgen zo wel in waarde: anoniem, zolang je de camera's weet te ontwijken, je mobiel uit zet en onderweg je pinpas of credit card niet gebruikt. Ik vind het wel leuk & nuttig er een sport van te maken om "onder de radar" te blijven. Maar je merkt snel hoe beperkt dat is.

Voor het overige helpen alleen strenge gedragsregels (persoonsbescherming) en persoonlijke discipline (niet overal je gegevens rondstrooien, niet alles aan elkaar koppelen, niet altijd maar gaan voor gemak - waar je sowieso een weekdier van wordt).
31-05-2011, 13:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
31-05-2011, 13:46 door Anoniem
Beste anoniem,

Ik kwam zojuist deze site tegen http://www.privacybewuster.nl/de_realiteit.html
Ook staat er een link naar de ov-kaart, ik ben een tegenstander van deze kaart omdat men niet goed omgaat met de privacy van de gebruiker. De NS wil zogenaamd op maat toegesneden aanbieden kunnen doen en daarom heeft men
de kaart op naam in het leven geroepen, waarbij ik me af vraag waarom men niet gewoon iedere gebruiker een vast
bedrag laat betalen? Niet alleen de ov-kaart maar ook alle andere digitale middelen zijn heel vaak zo lek als een mandje
en een gevaar voor ons burgers. Heb je dan eenmaal een probleem te denken aan identiteitsfraude of anders dan sta je er alleen voor, en is de overheid er niet voor je. Ik heb soms het gevoel dat men steeds meer aan de digitale snelweg wil koppelen terwijl het vroeger ook goed werkte. Waarom moet het toch allemaal digitaal? Wie zien de voorbeelden op tal van website's en ook in andere landen waar het finaal mis gaat. Ik weet niet of je de kamerzitting hebt gezien van de ov-kaart maar de minister lachte er mee, en juist deze mensen drukken dingen er gewoon door. Nu is het een centen kwestie geworden terwijl er aan het werkelijke probleem niks word gedaan of in een veel later stadium. Experts worden gewoon genegeerd, en dat stoort me heel erg. Over de transparantie nog maar te zwijgen. Minster Donner met de Wob wet
is hier een heel goed voorbeeld van. Ook deze denkt dat hij kan beslissen over dingen die alle Nederlanders aangaan. En dat is een heel gevaarlijk iets waar ik steeds vaker dingen over lees.

De gekozen partijen misbruiken steeds vaker hun macht, en burgers vinden het allemaal wel goed, we hebben het te druk met werken, te veel stress op het werk, komen moe thuis, en vaak is de media voorlichting ook niet echt goed of speelt er
niet op in.
Als voorbeeld neem ik even de bezuinigingen in Nederland waar heel veel mensen "slachtoffer" van worden. Volgens ons kabinet is de schatkist leeg, maar ze geven wel onze euro's uit aan Portugal, Griekenland, en meer van die landen, en dan nog maar wachten of we dat geld terug krijgen. De Nederlandse Politie diensten besteden een half miljard aan een geheel nieuw wagenpark, en ik heb nog wel meer van dit soort voorbeelden. Niemand die er naar kraait, en ik zie ook geen
discussie hierover op TV. Ook de media hoor ik niet hierover. Ik dacht dat de schatkist leeg was. Als morgen ergens een
aardbeving is, dan hebben ze ineens wel weer geld. Over banken nog maar te zwijgen want die strijken om geld op, en wij burgers krijgen maar een laag rente percentage.

Ik heb het wel gezien met stemmen op bepaalde partijen en volgende keer gaat mijn stem dan ook naar de partij voor de dieren of anders.

Dit was maar een klein voorbeeld, en misschien iets te uitgebreid maar het geeft wel een kleine indruk hoe het er hier in Nederland aan toegaat. Dus dat kan en moet beter en transparanter.

Dus dat digitale gedoe daar ben ik geen voorstander van. Voorbeelden genoeg waar het fout gaat, en burgers worden daar de duppe van, en de meeste hebben het niet eens in de gaten en sommige zal het nog worst zijn ook.

Bah bah
31-05-2011, 14:01 door quikfit
Inbreuk op de privacy...het is totaal overbodig om te weten waar en wanneer een persoon zich bevind of bevonden heeft,het is gewoon een onderdeeltje van "Big Brother"
31-05-2011, 14:10 door Preddie
Beste Student,

op dit forum zul je verschillende mening te horen krijgen, veel van specialisten en experts maar ook veel mensen zonder inhoudelijk "know how". Zo is te lezen dat sommige mensen minder hun trein missen omdat ze geen kaartje hoeven de halen, dit soort mogelijkheden waren er natuurlijk ook al zonder de OV-chipkaart. (kaartjes zonder datum, maand kaarten, ov-kaarten, enz. enz.)

Persoonlijk vind ik de OV-chipkaart een achteruitgang, mijn eerste bezwaar is ééntje waar veel mensen problemen mee hebben: de verwerking van gegeven over jou als persoon met als risico's en mogelijke gevolgen van dien, we hebben inmiddels gezien dat de reisgegevens ook gehackt kunnen worden (houd hierbij in je achterhoofd dat alleen het topje van de ijsberg het nieuwe haalt, en het meer en deel (90% of zelfs meer) niet eens het nieuws haalt.

De prijs

Zoals sommige mensen mogelijk gemerkt hebben zijn de prijzen sinds de invoering van de OV-chipkaart enorm gestegen, persoonlijk ben ik stijgingen van meer dan 60% tegen gekomen. Maar dit is niet het enige waarvoor de burger betaald, ook de mensen die niet met het openbaar vervoer reizen betalen daarvoor. Voor de OV-chipkaart had Nederland bijna het goedkoopste systeem van de wereld, de OV-chipkaart is nu bijna één van de duurste systemen ter wereld. Het gevolg hiervan zie je terug in de overheid begroting (OV wordt weer duurder), daarnaast zie je andere ontwikkeling omdat de overheid het zelf niet meer kan betalen. De privatisering, zoals we bij verschillende sectoren gezien hebben zal privatisering leiden tot (weer) een verhoging van de prijzen terwijl men ook ziet dat de kwaliteit van de dienstverlening naar beneden gaat omdat commerciële belangen meer beginnen te spelen. Daarnaast heeft privatisering ook gezorgd voor een dergelijk systeem als deze, 2 partijen vervoer immers pietje en beide partijen willen vervolgens een bepaald bedrag voor het aantal KM dat ze pietje hebben vervoerd. De OV-chip moet dit inzichtelijk maken, echter is dit een probleem dat wordt geïntroduceerd door de privatisering en bestond dit probleem niet wanneer dit door één partij zou worden geregeld.

Fraude

De OV-chipkaart creëert dus meer inkomsten voor vervoerders en wordt de burger opgezadeld met een niet risico dat we eerder niet kende, namelijk fraude met je OV-chipkaart. Men kan immers op zeer eenvoudige wijze de kaart van iemand anders kopiëren en misbruiken. Dit probleem was niet aan de orde met de "goedkope kaartjes". Feitelijk zou je dus kunnen zeggen dat de burger betaald heeft om zich zelf op te zadelen met een nieuw risico.

Techniek

over de techniek hebben we al veel gehoord en we kunnen eigenlijk conluderen dat chipkaart technisch gezien één grote flop is. Maar er zitten nog meer aspecten aan, we worden namelijk nog afhankelijker van digitale middelen en dus de stroomvoorziening. Waar je eerder terecht kon bij een analoge stempelaar moet je nu naar en OV paal. Wanneer deze paal niet werkt kun jij als reiziger niet in of uit checken in beide gevallen loop je risico een boete te krijgen (door falen van de techniek/overmacht) Dit probleem kende we eerder bij ongedateerde kaartjes van de trein en nu dus bij alle kaartjes voor het vervoer.

Veiligheid op stations

Ook is een punt wat nog weinig besproken is maar wat in mijn ogen zeker voor problemen gaat zorgen. Met de OV-chip wil mensen zwartrijden voorkomen, dat doen door er voor te zorgen dat je het perron niet meer op komt zonder dat je bent in gechecked. Dit is niet alleen lastig voor mensen die elkaar wegbrengen maar bedreigd ook de veiligheid op stations, je moet immers alle toegangswegen gaan voorzien van poortjes. Je kan je voorstellen dat wanneer er paniek uitbreekt op welke reden dan ook (zie bijv. dodenherdenking vorig jaar) dat deze poortjes de weg naar buiten behoorlijk blokkeren waarbij in het ergste geval zelfs doden kunnen vallen.

Hoe nu beter ?

het oude systeem werkte in mijn ogen goed voor de kosten die er aan vast hingen. Waarom dan toch een nieuw systeem gezien de burger geen enkel signaal heeft afgegeven een dergelijk systeem te willen (terwijl zij het wel betalen). Als je hier al goed rond leest zie je eigenlijk geen noemenswaardig voordeel dat de burger ervaart (sommige argumenten worden ten positieve van de kaart gebruikt, maar ik denk dat bij die personen de mogelijkheden voor de invoering van de chip-kaart niet bekend waren) . De partijen die er wel voordeel uit halen, is bijv. de overheid die nu precies weer waar jij heen reist, de vervoerders die per KM kunnen afrekenen (een probleem dat ze eerder hebben laten ontstaan door de privatisering) en andere commerciële belanghebbende die toegang hebben tot de data van jou en mij.

Na mijn idee had het oude systeem behouden moeten blijven en had je dit moeten uitbreiden met bijv. e-tickets zoals deze gebruikt worden bij concerten. Daarnaast kun je ook mobile e-tickets invoeren waarbij je op je mobiel gewoon een kaart koopt en de conducteur het kaart scant vanaf je mobiel..... maargoed ik zie terugtrekking nu niet meer gebeuren want mensen in de politiek zijn bang voor gezichtsverlies en daar betalen wij als burger voor...

Net na invoering van de OV-chipkaart heb ik enige tijd nog gebruik gemaakt van het openbaar vervoer maar sinds dat de kaart een verplichting wordt op bepaalde plekken in nederland ben ik totaal gestopt met het gebruik van het OV. Ik heb nu een auto gekocht en merk dat in veel gevallen een stuk goedkoper uit ben als met de trein (ondanks de hoge bezineprijzen) en helemaal als je met 2 of meer reist ......
31-05-2011, 14:11 door Anoniem
De ov-kaart is een negatie ontwikkeling voor het openbaarvervoer.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die roepen dat je niets te vrezen hebt als je niks misdaan hebt.
De overheid houdt bij met wie en wanneer je reist. Onder het mom van veiligheid kan dit geen goede ontwikkeling zijn.

Dan komt het financiële plaatje.
Er zijn geen retourtjes meer voor de trein. Twee keer een enkeltje is duurder dan een retourtje.
Als een familie met een het openbaar vervoer de stad in wil moet iedereen een kaart hebben waar vroeger een strippenkaart voldoende was.
31-05-2011, 14:23 door Anoniem
Ik vind het idee achter een universele reiskaart op zich niet slecht alleen hadden ze meer aan de privacy van de burgers moeten denken.
Ik vind het alleen wel een grappig gegeven dat veel mensen zich hier wel over op winden maar wel overal en ten alle tijde staan te pinnen als ze wat kopen hoe naïef kun je zijn?
De banken weten ondertussen al jaren veel privezaken van mensen waar hun geld word aan besteed maar daar hoor je maar weinig over!
Of dat de Amerikanen onze bankrekeningen kunnen inzien met goedkeuring door het Europese parlement.
Wat dat betreft zijn er nog veel ernstiger zaken om je druk over te maken.
31-05-2011, 16:12 door Anoniem
Het idee er achter is goed. Maak het gevoel van veiligheid groter door zwartrijden onmogelijk te maken. Dan krijg je geen arme sloebers meer in treinen, metro's en de stations. Maar als blijkt dat de implementatie niet goed is en zwartrijden heel gemakkelijk wordt, dan lijkt iedereen het oorspronkelijke idee vergeten te zijn.

Vergeet allemaal de goede bedoelingen van de vervoersmaatschappijen over goedkoper. Ja, misschien zou het goedkoper worden als er minder zwartrijders zijn. De onkosten die daarmee gemoeid waren, zijn er nu niet meer. Ondertussen zijn er wel meer kosten voor de kaart zelf. En nu de zwartrijders weer terugkomen, zal ook de businesscase over vervoer zonder zwartrijders opnieuw gemaakt moeten worden. Met als eindresultaat dat er dus wel weer rekening gehouden moet worden met zwartrijders en de besparing voor de gebruikers teniet wordt gedaan.

Wat overblijft zijn de hogere kosten voor de uitrol en het beheer van het OV-chipkaart systeem en de conclusie is dat het gewoon weer duurder wordt. Niet voor de directeuren van de vervoersmaatschappijen, maar voor de gebruikers.

Peter
31-05-2011, 16:26 door Anoniem
Los van de potentiële voordelen die een elektronisch betaalsysteem met zich mee brengt is de wijze waarop het in Nederland is geïmplementeerd weer stuitend. Misschien leuk voor een 2e project, een vergelijking maken met het open Duitse systeem waar digitaal en analoog naast elkaar kunnen blijven bestaan:

http://www.vdv.de/wir_ueber_uns/vdv_projekte/vdv_kernapplikation_efm.html

In de Nederlandse implementatie is bewust gekozen voor een koppeling tussen de reiziger en transacties. Deze koppeling maakt dat de OV-chipkaart een track en trace systeem is van de openbaar vervoer gebruikers. Dit voor een onbekende, doch lange periode. Er worden verschillende bewaartermijnen genoemd in de media, 7 jaar, 2 jaar, anderhalf jaar. Ik ga er vooralsnog van uit dat er nog geen bit reizigersgegevens is gewist sinds de ingebruikname van het systeem. Ik vind dit onwenselijk en verder nog, het gaat in tegen allerlei mensenrechtenverdragen. Je kan niet meer "vrij" reizen, je gangen zijn na te gaan door overheden en dat is in strijd met het universele verdrag voor de rechten van de mens (onder meer uitwerkt in artikel 12 van het IVBPR http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_verdrag_inzake_burgerrechten_en_politieke_rechten). De fysieke verplaatsing wordt niet belemmert, doch het vast leggen daarvan levert een belemmering op. Tevens gaat de vastlegging in tegen allerlei privacy artikelen van mensenrechtenverdragen.

Zelfs de hele opzet rondom de "anonieme" kaart is zodanig dat die vrijwel per definitie (tenzij met heel veel moeite) niet anoniem is. Zie het onderstaande gedachten experiment (PDF).

http://www.sos.cs.ru.nl/applications/rfid/2008-privacy.pdf

En als laatste, inmiddels ligt er een nieuwe uitspraak van het CBP omtrent de privacy van de OV-studentenkaart waarbij TLS en de vervoerders zijn veroordeeld, echter het loopt en speelt nog steeds en deze processen duren jaren. Ik persoonlijk mijdt sinds de verplichte ov-chipkaart volledig het openbaar vervoer in de stad waar ik woon (Amsterdam), ik reis wel te voet, per fiets of auto, ik ga niet door een ondoorzichtig instituut als TLS mijn verplaatsingsgegevens vast laten leggen. Aanvullend op bovenstaande, ik heb zelden een mobiele telefoon bij me, die registreert eveneens mijn verplaatsingen en is daarmee vergelijkbaar fout.
31-05-2011, 16:27 door Preddie
Door Anoniem:
Dan komt het financiële plaatje.
Er zijn geen retourtjes meer voor de trein. Twee keer een enkeltje is duurder dan een retourtje.
Als een familie met een het openbaar vervoer de stad in wil moet iedereen een kaart hebben waar vroeger een strippenkaart voldoende was.

Deze had ik zelf nog niet gezien, een goeie aanvulling ! +1

Door Anoniem: Ik vind het idee achter een universele reiskaart op zich niet slecht alleen hadden ze meer aan de privacy van de burgers moeten denken.

1 kaart is een leuke idee, maar 1 bedrijf/stiching zou ook een goede oplossing zijn. 1 kaart wil natuurlijk ook niet automatisch zeggen dat dit een digitale hoeft te zijn.

Door Anoniem:
Ik vind het alleen wel een grappig gegeven dat veel mensen zich hier wel over op winden maar wel overal en ten alle tijde staan te pinnen als ze wat kopen hoe naïef kun je zijn?
De banken weten ondertussen al jaren veel privezaken van mensen waar hun geld word aan besteed maar daar hoor je maar weinig over!
Of dat de Amerikanen onze bankrekeningen kunnen inzien met goedkeuring door het Europese parlement.
Wat dat betreft zijn er nog veel ernstiger zaken om je druk over te maken.

Het pinnen en de OV-kaart vind ik nogal een redelijk verschil, bij pinnen ze inderdaad zien hoeveel jij waar uitgeeft, echter kan men niet "precies" zien waar je het geld aan uitgeeft. Daarnaast ben ik het met je eens dat je als je veel pint, dit net zoveel over je locaties verteld als een OV-kaart. Met een OV-kaart kan met exact zien waar je daadwerkelijk bent uit gestapt
31-05-2011, 16:37 door Preddie
Door Anoniem:
Wat overblijft zijn de hogere kosten voor de uitrol en het beheer van het OV-chipkaart systeem en de conclusie is dat het gewoon weer duurder wordt. Niet voor de directeuren van de vervoersmaatschappijen, maar voor de gebruikers.

Peter

Ik denk dat dit mede komt door de belangen die de afgelopen jaren zijn verschoven. Eerder lag het grootste belang bij het vervoeren van mensen zolang dit maar betaald kon worden uit de inkomsten. Door de privatisering is winst maken een speerpunt geworden, dus naast de noodzakelijke kosten die betaald moesten worden moet er nu dus ook winst gemaakt worden om zo de top een salaris van een paar ton per jaar te geven.

Persoonlijk vind ik dat OV niet in handen mag geven van bedrijven, er is namelijk geen concurrentie of hoe dat iemand dat voor zich gezien? Drie bussen die een race doen om zo snel mogelijk een lijn rond te rijden ? Of drie bussen bij elke halte zodat je kunt kiezen in welke bus je stapt ? Ik vraag me serieus af hoe ver dit nog gaan, gaan we straks de brandweer ook privatiseren en krijgen we taferelen zoals vroeger, een race naar de brand toe en wanneer beide gearriveerd zijn ruzie maken over wie er het was en wie dus de brand mag blussen ? Wie het weet mag het zeggen .....
31-05-2011, 21:28 door Anoniem
Het grootste bezwaar zijn de reeds genoemde gevolgen met betrekking tot de privacy.

Maar wat mij ook enorm stoort maar waar je niet zoveel over hoort zijn de 'startkosten'. Ik ga een paar keer per maand van huis naar centrum, vice versa. Kost me per rit 2 strippen en als het weer goed is ga ik vaak een klein half uur lopen.
Het nieuwe systeem dwingt mij om a) een kaart te kopen en b) er een minimum bedrag op te zetten voor ik maar een meter mag reizen. Ik meen dat voor de NS het minimum 20 euro is en voor bus enzo 4 euro.
Er schijn ook een wegwerpkaart te zijn maar hoe dat voor mij uit gaat pakken is onduidelijk.
01-06-2011, 00:50 door rodin
Ik ben een voorstander van de OV-chipkaart. Het strippensysteem met zones en uit moeten rekenen hoeveel strippen wat is is enorm vervelend. En ik zie ook menig (meestal oudere) persoon aankloten met de kaartautomaten van de NS, hoe goed deze ook ontworpen zijn. Gewoon inchecken en uitchecken, geld wordt direct van bankrekening gehaald. Niet meer na hoeven denken over dit soort dingen. Pure luxe natuurlijk. De enorme hoeveelheid aan kaartjes (retour, rondrit, weekend-retour, en wat ze nog meer voor constructies hebben verzonnen) zijn gewoon afgeschaft. Een reis, een prijs, klaar.

Ja, de vervoersmaatschappijen houden bij wie ze waarheen vervoeren. Ieder bedrijf houdt een klantenregister bij. Als ze daarmee eindelijk een keer genoeg wagons kunnen inzetten zodat er altijd een zitplaats is voor iedereen, vind ik dat een groot nut.

En voor de bezwaar hebbenden: de papieren kaartjes zullen nooit verdwijnen, echt niet, wees maar niet bang. Buitenlanders hebben namelijk geen ov chipkaart, (of nederlandse bankpas voor in de kaartjesautomaat) en ik kan ook moeilijk met mijn OV chipkaart naar België op en neer... Een papieren optie zal er altijd zijn. Stations alleen toegankelijk met de OV chipkaart? Onmogelijk zolang de papieren kaartjes een optie zijn. Gaat niet gebeuren.

Geef de luie Nederlander een pas en laat hem geregistreerd worden. Geef de privacybewuste mensen een papieren kaartje.
01-06-2011, 07:54 door Anoniem

Ja, de vervoersmaatschappijen houden bij wie ze waarheen vervoeren. Ieder bedrijf houdt een klantenregister bij. Als ze daarmee eindelijk een keer genoeg wagons kunnen inzetten zodat er altijd een zitplaats is voor iedereen, vind ik dat een groot nut.
Dat zou inderdaad nuttig zijn. Maar als ik het goed heb worden die gegevens 7 jaar bewaard, wat voor dit doel helemaal niet noodzakelijk is. Daarnaast mogen ze sinds halverwege vorige jaar de gegevens voor marketing doeleinden gebruikt worden. Die eventuele goede intenties zie ik er niet aan af ...
01-06-2011, 07:59 door Anoniem
Nieuwe technologie kan in sommige situaties voordelen hebben. Meestal zitten er ook nadelen aan. Dat dergelijke techieken beschikbaar zijn is dus goed, mits je de keus hebt om het wel of niet te gebruiken. En dat gebeurt heeeel zelden. Neem die ov-chipkaart. Als ov-jaarkaarthouder heb ik er geen voordeel van, eerder nadeel. Waar ik eerder gewoon overal kon instappen en alleen op verzoek mijn kaart hoefde te laten zien, moet ik nu bij tram, metro, bus in- en uitchecken. Dat betekent op zijn minst extra handelingen. Vergeet ik uit te checken, dan heb ik een probleem. En de apparatuur werkt allesbehalve probleemloos. Vorig jaar zaten er barstjes in mijn kaart (zal studenten bekend voorkomen). Een chipkaart werkt dan niet meer, dus ik moest de kaart laten vervangen. Een gewone kaart is nog steeds bruikbaar. En het belangrijkste nadeel, de inbreuk op mijn grondwettelijke recht op privacy, ben ik kwijt. Geen stiekeme ritjes naar mijn maitresse meer (oeps, zou mijn echtgenote dit ook lezen? ;-) De opdeling van het ov-landschap naar concessies, wat er eigenlijk los van staat, maakt het gebruik van de ov-chipkaart er niet makkelijker op. En ik heb geen keus! Terwijl het alleen voordelen biedt voor de vervoersmaatschappijen, hoeveel ze het publiek ook proberen te overtuigen dat zij juist de voordelen genieten. En dan heb ik het nog niet eens over de hardnekkigheid waarmee de technische problemen eerst werden ontkend, en nu worden genegeerd.

Hetzelfde geldt trouwens voor andere nieuwe ontwikkelingen. Je wil niet weten wat er voor problemen om de hoe komen kijjken als NFC breed wordt ingevoerd. Natuurlijk kan het voor sommigen voordelen bieden. Maar je weet bij voorbaat dat de nadelen worden gebagatelliseerd. En dat je op een gegeven ogenblik geen keus meer krijgt. Teveel mensen sluiten hun ogen voor de nadelen op de langere termijn, als iets op dit moment net wat makkelijker gaat.
01-06-2011, 09:43 door Mysterio
Door rodin: Ik ben een voorstander van de OV-chipkaart. Het strippensysteem met zones en uit moeten rekenen hoeveel strippen wat is is enorm vervelend. En ik zie ook menig (meestal oudere) persoon aankloten met de kaartautomaten van de NS, hoe goed deze ook ontworpen zijn. Gewoon inchecken en uitchecken, geld wordt direct van bankrekening gehaald. Niet meer na hoeven denken over dit soort dingen. Pure luxe natuurlijk. De enorme hoeveelheid aan kaartjes (retour, rondrit, weekend-retour, en wat ze nog meer voor constructies hebben verzonnen) zijn gewoon afgeschaft. Een reis, een prijs, klaar.

Ja, de vervoersmaatschappijen houden bij wie ze waarheen vervoeren. Ieder bedrijf houdt een klantenregister bij. Als ze daarmee eindelijk een keer genoeg wagons kunnen inzetten zodat er altijd een zitplaats is voor iedereen, vind ik dat een groot nut.

En voor de bezwaar hebbenden: de papieren kaartjes zullen nooit verdwijnen, echt niet, wees maar niet bang. Buitenlanders hebben namelijk geen ov chipkaart, (of nederlandse bankpas voor in de kaartjesautomaat) en ik kan ook moeilijk met mijn OV chipkaart naar België op en neer... Een papieren optie zal er altijd zijn. Stations alleen toegankelijk met de OV chipkaart? Onmogelijk zolang de papieren kaartjes een optie zijn. Gaat niet gebeuren.

Geef de luie Nederlander een pas en laat hem geregistreerd worden. Geef de privacybewuste mensen een papieren kaartje.
Laat het nou net op het nieuws zijn dat het papieren kaartje eruit gaat...

Voor de rest ben ik het wel met je eens denk ik. Het bijhouden van gegevens moet een nut hebben. Dat nut ontbreekt op dit moment. Bij een vertraging krijg je nog steeds niet automatisch je geld terug, ook al 'weet' men wie er in de trein zit. En de extra capaciteit heb ik ook nog niet gezien.

Het is duurder geworden en nog zijn de kosten er niet uit. Het OV zou aantrekkelijker moeten worden om de files tegen te gaan, maar om eerlijk te zijn zit ik liever in mijn auto in de file dan dat ik als een sardientje samengeperst in een overvolle trein sta. En qua tijd scheelt het bar weinig.

Het algemene gevoel van ontevredenheid wat ik heb over het OV is alleen maar sterker geworden met die Chipkaart. Ik zie de voordelen, maar die wegen niet op tegen wat het me kost. Het voordeel is dat ik geen stapel verregende papiertjes bij me heb. Maar nu moet ik elke keer maar hopen dat het systeem het volhoudt en kost het me meer.

Benzine is ook duur, maar ik zit dan wel lekker.
01-06-2011, 11:57 door donnerd
De OV-chipkaart is enkel en alleen verzonnen zodat de staat in de gaten kan houden waar de burger is en wat de burger doet.
In de toekomst zal de staat camera's in huizen plaatsen als het zo doorgaat.
02-11-2011, 02:05 door Anoniem
De ov chipkaart, de anonieme heb ik voor E 7,50 gekocht.
Dan heb ik nog niets om mee te reizen.Daarvoor moet het eerst opladen.
Als ik, die enkele keer dat ik met de bus reis, een eenmalig kaartje, dwz.
een wegwerpchip wil kopen, dan kan dit niet (Ik woon in Brabant).
Dus kan ik niet zo maar meer in alle gevallen met de bus gaan.
Waarschijnlijk kost het ons meer geld als voorheen.
Kortom, ik ben hier niet zo blij mee.
Na de Euro en andere zaken wordt er weer iets door onze
strot geduwd.
02-11-2011, 15:36 door Anoniem
"Er komen steeds meer digitale mogelijkheden in openbare ruimtes, zoals de OV-chipkaart. Vind jij dit een positieve ontwikkeling (vergroting van de mogelijkheden van de gebruikers) of vind je dit een negatieve ontwikkeling (aantasting van de vrijheid/privacy van de burgers)? "

Vergeet niet dat het geen vraag is van alles of niets. Immers heeft de OV-chipkaart voordelen, maar indien de kaart was ingevoerd zonder de privacy te schenden (bijvoorbeeld door het niet opslaan van je reisbewegingen) dan zouden de voordelen voor de reiziger daarmee niet verdwijnen.

Ik krijg vaak in discussies over de OV-chipkaart het idee dat mensen voorbij gaan aan het feit dat je kritiek kan hebben op onderdelen van de OV-chipkaart, zonder dat je noodzakelijkerwijs pleit voor het afschaffen van de smartcard en het herintroduceren van de oude papieren strippenkaart / treinkaartjes.

Het feit dat de smartcard ook voordelen heeft voor de rechter vormt geen rechtvaardiging voor de privacy schending.
02-11-2011, 15:38 door Anoniem
"Absoluut een positieve ontwikkeling. OV-chipkaart is universeel, dus handig. Nadeel is dat je altijd afhankelijk bent van techniek, storingen zijn snel fataal. Tuurlijk is het een schending van mijn privacy, maarja, daar kies ik zelf voor."

Hoezo kies jij daar voor dan ? Je kunt niet meer kiezen tussen chipkaart en strippenkaart. En ik neem niet aan dat jij er zelf voor kiest dat TLS je reisbewegingen bijhoudt. Die registratie is niet t.b.v. de reiziger, maar voor marketing doeleinden, en voor de overheid t.b.v. opsporing en dergelijke.
02-11-2011, 15:42 door Anoniem
"Ja, de vervoersmaatschappijen houden bij wie ze waarheen vervoeren. Ieder bedrijf houdt een klantenregister bij. Als ze daarmee eindelijk een keer genoeg wagons kunnen inzetten zodat er altijd een zitplaats is voor iedereen, vind ik dat een groot nut."

Vreemde vorm van redenatie. Voor capacity management hoeven ze immers de identiteit van de reiziger niet te weten. Voor deze doelstelling schendt de opslag de beginselen van proportionaliteit/subsidiariteit. Indien ze de data anoniem maken kunnen ze ook uitrekenen hoeveel wagons er ingezet moeten worden.

"En voor de bezwaar hebbenden: de papieren kaartjes zullen nooit verdwijnen, echt niet, wees maar niet bang. "

Vaarwel strippenkaart... nog één dagje
http://nos.nl/op3/artikel/309453-vaarwel-strippenkaart-nog-een-dagje.html
02-11-2011, 20:50 door Anoniem
Door donnerd: De OV-chipkaart is enkel en alleen verzonnen zodat de staat in de gaten kan houden waar de burger is en wat de burger doet.
In de toekomst zal de staat camera's in huizen plaatsen als het zo doorgaat.

Daar hebben we weer zo eentje.

Geloof je nou ECHT wat je schrijft?

Vraag me soms echt af wat de echte security mensen van het forum hier van vinden.
In mijn ogen zijn sommige echt rijp voor de psycholoog want mensen met zo'n versie
zijn de realiteit een beetje aan het verliezen.
03-11-2011, 09:14 door Anoniem
"Ook is de beveiliging van de OV-chip kaart gewoon ruk."

Is dat voor jou als consument even belangrijk als de privacy kant van de chipkaart ? Immers was de strippenkaart net zo goed fraudegevoelig, en de vraag hoe veilig de kaart is tegen fraude is een afweging die de OV-bedrijven moeten maken.

Indien de kosten van het verder beveiligen van het systeem hoger zijn dan de kosten van fraude, dan is het al snel een accepted risk. Beveiliging is geen doel op zich, maar een middel om onnodige kosten te drukken.

Mij kan het als consument niet zoveel schelen of de kaart fraude gevoelig is, wat mij wel kan schelen is of TLS en de OV-bedrijven mijn privacy schenden.
03-11-2011, 14:09 door Anoniem
Beste Anoniem,

Ik reageer ook maar even anoniem wat ik vind privacy belangrijk in tegenstelling tot de OV chipkaart uitvinders blijkbaar.

Beste anoniem van 20:50: Je reageert op anoniems reactie van "De OV-chipkaart is enkel en alleen verzonnen zodat de staat in de gaten kan houden waar de burger is en wat de burger doet." op een dusdanige manier dat je de ander meteen in een hoek schopt / belachlijk maakt of in ieder geval gelijk buiten spel probeert te zetten. Ik vind de stelling niet zo gek namelijk: Ik geloof echt niet dat er camera's in je woonkamer opgehangen gaan worden hoor. Maar het punt is: er wordt elke keer een milimeter van je privacy ingenomen (waarbij 99% van de mensen zijn schouders ophaalt), hier wen je snel aan en je vindt het gewoon (vergelijkbaar met bezine prijzen b.v., eerst klagen mensen maar een paar maan later hoor je niemand meer). Vervolgens wordt er weer een milimeter ingenomen, en herhaalt het zich, etc. Het is een psycholisch effect. Ooit gehoord van de kikker die uit een kokende pan water springt, maar niet blijft zitten als je het water langzaam opwarmt?

Wat de echte security mensen erover denken doet er naar mijn inziens niet toe: het gaat toch om jou eigen privacy? Zou wel raar zijn als je nooit hebt geleerd ergens voor dat je dan geen recht hebt op privacy.

Ik wil gewoon met het openbaar vervoer kunnen reizen zonder dat iemand dat hoeft te weten; of kan achterhalen. Doe mij maar gewoon een treinkaartje of strippenkaart: dit werkt prima en heb geen idee waarom het anders moest.
03-11-2011, 15:09 door Anoniem
"Ik wil gewoon met het openbaar vervoer kunnen reizen zonder dat iemand dat hoeft te weten; of kan achterhalen. Doe mij maar gewoon een treinkaartje of strippenkaart: dit werkt prima en heb geen idee waarom het anders moest."

Ik heb geen bezwaar tegen het gebruik van nieuwe technologie zoals een smartcard. Dat impliceert echter niet dat die smartcard op naam moet staan, of dat TLS moet opslaan wie waarnaartoe reist en wanneer. Wat dat betreft denk ik dat je de discussie of de smartcard nuttig is los moet zien van de discussie omtrent privacy schending.

"Vraag me soms echt af wat de echte security mensen van het forum hier van vinden. In mijn ogen zijn sommige echt rijp voor de psycholoog want mensen met zo'n versie zijn de realiteit een beetje aan het verliezen."

Natuurlijk zal er geen camera in je slaapkamer komen. Echter is het zonder meer een feit dat een van de belangrijkste redenen achter de smartcard is dat TLS reisbewegingen kan opslaan, zodat men die informatie kan gebruiken t.b.v. marketingdoeleinden, en zodat de overheid toegang kan krijgen voor opsporingsdoeleinden.

Voor vrijwel alle overige toepassingen, zoals capacity management, heeft men geen persoonsgegevens nodig, en kan de informatie geanonimiseerd worden.
03-11-2011, 15:32 door Anoniem
Ik vind het een beetje ver gaan met dat track en tracen. Je kunt het systeem zo makkelijk voor de gek houden lijkt me. Dit kan met "anonieme" kaarten, maar ook net zo makkelijk met kaarten op naam. Heel simpel.

Hierboven werd al even genoemd dat men precies kan zien waar je op en uitstapt. Dit is gedeeltelijk waar. Maar wie zegt dat je ook daadwerkelijk uitstapt of instapt? Ik kan mn kaart inchecken en helemaal niet instappen bijvoorbeeld. Of ik kan halfverwege uitchecken.. . Ja dat mag niet, maar ik heb het al zo vaak zien gebeuren intussen :) even 2 haltes voordat mensen eruitmoeten alvast uitchecken, of ergens 500 meter voor de halte, of gewoon voorin de bus inchecken, doorlopen en bij de 2e deur direct uitchecken. Het frauderen is simpel en helpt het hele tracing syteem om zeep.

Met kaarten op naam evenzo. Je kan deze gewoon uitwisselen met je buurman bijvoorbeeld. Ik ben tenminste in de afgelopen jaren nog nooit gecontroleerd, en als ik dit al zie gebeuren, dan zie ik de controleur alleen op display kijken en niet naar de kaart. (En wat maakt het uit, ingecheckt is ingecheckt, of dat nu op mijn eigen kaart is of die van mijn buurman, die lekker thuis aan de koffie zit, terwijl TLS hem op de wallen in Amsterdam ziet uitstappen.. jaja!)
03-11-2011, 15:35 door Anoniem
maw. Als iedereen nu gewoon een anonieme of kaart op naam koopt en deze 1 of 2 x ruilt met willekeurig ieder ander, is het mooi anoniem. Kunnen ze toch mooi bij TLS de reisgegevens in kaart brengen en daarop de dienstregelingen aanpassen. Want laten we wel zijn, daarvoor is het uitermate geschikt!

Lijkt me een waterdicht systeem, zeker als je bv elke paar maanden die kaart blijft ruilen.
03-11-2011, 15:48 door Anoniem
Voor de mensen die denken dat met het buskaartje en treinkaartje niks getraced werd en je vrij kon reizen.. ga de volgende punten eens na, en denk dan nog eens of het echt zo vrij was.


Pinden jullie dan nooit dat soort aankopen? --> getraced
Nooit alle camera's in tram/bus/trein/loketten NS gezien? (al jaren!!) --> getraced
Voor de reageerder die met de auto gaat hierboven en denkt dat dat wel anoniem is (dit is nog wel de grootste grap, of gewoon heel naïef) Wel eens gezien hoeveel camera's er langs de snelweg hangen? Wel eens getankt en gepind op de route? --> in beide gevallen allang getraced. En het mooie is nog je hoeft niet eens te vertrekken van huis en de RDW/KLPD weet ook nog eens veel meer van jou als autorijder, dan TLS ooit maar zal weten van jou met je anonieme chipkaart of chipkaart op naam :)
GSM op zak? --> getraced!


Ik weet het niet hoor, maar ik ben gewoon niet zo heel bang dat ze precies willen weten waar ik heenreis. En al is het een enorm slecht argument (ja dat weet ik!) in deze gevallen gaat het wel op. Als je gewoon niks te verbergen hebt, waar zou je je dan in godsnaam druk over maken als je met je chip in de bus stapt. Ik denk uiteindelijk dat ze er veel voordeel mee kunnen doen als ze goed in kaart kunnen brengen dat bv in de randstad soms wat meer treinen nodig zijn dan op het traject Kruiningen-Goes.. (om maar wat te noemen)...
03-11-2011, 17:56 door Anoniem
Je bent toch totaal geschift en dom als je een ov-chipkaart neemt ?
(De meest zullen dit wel moeten doen, onder dwang, en/of straffe van verlies van baan oid.)

Denk na mensen, dit kan gewoon echt niet !

Je hele privacy naar de klote !
Je kinderen zullen nooit meer vrijheid kunnen ervaren !
Je zou je toch kapot schamen als je werkt bij een bedrijf als TLS of aanverwante bedrijven ?
Hoe kun je ?!!

Zieke landverraders !
03-11-2011, 18:07 door Anoniem
Die hele ov-chipkaart is een zeer ware inbreuk op je privacy.
Het een is zware vorm van chantage.(niet kunnen reizen als je niet meedoet met de registratie-woede.)
Niets zou er duurder worden, ondertussen zijn de prijzen met bijna 45 % gestegen !
Dit valt gewoon onder de witte boorden criminaliteit. (oa. art. 140 en 140a )
Het geheel is een verschrikkelijk misdaadsyndicaat met oa als doel macht en geldelijk gewin.
Walgelijk gewoon !
04-11-2011, 04:35 door Anoniem
Door Anoniem: Beste Anoniem,

Ik reageer ook maar even anoniem wat ik vind privacy belangrijk in tegenstelling tot de OV chipkaart uitvinders blijkbaar.

Beste anoniem van 20:50: Je reageert op anoniems reactie van "De OV-chipkaart is enkel en alleen verzonnen zodat de staat in de gaten kan houden waar de burger is en wat de burger doet." op een dusdanige manier dat je de ander meteen in een hoek schopt / belachlijk maakt of in ieder geval gelijk buiten spel probeert te zetten. Ik vind de stelling niet zo gek namelijk: Ik geloof echt niet dat er camera's in je woonkamer opgehangen gaan worden hoor. Maar het punt is: er wordt elke keer een milimeter van je privacy ingenomen (waarbij 99% van de mensen zijn schouders ophaalt), hier wen je snel aan en je vindt het gewoon (vergelijkbaar met bezine prijzen b.v., eerst klagen mensen maar een paar maan later hoor je niemand meer). Vervolgens wordt er weer een milimeter ingenomen, en herhaalt het zich, etc. Het is een psycholisch effect. Ooit gehoord van de kikker die uit een kokende pan water springt, maar niet blijft zitten als je het water langzaam opwarmt?

Ja ik ken het verhaal van kikker wel en dat ze iedere keer iets meer proberen, maar niet elk plan gaat door en ook moeten we niet achter ieder iets wat zoeken.
Waar ik echter op doel is dat andere anoniem zegt "In de toekomst zal de staat camera's in huizen plaatsen als het zo doorgaat" en dan ben jij volgens mij toch paranoïde. Ik zet hem daarbij niet buitenspel want hij kan nog steeds reageren op mij of anderen. En dit is gewoon mijn mening en niet iedereen hoeft zich daar bij aan te sluiten, en ik mag best zeggen wat ik daarover vindt. Hij mag best zeggen dat ik misschien te onnozel of te naïef ben.

We houden allemaal van techniek en het gaat naar de toekomst allemaal veranderen of we willen of niet, en alles moet snel en makkelijker worden. De meeste klagen wel over privacy maar maken er desondanks toch gebruik van want komt er een nieuwe Iphone, tablet of iets anders uit dan moeten we dat gelijk ook hebben, en ook die zogenaamde doemdenkers hebben er eentje op zak. Niet elke uitvinding of verbetering heeft te maken met Big brother ondanks dat er soms met privacy niet helemaal juist word omgegaan. Trouwens we hebben ook nog diverse mensen die zich sterk maken voor privacy en een boel veranderen op diverse gebieden. Dan denk ik persoonlijk dat de meeste van de doemdenkers niet iets doen zoals een Wob verzoek indienen, een instancie steunen als vrijbit of bof.nl, of een pagina beginnen over het onderwerp, maar wel steen en been klagen over dat ze bang zijn voor Big bother of 1984 achtige toestanden.

Tevens heb je zelf heel veel in de hand.

Je moet niet met het OV reizen. Lang leve een klein zuinig auto-tje, carpoolen, motor, scooter, snorfiets, of anders.
Je kunt ook geen Iphone of mobiel kopen.
Je kunt ook via een vpn, proxy of Tor op het internet.
Je hoeft geen Twitter, Hyes of andere social media.
Je kunt ook zonder bonus kaart winkelen.
Je kunt ook betalen met contant geld.
Je hoeft niks te bestellen via online diensten je kunt ook gewoon lekker op zaterdag de stad in gaan en daar shoppen.

Kortom meer dan genoeg alternatieven voor al die klagers van privacy, die wel soms klagen maar eigen zelf niet echt
iets ondernemen maar vaak wel gebruik maken van de technieken omdat bol.com, een Iphone, telebankieren en het OV
toch wel makkelijk is, en we willen allemaal bereikbaar zijn, en moeten op Twitter want anders tellen we niet mee.

Want wie heeft nu geen Iphone, tablet, of notebook?

Ondanks bovenstaande begrijp ik best dat privacy balangrijk is waarover we moeten waken maar geloof ik niet in 1984
en dat de Overheid de totale controle wil c.q krijgt en al heel zeker niet in Nederland.

Overdrijven is ook een kunst zal ik maar zeggen.

Ben je wel overtuigd van een 1984, verkoop je hele hebben en houden en koop een huisje elders.
Of trek het stekkertje uit internet en TV en laat je niet gek maken.

Dat leeft een stuk makkelijker want ondanks alles valt het best reuze mee.

Proost ik ga nu lekker een pintje nemen, en genieten van mijn vrijheid, want die hebben we gelukkig nog in Nederland.

Sommige klagers beseffen niet eens hoe goed we het niet hebben in Nederland en dat op alle gebied.
07-11-2011, 15:15 door Anoniem
Wij, jong gezin, geen auto, zijn al een tijd niet bij oma geweest.(ze is slecht ter been en kan dus ook niet naar ons toekomen.)
Te duur (4x een ov-chipkaart kopen?!wtf?), te omslachtig, zeer klantonvriendelijk, geen toiletten plus een gevaarlijke commerciele database waarin elke gek kan grasduinen.
Dan maar skypen.
Dus ook mede namens zieke oma.Bedankt !
Wat een verschrikkelijke wereld is het toch geworden.
09-11-2011, 11:25 door Anoniem
De OV-chipkaart is een mooi voorbeeld van de collusie / organisatiecriminaliteit die er heerst.

De burger is zwaar de dupe en mag zijn hele leven het corrupte en inktzwarte systeem in stand houden.
10-11-2011, 13:40 door Anoniem
Het is zeker een belachelijk systeem je moet eerst lid worden van een 'criminele' organisatie en dan pas mag je gebruik maken van het ´openbare´ vervoer .
10-11-2011, 14:32 door Anoniem
"Je moet niet met het OV reizen. Lang leve een klein zuinig auto-tje, carpoolen, motor, scooter, snorfiets, of anders."

Een autotje ? Rij je rond zonder nummerplaten, of heb je nog nooit van ANPR-camera's gehoord ?
11-11-2011, 09:45 door Anoniem
Klees net een mooi artikel op Geenstijl over een rectale oplossing voor de directie van de criminele bende bij TLS.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/11/papieren_buskaartjes_weer_teru.html#comments
26-12-2011, 20:13 door Anoniem
het maakt onderdeel uit van een ondoorzichtige organisatie.
Wie heeft deze organisatie zoveel macht gegeven dat ze je mogen verbaliseren?

Medewerkers die niet zouden misstaan als beveiligers maar als verbalisanten (hoor en wederhoor) duidelijk te kortschieten.
28-12-2011, 18:36 door Anoniem
En dat de palen vol zitten met technologie die er niet in hoort, en als "neven functie"alle mobieltjes die passeren gelijk even via bluetooth e.d. leegzuigen praat niemand over? (zie bijgaande spoof site van translink opgezet door mensen die een paal hebben gejat en ontleedt!
OMG Nederland is een dictatuur verpakt in een democratisch jasje mensen, word toch eens wakker:

spoof site: http://tls.etv.cx/

Geef hier eens wat security reacties op? is dit allemaal hoax of real?

(voor hen die nog staan te zwaaien naar de "nobele oranjes" op k-dag : www.herstelderepubliek.wordpress.com)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.