image

Google stopt ondersteuning IE8

zondag 16 september 2012, 11:40 door Redactie, 28 reacties

Google Apps zal vanaf 15 november geen Internet Explorer 8 meer ondersteunen, wat betekent dat Windows XP-gebruikers op een andere browser moeten overstappen. Dat laat de zoekgigant op het eigen weblog weten. Google ondersteunt twee versies van een bepaalde browser. Aangezien op 26 oktober Windows 8 met Internet Explorer 10 wordt gelanceerd, wordt IE8 niet meer ondersteund.

Vanaf 15 november gaat Google IE8-gebruikers ook waarschuwen dat ze hun browser moeten upgraden. In het geval van Windows XP betekent dat een andere browser installeren, aangezien IE9 en IE10 niet op Windows XP werken. Eerder stopte Google ook al de ondersteuning van IE6 voor bijna alle aangeboden diensten. Of en wanneer dit ook voor IE8 gaat gelden is nog onbekend.

Reacties (28)
16-09-2012, 11:44 door DocimatTheGreat
raar, een browser is toch een browser????
16-09-2012, 11:48 door Anoniem
Ehh, nee. Niet als het op webstandaarden aankomt :)
16-09-2012, 12:47 door Markcortbass
@DocimatTheGreat Het is inderdaad gewoon een browser. Alleen is dit een browser die gedateerd is. Net zoals Windows XP gedateerd is
16-09-2012, 13:16 door Goeroeboeroe
Nee, een browser is geen browser, en zeker niet bij Microsoft. Oudere browsers kunnen sommige nieuwere code gewoon stomweg niet uitvoeren, of dat kost enorm veel extra werk.
IE 8 kan bijvoorbeeld niet op 'n simpele manier ronde hoeken maken, om maar iets te noemen.
Elke fatsoenlijke browser wordt regelmatig geüpdatet en van nieuwe mogelijkheden voorzien. Alleen Internet Explorer niet, omdat Microsoft na verschijnen alleen veiligheids-updates uitbrengt. IE 8 is begin 2009 verschenen, dus alle nieuwe dingen die daarna zijn verschenen, kan deze browser stomweg niet. En eigenlijk kan 't kreng veel meer niet, omdat bij verschijnen allerlei al bestaande dingen er ook al niet in zaten.
Het niet-updaten door Microsoft na het uitbrengen van een browser (behalve beveiligingspatches) is een van de grootste problemen bij het maken van sites e.d.
16-09-2012, 13:24 door Bitwiper
Door Markcortbass: @DocimatTheGreat Het is inderdaad gewoon een browser. Alleen is dit een browser die gedateerd is.
"Gedateerd" zegt mij helemaal niets. Vergeleken met XP ben ik een museumstuk en ik vermoed dat ook jij ouder bent dan XP.

Een argument om een webbrowser, besturingssysteem of andere software niet meer te ondersteunen, is dat deze bepaalde functionaliteit mist waarvan redelijkerwijs mag worden verwacht dat deze aanwezig is. Bijvoorbeeld omdat meer dan de helft van de internetters een webbrowser gebruikt die dergelijke functionaliteit wel aan boord heeft. Een ander argument zou kunnen zijn dat er sprake is van een briljant innovatief idee en er, vanwege de kip-ei problematiek, serieuze stappen gezet moeten worden.

Echter in http://googleappsupdates.blogspot.nl/2012/09/supporting-modern-browsers-internet.html lees ik geen enkel argument waarop deze beslissing gebaseerd is. Dit riekt ernaar dat het eigenlijke doel van Google is dat XP gebruikers Chrome installeren.

Dat is net zo ziek als Microsoft die je MSIE door de strot douwt. Goed dat de EU stokjes voor dit soort, innovatieremmende, praktijken steekt. Waarom zou de volgende stap van Google niet zijn dat hun Apps uitsluitend werken met Google Chrome?

(Geschreven op een computer met XP en Firefox 10.0.7 ESR).
16-09-2012, 13:43 door DocimatTheGreat
dank voor de uitleg omtrent mijn opmerking. wat Bitwiper al zegt, google wil mensen stiekem chrome opdringen.
net als ms, die de installatie van office-XP niet toelaat op een windows 7 pc.

ik surf op sware-iron: http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php
geen enkele browser voldeedt echt, op deze na.

explorer van microsoft gebruik ik al jaren niet meer
te meer omdat ik nogal eens linux installeer.
16-09-2012, 14:37 door Anoniem
Door Bitwiper: Echter in http://googleappsupdates.blogspot.nl/2012/09/supporting-modern-browsers-internet.html lees ik geen enkel argument waarop deze beslissing gebaseerd is. Dit riekt ernaar dat het eigenlijke doel van Google is dat XP gebruikers Chrome installeren.
Die pagina bevat een link naar http://gmailblog.blogspot.nl/2011/06/our-plans-to-support-modern-browsers.html en die pagina noemt een reden:
For web applications to spring even farther ahead of traditional software, our teams need to make use of new capabilities available in modern browsers. For example, desktop notifications for Gmail and drag-and-drop file upload in Google Docs require advanced browsers that support HTML5. Older browsers just don’t have the chops to provide you with the same high-quality experience.
Ik zou zelf liever kiezen voor brede toegankelijkheid dan voor cutting-edge technologie, maar goed, ik ben Google niet.
16-09-2012, 15:03 door Anoniem
"dank voor de uitleg omtrent mijn opmerking. wat Bitwiper al zegt, google wil mensen stiekem chrome opdringen"

Lol en wat doet Microsoft zelf dan door IE9 en IE10 niet te laten werken op XP ? Google moet oude versies van IE dus beter ondersteunen dan Microsoft zelf ? Much ado about nothing.

"Dat is net zo ziek als Microsoft die je MSIE door de strot douwt. Goed dat de EU stokjes voor dit soort, innovatieremmende, praktijken steekt."

Is het niet eindeloos blijven ondersteunen van een inmiddels verouderd operating system innovatieremmend dan ? Leg eens uit hoe dit innovatie tegen gaat. En ik neem aan dat de EU niet van Google zal vereisen dat ze Microsoft produkten zal blijven ondersteunen die door Microsoft niet eens meer worden ondersteund.
16-09-2012, 15:49 door Goeroeboeroe
@Bitwiper: Google is natuurlijk inmiddels ook alleen nog maar op je centen uit. Do no evil hebben ze al geruime tijd geleden vervangen door Did no evil. Maar in dit geval denk ik niet dat ze mensen naar Google Chrome willen dwingen. IE 8 mist écht heel veel functionaliteit vergeleken met IE 9/10.
Los daarvan: het is Microsoft die weigerde IE 9 beschikbaar te stellen voor XP. Met allerlei flutredenen. Flutredenen, want alle andere browsermakers lukte dat wel.
16-09-2012, 16:27 door Anoniem
Wie gaat daar van wakker liggen dat Google IE niet meer zal ondersteunen, blij dat je van Google vanaf bent lijkt mij een betere opmerking.
En als ze Chrome willen opdringen laat ik bij deze weten: het komt er niet op en blijf uit het register Google.
16-09-2012, 17:28 door DocimatTheGreat
ik stop per 15 november met het gebruik van google.nl
16-09-2012, 20:05 door Anoniem
Dus IK als XP gebruiker moet gewoon op Google Chrome overstappen wel waardeloos hoor, zelfs de Hotmail envelopjes kan ik niet klikken in die browser hebben ze dat nu al eigenlijk opgeknapt dat probleem ?
16-09-2012, 21:14 door Mozes.Kriebel
Door DocimatTheGreat: ik stop per 15 november met het gebruik van google.nl
Ik zit al maanden op een Google-arm dieet... bevalt best wel. Firefox, Ixquick, Vimeo, geen Gmail (nooit, maar dan ook nooit). Alleen jijbuis en google als het niet anders kan.... Jammer dat veel sites ergens wel een google app gebruiken
https://www.bof.nl/2012/02/13/google-vrij-dieet-leerzaam-en-best-smakelijk/
16-09-2012, 22:12 door Anoniem
wat een gezeur van jullie! als je met een oldtimer gaat rijden moet je ook niet verwachten dat als je een aanrijding krijgt je het overleeft. ik zeg good job Google!!
17-09-2012, 01:19 door Anoniem
Kan ik straks dan niet meer zoeken via google.com/zoekmachine als ik IE8 blijf gebruiken na die datum? Als ik verder geen gebruik maak van die google apps merk ik er toch niet veel van? Kan ik b.v. wel gebruik blijken maken van google maps, of is dat geen app? Voor alle duidelijkheid, wat valt er allemaal onder de genoemde Google Apps???

Wie kan deze vragen correct beäntwoorden?

(Mijn moeder is nog pas enkele jaren met een computer/internet begonnen en nog amper zover om met IE8/XP te kunnen werken, dus weer een nieuwe merk browser leren kennen wordt een hele uitdaging voor haar categorie mensen. Zelf blijf ik ook liever met IE8 werken omdat IE9 op mijn vista-pc niet geheel feilloos werkt, b.v. de kalender-gadget doet na installatie raar en de favorieten aan de rechterkant in IE9 vind ik niet fijn/logisch, als je die favorieten vastpint staan ze weer links zag ik. Als IE8 wel bruikbaar blijft voor gewoon internetten en zoeken via google/zoekmachine maar alleen de google apps niet beschikbaar meer zijn vind ik dat totaal geen probleem want die apps gebruik ik toch al niet, dacht ik!?)
17-09-2012, 10:00 door Anoniem
Kijk ook eens naar de uitslagen van IE8 bij de Acid3 - webstandaardentest. Ronduit bedroevend: http://acid3.acidtests.org
17-09-2012, 10:25 door 0101
Door Anoniem: Kan ik straks dan niet meer zoeken via google.com/zoekmachine als ik IE8 blijf gebruiken na die datum?
Google apps zijn bijvoorbeeld Gmail, Docs en Calendar. De zoekmachine valt er voor zover ik weet niet onder.
Door Anoniem: Als ik verder geen gebruik maak van die google apps merk ik er toch niet veel van?
Nu waarschijnlijk (nog) niet, maar het zou me niet verbazen als er meer websites Google's voorbeeld gaan volgen; code schrijven waardoor je website zelfs in IE8 werkt kost namelijk een hoop extra tijd.
Door Anoniem: Kan ik b.v. wel gebruik blijken maken van google maps, of is dat geen app?
Voor zover ik weet rekent Google die niet mee als app.
Door Anoniem: Voor alle duidelijkheid, wat valt er allemaal onder de genoemde Google Apps???
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Apps
17-09-2012, 10:36 door Skizmo
Door Anoniem: Ehh, nee. Niet als het op webstandaarden aankomt :)
Ja, want als het op webstandaarden aankomt, werkt alles anders. Vandaar dat al die kut webstandaarden ook niet werken.
17-09-2012, 12:16 door Anoniem
@0101 dank voor je reactie.
17-09-2012, 14:30 door Goeroeboeroe
Door Anoniem: Dus IK als XP gebruiker moet gewoon op Google Chrome overstappen wel waardeloos hoor, zelfs de Hotmail envelopjes kan ik niet klikken in die browser hebben ze dat nu al eigenlijk opgeknapt dat probleem ?
Nee, dat is niet zo. Dat idee krijg je door de een aantal schreeuwerige reacties hier, die weinig met de realiteit te maken hebben. Google ondersteunt ook Firefox, dus je kunt gewoon Firefox gebruiken. Dat lijkt me vanwege de privacy stukken beter dan Google Chrome.
17-09-2012, 14:32 door Goeroeboeroe
Door Skizmo:
Door Anoniem: Ehh, nee. Niet als het op webstandaarden aankomt :)
Ja, want als het op webstandaarden aankomt, werkt alles anders. Vandaar dat al die kut webstandaarden ook niet werken.
Die standaarden werken prima. Vooral tegenwoordig, nu browsers er zich steeds beter aan houden. Dat het in het verleden niet goed werkte, heeft voornamelijk met Microsoft (Internet Explorer) te maken. Microsoft hield zich niet aan de standaarden. Maar met ingang van IE 9 is dat eigenlijk geen probleem meer. Behalve dat IE 9 (en elke versie van IE) bij verschijnen al zwaar verouderd is, omdat er na verschijnen nooit meer iets wordt toegevoegd. IE blijft dus, wat dat betreft. een enorm blok aan het been.
En als je standaarden een probleem vindt, vraag je dan even af hoe internet zónder standaarden zou functioneren...
17-09-2012, 14:32 door Anoniem
"Maar in dit geval denk ik niet dat ze mensen naar Google Chrome willen dwingen."

Indien dat de doelstelling zou zijn, dan is dit natuurlijk ook volledig ineffectief. Immers kan vrijwel iedereen upgraden naar IE9 of IE10, behalve mensen die in een bedrijf werken waar ze niet de rechten hebben om die upgrade te installeren. In die gevallen hebben die mensen meestal ook niet de mogelijkheid een andere browser op hun systeem te installeren.
17-09-2012, 14:35 door Goeroeboeroe
Door Anoniem: Kan ik straks dan niet meer zoeken via google.com/zoekmachine als ik IE8 blijf gebruiken na die datum?)
De zoekmachine blijft gewoon werken in IE 8. Google zou wel gek zijn. Ze zijn tegenwoordig vooral op je centen uit. IE 8 in de zoekmachine blokkeren gaat ze enorm veel aan advertenties kosten, dus dat doen ze niet.
17-09-2012, 15:24 door Mysterio
Door Anoniem: "Maar in dit geval denk ik niet dat ze mensen naar Google Chrome willen dwingen."

Indien dat de doelstelling zou zijn, dan is dit natuurlijk ook volledig ineffectief. Immers kan vrijwel iedereen upgraden naar IE9 of IE10, behalve mensen die in een bedrijf werken waar ze niet de rechten hebben om die upgrade te installeren. In die gevallen hebben die mensen meestal ook niet de mogelijkheid een andere browser op hun systeem te installeren.
Succes met upgraden naar IE9 of 10 met een XP bak.

Schiet lekker op zo, met een beetje pech kunnen we dus binnenkort geen Gmail meer openen op 'de zaak'. Jottum! Ben benieuwd hoe dat Google dit gaat verkopen aan deze zakelijke (en dus betalende) gebruiker.
17-09-2012, 22:18 door KoalaBear
Wat een onzinreacties hier. Het enige wat dit betekent is dat nieuwe functionaliteiten mogelijk niet ondersteund worden, of er niet onevenredig veel tijd in gestoken wordt om dit wel voor elkaar te krijgen. Niet meer en niet minder.

En de reacties van "gmail niet meer kunnen openen" zijn nonsense. Maar dat is natuurlijk ook bekend bij diegene die de reactie erop zet.
18-09-2012, 12:48 door Anoniem
Google ondersteunt ook FireFox 3 en Chrome 2 niet meer. Maar daar hoor je nooit iets over. IE8 is gewoon een oude brouwser die een aantal zeer handige moderne trucjes (functies) niet kent. Dat zelf dan maar implementeren in extra javascript is zonde van tijd en geld.
18-09-2012, 23:28 door dnmvisser
Wat zeurt iedereen nou.
Het is niet zo dat je Google MOET gebruiken, je MAG Google gebruiken. Onder voorwaarden die prima te verdedigen zijn.
08-10-2012, 17:09 door Anoniem
Doe met IE8 maar eens http://html5test.com/
dan met Firefox, Opera, Chrome of Chromium.

Dat zegt al genoeg over de huidige compatibiliteit van IE8.

Groet,
Ed
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.