image

D66: Mega-database bedreigt privacy

donderdag 7 juli 2011, 12:35 door Redactie, 8 reacties

Europarlementslid Sophie in 't Veld heeft de Europese Commissie om opheldering gevraagd over de nieuwe online database Xaxis, 's werelds grootste verzameling profielen van maar liefst 500 miljoen internetters. Het D66 Europarlementslid betwijfelt of de nieuwe database van het Britse advertentiebedrijf WPP aan de Europese privacyregels voldoet. "Ik weet zeker dat vrijwel niemand van die miljoenen Nederlanders in de database wist dat ze daar in staan. Niemand heeft daar expliciet toestemming voor gegeven. Dat is in strijd met de Europese én Nederlandse regels."

Iedere Nederlander
WPP maakte de start van Xaxis vorige week bekend. De database koppelt gegevens van 's werelds belangrijkste websites, netwerken en online adverteerders aan elkaar en kan op basis van internethistorie precies nagaan in welke producten een consument interesse heeft. Vrijwel iedere Nederlander zit in het systeem.

"De privacy van 500 miljoen mensen staat op de tocht. WPP kan met ongekende precisie marketingcampagnes op mensen afvuren. Het is prima als consumenten dat willen, maar die keuze moeten ze wel zélf maken. En niet een bedrijf dat er achter hun rug om heel veel geld aan verdient", zegt In 't Veld. Ze vraagt de Europese Commissie alles in het werk te stellen om de privacy van Europese burgers te beschermen.

Monopolie
Het Europees Parlement riep de Commissie, op initiatief van In 't Veld, al herhaaldelijk op een onderzoek te doen naar de sector van online adverteren en zoekmachines. "Deze zaak onderstreept nogmaals de dringende noodzaak van zo'n onderzoek", vindt het Europarlementslid. WPP lijkt met de database bovendien een monopolie te creëren. "Om de online advertentiemarkt goed te laten werken, moet er voldoende concurrentie zijn. Dat lijkt nu niet het geval." Ook in de Tweede Kamer heeft de D66-fractie vragen gesteld.

Reacties (8)
07-07-2011, 12:57 door Anoniem
"De privacy van 500 miljoen mensen staat op de tocht. WPP kan met ongekende precisie marketingcampagnes op mensen afvuren."

+ het risico dat de database op straat komt te liggen
07-07-2011, 13:25 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-07-2011, 15:02 door Anoniem
dat risico is inderdaad ongeloofwaardig onderschat wanneer je der goed over nadenkt

ja dat wel, alleen dat laatste business model wat er bijna uit kwam rollen vond ik wat minder de gulden middenweg. ik wil niet eens dat instantie's mijn privegegevens zomaar bezitten, laat staan dat ik grote marketingmachines wil laten rollen in een richting waarbij mijn samenleving via media gestimuleerd wordt op basis van steeds meer wetenschappelijk doorwroette menselijke reflexen. mijn kinderen krijgen zelfs zonder mijn toestemming via de buren op hun snoepwensjes bedient.
07-07-2011, 15:05 door Anoniem
Als ik in die database zit, wil ik er zeker uit... Bedankt mevrouw In 't Veld voor uw oplettendheid. Keep up the good work.
07-07-2011, 17:01 door Anoniem
Tja net google dat Britse bedrijf,hopen maar dat ik er niet in sta in hun database.
Ik blokkeer toch iedere advertentie en zie hem direct als spam.
07-07-2011, 17:49 door Anoniem
Vandaag,12:57 doorAnoniem
"De privacy van 500 miljoen mensen staat op de tocht. WPP kan met ongekende precisie marketingcampagnes op mensen afvuren."
+ het risico dat de database op straat komt te liggen

+ het gevaar van........wat zullen we zeggen....... Hackers??????? Of zijn die tegenwoordig ergens anders mee bezig?

Is dit het laatste precisiebombardement waar adverteerders het van moeten hebben? Is er dan niks meer te bedenken?
De uiterste houdbaarheid van adverteerders/marketingbedrijven is daarmee ruimschoots over de datum.
Da's dan eigenlijk ook wel weer mooi....
08-07-2011, 11:01 door Anoniem
ja, collective intelligence singularity. marketing is nu idd langzamerhand over de top, zo duidelijk dat ze wel breder, breder, breder moetn in plaats van meer, meer meer. joehoeoeoeoeoe!!!

mooi linkje waar op de voorpagina wat interessants staat, voor die die geinteresseerd zijn. ik ben het niet overal honder procent mee eens, dat hoeft ook niet. SCHITTEREND INTERESSANT en een VEEL SLIMMER epistel wat tenminste nog hout snijdt.

http://ming.tv
09-07-2011, 14:54 door spatieman
dat wordt hosts bij werken... xD
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.